Gå til innhold

Komme seg ut av depresjonene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har "alltid" slitt litt med depresjoner, men i ungdoms- og tidlig voksenårene vil nok periodene beskrives som "lette". De siste årene har dog tiltatt veldig, med minst årlig, vedvarende moderat depresjon (med opphold mellom). Fått diagnosen tilbakevendende depressiv lidelse, gått i behandling hos DPS i ca et år, men med null fremgang egentlig. Kanskje fordi det var utredning i månedsvis (under aktiv depresjon), mens hoveddelen av behandlingen ikke var under aktiv depresjon - ble til slutt avsluttet da jeg scoret "for bra" (dvs milde depressive symptomer, ikke fraværende) ved siste skjema og behandler skulle uansett bytte jobb. Men nå er det tilbake igjen, og jeg merker at jeg ikke har lært noe om hvordan jeg skal takle det egentlig, jeg har bare blitt utredet i en liten evighet, og så hatt noen å prate med en stund etter det. Som er fint det, men ja...

Uansett. Jeg begynner litt å miste håpet om å bli en person uten depresjoner. Og jeg vet ikke helt hvordan man eventuelt skal holde ut et helt liv med å ha det sånn av og på, er jo ganske ung enda, så føler liksom at noe må skje.

For min del er det en del som trigger, av type ensomhet, økonomi, vanskeligheter med å stå i jobb/skole osv, men sliter med å se hvordan jeg skal få til endring der dessverre. Og til en viss grad føles det ut som om depresjonene kommer litt "uanmeldt", selv om det selvsagt alltid er disse tingene i livet man kan peke på som mulige årsaker.

Så da lurer jeg rett og slett, noen med noenlunde lignende bakgrunn som har opplevd å faktisk bli bra? Som et "vanlig menneske"? Hvordan i så fall? Alt av tips og råd er velkomment, både det man kan prøve på egenhånd og eventuelle behandlingsmetoder hos DPS eller lignende (da jeg nok starter opp igjen der om dette fortsetter - men aner ikke hva som kan hjelpe utenom generell prat, om det er forståelig).

Anonymkode: b6614...e2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...