Gå til innhold

Sommermat med lite kalorier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger sårt tips og inspirasjon til sommermat - middag, snacks og mellommåltider - som er relativt lett å lage og har færrest mulig kalorier.

Vet jeg kan fråtse i gode bær, men er interessert i alt som smaker godt og har få kalorier. Vil helst unngå kunstig søtning.  

Blir alltid mye kos og mat ute om sommeren, kalorier i drikke og en appetitt på andre ting enn gryter og supper jeg spiser resten av året. Så trenger å veie opp ved å holde snacks og måltider hjemme litt «billigere» på kaloriene :) 

Anonymkode: 20d49...f10

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tomatsalat er jo aldri feil. Kan varieres og brukes som hovedrett alene, eller som tilbehør til grillmat. 

Anonymkode: d9b88...c3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grille rent kjøtt, salater til. Sommerskinke med salat. Vannmelon er godt i varmen og har lite kalorier. Saftis har mindre kalorier enn fløteis. Tzatziki er godt til grillmat og har færre kalorier enn rømmedressing.

Anonymkode: 55e6e...92e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Torsk, reker, sukkerfri saftis, evt fryse ned yoghurt på ispinner, grillede grønnsaker, melon, jorbær, asparges og salmalaks, 

Anonymkode: 0c488...bed

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å lage hjemmelagde sunne is på pinne? Mange oppskrifter på nett. 
Ellers er vannmelon godt i varmen. 

Anonymkode: 6adb9...69c

AnonymBruker
Skrevet

Grillet vannmelon

frosne druer

Blomkålrissalat (obs stor porsjon så reduser mengde om kun til deg)

250 g blomkål, skåret i buketter                                                                       
100 g granateplekjerner (ca 1 vanlig eller 0,5 stort granateple) 
1 håndfull (10 g) bladpersilleblader, finhakket 
1 liten håndfull (5 g) mynteblader, finhakket 
1 raus håndfull (35 g) valnøtter), finhakket

1 ss sennep 
1 ss sukker 
1 ss sitronjuice 
oregano, finhakket
salt og pepper

Kjør blomkålbuketter i en kjøkkenmaskin til den har en grovkornet konsistens, også kjent som «blomkålris». Jeg bruker pulse-funksjonen, altså at den kjører omtrent ett sekund i gangen før den tar en pause.

Lag dressing ved å blande sammen alle ingrediensene.

Rett før servering, bland sammen alle ingrediensene til salaten og rør inn dressingen

Agurkruller

1 slangeagurk 
100 g røde linser 
2 tomater 
2 vårløk 
½ paprika  
2 ss olivenolje 
1 ss balsamicoeddik 
1 båt finhakket hvitløk 
1 ss hakket frisk kruspersille

Skyll agurken.

Bruk en ostehøvel til å lage lange langsgående skiver av agurken. Rull skivene til  sylindere. Er skivene veldig tynne, kan du rulle 2 sammen. Fest endene med tannpirkere.

Skjær den resterende skalken av agurken og de andre grønnsakene i små terninger.

Skyll linsene og bland dem med grønnsakene.

Bland sammen olivenolje, balsamicoeddik, hvitløk og kruspersille og hell over.

Ha grønnsaks- og linseblandingen over i

Vannmelon og basilikumsuppe

1/4 vannmelon 
2 Tomater 
En halv løk 
Saften av en halv sitron  
4 ss olivenolje 
2 kvister basilikum 
Salt

Start med å skrelle vannmelon og løk. Vask tomatene og basilikumet. Skjær alle ingrediensene og bland til alt er glatt.

Fenikkelsalat 

0.5 stk fennikel 
1 stk eple 
55 g babyleaf mix 
30 g valnøtter, finhakket (kan sløyfes)

Dressing

45 ml olivenolje, extra virgin 
15 ml eplecideredikk 
1 ts lønnesirup  
0.5 ts dijonsennep 
1/4 ts salt 
1/4 ts pepper

Kutt eple og fennikel i tynne skiver (spar på fennikelskuddene og bruk som garnityr om de følger med). Bland godt med babyleaf mix. 

Visp sammen ingrediensene i dressingen til en vinaigrette. Hell over salaten og bland godt. Topp med valnøtter 

Vannmelonsalat

600 g vannmelon.                                                                                                                            10 jordbær 
200 g små tomater 
frisk basilikum 
noen friske mynteblader  olivenolje 
tykk og søt balsamicoeddik 
flaksalt og kvernet sort pepper

Rens og del vannmelonen i jevne biter. Rens og del jordbærene i skiver eller båter, og del tomatene i to eller fire.

Legg melon, jordbær og tomater utover et passende serveringsfat eller en stor tallerken. Dryss over en klype salt, litt kvernet pepper og friske urter. Topp med en god klunk olivenolje og noen rause dråper balsamicoeddik

Anonymkode: 548ba...257

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser mye bær og vannmelon 😍 Sommeren er den beste tiden for god og lav kcal god mat.

Jeg griller nesten hver dag, rent kjøtt/sjømat og grillede grønnsaker ☺️ ELSKER grillet squash, tomater, paprika, små løk, sopp…

Spiser også ofte gresk yoghurt blandet med hytteost og frukt/bær til frokost.  Da får du også mye protein.

Anonymkode: 47146...a2a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Lag sukkerfri gele med masse bær og frukt i. Funker både i kaldt og varmt vær :)
Hjemmelaget limonade er nydelig i sommervarmen, og som flere sier så er hjemmelaget saftis eller sorbet nammenam. Om sommeren er det fint å benytte seg av all den frukten og bæra som man finner både i butikk og i naturen. Kanskje lagre litt av det til vinteren også, og så får man jo gratis trim når man plukker bær ute.

Anonymkode: 2e6c7...b55

AnonymBruker
Skrevet

Det er så interessant.

Folk vil desperat endre kosthold, men å bruke noen timer på å sette seg inn i det på egen hånd, nei det går ikke.

Bedre å starte en tråd på KG og fremstå optimalt hjelpesløs.

Anonymkode: a9a8e...f84

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er så interessant.

Folk vil desperat endre kosthold, men å bruke noen timer på å sette seg inn i det på egen hånd, nei det går ikke.

Bedre å starte en tråd på KG og fremstå optimalt hjelpesløs.

Anonymkode: a9a8e...f84

TS ber om inspirasjon, og fremstår langt i fra hjelpeløs. Du virker bitter, kanskje du trenger noen å snakke med🤗

Anonymkode: 0c488...bed

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Sommer er tid for lette salater. Du kan grille fisk - sunt og mindre kalorier enn kjøtt (spesielt hvis du velger mager fisk). Du kan lage hjemmelaget is eller slush av den type saft du liker. Velg sukkerfri, så er det kalorifritt.

Anonymkode: b80dd...b9a

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for tips dere, jeg glemte tråden litt.

Og om noen andre leter etter det samme, kan jeg si at jeg har fråtset i blomkål i det siste, suppe, grillet og 50-50 blomkål og pasta som egen rett. Hadde glemt hvor godt det er, og lett å holde kaloriene relativt lave.

Også er jeg hektet på kullsyrevann med mynte og frosne jordbær som «lyst på vin eller brus men alt godt i et vinglass funker»-løsning. 

Fransk nypotetsalat og varmrøkt laks er også lettvint og godt, og mulig å holde på en fornuftig kalorinivå. 

Anonymkode: 20d49...f10

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...