Gå til innhold

Seriøst, har jeg spist over 1000kcal i en porsjon lavkarbo-grøt..?!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Spist 3 måltider i dag, enkle sådan. Men ble sent oppe ikveld og da fikk jeg lyst på noe litt varmende.. Søkte kjapt opp lavkarbogrøt og fant ei slik oppskrift:

2 dl fløte (ish)

50g mandelmel

1 ss meierismør

Tenkte jaja det er jo ikke såå mye. Men jeg var dum og ikke sjekket kaloriinnholdet FØR jeg spiste grøten..

Går det virkelig an at dette blir rett over 1000kcal?!

Nå skal det sies at jeg er helt fersk i lavkarbokosthold.. Men det her er jo bare helt sjukt? Kan jo ikke gå ned i vekt sånn her?!🤔 Har sikkert spist hvertfall 500 kalorier for mye idag totalt da..

Anonymkode: 78a49...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kommer til rundt 700 kalorier jeg? Hadde du masse sukker på i tillegg? 

Anonymkode: f5462...4dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bruker ikke sukker i lavkarbo...

Hadde litt kanel og sukrin på..

I følge lifesum ble det 1006kcal, hvor fant du 700?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

700 kalorier i fløten alene ved kremfløte 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs på hvordan fløte og smørr du bruker.  2dl fløte kan være alt fra 300-700 kalorier og en spiseskje med meierismørr kan være opp mot 100 kalorier.  50g mandelmel er ca 300 kalorier.

så kommer grøten i tillegg

Anonymkode: 3c0dd...507

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bare glem kalorier. Spiser du lite nok karbohydrater for din kropp, så regulerer sulten seg riktig. Du SKAL spise deg mett, uansett hvor mange kalorier det er den dagen. Kan du ikke spise deg mett, så spiser du enten ikke ren nok mat eller for mye karbohydrater.

Anonymkode: 09085...cc3

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selvfølgelig spiller det en rolle om hun får i seg for mye kalorier, lavkarbo er bare en metode for å oppnå underskuddet. Hva er dette kunnskapsløse tullet....

Nei, det spiller ingen rolle. Spiser man et stort måltid på lavkarbo, så tar det bare lengre tid før man blir sulten igjen. Faktisk er det bedre å spise få store måltider enn å spise mange små. Med tanke på autofagi og sånt.

Anonymkode: 09085...cc3

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selvfølgelig spiller det en rolle om hun får i seg for mye kalorier, lavkarbo er bare en metode for å oppnå underskuddet. Hva er dette kunnskapsløse tullet....

Underskriver- kalori ut og kalori inn er fortsatt nødvendig å holde styr på. Det er bare det at lavkarbo holder sulten mer i sjakk 

Anonymkode: bf2d5...27c

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hehe jaa, en del lavkarbomat er ganske energirik. Men du ble vel mett da :)

Anonymkode: 049d8...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kalorioverskudd er kalorioverskudd enten det kommer fra pasta eller fløte. Skal man ned i vekt er kaloriunderskudd eneste vei. 

Anonymkode: 0009d...8dc

• Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LilleMy1989 skrev (30 minutter siden):

Spiller ingen rolle sålenge det er lavkarbo 😊

Jeg prøver å sin dette hele tiden, men folk tror tydeligvis at de skal telle karbohydrater OG kalorier. Nei, det er ikke greie. 

Anonymkode: 20838...c09

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kremfløte, mandelmel og meierismør er alt sammen ekstremt kaloririkt 😅

Anonymkode: 408f6...396

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ca 100kalorier i en spiseskje smeltet smør, så 2dl fløte meierismør og fete mandler, ja det blir litt det. 

Er vel 900kalorier i 1 dl matolje og

Anonymkode: 2cbaa...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Regna på det, det var rundt 800 kalorier ja. Ingen krise! Del den i 2 porsjoner neste gang.  

Anonymkode: d65d8...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Spist 3 måltider i dag, enkle sådan. Men ble sent oppe ikveld og da fikk jeg lyst på noe litt varmende.. Søkte kjapt opp lavkarbogrøt og fant ei slik oppskrift:

2 dl fløte (ish)

50g mandelmel

1 ss meierismør

Tenkte jaja det er jo ikke såå mye. Men jeg var dum og ikke sjekket kaloriinnholdet FØR jeg spiste grøten..

Går det virkelig an at dette blir rett over 1000kcal?!

Nå skal det sies at jeg er helt fersk i lavkarbokosthold.. Men det her er jo bare helt sjukt? Kan jo ikke gå ned i vekt sånn her?!🤔 Har sikkert spist hvertfall 500 kalorier for mye idag totalt da..

Og derfor spiser jeg havregrynsgrøt som med topping (bær og nøtter) blir ca. 400 kcal.

Jeg synes lavkarbo-grøtene er kvalmende og man blir såå tung i magen 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg prøver å sin dette hele tiden, men folk tror tydeligvis at de skal telle karbohydrater OG kalorier. Nei, det er ikke greie. 

Anonymkode: 20838...c09

Jo, mange MÅ faktisk telle både karbohydrater OG kalorier! Jeg måtte ikke det faktisk da jeg veide 115 kilo, da gikk jeg ned uansett fordi mitt kaloribehov var større- men nå som jeg veier 85 kilo må jeg i aller høyeste grad telle kalorier i tillegg til karbohydrater hvis jeg skal videre ned i vekt.  Om det så er ren eggfaste, da må jeg også telle kalorier. 

Anonymkode: bf2d5...27c

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke sånn at kaloriene plutselig ikke betyr noe bare fordi de kommer fra proteiner og fett. Det er ikke noe magisk med disse kaloriene i forhold til kaloriene i karbohydrater (bortsett fra at karbo faktisk inneholder mindre kalorier). 

Anonymkode: 59d77...abb

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lavkarbo er fortsatt kalorier. Det er bare at man spiser mat som er så mettende (mye protein og fett) at man holder seg mett lenger, og over tid, spiser mindre. Man trenger mer pasta enn kjøtt for å bli mett, f.eks.

Anonymkode: 10410...6ee

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...