Gå til innhold

Hvorfor stopper enkelte betalinger i nettbanken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Av og til opplever jeg har betalinger/fakturaer som er lagt til forfall i nettbanken ikke går ut og har status som Stoppet. Hvorfor skjer dette? Det har ingenting med at det ikke er dekning på kontoen å gjøre. 

Ikke alltid jeg oppdager det før det har gått flere uker, men i dag så jeg det med en gang, av fem fakturaer jeg hadde lagt til forfall, var det en som var Stoppet. Har prøvd å starte den igjen, foreløbig ligger den bare der. 

Anonymkode: 63059...cef

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skjedde meg med avtalegiro fra fjordkraft i mai. Da viste det seg at siden faktura var forsinket den ene måneden ble det to å betale på samme måned og det ble for mye for nettbanken 😅

Anonymkode: 835cf...504

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier banken når du spør de? Det er tross alt de som vet. 🤷‍♂️

Anonymkode: 5c6d7...741

• Nyttig 4
Skrevet (endret)

Kan det ha med maks beløp du har gitt tillatelse til å betale regninger for i nettbanken? Man har et tak der, men det pleier å normalt være ganske høyt. Men kan ditt ha blitt satt ganske lavt? Da stoppes betalinger, fordi maksbeløpet for utgående betalinger er nådd den måneden, for eks.

Uansett, dette finner de sikkert ut av hvorfor om  du ringer banken og spør. Ev sende dem en melding i innlogget i nettbanken, så slipper du telefonkø. ELLER du kan fomle litt rundt i nettbanken og sjekke innstillingene selv, om du finner frem :) 

Endret av Million
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det skjedde meg med avtalegiro fra fjordkraft i mai. Da viste det seg at siden faktura var forsinket den ene måneden ble det to å betale på samme måned og det ble for mye for nettbanken 😅

Maks grense for avtalegiro har du bestemt selv i banken, du må selv justere innstillingene i din nettbank. 

Anonymkode: ffca7...45a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Maks grense for avtalegiro har du bestemt selv i banken, du må selv justere innstillingene i din nettbank. 

Maksgrense er ok det, men ikke for å betale to store strømregninger på én måned 😜

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Maksgrense er ok det, men ikke for å betale to store strømregninger på én måned 😜

Du bestemmer grensa, ikke nettbanken. Så feilen ligger hos deg :)

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Tror ikke du forstår maksgrense… 

Dette står ganske enkelt forklart i nettbanken din. Hvis du opplever dette bør du sette deg inn i det, ikke skylde på "det ble for mye for nettbanken" 🤣👍🏼

Anonymkode: ea13f...a9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe stort beløp på fakturaen som har stoppet, to andre fakturaer som har gått som planlagt var større. Og det var ikke samme beløp som noen annen faktura. Det er tilsynelatende ingen grunn og det skjer bare helt tilfeldig innimellom, ikke noe systematikk. Men irriterende når man har lagt ting til betaling og tror alt er ok.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Om du har lagt inn maksgrense på kr 1.500,00 og du får to strømregninger på kr 1550,00 hver så vil det bli stoppet. Du endrer jo selv maksgrensen i nettbanken. Antall strømregninger har ingenting å si. Om maksgrensa di til strøm er kr 5.000,00 så ville ikke to strømregninger på kr 1.550,00 hver blitt stoppet. Da totalbeløpet er lavere enn maksgrensen.

Anonymkode: 229b5...a96

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd det et par ganger, da jeg har overført til feil konto, og trodd at alt var i orden. Da har fakturaene blitt stoppet etter 6 eller 7 dager.

Anonymkode: 44ab8...f81

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er ikke noe stort beløp på fakturaen som har stoppet, to andre fakturaer som har gått som planlagt var større. Og det var ikke samme beløp som noen annen faktura. Det er tilsynelatende ingen grunn og det skjer bare helt tilfeldig innimellom, ikke noe systematikk. Men irriterende når man har lagt ting til betaling og tror alt er ok.

Det er ikke maksgrense pr regning det er snakk om da. Det er maksgrense for betalinger i nettbanken totalt pr mnd som ligger inne. For eksempel kan innstillingen være at det er tillatt med 50 000 kr i betalinger en måned. Da går alle regningene fint, bortsett fra den siste som gjør at grensen tipper over til 50 001 kr. Da stoppes den, uavhengig av hva regningsbeløpet var.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Det er ikke maksgrense pr regning det er snakk om da. Det er maksgrense for betalinger i nettbanken totalt pr mnd som ligger inne. For eksempel kan innstillingen være at det er tillatt med 50 000 kr i betalinger en måned. Da går alle regningene fint, bortsett fra den siste som gjør at grensen tipper over til 50 001 kr. Da stoppes den, uavhengig av hva regningsbeløpet var.

Jeg forstår det med maksgrense og det er ikke det som er grunnen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Om du har lagt inn maksgrense på kr 1.500,00 og du får to strømregninger på kr 1550,00 hver så vil det bli stoppet. Du endrer jo selv maksgrensen i nettbanken. Antall strømregninger har ingenting å si. Om maksgrensa di til strøm er kr 5.000,00 så ville ikke to strømregninger på kr 1.550,00 hver blitt stoppet. Da totalbeløpet er lavere enn maksgrensen.

Anonymkode: 229b5...a96

Trenger ikke å diskutere dette med deg. Har allerede fått beskjed av både fjordkraft og nettbank at det er sånn det er 👍🏻

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg forstår det med maksgrense og det er ikke det som er grunnen.

Ok. Da ringer du kundeservice i banken og spør hva som skjer, og hvorfor er ikke regningen blitt belastet som jeg ønsket.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...