Gå til innhold

Er det farlig å se ut vinduet når det lyner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette lurer jeg faktisk på. Har hørt at det er farlig men vet ikke om det er sant. Prøver jo ikke så klart.

Anonymkode: 0164c...b94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 17.20):

Dette lurer jeg faktisk på. Har hørt at det er farlig men vet ikke om det er sant. Prøver jo ikke så klart.

Ekspander  

nei. Det er på ingen måte farlig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  MuggenKanari skrev (På 29.6.2022 den 17.22):

Hvorfor skulle det være farlig? 

Ekspander  

Får lynet rett på seg har jeg hørt.men sikkert tull.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener du å åpne vinduet og stikke hodet ut? Eller mener du å stå inne i stua og kikke ut av et lukket vindu?

Anonymkode: fc242...036

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke nevneverdig utover om noe skulle bli truffet som igjen knuser vinduet. 

Anonymkode: 58fd9...8fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MuggenKanari
  AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 17.23):

Får lynet rett på seg har jeg hørt.men sikkert tull.

Ekspander  

100% bare tull. Du skal ikke stå ved et vindu i tilfelle lynet slår ned fordi da får du tusenvis av glasskår eksplodert inn i kroppen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 17.23):

Mener du å åpne vinduet og stikke hodet ut? Eller mener du å stå inne i stua og kikke ut av et lukket vindu?

Anonymkode: fc242...036

Ekspander  

Mente å stå inne. Katten min pleier å sitte i vinduskarmen og se ut. Den gjorde ikke det når det var tordenvær nå sist, men man vet jo aldri. Ville bare forsikre meg om at det er trygt. Han er ikke redd tordenvær, bryr seg ikke litt en gang 😸

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud jeg begynner å lure på hva som feiler den sunne fornuften til folk når man spør om slike spørsmål

Anonymkode: d505d...bd5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lynet KAN jo slå ned i nærheten, og du kan få hodepine av trykkbølgene. Bor du nær en høyspentmast er du helt trygg, da vil lynet slå ned i den.

Anonymkode: 27c4e...458

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 17.47):

Herregud jeg begynner å lure på hva som feiler den sunne fornuften til folk når man spør om slike spørsmål

Anonymkode: d505d...bd5

Ekspander  

Ok. Bare lurte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis lynet slår ned rett i nærheten, kan vinduet knuse og da vil du ikke stå akkurat der hvor glasskårene fyker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspander  

Jeg synes det var et fornuftig spørsmål. Det gjorde at det kom frem mye jeg ikke har tenkt på.

Dette med at vinduet kan eksplodere eller knuse om lynet slår ned rett ved, eller i huset høres jo ut til å være en god grunn til å ikke stå ved vinduet. Sjansen for at det kan skje er nesten ikke tilstedeværende, men det kan jo sikkert være godt å ha det i bakhodet.

Det er delte meninger om det med dusjing. En Dagbladet artikkel fra 2002 sier at Lynet slo ned og en mann i dusjen fikk strømsjokk.

- Man skal ikke røre vann, ikke en gang en vannkran, når det er torden i nærheten, sa Vernon Coorey, professor i elektrisitetslære ved Universitetet i Uppsala i 2002

En annen artikkel i Aftenposten i 2019 sier noe annet.

Bading og dusjing

Dette var et mer aktuelt spørsmål før hvor det var færre sikkerhetsbarrierer og dårligere kompetanse på el-sikkerhet. I dag er det ikke farligere å bade eller dusje enn å gjøre andre ting i huset når det lyner. Men det er klart at det, som med andre ting, finnes unntak også her. Er det noe feil med elanlegget i huset, kan du få støt mens du dusjer eller bader. Men med dagens regelverk og elektriske anlegg skal det ikke være noe fare forbundet med å dusje eller bade inne under lyn- og tordenvær, sier Rygh Pedersen. (Flere tips i artikkelen)

I en artikkel i Klikk fra 1. juni 2022 står det;

Du bør ikke holde i fastetelefon, og du bør ikke dusje. Lynet kan ledes gjennom vannledningene. Er du nødt til å snakke i en telefon, så pass på å koble fra laderen. Lyn søker alltid elektriske anlegg, sier Martin Granerød, statsmeteorolog ved Meteorologisk institutt.

Jeg synes derfor at man skal være forsiktig og unngå det, også med vann. Men sjansen for at det faktisk skjer er så liten at om jeg skulle et sted som var viktig og måtte dusje, så hadde jeg nok tatt sjansen på en kort dusj, tror jeg.

Endret av Per Spelmann
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 17.48):

Lynet KAN jo slå ned i nærheten, og du kan få hodepine av trykkbølgene. Bor du nær en høyspentmast er du helt trygg, da vil lynet slå ned i den.

Anonymkode: 27c4e...458

Ekspander  

har ikke de fleste hus lynavledere?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

lyn dreier i retning der det er metall. Har du metall i kroppen så bør du unngå. 

Anonymkode: e5270...c48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekspander  

I gamledager trodde de at det var djevelen som tok bilde av dem eller noe sånt. Men nei, lynet går ikke mer etter deg om du ser ut av vinduet eller ligger i sengen ;)

Anonymkode: fa453...7e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ghostface

Det går bra så lenge vinduet er lukket. Så en dokumentar om en mann som ble truffet av lynet gjennom åpningen av vindu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Ghostface skrev (På 1.7.2022 den 20.11):

Det går bra så lenge vinduet er lukket. Så en dokumentar om en mann som ble truffet av lynet gjennom åpningen av vindu.

Ekspander  

Hadde vinduet vært lukket, så hadde ikke lynet hatt problemer med å komme gjennom det. Mennesker er ikke magneter for lyn. Mennesker blir hovedsakelig truffet om de er ute, på åpent sted slik at de er høyeste punkt, eller under træro-l-som også er høyeste punkt og dermed går gjennom hele og treffer mennesket. Leste også om en for noen år siden som sov i sengen og lynet slo gjennom huset(ikke vinduet) og traff han i sengen. Men sjansen for å bli rammet av lyn er veldig liten, så det er bare å bruke hodet og holde seg unna åpne plasser eller under trær o.l. så skal det mye til for å bli truffet. 

Anonymkode: fa453...7e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...