Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er nå (førstegangs) gravid i uke 7 og har siden forrige uke slitt med kvalme og tretthet. På grunn av dette fikk jeg 2 ukers sykemelding av legen, og skal møte opp for ny evaluering i begynnelsen av neste uke. 

Jobben jeg har er veldig tung, da det innebærer mye fysisk aktivitet hele dagen. In og ut av bil ca 300-500 ganger om dagen, bære på ting hit og dit, løpe i trapper osv…ikke noe stillesittende. 
Den dagen jeg ble kvalm på jobb klarte jeg nesten ikke å få i meg vann engang uten å kaste opp. Ble dermed på dagen sykemeldt med "hyperemesis". 

Men nå når jeg har mulighet å bare hvile, sitte  på rumpa hjemme så har jeg klart meg fra å kaste opp en eneste gang. Er bare største delen av dagene veldig kvalm og trøtt. Går også på kvalmedempende medisin. Men gruer meg til neste ukes samtale med legen. Er redd at han ønsker at jeg skal komme meg tilbake på jobb siden jeg ikke har kasta opp på en uke. 😳

Jeg merker jo at så fort jeg begynner å gjøre noen fysisk jobb som støvsuging eller lignende hjemme så blir jeg direkte mer kvalm. Bilkjøring blir jeg også mer kvalm av. Har dessuten utrolig ubehag av å måtte kaste opp - dermed gjør jeg minst mulig for å unngå at det skjer. 

Avdelningsleder var ikke gøy å snakke med, da hun kasta orden rett ut at "svangerskapskvalme ikke er en sykdom" og nevnte at hvis dette går ut over 2 uker så må jeg på diskusjon med HR. 

Hadde ifjor en på jobben som jobbet som høygravid helt til slutten. Blir jo helt sikkert sammenlignet med hun. Selvfølgelig fikk hun litt lettere oppgaver på slutten, men likevel mye fysisk bevegelse og veldig aktiv jobb. 

Noen andre som vært i lignende situasjon av å være gravid med en tung fysisk jobb og slite med kvalme (men ikke oppkast) og fått være sykemeldt til kvalmen og trettheten er lettere å leve med/borte? 

Kan vel legges til at jeg har et relativt lavt BMI, og regnes som undervektig fra før, så at jeg får i meg bra med næring er prio 1 akkurat nå. Gruer meg over å ikke få i meg nok på grunn av kvalmen. Spiser, men helt sikkert ikke «for to».  😭

Anonymkode: 53888...8b9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en hel uke til, mest sannsynlig er du bedre innen den tid. Men skjønner jo at du ikke ønsker deg tilbake i jobb, ganske tydelig at du trives som sykemeldt. 

Anonymkode: 350ef...94f

Skrevet

Hun har ikke rett til å kreve at du snakker med HK, samt at hun heller ikke har rett på årsak til sykemeld. Du trenger ikke gi henne forklaring på hvorfor du er borte. Så om du kjenner det er det rette, så sier du det til legen og holder deg hjemme. Helsa først

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er en hel uke til, mest sannsynlig er du bedre innen den tid. Men skjønner jo at du ikke ønsker deg tilbake i jobb, ganske tydelig at du trives som sykemeldt. 

Hva folk klarer å lire av seg🧐🫣

Skrevet

Vær ærlig med legen om hvordan du har det. Det som har noe å si er hva arbeidsevnen din er. Kanskje en gradert sykemelding kan fungere også? Hva sjefen mener skal du ikke tenke så mye på, det setter bare han/hun i et utrolig dårlig lys om man skal klage på sykemelding sånn, og HR er nok godt klar over reglene rundt sykemelding. Jobben har egentlig null rett til å vite hvorfor du er borte, de skal kun vite hva din arbeidsevne er.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ser man på statistikk over de som slitt med kvalme (ikke bare morgenkvalme) så har det generelt ikke blitt bedre før etter uke 12-14, men snarere verre helt frem til da. Så skal man gjette så tror jeg jo ikke at kvalmen bare blir borte til neste uke. 
Kan heller ikke påstå at jeg "trives som sykemeldt" da jeg ikke får noe gjort. Når man ellers er vandt med en høy-aktiv jobb så er det vanskelig å slå av helt plutselig. Kjeder  meg noe sykt og føler at hodet blir utrolig tungt av å bare gå hjemme. Klarer bare korte stunder på mobil/pc/tv da jeg ellers blir åksyk. 
Så kan ikke forestille meg å engang sette meg i rush-trafikken igjen. 🤢

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...