AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #1 Skrevet 29. juni 2022 Skriver her for å få innspill og råd på vegne av min mann ettersom han ikke har brukernavn her. Han har fått et jobbtilbud fra jobb A med tiltredelse 5 august, der det også er gjensidig oppsigelse på en måned for begge parter. (dvs. arbeidsgiver og han) Nå har det seg sånn at han har gått videre i en intervjuprosess hos jobb B som viser seg å ha gode betingelser, lønn og forsikringer som han ikke kan takke nei til. Intervjuprosessen i jobb B avsluttes i disse dager og han har fått beskjed om at han mest sannsynlig får jobbtilbud om 1-2 uker, dersom han får stillingen såklart. Hva bør han gjøre i dette tilfellet? Kan han si opp 2 uker før tiltredelse i jobb A, hvis han får jobbtilbud fra jobb B uten noen form for konsekvenser? Noen her som har vært opplevd noe av det samme, hvis ja: hvordan løste dere det? Anonymkode: a5daf...691
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #3 Skrevet 29. juni 2022 Mest sannsynlig ønsker ikke A å drive opplæring i to uker, slik at han kan starte rett i B. Anonymkode: cf6cc...345
Snok1 Skrevet 29. juni 2022 #4 Skrevet 29. juni 2022 Det er gjensidig oppsigelsesrett. Klart han kan takke nei til jobb A. Det bør han gjøre så fort han har skrevet kontrakt på jobb B. Jeg har gjort det samme. Jobb A likte det ikke, men forstod og respekterte beslutningen min. Bedrifter eier ikke de ansatte, det er et balansert forhold.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #5 Skrevet 29. juni 2022 Snok1 skrev (27 minutter siden): Det er gjensidig oppsigelsesrett. Klart han kan takke nei til jobb A. Det bør han gjøre så fort han har skrevet kontrakt på jobb B. Jeg har gjort det samme. Jobb A likte det ikke, men forstod og respekterte beslutningen min. Bedrifter eier ikke de ansatte, det er et balansert forhold. Hei og takk for svar :) Hvor lang tid før du skulle starte var det du sa opp? Og var det en måneds gjensidig oppsigelse i kontrakten, eller noe lignende? ts Anonymkode: a5daf...691
Snok1 Skrevet 29. juni 2022 #6 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hei og takk for svar Hvor lang tid før du skulle starte var det du sa opp? Og var det en måneds gjensidig oppsigelse i kontrakten, eller noe lignende? ts Anonymkode: a5daf...691 Jeg sa opp to uker inn i jobb A, samme dag som jeg signerte jobb B. Sjef A var skuffet, men forståelsesfull. Jeg hadde én måneds oppsigelse.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #7 Skrevet 30. juni 2022 Hvis du får den andre jobben og ønsker den så sier du opp første jobben, ikke verre enn det. Du har kort oppsigelsestid. Enten 2 uker eller 1 mnd i prøvetiden. Sjekk kontrakten. Sannsynligvis får du ikke vite noe fra jobb B før en god stund ute i august - hvis du enda ikke har vært på andregangs. Da går du og jobber i jobb A inntil videre. Det kan godt være at jobb A kan tilby nestemann på lista jobben Anonymkode: 2f22b...2cd
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #8 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du får den andre jobben og ønsker den så sier du opp første jobben, ikke verre enn det. Du har kort oppsigelsestid. Enten 2 uker eller 1 mnd i prøvetiden. Sjekk kontrakten. Sannsynligvis får du ikke vite noe fra jobb B før en god stund ute i august - hvis du enda ikke har vært på andregangs. Da går du og jobber i jobb A inntil videre. Det kan godt være at jobb A kan tilby nestemann på lista jobben Anonymkode: 2f22b...2cd Leste hi en gang til. Om han sannsynligvis får tilbud om 1 - 2 uker er det enda enklere Da har han ikke enda startet i jobb A. Sier opp jobb A og de sender tilbud til nr 2 på lista. Jobb A ønsker høyst sannsynlig ikke at man starter for å jobbe kun 1 mnd, og derfir behøver han ikke å starte. Han forteller til jobb b (etter signert kontrakt) at han har en annen jobb fra 5 august, som han skal si opp. Så han må høre om han må jobbe oppsigelsestiden i august eller ikke. Da kan han starte i jobb B enten i august eller fra 1 september. Anonymkode: 2f22b...2cd
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #9 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Leste hi en gang til. Om han sannsynligvis får tilbud om 1 - 2 uker er det enda enklere Da har han ikke enda startet i jobb A. Sier opp jobb A og de sender tilbud til nr 2 på lista. Jobb A ønsker høyst sannsynlig ikke at man starter for å jobbe kun 1 mnd, og derfir behøver han ikke å starte. Han forteller til jobb b (etter signert kontrakt) at han har en annen jobb fra 5 august, som han skal si opp. Så han må høre om han må jobbe oppsigelsestiden i august eller ikke. Da kan han starte i jobb B enten i august eller fra 1 september. Anonymkode: 2f22b...2cd Takk for svar Hva er vanlig i slike tilfeller? Pleier arbeidsgiver å gidde å ta seg tid til å lære opp en person som snart skal ut igjen, eller pleier man å få lov til å «heve» kontrakten på noe vis? Ts Anonymkode: a5daf...691
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå