Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lekkasje på utleieleilighet, jeg har tenkt å renovere hele bad men det koster 250 000. Får vi fradrag på hele beløpet?

Anonymkode: 17327...a7f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fradrag fra hvem, mener du? Det er vel husker som bør oppgradere bad om det er nødvendig, og ta regningen for det. Men er det lekkasje så har hen vel forsikring?

Anonymkode: 672e9...3b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Muligens du får dekket noe på leietagers forsikring? Kan da være vedkommende har vært delaktig til lekkasjen.

Anonymkode: 4182f...f1a

Skrevet

Det kommer an på forsikringselskapet ditt og hvorvidt du har forsikret utleiedelen din også.

AnonymBruker
Skrevet

Er du utleier? 

Du får ikke noe fradrag med mindre du har forsikring som dekker det eller badet er nytt og innen reklamasjon- og garantitiden.

Er du leietaker?

Sjekk med utleier.

Anonymkode: 61c9a...92e

Skrevet

Tenker du fradrag på skatten på utleieleiligheten?  Hvis det er lekkasje så er det vel forsikringssak. Evt regress mot leietakere om de var skyld i skaden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er du utleier? 

Du får ikke noe fradrag med mindre du har forsikring som dekker det eller badet er nytt og innen reklamasjon- og garantitiden.

Er du leietaker?

Sjekk med utleier.

Anonymkode: 61c9a...92e

Dette er feil. Vedlikehold av utleieleilighet er fradragsberettiget. Eventuell forsikringsdekning må trekkes fra, og du må holde kostnader til endring og standardheving utenfor. Dette kan du lese om på siden til Skatteetaten. 

AnonymBruker
Skrevet

Forsikring dekker ikke lekkasje om det er pga alder. Det kan i noen tilfeller dekke følgeskader hvis du har riktig forsikring, men ikke på selve badet.

Å renovere et bad pga alder regnes heller ikke som vedlikehold i forbindelse med utleie og du kan ikke trekke det ifra på skatten.

Så spørsmålet her er rett og slett: Hva er grunnen til lekkasjen?

Anonymkode: e05bf...215

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forsikring dekker ikke lekkasje om det er pga alder. Det kan i noen tilfeller dekke følgeskader hvis du har riktig forsikring, men ikke på selve badet.

Å renovere et bad pga alder regnes heller ikke som vedlikehold i forbindelse med utleie og du kan ikke trekke det ifra på skatten.

Så spørsmålet her er rett og slett: Hva er grunnen til lekkasjen?

Du driver med feilinformasjon her.  Vedlikehold på grunn av slit og elde er fradadrsgsberettiget. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har utleieleilighet. Badet er over 25år gammelt og det må gjøres noe med. Kan jeg få fradrag på skatten for dette? Skal ikke bli noe som helst luksus, men må gjøres enkelt. Er det et 22% skattefradrag?

Anonymkode: 234e6...b31

Skrevet

Skattefri utleie, gir ikke fradragsrett. Betaler du skatt på leieinntektene, går vedlikehold til fradrag. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2022 den 23.08):

Jeg har utleieleilighet. Badet er over 25år gammelt og det må gjøres noe med. Kan jeg få fradrag på skatten for dette? Skal ikke bli noe som helst luksus, men må gjøres enkelt. Er det et 22% skattefradrag?

Kala skrev (23 timer siden):

Skattefri utleie, gir ikke fradragsrett. Betaler du skatt på leieinntektene, går vedlikehold til fradrag. 

Jeg betaler skatt av leieinntektene. Får jeg da skattefritak for vedlikehold av badet? er skattefritak da ca 22%?

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg betaler skatt av leieinntektene. Får jeg da skattefritak for vedlikehold av badet? er skattefritak da ca 22%?

Tror det er viktig å dokumentere med bilder før dere begynner, og ta vare på alle kvitteringer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja. 

Anonymkode: 6f7a1...ffe

AnonymBruker
Skrevet
badevakta skrev (15 timer siden):

Det kommer an på lenge du har leid ut leiligheten. Fullt fradrag på slike ting er først etter fem års utleie mener jeg. 80% etter fire år etc. 

Fant en link her:
https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/hele-egen-bolig/fradrag/

Den avtrappingen gjelder bare når man selv har brukt boligen tidligere. Om man kjøper en bolig for utleie får man fullt fradrag for vedlikehold. 

Anonymkode: 6f7a1...ffe

AnonymBruker
Skrevet
Boetica skrev (På 30.6.2022 den 19.28):

Du driver med feilinformasjon her.  Vedlikehold på grunn av slit og elde er fradadrsgsberettiget. 

"Du får kun fradrag for kostnader til vedlikehold. Det vil si kostnader knyttet til arbeid som utføres for å sette eiendommen tilbake i den stand den tidligere har vært i.

Kostnader med å få eiendommen i en bedre stand eller endringer av boligen, regnes som påkostning. Du kan ikke få fradrag for kostnader til påkostning.

Hvis boligen tidligere har hatt normal standard og oppgraderes til høy standard, vil kostnader knyttet til forskjellen mellom normal og høy standard være påkostning."

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/utleie-av-del-av-egen-bolig/fradrag/

Å renovere et bad er en påkostning. Det er det ingen tvil om. Å bytte en benkeplate eller et ødelagt gulv på grunn av slitasje regnes som vedlikehold.

Bare sånn hvis du sliter med definisjonene. Og apropos feilinformasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.7.2022 den 23.22):

Ja du kan få skattefradrag for vedlikehold av samme standard, feks hvis du må bytte ut dusjkabinett eller servanten, men du får ikke fradrag for renovering av bad.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

"Du får kun fradrag for kostnader til vedlikehold. Det vil si kostnader knyttet til arbeid som utføres for å sette eiendommen tilbake i den stand den tidligere har vært i.

Kostnader med å få eiendommen i en bedre stand eller endringer av boligen, regnes som påkostning. Du kan ikke få fradrag for kostnader til påkostning.

Hvis boligen tidligere har hatt normal standard og oppgraderes til høy standard, vil kostnader knyttet til forskjellen mellom normal og høy standard være påkostning."

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/utleie-av-del-av-egen-bolig/fradrag/

Å renovere et bad er en påkostning. Det er det ingen tvil om. Å bytte en benkeplate eller et ødelagt gulv på grunn av slitasje regnes som vedlikehold.

Bare sånn hvis du sliter med definisjonene. Og apropos feilinformasjon. 

Vet du at TS snakker om påkostning? Ut fra innlegget er det snakk om et nedslitt bad med vedlikeholdsbehov. Deler av arbeidet kan være påkostning dersom det gjøres standardheving eller rene endringer. Men mest sannsynlig vil dette dreie seg om mest vedlikehold. Folk bruker disse begrepene om hverandre, renovering og vedlikehold. Det er innholdet i arbeidet som er avgjørende, ikke hva en kaller det. 

så jeg sliter ikke med definisjonene, nei. Og jeg anbefaler at du hisser deg ned, for det virker veldig dumt å bli så sinna over noe slikt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Boetica skrev (11 minutter siden):

Vet du at TS snakker om påkostning? Ut fra innlegget er det snakk om et nedslitt bad med vedlikeholdsbehov. Deler av arbeidet kan være påkostning dersom det gjøres standardheving eller rene endringer. Men mest sannsynlig vil dette dreie seg om mest vedlikehold. Folk bruker disse begrepene om hverandre, renovering og vedlikehold. Det er innholdet i arbeidet som er avgjørende, ikke hva en kaller det. 

så jeg sliter ikke med definisjonene, nei. Og jeg anbefaler at du hisser deg ned, for det virker veldig dumt å bli så sinna over noe slikt. 

Du synes jeg virker sinna fordi jeg forteller deg hva som gjelder?

Hvordan klarer du å tolke at TS egentlig mener vedlikehold når hn ordrett skriver: "Har lekkasje på utleieleilighet, jeg har tenkt å renovere hele bad men det koster 250 000."?

TS ønsker å renovere hele badet. Det er ikke vedlikehold. Det er renovering. Å renovere et bad er en soleklar forbedring av boligen. Det er definisjonen på hva skatteetaten regner som en påkostning, noe som dermed ikke gir skattefradrag.

Altså du må selvfølgelig fortsette å lage dine egne versjoner av hva som blir spurt om slik at svarene dine passer bedre inn. Resten av oss kan heldigvis lese.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...