Gå til innhold

Seriøst, har jeg spist over 1000kcal i en porsjon lavkarbo-grøt..?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om du spiser 3000 kalorier i fett og kun forbruker 2000 så går du opp i vekt. 

Anonymkode: 1983c...6af

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det liksom sånn at fete mennesker liksom har en annen type sult som vi slanke liksom ikke kan forstå? Jeg kjenner også gnagende sult altså.

Anonymkode: 59d77...abb

Med overvekt over lang tid risikerer man leptinresistens, dvs at metthetshormonet ikke lengre fungerer som det skal. Så ja, det er noe i det du spør om. 

Anonymkode: 77c13...8c5

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.6.2022 den 8.00):

Kremfløte, mandelmel og meierismør er alt sammen ekstremt kaloririkt 😅

Anonymkode: 408f6...396

Høres kvalmende ut. Så da blir det lenge til endte måltid.

Anonymkode: c48e8...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres kvalmende ut. Så da blir det lenge til endte måltid.

Anonymkode: c48e8...8b3

Ja, jeg klarte ikke lavkarbo. Jeg var så konstant kvalm og uvel at jeg var på nippet til å spy hele tida. 

Anonymkode: a71f5...535

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke rart så mange er feite, ingen vet jo hva de egentlig spiser.

Anonymkode: 6b276...8a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det liksom sånn at fete mennesker liksom har en annen type sult som vi slanke liksom ikke kan forstå? Jeg kjenner også gnagende sult altså.

Anonymkode: 59d77...abb

Som jeg skrev, så kan jeg bare snakke for meg selv, og jeg var som sagt konstant sulten når jeg forsøkte å gå ned i vekt på lavfett/høykarbo. Nå var jeg ikke mer enn rundt 10 kg overvektig, men det gjorde det vanskelig både å gå ned i vekt og å holde vekta. Det er ikke uten grunn at jeg var jojoslanker, for å si det slik 

Når det gjelder personer med fedme, er det ikke uvanlig å ha fortstyrrelser i hormonbalansen som kan gjøre at man ikke er i stand til å kjenne metthetsfølelse (leprinresistens).. Så sånn sett kan du kanskje si at svært overvektige mennesker har en annen type sultfølelse enn normalvektige.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Grøt av kremfløte og mandelmel... 😲 Ikke rart du blir kvalm, hvis det er slikt du spiste på lavkarbo. 😅  Jeg har levd på lavkarbokosthold i over ti år nå, og har aldri spist noe slikt. Det fungerer helt fint å bare spise normal, sunn mat... Grønnsaker, kjøtt, egg, ost, osv. Man trenger ikke å helle i seg bøttevis med rent fett for å spise lavkarbo. :) 

Anonymkode: b0634...c4a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

1800 kalorier er jo massivt, ikke rart de holdt seg mette.

Anonymkode: a71f5...535

1800 kcal er massivt? 😂 Til tross for at det er 500 kcal lavere enn det en gjennomsnittlig normalvektig person trenger hver dag? 

https://www.nrk.no/livsstil/slik-spiser-du-deg-ned-i-vekt-1.12733712

"
Gjennomsnittsbehovet for en kvinne mellom 30 og 60 år er mellom 2000 og 2200 kalorier per dag. Menn i samme alder bør få i seg mellom 2400 og 2600 kalorier per dag, forteller klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

Er du veldig aktiv, bør du spise mer. Beveger du deg svært sjelden, må du kanskje spise mindre.

"

Og disse folkene var ikke normalvektige. De hadde en gjennomsnittlig BMI på 36.1, altså fedme.

En kvinne på 45 år (gjennomsnittsalderen i studien) på 104.3 kg og høyde 1.70 m (BMI: 36.1) forbruker rundt 2889 kcal med gjennomsnittlig aktivitetsnivå (stillesittende arbeid med litt bevegelse, men lite aktivitet på fritiden). Sengeliggende hadde denne kvinnen trengt ca 2014 kcal.

En mann på 45 år (gjennomsnittsalderen i studien) på 117 kg og høyde 1.8 m (BMI: 36.1) forbruker rundt 3754 kcal med gjennomsnittlig aktivitetsnivå (stillesittende arbeid med litt bevegelse, men lite aktivitet på fritiden). Sengeliggende hadde denne mannen trengt ca 2616 kcal.

Og de spiste gjennomsnittlig ca 1800 kcal. Noe du kaller et massivt inntak. 😂😂😂

Anonymkode: 1a85a...1bc

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Om du spiser 3000 kalorier i fett og kun forbruker 2000 så går du opp i vekt. 

Det stemmer, og det er ingen her som sier noe annet. Men det er en grov oversimplifisering.

Hvordan vet du at du bruker nøyaktig 2000 kcal? Kroppens energibehov kan variere mye hver dag, med samme mengde trening. Og det kan være store forskjeller fra person til person etter hvor mye muskler de har for eksempel. Den eneste måten å vite nøyaktig hvor mye kalorier du bruker er å putte deg i et lukket rom og måle. Man må måle hvor mye oksygen du bruker og hvor mye varme som stråler ut av kroppen din. 

Hvis behovet ditt egentlig er 2050 kcal og ikke 2000, så er det 50 kcal mindre hver dag og hadde utgjort et vekttap på 2 kg på ett år i følge kaloritellemenigheten. Så lite som 50 kcal hver dag hadde altså utgjort 2 kg. Med så små tall, hvordan klarer noen å holde seg normalvektige? Kan det være at sultsignalene i deres kropper fungerer bedre? Kan det være at energiomsetningen fungerer bedre? 

Bare noen spørsmål for å få deg til å tenke litt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rang ikke noen bjeller hos deg da du så 2 dl fløte? Det er veldig mange kalorier i det. Går du på lavkarbo eller lavkaloridiett? 

Anonymkode: e7c4a...0c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 23.39):

Nei, det spiller ingen rolle. Spiser man et stort måltid på lavkarbo, så tar det bare lengre tid før man blir sulten igjen. Faktisk er det bedre å spise få store måltider enn å spise mange små. Med tanke på autofagi og sånt.

Anonymkode: 09085...cc3

Godt å vite at jeg med god samvittighet kan fortsette å spise 5000 kcal daglig og fortsatt slanke meg mens jeg sitter på rumpa foran TVen hele dagen bare fordi det er lavkarbo. :) 

Anonymkode: df732...3af

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Godt å vite at jeg med god samvittighet kan fortsette å spise 5000 kcal daglig og fortsatt slanke meg mens jeg sitter på rumpa foran TVen hele dagen bare fordi det er lavkarbo. :) 

Du har tydeligvis ikke prøvd. Spis et stort måltid lavkarbo når du er fett-tilpasset og det går bare lengre tid før du blir sulten igjen.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har tydeligvis ikke prøvd. Spis et stort måltid lavkarbo når du er fett-tilpasset og det går bare lengre tid før du blir sulten igjen.

Jeg spiser allerede bare ett lite måltid om dagen uansett så for meg er det strengt tatt ekstra lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 23.26):

Spørs på hvordan fløte og smørr du bruker.  2dl fløte kan være alt fra 300-700 kalorier og en spiseskje med meierismørr kan være opp mot 100 kalorier.  50g mandelmel er ca 300 kalorier.

så kommer grøten i tillegg

Anonymkode: 3c0dd...507

Grøten i tillegg? Lagde man ikke grøten av ingrediensene du lister opp?

Anonymkode: 922f8...162

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

1800 kcal er massivt? 😂 Til tross for at det er 500 kcal lavere enn det en gjennomsnittlig normalvektig person trenger hver dag? 

Jeg anser meg for å være en ganske normal person, og går opp i vekt hvis jeg spiser 1800 kalorier hver dag uten å trene.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg anser meg for å være en ganske normal person, og går opp i vekt hvis jeg spiser 1800 kalorier hver dag uten å trene.. 

"Normal" er jo et ganske vidt begrep, da :) Alder, høyde, vekt, muskelmasse og aktivitetsnivå har betydning, og kvinner har noe lavere forbrenning enn menn. Jeg er kvinne, passert 50, i overgangsalderen og moderat aktiv, 163 høy, akkurat på grensa til overvekt (etter å ha gått ned 8 kg sist sommer), noe som tilsier at jeg har nokså lav forbrenning. Jeg holder stabil vekt på 1600-1800 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det stemmer, og det er ingen her som sier noe annet. Men det er en grov oversimplifisering.

Hvordan vet du at du bruker nøyaktig 2000 kcal? Kroppens energibehov kan variere mye hver dag, med samme mengde trening. Og det kan være store forskjeller fra person til person etter hvor mye muskler de har for eksempel. Den eneste måten å vite nøyaktig hvor mye kalorier du bruker er å putte deg i et lukket rom og måle. Man må måle hvor mye oksygen du bruker og hvor mye varme som stråler ut av kroppen din. 

Hvis behovet ditt egentlig er 2050 kcal og ikke 2000, så er det 50 kcal mindre hver dag og hadde utgjort et vekttap på 2 kg på ett år i følge kaloritellemenigheten. Så lite som 50 kcal hver dag hadde altså utgjort 2 kg. Med så små tall, hvordan klarer noen å holde seg normalvektige? Kan det være at sultsignalene i deres kropper fungerer bedre? Kan det være at energiomsetningen fungerer bedre? 

De spiser mer en dag og mindre en annen. Normalt å variere 2 kg man er fremdeles normalvektig. Og så tipper jeg at man sjekker vekta og ser at nå har jeg gått opp et par da må jeg justere litt. Og jeg tipper også at de har et normalt forhold til mat og er vant til å spise sunt og ikke overspise/ spise for lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og det du lister opp har svært lite betydning. Man får det ikke heelt nøyaktig, men det trengs heller ikke for å gå ned i vekt eller holde seg normalvektig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt utrolig at noen av svarene her ikke forstår konseptet med lavkarbo selv om de tydeligvis går på det. Poenget er at man skal oppnå kaloriunderskudd ved å bli stappmett når man spiser så man spiser sjeldnere totalt sett og dermed totalt sett får mindre kalorier. 

Anonymkode: 62b0b...895

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Helt utrolig at noen av svarene her ikke forstår konseptet med lavkarbo selv om de tydeligvis går på det. Poenget er at man skal oppnå kaloriunderskudd ved å bli stappmett når man spiser så man spiser sjeldnere totalt sett og dermed totalt sett får mindre kalorier. 

Anonymkode: 62b0b...895

Nettopp! 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...