Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flyttet fra by til bygd i vår og så frem til ro og fred og avslapning i hagen. Men det er jo så mye bråk! Syns hele tiden jeg ser "liker du ikke bråk får du flytte på landet da" 

NEI. Liker du ikke bråk, så bli i byen. Traktorene starter fem på morgenen og driver på ett på natta, sauer har ikke søte brekelyder. De høres ut som gamle gubber som brøler på fylla. Og det er hele natten. Samme med kuer, og de sier ikke mø, de skriker muuuuæææææhiii. 

Rånere dunker forbi fra seks på kvelden til seks på morgenen. Det er unger som skriker, hunder som gneldrer hele døgnet. Det er aldri stille! Blir helt sprø. 

Anonymkode: afdcf...a03

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det der er ikke bråk det er trivsel og eksempel på at det bor folk der som lager maten din. Ingenting er så godt som  å sovne til jevn dur av traktor eller sauebjeller, det gir ro i sjela. 

Å våkne av biler, sirener og annen bystøy er bare stress. 

Anonymkode: 02203...849

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er vel forskjeller på bygda også. Jeg bor på bygda, noen ganger er det mye som skjer, andre ganger er det ikke en lyd. Akkurat nå er det så stille at jeg kan høre en fugl fise.

Anonymkode: 82a3c...df3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det der er ikke bråk det er trivsel og eksempel på at det bor folk der som lager maten din. Ingenting er så godt som  å sovne til jevn dur av traktor eller sauebjeller, det gir ro i sjela. 

Å våkne av biler, sirener og annen bystøy er bare stress. 

Det er ikke jevn dur. Hadde det vært jevn dur så hadde det blitt bakgrunnstøy man slutter å legge merke til. Og sauebjeller hører jeg ikke noe til. Det er brekinga som er vanvittig. Når én starter så skal hele flokken overgå hverandre i lyd. Og så er det stille en halvtime, akkurat lenge nok til at man rekker å sovne. Og så skal det brekes igjen. 

Biler og sirener er det her og. Spesielt biler med mye bass. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er vel forskjeller på bygda også. Jeg bor på bygda, noen ganger er det mye som skjer, andre ganger er det ikke en lyd. Akkurat nå er det så stille at jeg kan høre en fugl fise.

Burde undersøkt bedre. Akkurat nå er det fem traktorer som driver på. 

Forhåpentligvis er vinteren fantastisk her, ellers blir jeg nødt til å pakke kofferten og flytte videre til et sted uten jorder rundt. 

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette. Vanligvis er det veldig stille her, men de siste dagene har det vært en del ekstra traktorkjøring (dag og natt) på grunn av slåtta. Den må nesten tas nås værforholdene tilsier det. 

Ellers er vi ikke plaget med rånere her, og jeg har heller aldri lagt merke til/irritert meg over dyrelyder. Alt i alt vil jeg si det er mye stillere her enn mange andre plasser, da det er mindre trafikkstøy.

Bodde sentralt i Oslo i mange år, og der var det aldri skikkelig stille. Til og med traktorer, midt på natta. ;)

Anonymkode: cddaa...e92

AnonymBruker
Skrevet

Forskjell fra bygd til bygd. Jeg bor noen kilometer fra nærmeste nabo. Hovedveien er flere kilometer unna, så det er 0 lyd fra biler. Veien til huset mitt er det kun jeg, mannen, eldste ungen, folk som besøker oss og postbudet som kjører. Når jeg er ute hører jeg fugler som kvitrer, elva som renner, kattene som leker, trærne som beveger seg med vinden og ellers total stillhet. Kanskje jeg hører «naboens» traktor, men det er bare en svak brumming i det fjerne. Herlig å bo her!

Anonymkode: 802c4...b67

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Flyttet selv fra by til bygd for noen år siden,  og ja, det er en del lyder her! Traktorlyder plager meg ikke, heller ikke kurauting, men jeg må sove med sov-i-ro pga fuglekvitter!! 😅😅 Fuglene starter i tre- halv- fire tiden, og det er et leven uten like! Men med sov- i-ro, greier jeg nå å sove gjennom det!😊 

Men det som virkelig plager meg på landet, er alle fluene!!! Vi har kuer i nærheten og hester på et jorde rett bak huset, og det er visst en magnet på fluer! 

En annen ting som irriterer meg, er folk kjører veldig fort her. Det er 60 grense her, men folk bryr seg ikke.  Det er jo aldri kontroll uansett! 

Vi har uansett aldri angret på at vi flyttet. Elsker roen og dyrelivet. Synes det er koselig med rådyr, elg og fugler!  (selv om fuglekvitter på natta plager meg)

• Hjerte 1
Gjest Villfisker
Skrevet

🤣🤣🤣

Nei, det er ikke lov å bråke fem om morgenen. Jeg syns det er mye roligere i bygda i hvert fall. Savner den delen. Veldig bråkete i by. Kanskje jeg flytter fra byen en dag. Eller finner meg noen gode earbuds som stenger lyder ute.😉

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forhåpentligvis er vinteren fantastisk her, ellers blir jeg nødt til å pakke kofferten og flytte videre til et sted uten jorder rundt. 

De har vel første slåtten kanskje? Har jorder rundt her også, men det er dyrket mark. Så de driver ikke på jordene nå.De driver på til langt på natt under innhøsting, men det plager meg ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

syntes landet er ganske rolig, nå vet jeg ikke hvor du har flytta. Men rånere kan jeg si meg enig med at bråker litt i helgene.

Anonymkode: c940e...98e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja du får jo bare flytte videre da. Lykke til!

Anonymkode: 8c216...36b

• 2 uker senere...
Skrevet

Bor på bygda eneste bråket her må være meg 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er heldig ts. Naboen vår, som er bonde, sprøytet kumøkk med en sånn spreder som sprøyter møkka langt.
Vi hadde rigget til i fantastisk vær med bord ute med gjester, fyrt opp grillen, og skulle akkurat begynne å spise. Så kom det en tåkesky av kumøkk som regnet over oss. All maten der gikk i søpla og samtlige måtte skifte klær. 

Anonymkode: dd2dc...e45

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er heldig ts. Naboen vår, som er bonde, sprøytet kumøkk med en sånn spreder som sprøyter møkka langt.
Vi hadde rigget til i fantastisk vær med bord ute med gjester, fyrt opp grillen, og skulle akkurat begynne å spise. Så kom det en tåkesky av kumøkk som regnet over oss. All maten der gikk i søpla og samtlige måtte skifte klær. 

Noe som MÅ gjøres! Møkka må ut hver vår, så bare vend deg til det. Men det hørtes rart ut av mat måtte skiftes og klær skiftes, SÅ overraskende kom det vel ikke? Dere kunne flytta dere når dere å bonden begynte. Overdrevet! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gudskjelov så sprer bonden her gjødsel rett på bakken og ikke sprøyter dritten høyt og lavt. Det lukter, men det går fort over igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Noe som MÅ gjøres! Møkka må ut hver vår, så bare vend deg til det. Men det hørtes rart ut av mat måtte skiftes og klær skiftes, SÅ overraskende kom det vel ikke? Dere kunne flytta dere når dere å bonden begynte. Overdrevet! 

Vi rakk ikke det. Han begynte å sprøyte med en gang uten at vi rakk det. Og vindretningen var ideell slik at møkkskyen traff oss. Trodde bønder alltid spredde møkk når det er overskyet? Stekende sol er vel ikke bra for gresset?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi rakk ikke det. Han begynte å sprøyte med en gang uten at vi rakk det. Og vindretningen var ideell slik at møkkskyen traff oss. Trodde bønder alltid spredde møkk når det er overskyet? Stekende sol er vel ikke bra for gresset?

Det hender bonden må gjøre ting uansett om ikke forholdene er helt maks. Ting må gjøres innen en viss dag og tida må utnyttes. Da kan dere kanskje ha grillen på en annen side av huset så unngår dere slik . 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor(mindre by) trodde jeg det skulle bli fredelig og rolig, etter å bodd i Oslo noen år. Men pinadø, russen herjer rundt her i hele mai. Og nærmeste nabo(6 mbolig) herjer gjerne på nettene. Min konklusjon er at det er støy overalt. Være seg by, bygd, mindre byer🤷‍♀️Personlig gidder jeg ikke flytte for å søke mer ro; om det er stille rundt meg vil smerter holde meg våken. Taper uansett🥴

Anonymkode: 2bb15...c65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...