AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #1 Skrevet 29. juni 2022 Hei! Først av alt; dette er et ekstremt vanskelig tema for meg, så jeg oppfordrer pent om at dere som svarer har erfaring med, eller har undersøkt problemstillingen grundig. Jeg er gravid, og har tidligere brukt Botox mot migrene. Det har fungert bra. Jeg valgte selvfølgelig å slutte å bruke det da jeg var gravid, men jeg har dessverre forferdelige smerter. Jeg er 100% sykemeldt og ligger mange dager rett ut i mørket. Akupunktur, massasje, yoga, jeg har prøvd alt, men jeg er fortsatt dårlig. Fastlegen foreslo Botox da hun mener at det er en lokal, og ikke-systematisk behandling. Jeg kontaktet en privat nevrolog som sier det samme, og som sjekket med Allergan og St Olav. Så jeg føler meg jo relativt trygg. Jeg har lest at alle studier av gravide som har blitt gjort av gravide før de oppdaget graviditet ikke viser urovekkende funn. Videre hevdes det at det er mest generell sikkerhet som gjør at man ikke anbefaler det. Fosteret får det ikke bra av mors intense smerter heller. Paracetamol er heller ikke lindrende. Er det noen som har opplevd samme problemstilling? Hva valgte dere å gjøre? Anonymkode: f4b4d...41c
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #2 Skrevet 29. juni 2022 Jeg ble, utrolig nok, bedre av migrene i graviditeten, så akkurat dette var ikke aktuelt for meg. Har kraftig migrene flere ganger i måneden, og må si at med migrene som du beskriver, og flere leger som sier det er trygt- hadde jeg tatt i mot all behandling som kunne hjelpe. Helt klart, uten tvil. Skjønner at det er et vanskelig valg, for man vil jo beskytte babyen. Men du har lov til å få det bra du også. Migrene er fryktelig, så du får mye sympati herfra! Lykke til! Anonymkode: c9cad...d68
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #3 Skrevet 29. juni 2022 Må for all del ikke høre på fastlege og nevrolog. Mye bedre at du spør anonyme mennesker på et forum om råd! Anonymkode: d801b...dcd
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #4 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Må for all del ikke høre på fastlege og nevrolog. Mye bedre at du spør anonyme mennesker på et forum om råd! Anonymkode: d801b...dcd Som sagt, så har jeg fått faglige forankrede råd, men jeg synes likevel at det er vanskelig å takke ja til behandling. Jeg spør her i håp om at andre i samme situasjon kanskje har noe å tilføye. Jeg hadde aldri støttet meg på lekfolk sine synspunkter alene. Anonymkode: f4b4d...41c
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #5 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg ble, utrolig nok, bedre av migrene i graviditeten, så akkurat dette var ikke aktuelt for meg. Har kraftig migrene flere ganger i måneden, og må si at med migrene som du beskriver, og flere leger som sier det er trygt- hadde jeg tatt i mot all behandling som kunne hjelpe. Helt klart, uten tvil. Skjønner at det er et vanskelig valg, for man vil jo beskytte babyen. Men du har lov til å få det bra du også. Migrene er fryktelig, så du får mye sympati herfra! Lykke til! Anonymkode: c9cad...d68 Takk for tilbakemelding, det er det jeg føler på. Jeg vet jo innerst inne at det mest rasjonelle er å ta imot behandling, og jeg kommer nok til å gjøre det, men jeg synes fortsatt det er et vanskelig valg å ta. Godt å høre at du opplevde bedring, og takk for gode ord. ❤ Anonymkode: f4b4d...41c
Million Skrevet 29. juni 2022 #6 Skrevet 29. juni 2022 Kan jeg spørre hvor langt på vei i graviditeten du er? Det er nemlig håp om at du vil bli bedre snart, hvis din migrene er som min og er knyttet til hormonene som svinger i menssyklusen. Som gravid har man jo ingen menssyklus, og min migrene forsvant etter en måneds tid ut i graviditeten. Resten av svangerskapet var jeg helt fri for migrene! Den holdt seg også helt borte så lenge jeg ammet, og ikke hadde fått mensen tilbake. Men bare to uker etter ammeslutt, fikk jeg mensen tilbake og samme dag migrenen. Ellers ville jeg støttet meg på det du har fått av faglige råd og tatt den sprøyten. Det er ikke farlig. Eller om du nøler og er ennå veldig tidlig i graviditeten; vent og se om det går over av seg selv. Har du migrene av andre grunner enn hormoner, er det jo annerledes. Stressrelatert migrene for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #7 Skrevet 29. juni 2022 Million skrev (11 minutter siden): Kan jeg spørre hvor langt på vei i graviditeten du er? Det er nemlig håp om at du vil bli bedre snart, hvis din migrene er som min og er knyttet til hormonene som svinger i menssyklusen. Som gravid har man jo ingen menssyklus, og min migrene forsvant etter en måneds tid ut i graviditeten. Resten av svangerskapet var jeg helt fri for migrene! Den holdt seg også helt borte så lenge jeg ammet, og ikke hadde fått mensen tilbake. Men bare to uker etter ammeslutt, fikk jeg mensen tilbake og samme dag migrenen. Ellers ville jeg støttet meg på det du har fått av faglige råd og tatt den sprøyten. Det er ikke farlig. Eller om du nøler og er ennå veldig tidlig i graviditeten; vent og se om det går over av seg selv. Har du migrene av andre grunner enn hormoner, er det jo annerledes. Stressrelatert migrene for eksempel. Takk for godt og informativt svar, det er nettopp slike innspill og spørsmål jeg hadde håpet på. 🙂 Jeg er 18 uker på vei. Jeg tok min siste dose Botox i slutten av mars (i ettertid har jeg innsett at jeg var to uker på vei, men jeg prøvde ikke å få barn). I slutten av mai (mellomrommet mellom mine doser er som regel 2,5-3 måneder fordi effekten avtar), meldte smertene seg kraftig igjen. Enda kraftigere enn normalt, og jeg tror nok som du sier, at det er normalt. Jeg har forsøkt å leve med dette siden da i håp om bedring, men innser at det dessverre nok ikke er tilfelle. Om noe, har smertene blitt verre. Jeg har fått en del muskelsmerter også, men det tror jeg er pga migrene, ettersom jeg har så vondt, og ligger mye, som dessverre ikke er optimalt. Anonymkode: f4b4d...41c
Million Skrevet 29. juni 2022 #8 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for godt og informativt svar, det er nettopp slike innspill og spørsmål jeg hadde håpet på. 🙂 Jeg er 18 uker på vei. Jeg tok min siste dose Botox i slutten av mars (i ettertid har jeg innsett at jeg var to uker på vei, men jeg prøvde ikke å få barn). I slutten av mai (mellomrommet mellom mine doser er som regel 2,5-3 måneder fordi effekten avtar), meldte smertene seg kraftig igjen. Enda kraftigere enn normalt, og jeg tror nok som du sier, at det er normalt. Jeg har forsøkt å leve med dette siden da i håp om bedring, men innser at det dessverre nok ikke er tilfelle. Om noe, har smertene blitt verre. Jeg har fått en del muskelsmerter også, men det tror jeg er pga migrene, ettersom jeg har så vondt, og ligger mye, som dessverre ikke er optimalt. Anonymkode: f4b4d...41c Ok, 18 uker ut i svangerskapet burde det ha gitt seg om det var hormonellt som det var for meg, ja. Da ville jeg tatt den sprøyten var jeg deg. Å lide sånn... huff, jeg vet hvordan du har det. Jeg har hatt migrene i flere tiår. Tror jeg husker at jeg fikk det sent i tenårene eller helt i begynnelsen av tjueårene. Nå er jeg i femtiårene 😛 God bedring!
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #9 Skrevet 29. juni 2022 Million skrev (41 minutter siden): Ok, 18 uker ut i svangerskapet burde det ha gitt seg om det var hormonellt som det var for meg, ja. Da ville jeg tatt den sprøyten var jeg deg. Å lide sånn... huff, jeg vet hvordan du har det. Jeg har hatt migrene i flere tiår. Tror jeg husker at jeg fikk det sent i tenårene eller helt i begynnelsen av tjueårene. Nå er jeg i femtiårene 😛 God bedring! Takk for det. Ja, det er ikke noe hyggelig. Setter stor pris på alle svar her, nå booker jeg den timen med bedre samvittighet. 🙂 Anonymkode: f4b4d...41c 2
maren Skrevet 7. juni 2024 #10 Skrevet 7. juni 2024 Hei! Jeg sliter med helt ekstreme smerter i bekkenet, har vært til undersøkelse på Ahus hos en nevrolog, og hun foreslo at det kunne være piriformis syndrom, altså en muskel i bekkenet som er veldig vond og betent. Det er mange som har fått god smertelindring av å få botox inn i denne muskelen, men så er det dette med graviditeten da... Hva er din erfaring med å få botox under graviditeten? Hadde det noen negative konsekvenser? Veldig frustrerende at medisinen ikke har undersøkt dette temaet bedre, og at de fraråder på generelt grunnlag, bare fordi de ikke vet 😑 Mvh Anne-Maren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå