Gå til innhold

Tør ikke la bonusbarn være alene med babyen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er blitt mamma for første gang, og har en baby på 6 måneder. Min samboer har en sønn fra før på 8 år. 

Gutten strever dessverre en del sosialt, og trenger ekstra oppfølging og hjelp pga. det på skolen. Han har ingen diagnose, men har blitt satt lite grenser for.

Jeg ser at han ikke skjønner når nok er nok med babyen, han prøver å leke med han, men det skal alltid være skriking og mye lyd. Han skal "skremme" babyen, eller late som om de slåss. Jeg ser jo at babyen blir skremt, men storebror klarer tydeligvis ikke å tolke disse signalene, så jeg må stadig minne han på det, og prøver å skjerme babyen så mye jeg kan.

Jeg har gitt beskjed til samboer at jeg ikke ønsker at storebror og baby skal noen gang være alene sammen, da jeg ikke stoler på hva storebror kan finne på.

Det var spesielt en episode nylig som skremte meg. Jeg var i samme rom, men snudde meg i noen sekunder for å hente noe. Da jeg snudde meg tilbake, så satt storebror med et lurt smil og sa til meg "Hvor tror du babyen tok på meg nå?". Jeg svarte at jeg ikke visste, og da fikk jeg til svar at babyen hadde tatt han på tissen.  Det er jo usannsynlig at han ville gjort det  helt tilfeldig, og det er jo ikke naturlig at tissen er så nærme at babyen skulle fått tak i den uansett, så storebror må ha gjort det mulig for han å ta der. Jeg synes det var skikkelig ekkelt, og er nå livredd for at storebror kan finne på andre lignende ting..

Dette kan da ikke være normalt for et så stort barn?

Er det jeg som er hønemor og overdriver her?

Hva skal jeg gjøre videre?

Anonymkode: 02f35...e3f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En åtteåring skal uansett ikke være alene med baby, så du fortsetter som du gjør. Men vær obs på å oppføre deg naturlig sånn at lillebror blir noe skummelt noe. 

Anonymkode: cdf04...ff2

• Liker 10
Skrevet

- Ta det opp med barnefar og er han ubrukelig så barnemor 

- Følg nøye med 

- Ikke la dem være alene 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor få barn med en mann som tydeligvis ikke er en god oppdrager og far🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 77cfc...ca8

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor få barn med en mann som tydeligvis ikke er en god oppdrager og far🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 77cfc...ca8

Så fint at du kom med dette svaret. Nå innser sikkert ts at dette har dumt og skrur tiden tilbake slik at babyen hennes ikke kommer til verden. Det var skikkelig lurt tenkt av deg å påpeke dette! 

Til ts: ikke la gutten være alene med baby, og få mannen til å love det samme når han eventuelt skal ha pappaperm. Jeg ville også ha tatt en alvorlig samtale om eldste trenger noen form for hjelp eller oppfølging. Det er tydelig at far og mor enten har gjort en dårlig jobb med grenser og lære sosiale koder, at gutten har det vondt eller trenger ekstra oppfølging. 

Anonymkode: b7dc3...052

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo gripe inn da, herregud! Ikke «minne ham på» at han ikke skal skremme babyen, men sette foten ned!

Anonymkode: 7b800...638

• Liker 9
Skrevet (endret)

Slik jeg leste det TS beskrev, så tror jeg ikke gutten hadde seksuelle senarioer i tankene. Jeg tror mer det handlet om en tabusituasjon - som like gjerne kunne vært noe annet. Hadde det vært seksuelt overgrep han bedrev ville han neppe si det slik han gjorde,

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod.  

Endret av Perelandra
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Babyen har mest sannsynlig veivet med armen så den har truffet 8åringens bukse i skritt området. Men så klart må TS følge med og rettlede gutten så han kan lære seg å omgås søsken på normalt vis. Og når far har sviktet i å oppdra det første barnet så må hun veilede han også, så han etterhvert klarer å sette grenser for begge barna sine når det trengs.

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min første tanke var om storebror har vært utsatt for overgrep, så han var min umiddelbare bekymring. 
En åtteåring og en baby skal uansett aldri være alene. 

Anonymkode: b0176...0ad

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg har jobbet med unge overgripere, og er fullstendig klar over at dette skjer. Likevel er ikke alt som har med kroppen å gjøre et overgrep. Barn i den alderen kan være opptatt av tissen sin uten at det skjer noe. 

Her lurte syvåringen på hva hunden ville "med pikken" da en nabohund snuste ham i skrittet. 

Jeg mener også fremdeles bestemt at disse to barna ikke skal være alene sammen. Det er viktig at også barnefar forstår dette. Noen foreldre med særkullsbarn virker å ta særkullsbarnet veldig i forsvar, så her må ts være tydelig! 

Det er også omsorg for bonusbarnet å ytre bekymring for manglende empati med baby og forståelse for sosiale koder. 

Anonymkode: b7dc3...052

Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 2
Skrevet

Min på 3 år vet godt at å kødde med babyen er uakseptabelt, som hvis han har skremt eller lagt seg oppå, gir jeg klar beskjed med streng stemme. Samme med hvis han har tullet og trykket med åpningen på setebeltet i bilstolen, jeg sier det er altfor nærme skrittet hennes og man ikke tar folk der. Dessuten er det farlig for den låsen kan gå opp, sier jeg til han. Han har ikke gjort disse tingene igjen etter en gangs beskjed, fordi han får skikkelig klar beskjed. Høres ikke ut som noen har satt ordentlige grenser for denne 8åringen. Jeg hadde nok stått i fare for å brølt litt, hadde dette skjedd her etter at vi hadde en forståelse!

• Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for forherligelse av brudd på norsk lov og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
mingus skrev (8 timer siden):

Min på 3 år vet godt at å kødde med babyen er uakseptabelt, som hvis han har skremt eller lagt seg oppå, gir jeg klar beskjed med streng stemme. Samme med hvis han har tullet og trykket med åpningen på setebeltet i bilstolen, jeg sier det er altfor nærme skrittet hennes og man ikke tar folk der. Dessuten er det farlig for den låsen kan gå opp, sier jeg til han. Han har ikke gjort disse tingene igjen etter en gangs beskjed, fordi han får skikkelig klar beskjed. Høres ikke ut som noen har satt ordentlige grenser for denne 8åringen. Jeg hadde nok stått i fare for å brølt litt, hadde dette skjedd her etter at vi hadde en forståelse!

herregud.

Anonymkode: 49c7c...e71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 21.42):

Jeg er blitt mamma for første gang, og har en baby på 6 måneder. Min samboer har en sønn fra før på 8 år. 

Gutten strever dessverre en del sosialt, og trenger ekstra oppfølging og hjelp pga. det på skolen. Han har ingen diagnose, men har blitt satt lite grenser for.

Jeg ser at han ikke skjønner når nok er nok med babyen, han prøver å leke med han, men det skal alltid være skriking og mye lyd. Han skal "skremme" babyen, eller late som om de slåss. Jeg ser jo at babyen blir skremt, men storebror klarer tydeligvis ikke å tolke disse signalene, så jeg må stadig minne han på det, og prøver å skjerme babyen så mye jeg kan.

Jeg har gitt beskjed til samboer at jeg ikke ønsker at storebror og baby skal noen gang være alene sammen, da jeg ikke stoler på hva storebror kan finne på.

Det var spesielt en episode nylig som skremte meg. Jeg var i samme rom, men snudde meg i noen sekunder for å hente noe. Da jeg snudde meg tilbake, så satt storebror med et lurt smil og sa til meg "Hvor tror du babyen tok på meg nå?". Jeg svarte at jeg ikke visste, og da fikk jeg til svar at babyen hadde tatt han på tissen.  Det er jo usannsynlig at han ville gjort det  helt tilfeldig, og det er jo ikke naturlig at tissen er så nærme at babyen skulle fått tak i den uansett, så storebror må ha gjort det mulig for han å ta der. Jeg synes det var skikkelig ekkelt, og er nå livredd for at storebror kan finne på andre lignende ting..

Dette kan da ikke være normalt for et så stort barn?

Er det jeg som er hønemor og overdriver her?

Hva skal jeg gjøre videre?

Anonymkode: 02f35...e3f

du overdriver veldig her. stakkars 8åringen

Anonymkode: 8dbfe...0a8

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...