GÃ¥ til innhold

Godteri og kos, 8 uker lang sommerferie😅

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere med litt større barn, hvordan gjør dere det med slikt nå i ferien? Ferie er jo vanligvis = kos, men åtte uker med kos hver dag går jo dårlig😅 Jeg prøver å være litt restriktiv på godis i ukedagene, men de kjøper jo inn selv, og ting flyter gjerne litt ut med is og diverse dagtid, og så kommer kvelden og de har gjerne lyst på noe snacks til TV-kvelden…😅 erfaringer fra andre?

Anonymkode: 63e52...482

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjører godteri kun lørdag som vanlig med mindre vi faktisk er bortreist. 

Anonymkode: d7532...af2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dere med litt større barn, hvordan gjør dere det med slikt nå i ferien? Ferie er jo vanligvis = kos, men åtte uker med kos hver dag går jo dårlig😅 Jeg prøver å være litt restriktiv på godis i ukedagene, men de kjøper jo inn selv, og ting flyter gjerne litt ut med is og diverse dagtid, og så kommer kvelden og de har gjerne lyst på noe snacks til TV-kvelden…😅 erfaringer fra andre?

helt greit

Anonymkode: 99632...30b

AnonymBruker
Skrevet

Blir litt ekstra. De får gjerne bake seg noe til kvelden. Is når det er varmt. Men de trenger ikke noe hver dag. 

Anonymkode: 50add...9a5

Skrevet

Satser på saftis heller enn melkeis, mindre kalorier. Påpeker at vi må ha litt "hverdag" i ferien også, og så har vi det. 

• Liker 2
Skrevet

Mest helger, en is i ny og ned...og om vi er på spesielt steder...men prøver å holde godteri til lørdag 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna får is hver eneste dag om det er varmt. Men vi spiser ikke melkeprodukter, så det går i hjemmelagde saftiser til rundt 40-50 kcal stykket. Ellers koser vi oss veldig mye med frukt og bær. Det går i kilovis med vannmelon, blåbær, jordbær og bringebær i sesong, epler og appelsiner. Vi spiser på oss hull i tennene hele gjengen(Neida)😅

Anonymkode: aff00...130

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kos for folk her inne er sukker har jeg skjønt

Anonymkode: 7a1c7...321

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Godteri i helgene 😜 kos kan også være opplevelser, prøver å tilrettelegge litt aktiviteter, feks svæmmehall hvis det regner eller en miniferie (biltur en helg hvis jeg selv ikke har ferie den uka😄) 

Anonymkode: 98d03...f21

Skrevet

Følg 80\20-prinsippet - det er ikke en slankemetode, snarere en sunn livsstilstilnærming.

Her er noen illustrasjoner:

th?id=OIP.veCAnFBHGQN98UuwqK5SfwHaEW&pid=Api&P=0&w=273&h=160

th?id=OIP.wBy79i8naSjIXcy8NySPbQHaHV&pid=Api&P=0&w=162&h=160

AnonymBruker
Skrevet

De ukene vi er «borte» så får barna kjøpe det de vil (for de pengene de har tilgjengelig), og vi spanderer litt ekstra, feks en softis om vi er på «bytur», dessert om vi spiser ute.

Men når vi er hjemme i ferie så holdes godterier til helg. Vi kjøper derimot inn mer frukt, kanskje et fat med melon om på dagtid eller jordbær til tvkosen.

Anonymkode: ba60e...44d

Skrevet
Paulinetta skrev (22 timer siden):

Satser på saftis heller enn melkeis, mindre kalorier. Påpeker at vi må ha litt "hverdag" i ferien også, og så har vi det. 

omvendt her, vi lager hjemmelaget fløteiskrem uten sukker. Ingen er i nærheten av overvektige så er ikke redd kalorier, men er redd sukkeret og å tilvennes for mye av det. 

Skrevet

Her skeier vi alle ut i ferien. Det blir litt mer godteri/snacks enn bare lørdager og det blir is 2-3 ganger i uken i tillegg (og jada, vi koser oss med massevis av frukt, bær og vanlig god mat også, gud forby at en vilt fremmed skulle tro at noen lever på bare sukker). Det er fire uker av året, og hvor barna er mer aktive enn vanlig uansett, så det vil på ingen måte velte lasset. De er veldig langt fra overvektige om det skulle ha noe å si, men jeg synes virkelig overvektige skal få kose seg litt ekstra i ferien de også uten at vilt fremmede skal komme med pekefingeren.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir litt mer snacks i ferien, men det blir også lettere middager og ungene hopper over flere måltider så det går litt opp i opp. Begge ungene var på stranda idag og herjet i vannet hele dagen, spiste frokost og kun snacks og frukt på stranda før hjem og grilling og de spiser ikke fete sauser osv.    Vi har billige små first price iser så det går det lett en av om dagen.       

Hadde ungene kunnet sittet inne i ferien hadde det blitt 0 snacks.   

Anonymkode: 3f856...ece

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det blir litt mer snacks i ferien, men det blir også lettere middager og ungene hopper over flere måltider så det går litt opp i opp. Begge ungene var på stranda idag og herjet i vannet hele dagen, spiste frokost og kun snacks og frukt på stranda før hjem og grilling og de spiser ikke fete sauser osv.    Vi har billige små first price iser så det går det lett en av om dagen.       

Hadde ungene kunnet sittet inne i ferien hadde det blitt 0 snacks.   

Jeg skjønner tankegangen din, men hvordan kan man kommunisere et sånt budskap uten å skape negativt kropps/ vektfokus overfor sårbare jenter i ungdomsåra f.eks? Hvis du bare sitter inne på sofaen hele dagen blir du feit liksom??😅 og som straff må du sitte hele kvelden og «sulte»?….😳

Nei vet ikke jeg, vanskelig dette synes jeg

ts

Skrevet

De får is hver dag når det er varmt. Noen ganger flere. Potetgull på stranden. Kjekspakke på tur. Men;

Dagen skal starte med sunn frokost. De skal spise minst en porsjon frukt i løpet av formiddagen. Middagen skal ha minst to porsjoner grønnsaker. Så blir det kanskje en smoothie til kvelds. Når da snacksen kommer på bordet begrenser mengden seg selv 😉

Jeg er ikke dødsstreng på at de MÅ spise frukt/grønnsaker, men det serveres og når de er sultne utenom måltider så er det fritt frem på frukt og grønt. Og det har jo alltid vært sånn, de er vant til det, så det er ikke en kamp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner tankegangen din, men hvordan kan man kommunisere et sånt budskap uten å skape negativt kropps/ vektfokus overfor sårbare jenter i ungdomsåra f.eks? Hvis du bare sitter inne på sofaen hele dagen blir du feit liksom??😅 og som straff må du sitte hele kvelden og «sulte»?….😳

ts

Min 13-årige jente er av den veldig smale typen så hun får lov til å bake kake en dag i uka med venner på besøk. Det er bakingen som er gøy- ikke spisingen.  Hun trener vanligvis 3-4 dager i uka, så hun har fått beskjed om minst 2 (egen)treningsøkter på minst 1,5 time i uka i sommer.  Hun har alltid vært smal og ikke kommet så langt i puberteten (ikke mensen eller så mye kviser), men vi har hatt dialog om hvordan kroppen endrer seg når hun blir eldre og hva kroppen trenger og ikke trenger.  Hadde hun vært kraftigere og mindre treningsvillig hadde vi hatt nok hatt en annen tilnærming, så for oss er ikke dialogen så vanskelig når vi tar utgangspunkt i hva en aktiv kropp trenger for å orke trening.  Da kan hun selv merke hvordan humøret blir på bånn og energien dårlig med feil type mat.  

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

ts

Du skal jo selvfølgelig ikke si det. Brukeren over mener at når hverdagen er aktiv så går det greit med is. 

Anonymkode: f9e01...c02

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

spiser is, potetgull, smågodt, sjokolade, kokosboller, smurte lefser, romboller, salte kjeks, seigmenn, marshmallows, skoleboller flere ganger i uken. er deilig å kose seg masse. 

Anonymkode: bf86a...f0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

spiser is, potetgull, smågodt, sjokolade, kokosboller, smurte lefser, romboller, salte kjeks, seigmenn, marshmallows, skoleboller flere ganger i uken. er deilig å kose seg masse. 

Anonymkode: bf86a...f0e

Oi, hvordan fungerer kroppen med den dietten?

Anonymkode: f9e01...c02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...