Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt nytt hus, og jeg ønsker noen oppgraderinger som samboer er helt i mot, han er veldig på at vi må bruke minst mulig penger, og blir irritert bare jeg nevner at jeg kunne tenke meg å pynte med nye håndklær på badet og kvitte meg med gamle for eksempel.

Vi fikk pris på 120 000, altså 60 000 hver,- på en oppgradering som vil gjøre boligen mye finere og øke verdien. Dette vil være mye dyrere å evt. gjøre senere når huset er bygget. Dette var bare å glemme mente han fordi det var ALT for mye penger. 

Det er greit nok, man skal være forsiktig med penger i disse tider, men det er ikke slik at vi ikke har råd til det. Og jeg kjenner at jeg irriterer meg sånn over at han kaster vekk 5000,- i måneden på snus og røyk. Det er 60 000,- i året det! Mens en slik oppgradering er jo noe man vil få glede av i mange, mange år. 

Synes dere at det er et argument eller må man holde slikt utenfor?

Én ting er denne store utgiften på oppgraderingen, men jeg kjenner at det ikke er ok at han må være negativ i forhold til nye håndklær f.eks., som også vil vare i lang tid og koster mye mindre enn det han ødelegger helsen med i mnd. 

Huff, synspunkt? 😕 

Anonymkode: 719de...c53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan organiserer dere økonomien? Det er litt vesentlig for å gi et godt svar. I utgangspunktet så synes jeg at oppgraderingen høres fornuftig ut uansett, men hvis det stort sett er «kosmetisk» så har jeg også en viss forståelse for at han vil vente. Håndklær o.l. tenker jeg ar du fint kan kjøpe selv dersom dere har separat økonomi og det er viktig for deg, hvis de dere har «virker». På en annen side: Har dere felles økonomi og han vaser bort så mye penger på snus og røyk, så tenker jeg så barnslig at du bør ha samme sum til hva som helst i måneden - inkludert både oppgradering og håndklær.. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Ananas. skrev (6 minutter siden):

Hvordan organiserer dere økonomien? Det er litt vesentlig for å gi et godt svar. I utgangspunktet så synes jeg at oppgraderingen høres fornuftig ut uansett, men hvis det stort sett er «kosmetisk» så har jeg også en viss forståelse for at han vil vente. Håndklær o.l. tenker jeg ar du fint kan kjøpe selv dersom dere har separat økonomi og det er viktig for deg, hvis de dere har «virker». På en annen side: Har dere felles økonomi og han vaser bort så mye penger på snus og røyk, så tenker jeg så barnslig at du bør ha samme sum til hva som helst i måneden - inkludert både oppgradering og håndklær.. 

Vi har ikke flyttet sammen enda, men kommer ikke til å ha felles økonomi. Oppgraderingen gjelder ekstra vindu, større terrasse, større stue. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe dere begge burde snakket om før dere kjøpt hus.

Dette kommer aldri til å gå bra.

Anonymkode: cdd89...844

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hva oppgraderingen er? 

Anonymkode: 9bc30...3f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan jeg spørre hva oppgraderingen er? 

Oppgraderingen gjelder ekstra vindu, større terrasse, større stue. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp nye håndklær selv, om du vil ha dem. 

Hvis han skal slutte å røyke, trenger han å bruke en del penger på kurs etc. Kanskje en ny hobby også. 

Ja, å oppgradere hinduer er sikkert lurt, samtidig er mye usikkert i økonomiene nå. Og dere har ikke bodd sammen og skal eie ilag for første gang, da er det best å starte med utgiftene nede. 

Anonymkode: 6611f...bbe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Oppgraderingen gjelder ekstra vindu, større terrasse, større stue. 

For 120’? Er det noe å lure på egentlig?

Anonymkode: 324e6...4a0

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

60 000 på snus og røyk??!! Er det så dyrt? 

Det hadde blitt ei skikkelig utfordring for meg også det. Jeg skjønner godt at du er irritert. 

Anonymkode: fb398...736

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

120 000,- er «ingenting» i det store og hele så oppgradering ville jeg absolutt ha prioritert. Dersom dere bestemmer dere for å sette inn vindu senere så er det jo også «fasadeendring» og må søkes om til kommunen (med mindre reglene har blitt endret nylig), og det tilkommer da et saftig gebyr kun for søknaden. 

Anonymkode: bcee3...72d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har ikke flyttet sammen enda, men kommer ikke til å ha felles økonomi. Oppgraderingen gjelder ekstra vindu, større terrasse, større stue. 

Hvordan tør dere å kjøpe bolig ilag uten å ha bodd sammen først? 
Dette virker lite gjennomtenk og dere har tydeligvis ikke hatt en skikkelig prat om økonomien og prioriteringer. 

Anonymkode: 36fc3...cde

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

60 000 på snus og røyk??!! Er det så dyrt? 

Det hadde blitt ei skikkelig utfordring for meg også det. Jeg skjønner godt at du er irritert. 

Anonymkode: fb398...736

60 000 kr blir ca 37 sigaretter daglig.

Enten er han en voldsom storrøyker, eller så har TS regns feil.

Anonymkode: 5481f...6bf

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis en håndverker gir pris på 120', så blir det nok fort 240' i stedet til slutt. 

Anonymkode: b9d7a...056

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når noen spør om min mening, anbefaler jeg alltid å bo på et nytt sted i alle fire sesongene før man gjør store endringer på bolig.

Min erfaring er at det er først når man har bodd seg til, og sett på det reelle behovet gjennom året, at man finner de beste løsningene.
Om ett år får du enten bekreftet at du ønsker å gjøre det på samme måte som nå, eller du har sett at behovet er annerledes enn du så for deg i utgangspunktet, og du ønsker en annen løsning.

Anonymkode: 9b58e...7e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når noen spør om min mening, anbefaler jeg alltid å bo på et nytt sted i alle fire sesongene før man gjør store endringer på bolig.

Min erfaring er at det er først når man har bodd seg til, og sett på det reelle behovet gjennom året, at man finner de beste løsningene.
Om ett år får du enten bekreftet at du ønsker å gjøre det på samme måte som nå, eller du har sett at behovet er annerledes enn du så for deg i utgangspunktet, og du ønsker en annen løsning.

Og nå så jeg at det dreide seg om nybygg, da stiller saken seg annerledes enn hvis det var et brukt hus, som jeg trodde det var først.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det snakk om selvrensende vindu så hadde jeg tenkt meg litt om før jeg valgte det, alt etter fasade så kan det være utfordringer relatert til belegget på vinduene siden det ikke tåler for eks royal imprignert kledning.

Får du faktisk større hus for 120k mer så er jo det en no brainer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

60 000 kr blir ca 37 sigaretter daglig.

Enten er han en voldsom storrøyker, eller så har TS regns feil.

Anonymkode: 5481f...6bf

Kanskje han snuser mye i tillegg. 

Skrevet

120' for større stue(som jo er ganske vesentlig), større terasse(ikke nødvendigvis det verste å utvide i etterkant om den er på bakkeplan, og ekstra vindu(som jo kan bli mye jobb). Hvis dere har råd til det hadde jeg lett gjort det. Uten at jeg vet i hvor stor grad noen av disse tingene vil påvirke huset .

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det snakk om selvrensende vindu så hadde jeg tenkt meg litt om før jeg valgte det, alt etter fasade så kan det være utfordringer relatert til belegget på vinduene siden det ikke tåler for eks royal imprignert kledning.

Får du faktisk større hus for 120k mer så er jo det en no brainer.

Vi får ikke større hus, men større stue/kjøkken da vi evt. endrer på planløsningen. Det vil si lager et av soverommene mindre og tar vekk en bod. (Vi får nok soverom og har ikke behov for den ekstra boden). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kanskje han snuser mye i tillegg. 

Ja, dessverre. Tok kanskje litt i med 60 000,- men er i hvert fall veldig mange tusen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...