AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #1 Skrevet 29. juni 2022 Samboeren min klager, kjefter på meg hele tiden mens han lager mat eller rydder. Til slutt orker jeg nesten ikke at han gjør noe, fordi jeg vil spare mine ører. Han finner ingenting, alt er skittent og vi roter sånn, bla bla bla... Han hørtes ut som mora mi når vi var små, hun holdt også på slik. Jeg tror han mener han bare klager ut til lufta, men når jeg sitter her i nærheten og hører på, så føles det som det er retta mot meg... Han roter selv også, og han kunne jo bidra mer på kjøkkenet og ellers hvis han vil ha det organisert. Når jeg rydder og lager mat så gjør jeg bare oppgaven uten å si et pip, fordi klaging og kjefting hjelper ingenting, det gjør bare atmosfæren dårlig. Hvorfor har enkelte mennesker, sånn behov for å klage og sutre og kjefte når de sksl gjøre noe, vil de aldri skjønne at det ikke hjelper noe? Blir så lei... Anonymkode: 4ce3e...4b3 3 2
Gjest StellaNova Skrevet 29. juni 2022 #2 Skrevet 29. juni 2022 Ikke gi etter! Gi han en "skrikekur" så lærer han å roe seg ned selv 😄 (er ikke for skrikekur på babyer, altså)
Mt3 Skrevet 29. juni 2022 #3 Skrevet 29. juni 2022 Kanskje du skal prøve den klagetonen der neste gang du rydder eller lager mat? Kanskje han da skjønner hvor plagsomt det er. Evt. ta demonstrativt på deg headset/hørselvern så du slipper å høre på. Du skal i hvertfall ikke belønne klagingen med å la han slippe, da blir det klaging uansett oppgave fremover (så lenge det er en oppgave han ønsker å slippe unna) 9 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #4 Skrevet 29. juni 2022 Ørepropper eller høretelefoner 🤭 Anonymkode: 0e2ed...46a 2 2
Gjest Athena Catalina Skrevet 29. juni 2022 #5 Skrevet 29. juni 2022 Be ham slutte å oppføre seg som en drittunge.
Maleficenta Skrevet 29. juni 2022 #6 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Samboeren min klager, kjefter på meg hele tiden mens han lager mat eller rydder. Til slutt orker jeg nesten ikke at han gjør noe, fordi jeg vil spare mine ører. Han finner ingenting, alt er skittent og vi roter sånn, bla bla bla... Han hørtes ut som mora mi når vi var små, hun holdt også på slik. Jeg tror han mener han bare klager ut til lufta, men når jeg sitter her i nærheten og hører på, så føles det som det er retta mot meg... Han roter selv også, og han kunne jo bidra mer på kjøkkenet og ellers hvis han vil ha det organisert. Når jeg rydder og lager mat så gjør jeg bare oppgaven uten å si et pip, fordi klaging og kjefting hjelper ingenting, det gjør bare atmosfæren dårlig. Hvorfor har enkelte mennesker, sånn behov for å klage og sutre og kjefte når de sksl gjøre noe, vil de aldri skjønne at det ikke hjelper noe? Blir så lei... Anonymkode: 4ce3e...4b3 ignorer han. Vedder på at han gjør det i håp om at du tar over for å få slutt på klaging. gir du null rrspons gir han seg til slutt 5 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #7 Skrevet 29. juni 2022 Forlat huset når han gjør det, eller forlat han i det store og det hele hele. Anonymkode: d4833...d2b 5
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #8 Skrevet 30. juni 2022 Det er en manipuleringsteknikk. Dette lager ubehag for deg. Du liker ikke ubehag, gjør du vel? Hjernen din vil finne en måte å unngå ubehag på. Passer du ikke på, vil du ubevisst begynne å gjøre mer og mer husarbeide og matlaging. For da slipper du å høre på den ubehagelige klagingen. Voila! Manipuleringen virket! Det er ikke sikkert han gjorde det bevisst én gang. Han er gjerne bare vant til å sutre seg til ting helt fra barndommen. At foreldrene bare gir etter for å slippe sutringen. Anonymkode: 5831b...0f5 7 1
Blåjojo Skrevet 30. juni 2022 #9 Skrevet 30. juni 2022 Sånn var min eks også😅 Så det endte som regel med at jeg tok på headset eller fjernet meg fysisk når han satte i gang. Og det var hans eget ønske å lage mat, så han ble overhode ikke tvunget til noe. Tror bare enkelte ikke tenker over hvordan det de bryter ut av seg påvirker den som hører det. 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #10 Skrevet 30. juni 2022 Sånn kan jeg bli også når jeg kommer tilbake til kjøkkenet og ungdommene har vært og laget seg mat... Det er dritirriterende, og rett og slett provoserende, å rydde, vaske og ordne bare for at noen skal komme til rent bord, grise det til, og ikke rydde/vaske etter seg igjen. Vet ikke om du (og ungene?) er like slappe som mine tenåringer kan være, men er dere det, kan jeg forstå samboeren din veldig godt. Anonymkode: 2795e...ccc
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #11 Skrevet 30. juni 2022 Blåjojo skrev (1 minutt siden): Sånn var min eks også😅 Så det endte som regel med at jeg tok på headset eller fjernet meg fysisk når han satte i gang. Og det var hans eget ønske å lage mat, så han ble overhode ikke tvunget til noe. Tror bare enkelte ikke tenker over hvordan det de bryter ut av seg påvirker den som hører det. Ja, min er ikke glad i rengjøring, men han skal liksom like å lage mat, perfeksjonist med maten også, blir god mat, men dårlig stemning😮💨... Jeg pleier å fjerne meg,gå til et annet rom, men så kommer han og spør hvor alt er, sånn passe irritert, og legger ut en masse om at ting aldri er på samme plass og jeg må likevel komme å hjelpe, han er visst totalt ikke istand til å lete 😑 Sånn er det når han skal legge sammen møbler fra flatpakket eller pusse opp... og er det noe han ikke finner så kan han finne på å kaste alt ut av skapet, men legger det ikke tilbake 😕 Hver gang han gjør noe i huset så blir jeg bare deppa altså😔 skjønner ikke at det går ann å ikke skjønne hvordan det påvirker andre rundt når man oppfører seg som drittunge. Menn altså... TS Anonymkode: 4ce3e...4b3 1
Blåjojo Skrevet 30. juni 2022 #12 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, min er ikke glad i rengjøring, men han skal liksom like å lage mat, perfeksjonist med maten også, blir god mat, men dårlig stemning😮💨... Jeg pleier å fjerne meg,gå til et annet rom, men så kommer han og spør hvor alt er, sånn passe irritert, og legger ut en masse om at ting aldri er på samme plass og jeg må likevel komme å hjelpe, han er visst totalt ikke istand til å lete 😑 Sånn er det når han skal legge sammen møbler fra flatpakket eller pusse opp... og er det noe han ikke finner så kan han finne på å kaste alt ut av skapet, men legger det ikke tilbake 😕 Hver gang han gjør noe i huset så blir jeg bare deppa altså😔 skjønner ikke at det går ann å ikke skjønne hvordan det påvirker andre rundt når man oppfører seg som drittunge. Menn altså... TS Anonymkode: 4ce3e...4b3 Høres ut som det er min eks du bor sammen med😅😅 Han var også sånn.. Likte ikke å vaske, eller rydde etter seg når han hadde laget mat. Brukte å sammenlikne det med når mine tenåringssønnen hadde laget mat når de var hjemme alene😂Det der er nok en av grunnene til at vi ikke er sammen lengre. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #13 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sånn kan jeg bli også når jeg kommer tilbake til kjøkkenet og ungdommene har vært og laget seg mat... Det er dritirriterende, og rett og slett provoserende, å rydde, vaske og ordne bare for at noen skal komme til rent bord, grise det til, og ikke rydde/vaske etter seg igjen. Vet ikke om du (og ungene?) er like slappe som mine tenåringer kan være, men er dere det, kan jeg forstå samboeren din veldig godt. Anonymkode: 2795e...ccc Vel, jeg gjør 90% av all husarbeidet utenom matlaging og klesvask, så hvis han syns jeg er slapp, så er det ganske dårlig gjort. Han må gjøre mer selv hvis han skal ha rett til å klage. Jeg får ikke gjort like mye alene som to pers sammen, men jeg må si jeg foretrekker egentlig rot over dårlig stemning. Matlaging gjør han kanskje 40%. Han vasker egne klær, men jeg vasker all felles ting, han tar det bare som selvfølge, hvis jeg ikke tar meg av det, blir det ikke gjort. Jeg er forsåvidt rørlegger og utarbeider også. Lite blir gjort, det er sant, men sånn blir der jeg orker ikke gjøre så mye når ikke han gjør det heller. Anonymkode: 4ce3e...4b3 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #14 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Samboeren min klager, kjefter på meg hele tiden mens han lager mat eller rydder. Til slutt orker jeg nesten ikke at han gjør noe, fordi jeg vil spare mine ører. Han finner ingenting, alt er skittent og vi roter sånn, bla bla bla... Han hørtes ut som mora mi når vi var små, hun holdt også på slik. Jeg tror han mener han bare klager ut til lufta, men når jeg sitter her i nærheten og hører på, så føles det som det er retta mot meg... Han roter selv også, og han kunne jo bidra mer på kjøkkenet og ellers hvis han vil ha det organisert. Når jeg rydder og lager mat så gjør jeg bare oppgaven uten å si et pip, fordi klaging og kjefting hjelper ingenting, det gjør bare atmosfæren dårlig. Hvorfor har enkelte mennesker, sånn behov for å klage og sutre og kjefte når de sksl gjøre noe, vil de aldri skjønne at det ikke hjelper noe? Blir så lei... Anonymkode: 4ce3e...4b3 Ta opptak og spill det når du lager mat eller rydder😁😁 Anonymkode: 98a56...41a 2
Virrevirrevapp Skrevet 30. juni 2022 #15 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg pleier å fjerne meg,gå til et annet rom, men så kommer han og spør hvor alt er, sånn passe irritert, og legger ut en masse om at ting aldri er på samme plass og jeg må likevel komme å hjelpe, han er visst totalt ikke istand til å lete 😑 TS Anonymkode: 4ce3e...4b3 Det hadde jeg ikke godtatt. Bor han der, får han finne ting i skapet selv - og kanskje tom lage et bedre system! Hvis ting aldri ligger på samme plass, er det vel ikke noe lettere for deg å finne det? 1 1
Virrevirrevapp Skrevet 30. juni 2022 #16 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel, jeg gjør 90% av all husarbeidet utenom matlaging og klesvask... Anonymkode: 4ce3e...4b3 Hvorfor det? 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #17 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, min er ikke glad i rengjøring, men han skal liksom like å lage mat, perfeksjonist med maten også, blir god mat, men dårlig stemning😮💨... Jeg pleier å fjerne meg,gå til et annet rom, men så kommer han og spør hvor alt er, sånn passe irritert, og legger ut en masse om at ting aldri er på samme plass og jeg må likevel komme å hjelpe, han er visst totalt ikke istand til å lete 😑 Sånn er det når han skal legge sammen møbler fra flatpakket eller pusse opp... og er det noe han ikke finner så kan han finne på å kaste alt ut av skapet, men legger det ikke tilbake 😕 Hver gang han gjør noe i huset så blir jeg bare deppa altså😔 skjønner ikke at det går ann å ikke skjønne hvordan det påvirker andre rundt når man oppfører seg som drittunge. Menn altså... TS Anonymkode: 4ce3e...4b3 At det ikke er en eks, er for meg uforståelig! Anonymkode: d4833...d2b 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #18 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): At det ikke er en eks, er for meg uforståelig! Anonymkode: d4833...d2b Hvis man jakter på perfekt mann, må man lete lenge. Anonymkode: 4ce3e...4b3
AnonymBruker 42 Skrevet 30. juni 2022 #19 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvorfor har enkelte mennesker, sånn behov for å klage og sutre og kjefte når de sksl gjøre noe, vil de aldri skjønne at det ikke hjelper noe? Blir så lei... Det er det ekstremt mange som gjør, og ikke bare fordi man skal/må gjøre noe, man "gjør noe" bare fordi man er på dårlig humør/irritert i fra før av også. Det er iaf. min erfaring med mennesker 😅 Mulig noen slags unnskyldning til å "lufte/utagere" litt, og/eller noen slags "selvtrøst"... Ikke vet jeg, men uvanlig er det ikke! Kan jo hende dere er noe skikkelige rotekopper og griser mye også - og det er jo faktisk ganske så irriterende... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå