Gå til innhold

Skal tjene mer enn det som står på skattekortet, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

på skattekortet mitt står det at jeg har en inntekt i hele 2022 på 150.000kr. Men jeg har allerede tjent ca 130.000kr hittil og er ventet å tjene ca 150.000kr mer dette året. 

Når jeg endrer skattekortet mitt, så får jeg beskjed om at jeg har totalt betegnet skatt i 2022 på 55.887. Og går fra tabellkort til prosent på 23%. Er det riktig? 

Gjøt jeg noe galt i å oppdatere skattekortet nå? 

Anonymkode: 1ece0...3bc

AnonymBruker
Skrevet

Ja bare juster opp hva du forventer inntekta blir i 2022, gjerne litt ekstra..

Anonymkode: f9154...8c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja bare juster opp hva du forventer inntekta blir i 2022, gjerne litt ekstra..

Anonymkode: f9154...8c7

Takk for svar. Jeg var mye mindre på konto enn tidligere. Skal jeg endre det også? Vil de tallene ha betydning for meg eller bare la det stå?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg angster over det samme. Det går også an å betale inn ekstra- hvertfall om du har enkeltpersonsforetak. 

Anonymkode: 819dd...d7d

Skrevet
Lykkeligper skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. Jeg var mye mindre på konto enn tidligere. Skal jeg endre det også? Vil de tallene ha betydning for meg eller bare la det stå?

alt du justerer, gjør prosenttrekket ditt mer riktig

Skrevet
Lykkeligper skrev (1 minutt siden):

Jeg er student og jobber deltid bare. Men da endrer jeg opplysningene nå og skal jeg da gi beskjed til arbeidsgiver at de skal trekke mer skatt?

AnonymBruker
Skrevet

Sett heller pengene på konto og spar dem, så betaler du  restskatten med det.

Anonymkode: a918d...aed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Druid skrev (2 minutter siden):

alt du justerer, gjør prosenttrekket ditt mer riktig

Jeg justerte opp en gang og måtte betale 50% skatt, bare for å få igjen masse på skatten etterpå. Så jeg veit ikke helt egentlig.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sett heller pengene på konto og spar dem, så betaler du  restskatten med det.

Anonymkode: a918d...aed

Vil jo helst unngå restskatt, men når tid må en restskatt betales? 

jeg justerte opp lønn fra 150 til 300 tusen også har jeg satt bankinnskudd på ca 200.000. For målet mitt er å ha så mye på konto til 31.des 2022

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg justerte opp en gang og måtte betale 50% skatt, bare for å få igjen masse på skatten etterpå. Så jeg veit ikke helt egentlig.. 

Du justerte opp og måtte betale 50% i restskatt eller ble trukket 50% i skatt? 
mot hvorfor fikk du igjen masse på skatten etterpå?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg angster over det samme. Det går også an å betale inn ekstra- hvertfall om du har enkeltpersonsforetak. 

Så lenge enkeltpersonsforetaket ditt går bra, setter du av en egen buffer. 

Går det på grensene , betaler du inn ekstra.

Det er dårlig rente  og er ikke cashflow smart å betale inn ekstra ;

MEN aldri, ALDRI ha spekulativ gjeld til Skatteetaten!!! 

Endret av Druid
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For å komme i den settingen gjetter jeg på at du snakker om overgangen mellom frikort og skattekort. Det er en spesial situasjon som skatteetaten bruker sjablong på og vil skape det problemet. 

AnonymBruker
Skrevet

Bankinnskuddet har ingenting å si for skatten med mindre du har nettoformue (formue minus gjeld) som overstiger kr 1 700 000. Arbeidsgiver innhenter det nye skattekortet av seg selv. 

Anonymkode: e5a71...744

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du justerte opp og måtte betale 50% i restskatt eller ble trukket 50% i skatt? 
mot hvorfor fikk du igjen masse på skatten etterpå?

Måtte betale 50% skatt ja.. nei det er det, det ble jo helt feil.

AnonymBruker
Skrevet
Druid skrev (7 minutter siden):

For å komme i den settingen gjetter jeg på at du snakker om overgangen mellom frikort og skattekort. Det er en spesial situasjon som skatteetaten bruker sjablong på og vil skape det problemet. 

Det kan være noe sånt. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har tabellkort vil økt inntekt ikke ha noen betydning. Det er fradragene som bestemmer hvilken tabell du får. Så du trenger ikke å gjøre noe med skattekortet, med mindre du ønsker selv å ha prosenttrekk. Hvis du er veldig redd for baksmell kan du prøve å beregne skatten din ila høsten og be arbeidsgiver trekker mer hvis det skulle være nødvendig 🙂 

Anonymkode: d23a3...23c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Endret fra 150.000kr til 300.000kr og gikk fra tabellkort til prosentkort på 26%. Endret bankinnskudd på 655.000 til 200.000kr. 

men tenker å be arbeidsgiver om å trekke meg mer i skatt. Men hva skjer hvis jeg betaler mye i skatt? Får jeg de pengene tilbake noen gang eller er det tapt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Endret fra 150.000kr til 300.000kr og gikk fra tabellkort til prosentkort på 26%. Endret bankinnskudd på 655.000 til 200.000kr. 

men tenker å be arbeidsgiver om å trekke meg mer i skatt. Men hva skjer hvis jeg betaler mye i skatt? Får jeg de pengene tilbake noen gang eller er det tapt? 

Det som er betalt for mye vil du få tilbake ved skatteoppgjøret neste år. Hvis du betaler for lite vil du få restskatt neste år. 

Skrevet

Du kan be arbeidsgiver trekke deg ekstra i skatt, en fast sum hver måned, f.eks 1000 kr. Blir det da for mye innbetalt skatt i løpet av 2022 totalt, får du dem tilbake i skatteoppgjøret neste år, antageligvis i mai eller juni. De fleste får skattepengene da, men skattepenger utbetales helt frem til sent på høsten, så noen får dem tilbake sent også.

Lykkeligper skrev (7 timer siden):

Jeg er student og jobber deltid bare. Men da endrer jeg opplysningene nå og skal jeg da gi beskjed til arbeidsgiver at de skal trekke mer skatt?

Du trenger ikke BE arbeidsgiver om å trekke den skatten som står på skattekortet, om det var det du mente? De henter inn skattekortet elektronisk hver måned, så de ser at du har gjort endringer med en gang.

Eller mente du at du ville arbeidsgiver skulle trekke MER skatt enn den prosenten du har fått på skattekortet? I så fall, ja, det kan du be dem om å trekke om du vil det. En slags måte å tvangs-spare på (til null renter...) til seg selv 😛 

Vil jo helst unngå restskatt, men når tid må en restskatt betales? 

jeg justerte opp lønn fra 150 til 300 tusen også har jeg satt bankinnskudd på ca 200.000. For målet mitt er å ha så mye på konto til 31.des 2022

Hvorfor skal du ha pengene på konto til akkurat 31/12? Hva skjer da?

Fra Skatteetatens sider:

"

Fikk du over 1 000 kroner i restskatt, deles summen opp i 2 fakturaer. Fristen for når du må betale avhenger av når du fikk skatteoppgjøret ditt:

• Fikk du skatteoppgjøret ditt i juni eller tidligere, er fristen for den første fakturaen 20. august og den andre fakturaen 24. september.
  • Fikk du skatteoppgjøret ditt i august eller senere, er fristen for den første fakturaen 3 uker etter datoen skatteoppgjøret ditt var klart, og den andre fakturaen 8 uker etter at skatteoppgjøret ditt var klart.

Hvis betalingsfristen din er på en lørdag eller søndag, kan du betale innen mandagen (første virkedag) etter fristen.

Du må betale restskatten selv om du har endret skattemeldingen etter fristen eller klaget. Hvis du ikke betaler restskatten i tide, løper det forsinkelsesrenter ved forfall frem til du betaler.

Betaler du ikke innen fristen på første fakturaen, regner vi det som om du ikke har betalt i det hele tatt. Trenger du hjelp, kan du kontakte oss.

"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...