AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #1 Skrevet 29. juni 2022 Finnes det kanskje noen opplegg som ikke koster skjorta? Etter svangerskap hvor jeg knapt kunne bevege meg på flere mnd er kroppen helt gjennomrusten. Alt er stivt og «ømt». Har en baby på 6 uker, så blir hjemmetrening eller tur jeg har mulighet til med babyen. Rask gange (særlig nedoverbakke) er enda litt utfordrende for bekkenbunnen. Hvor skal jeg begynne? Finner ingen barseltreningsopplegg på treningssenter hvor jeg bor heller. Eneste er noe barselyoga i september, men tror det må sterkere lut til.. Må nok trene hjemme, men det føles så ekstremt fånyttes å gjøre øvelser på måfå på stuegulvet uten hoen helhetlig plan! Anonymkode: 976f8...a75
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #2 Skrevet 29. juni 2022 Spør på treningssenteret om de har personlig instruktør som har kunnskap om opptrening etter graviditet. Så kan du få tilpasset et program til deg som du kan gjøre hjemme Anonymkode: a1228...727 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #3 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Spør på treningssenteret om de har personlig instruktør som har kunnskap om opptrening etter graviditet. Så kan du få tilpasset et program til deg som du kan gjøre hjemme Anonymkode: a1228...727 Det kan jeg jo, ja! Kan vel kanskje ha pt-time uten å ha medlemskap, tenkte jeg ikke på! Takk! ts Anonymkode: 976f8...a75
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #4 Skrevet 29. juni 2022 YouTube har masse videoer hvor man trener "live" sammen med en trener, søk på (postnatal/postpartum) workout at home på YouTube Anonymkode: 1809f...654 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #5 Skrevet 30. juni 2022 Ta en titt her, https://www.houseoffemme.no/trening/hjemmetrening. Se spesielt under egenbehandling, der er det video både for bekkentrening og barseltrening. Ellers kan du undersøke om det finnes en fysioterapeut i området, som kan se på din kropp og gi deg noen øvelser. Da spesielt magemusklene, bekken og det kroppen slet med under graviditeten. Anonymkode: abb26...31d 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #6 Skrevet 30. juni 2022 Det er ikke slik at alle PT-ere på alle gymmer har peiling på hva som er bra for deg. Svært ofte har de ikke så mye utdannelse som man skulle ønske, og svært ofte rommer utdannelsen kun "det idéelle mennesket", altså noen som bare er i litt dårlig form og vil forbedre ting. Du er ikke i litt dårlig form, du har nylig vært gravid. De fleste PT-er er menn eller unge kvinner som ennå ikke har fått barn, det er begrenset hva de har erfaring med, også. Jeg anbefaler at du går til fysioterapeut og får et treningsopplegg der. Om fysio anbefaler øvelser med hjelpemidler, er det masse billig og bra på Tight.no og Gymgrossisten.no. Om lommeboka er ekstra slank, kan det fungere å fylle vannflasker med vann og løfte dem, gjøre øvelser på et tykt teppe i stedet for ei yogamatte, og så videre. Jeg har ikke vært gravid, men jeg har fibromyalgi og mye annet rart og galt med kroppen. Jeg kan derfor understreke viktigheten av å få hjelp av noen som vet hvor gæren kroppen kan bli, og ikke bare en eller annen bøff tjueåring på næremste gym. Jeg trente meg opp hjemme, først via enkel yoga (DailyYoga-appen er bra sånn, man kan søke opp pregnant yoga, post partum yoga osv). Lignende ting finnes også gratis på YouTube - og ca alle fysioterapeuter vil anbefale yoga. Men gå likevel til fysio først, bare for å få kartlagt om det er noe du bør fokusere på, eller unngå. Nå trener jeg nesten hver dag på treningssenter, etter et halvt år med yoga. Har mye mindre vondt, har gått ned i vekt og tenker at de 290 kronene jeg betaler i måneden er verdt det. Hva hvis du trener yoga hjemme så lenge du er i mammaperm, og deretter unner deg et treningssentermedlemmskap så fort pappa tar perm, eller du går ut i jobb igjen? Det er virkelig verdt pengene. Men her er det du kan gjøre i dag: - Søk opp følgende på YouTube: "post partum yoga", "working out six weeks after birth", "how to work out post partum" osv. - Les/hør om "common post partum issues", "what not to do working out post partum", "what to eat post partum" osv. Skriv ned det du finner ut i en liten bok. Det hjelper deg å huske alle de gode tingene. Prøv deg veldig forsiktig fram med yoga. Ikke for å gjøre en "rutine", men for å gjøre deg kjent med øvelsene og hvordan det kjennes. Pust mye, kjenn godt etter. Om noe gjør vondt eller føles feil, stopp umiddelbart og fortell fysio om det senere. - Hvis du bor slik at du kan gå litt rundt med barnevognen, sett deg mål for hver dag, men variér dem litt. Ikke nødvendigvis i lengde eller skritt, men i destinasjon. Dag 1 kan du gå til butikken, dag 2 til parken, dag 3 til elva, osv. Du trenger ikke gå fort. Det viktigste er å gå. Hvis det er litt kjedelig, hør på podcasts underveis. Jeg anbefaler faktisk å høre på en podcast som ikke har noe med barn, fødsler eller lignende å gjøre, siden du fremdeles er et unikt individ med unike interesser, som skal fortsette å ha det bra med deg selv. Lykke til! Anonymkode: e8381...fe3 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #7 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke slik at alle PT-ere på alle gymmer har peiling på hva som er bra for deg. Svært ofte har de ikke så mye utdannelse som man skulle ønske, og svært ofte rommer utdannelsen kun "det idéelle mennesket", altså noen som bare er i litt dårlig form og vil forbedre ting. Du er ikke i litt dårlig form, du har nylig vært gravid. De fleste PT-er er menn eller unge kvinner som ennå ikke har fått barn, det er begrenset hva de har erfaring med, også. Jeg anbefaler at du går til fysioterapeut og får et treningsopplegg der. Om fysio anbefaler øvelser med hjelpemidler, er det masse billig og bra på Tight.no og Gymgrossisten.no. Om lommeboka er ekstra slank, kan det fungere å fylle vannflasker med vann og løfte dem, gjøre øvelser på et tykt teppe i stedet for ei yogamatte, og så videre. Jeg har ikke vært gravid, men jeg har fibromyalgi og mye annet rart og galt med kroppen. Jeg kan derfor understreke viktigheten av å få hjelp av noen som vet hvor gæren kroppen kan bli, og ikke bare en eller annen bøff tjueåring på næremste gym. Jeg trente meg opp hjemme, først via enkel yoga (DailyYoga-appen er bra sånn, man kan søke opp pregnant yoga, post partum yoga osv). Lignende ting finnes også gratis på YouTube - og ca alle fysioterapeuter vil anbefale yoga. Men gå likevel til fysio først, bare for å få kartlagt om det er noe du bør fokusere på, eller unngå. Nå trener jeg nesten hver dag på treningssenter, etter et halvt år med yoga. Har mye mindre vondt, har gått ned i vekt og tenker at de 290 kronene jeg betaler i måneden er verdt det. Hva hvis du trener yoga hjemme så lenge du er i mammaperm, og deretter unner deg et treningssentermedlemmskap så fort pappa tar perm, eller du går ut i jobb igjen? Det er virkelig verdt pengene. Men her er det du kan gjøre i dag: - Søk opp følgende på YouTube: "post partum yoga", "working out six weeks after birth", "how to work out post partum" osv. - Les/hør om "common post partum issues", "what not to do working out post partum", "what to eat post partum" osv. Skriv ned det du finner ut i en liten bok. Det hjelper deg å huske alle de gode tingene. Prøv deg veldig forsiktig fram med yoga. Ikke for å gjøre en "rutine", men for å gjøre deg kjent med øvelsene og hvordan det kjennes. Pust mye, kjenn godt etter. Om noe gjør vondt eller føles feil, stopp umiddelbart og fortell fysio om det senere. - Hvis du bor slik at du kan gå litt rundt med barnevognen, sett deg mål for hver dag, men variér dem litt. Ikke nødvendigvis i lengde eller skritt, men i destinasjon. Dag 1 kan du gå til butikken, dag 2 til parken, dag 3 til elva, osv. Du trenger ikke gå fort. Det viktigste er å gå. Hvis det er litt kjedelig, hør på podcasts underveis. Jeg anbefaler faktisk å høre på en podcast som ikke har noe med barn, fødsler eller lignende å gjøre, siden du fremdeles er et unikt individ med unike interesser, som skal fortsette å ha det bra med deg selv. Lykke til! Anonymkode: e8381...fe3 Tusen takk for FANTASTISK svar! 🤩 ts Anonymkode: 976f8...a75 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå