Gå til innhold

Hvordan vite om baby er overstimulert eller trøtt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby er to uker her. Er en del urolig gjennom dagen. Ammes med en gang baby viser tegn til å ville ammes (type leter etter puppen, begynner å ta fingrene til munnen å sutte, smatte osv). Av og til gjennom dagen tror jeg babyen er klar for amming, men spiser bare for et par minutter, ligger inntil puppen og tilsynelatende sovner. Med en gang jeg skifter stilling for å la babyen sove på meg eller legger babyen ned i vuggen blir babyen urolig og gråter. Forsøker da i første omgang med kroppskontakt og rolig byssing ofte uten hell. Har også forsøkt å legge i vuggen i tilfelle babyen trenger mer ro, men stort sett uten hell. Også forsøkt å vugge i vogn uten hell. Har også tilbudt pupp i tilfelle baby er klar igjen for amming. Det er jo ofte hyppig amming på disse nyfødte. 

Men jeg lurer rett og slett på om baby kan være overstimulert på noe vis. For i slike perioder som beskrevet over er baby fort våken 2-3 timer i strekk. Og babyer pleier jo å trenge mye søvn. Vi har ellers veldig rolige dager. Er hjemme, har trillet et par kortere turer, hatt lite besøk, har det rolig rundt oss hjemme. Så er det noen som har opplevd lignende og har råd? Og vet om dette her er tegn på overstimulering og hvordan vi kan håndtere det på en bedre måte? Det er på ingen måte veldig krevende situasjon. For baby har også rolige perioder gjennom dagen med sammenhengende søvn. Men synes 2-3 timer våken i et strekk er litt for mye for en nyfødt som trenger mye ro og søvn. Er derfor redd for at uroligheten kommer av mangel på søvn og/eller overstimulering.

Anonymkode: cf0d3...e94

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Legg babyen hvert 45. minutt og la babyen sove på deg

Anonymkode: 3748c...667

AnonymBruker
Skrevet

Noen babyer sovner rett og slett ikke av seg selv og trenger all hjelp de kan få for å gjøre det

Anonymkode: 3748c...667

AnonymBruker
Skrevet

Sånn var min, den ville bare ligge på meg hele dagen, noen ganger ville den kun være på puppen SAMTIDIG med at jeg fikk rundt. Det var det eneste som roet babyen. 

Anonymkode: c9383...ab6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sånn var min, den ville bare ligge på meg hele dagen, noen ganger ville den kun være på puppen SAMTIDIG med at jeg fikk rundt. Det var det eneste som roet babyen. 

gikk rundt*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...