AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #1 Skrevet 29. juni 2022 Blir litt forvirret og evt oppgitt. Med mine barn så har jeg sovet veldig dårlig ..:( hvor mye søvn jeg får varierer men de er mye våkne og jeg har vansker for å sovne igjen. Noen netter kan det være nedi 2-3 timer🫣😨 så møter jeg på folk som sier «jeg fikk kun 5 timer søvn - er helt ødelagt». Så bare lurer; dere som slet med søvn i baby/småbarnstid; hvor ille er det? Anonymkode: 77f57...6db
Gjest Chicchi Skrevet 29. juni 2022 #2 Skrevet 29. juni 2022 Babyen min legger seg mellom åtte og ni og står opp klokken halv sju. Men i løpet av natten sover hun aldri mer enn tre timer sammenhengende. Selv legger jeg meg mellom 22 og 23, men blir da vekket hver andre-tredje time natten gjennom og det varierer om jeg må amme, bysse eller reise meg opp og gå rundt med henne. Synes ikke jeg får nok søvn, men de nettene hvor hun sovner igjen ganske greit tenker jeg på som gode netter. Gleder meg til mer enn tre timer sammenhengende, da. Hvor gamle er barna dine?
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #3 Skrevet 29. juni 2022 Sov 3-4 timer første året, MAKS én sammenhengende. Det regner jeg som ekstremt lite. Fem er også lite, selv om det hadde vært en drømmenatt for meg 🙊 Anonymkode: 6cd11...76b 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #4 Skrevet 29. juni 2022 Alt under 7 er lite. Iallefall om det ikke er sammenhengende. Det er ingen konkurranse. Selv sov jeg maks 1 time sammenhengende de første 9 mnd. Sov kanskje 3-6 timer sammenlagt hver natt det første året. Om jeg får kun 5 timer nå så er det også for lite. Spesielt når man skal på jobb. En dag i ny og ne kan jeg takle men over tid så er det alt for lite selv om jeg er ferdig med baby-tiden. Anonymkode: 12d8a...ba2 5
Sofakona Skrevet 29. juni 2022 #5 Skrevet 29. juni 2022 Snart på 4 året med lite søvn... vil si 5-6 timer.. ikke sammenheng
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #6 Skrevet 29. juni 2022 Jeg sier at vi pleier å ha ganske gode netter. Barnet er 3 mnd. Sovner mellom 22.30-00.00 og kan da sove til 8-9 ca. Med en del amminger da selvfølgelig. De gangene jeg klager over at jeg er trøtt er vel de dagene det nærmerer seg 01 før hun roer seg (kanskje ammet i 2 timer før dette) og hyppige ammeøkter på natt kanskje hver 1-2 timer hvor hun også har vært ganske våken. Og deretter morgen fra ca 7-tiden. Da har det sånn sett vært 6 timer «soving» men mange ammeøkter ned oppvåkning i mellom. Anonymkode: 608db...a30
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #7 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Alt under 7 er lite. Iallefall om det ikke er sammenhengende. Det er ingen konkurranse. Selv sov jeg maks 1 time sammenhengende de første 9 mnd. Sov kanskje 3-6 timer sammenlagt hver natt det første året. Om jeg får kun 5 timer nå så er det også for lite. Spesielt når man skal på jobb. En dag i ny og ne kan jeg takle men over tid så er det alt for lite selv om jeg er ferdig med baby-tiden. Anonymkode: 12d8a...ba2 Denne tråden var ikke ment som det - da misforstår du:) mer interessert i å høre om jeg bør være bekymret for hvor lite søvn jeg får eller om det er vanlig… ts Anonymkode: 77f57...6db
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #8 Skrevet 29. juni 2022 Husk, det handler om både kvalitet og kvantitet. Om man ikke får sovet typ 4t sammenhengende så merkes det. Man kan være mer uthvilt av 4t i strekk enn flere timer totalt men oppstykket. Anonymkode: 4d1f3...b1f
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #9 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Blir litt forvirret og evt oppgitt. Med mine barn så har jeg sovet veldig dårlig ..:( hvor mye søvn jeg får varierer men de er mye våkne og jeg har vansker for å sovne igjen. Noen netter kan det være nedi 2-3 timer🫣😨 så møter jeg på folk som sier «jeg fikk kun 5 timer søvn - er helt ødelagt». Så bare lurer; dere som slet med søvn i baby/småbarnstid; hvor ille er det? Anonymkode: 77f57...6db Alt under 6 timer er for lite for meg, men det er usammenhengende. 4 t sammenhengene gir meg mer enn 6 t usammenhengende for eksempel. Vi mennesker har jo forskjellig søvnbehov. Søvndeprivasjon kan lede til psykisk og fysisk sykdom, men noen er mer disponert for det enn andre. Hadde jeg kun fått 2-3 timer søvn i døgnet over en uke hadde jeg gått rett i depresjon. Har bipolar lidelse type 2 og søvn er min nr.1 trigger. Anonymkode: e79c7...83f
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #10 Skrevet 29. juni 2022 Jeg hadde en oppfattelse om at under 6-7 timer var veldig lite før jeg fikk barn, men det første leveåret til barnet mitt var det en god natt hvis jeg fikk 4-5 timer usammenhengende. Jeg måtte bare regne med å sove 0-3 timer noen netter innimellom også, men det ble krise hvis det ble for mange slike netter på rad. En annen ting er jo at varigheten på søvnmangelen også spiller inn. Det første året kunne jeg fungere helt fint på et par timers søvn, mens nå når barnet er 2, så merkes en slik natt skikkelig på hele kroppen. Det samme gjelder usammenhengende søvn. Jeg merker det veldig godt nå hvis søvnen blir oppstykket, mens jeg det første året egentlig tålte ganske mye av både oppstykket og dårlig søvn og soving på ugunstige tidspunkter og i ugunstige stillinger. Anonymkode: 5b639...a07
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #11 Skrevet 29. juni 2022 Hvert minutt under 8t er lite. Jeg sover i gjennomsnitt 9 timer per natt. Har ikke barn. Kan ikke se for meg at jeg ville klart det Anonymkode: 20ce1...bb0
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #12 Skrevet 29. juni 2022 5 timer er normalt for meg, under 4 timer begynner å bli lite. Dette er også nå etter barna har blitt voksne, jeg har alltid vært sånn. Anonymkode: c91eb...08f 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #13 Skrevet 30. juni 2022 6-8 timer søvn pr natt anses jo som vanlig og anbefalt søvn mengde, så å si at seks timer er lite blir jo veldig rart, man skal en del under dette før det blir lite. Anonymkode: 6d8be...ee1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #14 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 6-8 timer søvn pr natt anses jo som vanlig og anbefalt søvn mengde, så å si at seks timer er lite blir jo veldig rart, man skal en del under dette før det blir lite. Anonymkode: 6d8be...ee1 Jeg synes det er stor forskjell på om det er 6 timer sammenhengende eller om man sover f.eks 3 timer og så blir man liggende våken og vri seg i 2 timer for så å sove 3 timer igjen. Ts; For lite søvn er bare for lite søvn og det er jo ubehagelig. Mest sannsynlig så er det kun for en periode og da er det jo ikke farlig. Er det over flere år så kan det jo få helsemessige konsekvenser. Men de fleste har jo slike dårlige perioder når de har baby. Anonymkode: 12d8a...ba2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #15 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 6-8 timer søvn pr natt anses jo som vanlig og anbefalt søvn mengde, så å si at seks timer er lite blir jo veldig rart, man skal en del under dette før det blir lite. Anonymkode: 6d8be...ee1 Og; "en del under dette"? En god del timer under 6 timer før det blir lite? Så 5 timer er også nok for alle og enhver? 4 og? Våken 19-20 timer i døgnet med full jobb og barn og alt som hører hverdagen med er helt innenfor mener du? Vel her er vi veeeldig forskjellige! Anonymkode: 12d8a...ba2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #16 Skrevet 30. juni 2022 Å sove 4 timer og under det per natt er søvnmangel som over tid kan gi alvorlige problemer. De fleste hopper neppe av glede etter 5 timers søvn heller. Normale netter er nok 6-9 timer for folk flest, der 7-9 timer er det mest ideelle. Anonymkode: 3b458...fa3 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #17 Skrevet 30. juni 2022 Leste akkurat en ny studie som viste at 7 timer søvn var det ideelle, de som sov 7 timer hadde best helse. Anonymkode: 6d8be...ee1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #18 Skrevet 30. juni 2022 Jeg føler jeg har sovet syyykt lenge når jeg har fått sove 3 timer sammenhengende😂 merker at ting begynner å bli bedre her, men for noen måneder siden var det 2-5 timer søvn til sammen hele natta (22-07). Anonymkode: cf416...4f0
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #19 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Leste akkurat en ny studie som viste at 7 timer søvn var det ideelle, de som sov 7 timer hadde best helse. Anonymkode: 6d8be...ee1 Har også hørt det, og at for mye søvn ikke er helt bra heller jeg har en baby på snart ett år som sover fra 19-07 med 2-3 oppvåkninger, så kommer det jo an på hvor tidlig jeg kommer meg i seng selv da😂 nå når det er lyse sommernetter sitter jeg gjerne oppe til midnatt og får kanskje 6 timer søvn, mens på vinteren kunne jeg legge meg klokken 21 og i tillegg duppe på dagtid men likevel føle meg som en zombie 😜 Anonymkode: 68358...3fe
Heln Skrevet 30. juni 2022 #20 Skrevet 30. juni 2022 Alltids noen som har det værre. Selv sover jeg nok timer, men blir jo vekket en gang i timen. Samsover så legger henne bare til. Savner å få sove mer enn en time sammenhengende, men det kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå