Gå til innhold

Erfaring fra Modum bad?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal til Modum bad og har i den forbindelse noen spørsmål til dere som har vært der:

Hvilken avd var du på og hvorfor? Er du glad for å ha vært der og kan du anbefale videre? Fikk du nok hvile mellom alle terapi timer? Oppsøkte du prestetjenesten? (har hørt de har en homofil prest der, stemmer det?)hvordan var maten? Vil jeg bli akseptert med alternativ legning? Modum bad er vel kristent. 

Håper på svar. 

Anonymkode: d30da...fb9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal til Modum bad og har i den forbindelse noen spørsmål til dere som har vært der:

Hvilken avd var du på og hvorfor? Er du glad for å ha vært der og kan du anbefale videre? Fikk du nok hvile mellom alle terapi timer? Oppsøkte du prestetjenesten? (har hørt de har en homofil prest der, stemmer det?)hvordan var maten? Vil jeg bli akseptert med alternativ legning? Modum bad er vel kristent. 

Håper på svar. 

1. Jeg var på angstavdelingen for noen år siden. Den avdelingen som drev med metakognitivterapi. 
2. var der pga fobisk angst (redd for å reise kollektivt, sykdomsangst m.m)

3. Glad for at jeg dro dit, men oppholdet var beinhardt. Anbefaler gjerne Modum bad. 
4. Fikk nok hvile mellom terapitimer, men klarte ikke å eksponere meg 100 %, og da merket jeg at noen blant personalet ble litt oppgitte. 
5. var en kvinnelig prest da jeg var der. 
6. maten var god.

7. Tror ikke noen bryr seg om legning. Framsto som et tolerant og lite diskriminerende sted da jeg var der.

Lykke til! 

Anonymkode: b7e51...223

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

1. Jeg var på angstavdelingen for noen år siden. Den avdelingen som drev med metakognitivterapi. 

3. Glad for at jeg dro dit, men oppholdet var beinhardt. Anbefaler gjerne Modum bad. 
4. Fikk nok hvile mellom terapitimer, men klarte ikke å eksponere meg 100 %, og da merket jeg at noen blant personalet ble litt oppgitte. 
6. maten var god.

7. Tror ikke noen bryr seg om legning. Framsto som et tolerant og lite diskriminerende sted da jeg var der.

Lykke til! 

Er ikke trådstarter men har også noen spørsmål rundet Modum. 
Hva slags problemstillinger hadde de andre du var sammen med? hvor mange var dere i gruppa? 

hadde dere mye kontakt med de andre avdelingene på Modum?

Betyr metakognitiv terapi at det ikke var fokus på oppvekst og problemstillinger i hverdagen? Hva gikk gruppesamtalene ut på?'

spent på svar

Anonymkode: 9c256...246

AnonymBruker
Skrevet

Ingen helseansatte bryr seg vel om legning, tro eller etnisitet i disse dager!! 

Anonymkode: 5f39a...048

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

6. maten var god.

Lykke til! 

Tusen hjertelig takk for svar! Veldig takknemlig for at du tok deg tid, dette var nyttig for meg! 😊 

Godt å høre du anbefaler selvom det var hardt. Jeg tenker jeg skal takke ja til tilbudet. 

Flere som vil fortelle fra Modum bad? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ingen helseansatte bryr seg vel om legning, tro eller etnisitet i disse dager!! 

Anonymkode: 5f39a...048

Neida bare lurte på hvordan det opplevdes å være der.... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Tusen hjertelig takk for svar! Veldig takknemlig for at du tok deg tid, dette var nyttig for meg! 😊 

Godt å høre du anbefaler selvom det var hardt. Jeg tenker jeg skal takke ja til tilbudet. 

Flere som vil fortelle fra Modum bad? 

Hvor lang ventetid er det nå?

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (3 timer siden):

1. Avdeling for traumelidelser, pga kompleks traumatisering i barndom.

2. Veldig takknemlig for oppholdet, og kunne på sikt tenke meg å få komme tilbake. Ville varmt anbefale stedet. De er utrolig flinke alle som jobber der. 

3. Ja, det er hvile mellom behandlingstimer, og også alle hverdager etter kl 15, samt helger. Man får god tid til å slappe av, men de har koselige stuer der,  og det gikk mye tid til prat, kortspill og strikking.

4. Jeg var hos prest, ja. I sjelesorg. Jeg var svært fornøyd med dette tilbudet, og det var den kvinnelige presten jeg likte best av alle de ansatte. Hun var helt fantastisk.

5. Maten var god, men litt lite kjøtt. 3 dager i uka med fisk, 1 dag med vegetar, 1 dag med suppe/grøt, og 1-2 dager med kjøtt eller annet. 

6. Ja, det vil du. Også hos den kvinnelige presten. En pasient var lesbisk og snakket også med henne. Ingen fordømmelse overhodet :) 

Hadde dere kontakt med andre avdelinger under oppholdet? 

Vet du om det er lett å få tilpasning med mat med tanke på matallergier og ulike dietter.  Jeg skal ikke inn for behandling av SF.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 30.6.2022 den 21.16):

Hadde dere kontakt med andre avdelinger under oppholdet? 

Vet du om det er lett å få tilpasning med mat med tanke på matallergier og ulike dietter.  Jeg skal ikke inn for behandling av SF.

Veldig lite, 

Jeg tror man kan få tilpasninger, men det må dokumenteres av lege. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tvillingsjel skrev (10 timer siden):

Veldig lite, bortsett fra en pasient fra en annen avdeling som oppførte seg svært upassende og ble sendt hjem. Ellers var det lite kontakt med andre avdelinger. Man har mest kontakt med egen gruppe, men på traume var det 4 grupper. Så mest kontakt med egen gruppe, men vi ble også kjent med de tre andre gruppene, da vi hadde felles stue med samme avdeling. :) 

Jeg tror man kan få tilpasninger, men det må dokumenteres av lege. 

Er det mange som blir sendt hjem fordi de ikke kan oppføre seg eller er for dårlige for å være der?

Hvor psyk må man være for å få plass ?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 11.17):

Er det mange som blir sendt hjem fordi de ikke kan oppføre seg eller er for dårlige for å være der?

Hvor psyk må man være for å få plass ?

Nei. Det er ikke mange.

Det vet jeg ikke. :) 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Skrevet
Tvillingsjel skrev (På 1.7.2022 den 13.51):

Nei. Det er ikke mange. Det oppstod dessverre en situasjon som var veldig traumatisk for meg, så da besluttet Modum å sende han hjem. Det var en spesiell situasjon. Ikke vanlig at pasienter blir sendt hjem.

Det vet jeg ikke. :) 

Hvor lenge var du på Modum? Hadde du behandler før du dro dit? Har du også en behandler nå? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2022 den 10.22):

Er ikke trådstarter men har også noen spørsmål rundet Modum. 
Hva slags problemstillinger hadde de andre du var sammen med? hvor mange var dere i gruppa? 

hadde dere mye kontakt med de andre avdelingene på Modum?

Betyr metakognitiv terapi at det ikke var fokus på oppvekst og problemstillinger i hverdagen? Hva gikk gruppesamtalene ut på?'

spent på svar

1. problemstillingen hos alle var angst i ulike former

2. vi var rundt 8 -10 stykker i gruppa

3. Nei, lite kontakt med de andre gruppene, bortsett fra de på kognitiv terapi som vi spiste sammen med og delte på husarbeidet med

4. Ingen fokus på oppvekst (utover de opplysningene som ble gitt i innsøkningssøknaden).

Om metakognitiv terapi: https://nhi.no/psykisk-helse/psykisk-egenpleie/metakognitiv-terapi-mindre-overtenking/

Gruppesamtalene handlet vel primært om undervisning om jeg ikke husker feil 

AnonymBruker
Skrevet

Du som har vært der for traume, vet du hva som skal til for å få behandling der? Jeg har mange traumer etter et langt ekteskap med psykisk/materiell vold og seksuell mishandling. Går hos psykolog, men det går tregt. Jeg har også PTSD etter dette. Tror du de kan ta imot meg?

Anonymkode: 32a85...f75

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 5.7.2022 den 1.33):

Avdeling for traumelidelser tar i hovedsak inn mennesker med barndomstraumer.

På angstavdelingen har de behandling for PTSD etter traumer i voksen alder.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

1. problemstillingen hos alle var angst i ulike former

2. vi var rundt 8 -10 stykker i gruppa

3. Nei, lite kontakt med de andre gruppene, bortsett fra de på kognitiv terapi som vi spiste sammen med og delte på husarbeidet med

4. Ingen fokus på oppvekst (utover de opplysningene som ble gitt i innsøkningssøknaden).

Om metakognitiv terapi: https://nhi.no/psykisk-helse/psykisk-egenpleie/metakognitiv-terapi-mindre-overtenking/

Gruppesamtalene handlet vel primært om undervisning om jeg ikke husker feil 

Hvordan var funksjonen til de andre deltakerne? Var de uføre? Måtte de ha mye psykisk støtte for å klare oppholdet?

Må man gjøre atferdseksperimenter? Må alle ha et eksperiment?  Jeg så på Helene sjekker inn og en jente som måtte høre på at en glasslykt  knuste.  Er det typiske øvelser?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på angst avd. Hovedsakelig for agorafobi og panikklidelse. Er glad for å ha vært der, det har hjulpet meg mange skritt i riktig retning. Og er snart klar for et nytt opphold for å jobbe med andre utfordringer. 
Opplegget var krevende, så fritiden ble stort sett brukt på å hvile. 
Hadde noen samtaler med presten, og det var veldig fint. Hun er fantastisk å snakke med, så neste gang vil jeg starte samtalene tidligere i oppholdet. Mulig den mannlige presten er homofil, det vet jeg ikke. Opplever det som et veldig åpent og ikke dømmende sted. 
Maten var så som så, litt kjedelig. Søndagsmiddagene var best 😋

Anonymkode: 3ff3a...4b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken avdeling er egnet hvis man sliter med både angst og depresjon? Mest depresjon hos meg.

Må jeg av med antidepressiva før opphold? Hvor strikte er de på det? Har blitt alvorlig deprimert hver gang jeg sluttet eller trappet ned. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hva som sees på som hoveddiagnoser din, tror jeg. Og kanskje litt bakgrunn for problemene. Dps eller fastlege henviser til Modum bad, så er det et inntaksteam der som går gjennom og sender videre til avdeling de tenker er mest aktuell. 

Tror angst og depresjon går som hånd i hanske for veldig mange. Kanskje depresjonen letter ved at man får hjelp til å håndtere angsten, eller motsatt. 

Sammen med henvisning skal det legges ved en egenbeskrivelse fra pasienten. Noen spørsmål de ønsker at man skal svare på som hjelper de å plassere riktig. 

Anonymkode: 3ff3a...4b8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...