Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skiller søknaden seg fra det man skriver i en søknad på en vanlig utlyst stilling?

Synes det er litt kleint for de kjenner meg jo.

Anonymkode: 4a6a3...87f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville skrevet helt kort om hvor jeg jobbet i dag, særlig hvis det er en annen avdeling ol. Og deretter som vanlig om hvorfor du passer til jobben, hvorfor du trives i organisasjonen osv.

Anonymkode: 91505...423

• Liker 2
Skrevet

Da jeg søkte på jobb internt, så fikk jeg bare beskjed om å gjøre den så kortfattet som mulig og egentlig bare si at jeg søkte på jobben og kanskje føye til en setning om hvor lenge jeg hadde jobbet der og med hva (selv om de visste det fra før, de som skulle behandle søknadene).

Tror søknaden var på fire linjer eller noe. De vet jo hvor de kan få tak i deg, og at du kan kommer bort for en prat på kort varsel (hvis personalavd er i samme bygg som du jobber til daglig da).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville skrevet helt kort om hvor jeg jobbet i dag, særlig hvis det er en annen avdeling ol. Og deretter som vanlig om hvorfor du passer til jobben, hvorfor du trives i organisasjonen osv.

Anonymkode: 91505...423

Trivsel og det er viktig å få med ja. Bare synes det er litt kleint at de kjenner meg godt, de som skal motta søknaden. Men men, vil jo veldig gjerne ha jobben.

Million skrev (1 time siden):

Da jeg søkte på jobb internt, så fikk jeg bare beskjed om å gjøre den så kortfattet som mulig og egentlig bare si at jeg søkte på jobben og kanskje føye til en setning om hvor lenge jeg hadde jobbet der og med hva (selv om de visste det fra før, de som skulle behandle søknadene).

Tror søknaden var på fire linjer eller noe. De vet jo hvor de kan få tak i deg, og at du kan kommer bort for en prat på kort varsel (hvis personalavd er i samme bygg som du jobber til daglig da).

Kort og godt, skal prøve på det! Takk for tips  :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er skikkelig vanskelig. Enig i at kort og to the point er lurt, men ikke ta for lett på det heller! Du bør også sjekke hvem som skal vurdere søknaden. Jeg brente meg på at søknaden på en stilling (jeg var intern søker) ble vurdert av en ekstern kommisjon. Og jeg lot være å skrive noe i søknaden fordi jeg regnet med søknaden skulle vurderes internt, slik at de visste dette. Men den ble vurdert eksternt, og da kom ikke denne kompetansen fram. Jeg fikk jobben likevel, men det ble styrete og fikk konsekvenser for hvilke kvalifikasjoner de mente jeg hadde = jeg fikk ikke stillingskoden jeg burde hatt. 

Anonymkode: 06bb4...0ad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er skikkelig vanskelig. Enig i at kort og to the point er lurt, men ikke ta for lett på det heller! Du bør også sjekke hvem som skal vurdere søknaden. Jeg brente meg på at søknaden på en stilling (jeg var intern søker) ble vurdert av en ekstern kommisjon. Og jeg lot være å skrive noe i søknaden fordi jeg regnet med søknaden skulle vurderes internt, slik at de visste dette. Men den ble vurdert eksternt, og da kom ikke denne kompetansen fram. Jeg fikk jobben likevel, men det ble styrete og fikk konsekvenser for hvilke kvalifikasjoner de mente jeg hadde = jeg fikk ikke stillingskoden jeg burde hatt. 

Anonymkode: 06bb4...0ad

Godt poeng, bør gjøre det forståelig for hvis det er andre som skal lese søknaden. Jeg skal få med motivasjon og hva jeg kan. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror man lett kan gå i fella og skrive litt for kort.
For det kan være andre som skal lese den. Det er ofte HMS eller fagforeninger også som skal lese den.
Når man søker internt så vil de også gjerne høre om hva jobben gir deg. Hva du motiveres av. De kan godt vite mye om deg, men ofte så vet de ikke din "passion" som du sitter inne med.
Så ikke ta for lett på det. Bruk tid.
Vet man også kan få hjelp til å få skrevet slike søknader som er til interne stillinger.
To store aktører er cvguru og cvhjelpen.

Anonymkode: fd107...bd3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man er ikke sikret kun fordi man er intern søker. 

Hvis du har litt dårligere kvalifikasjoner enn mange eksterne så er det søknaden man legger som "bevis" for hvorfor man har tatt inn den kandidaten. Så det er viktig å skrive om hva som gjør at du er riktige personen. 

Jeg hadde skrevet litt om motivasjon for stillingen, deretter hvilken kompetanse jeg hadde opparbeidet meg i nåværende jobb.Dette kan  være eks som å deltatt på noe kurs/kompetanseheving, men og å kjenne akkurat de systemer som brukes og arbeidsstedet, så oppsummere litt om trives og samarbeide med kollegaer, og hva jeg bidrar med inn i bedriften :)

Anonymkode: 831cc...a06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev bare at jeg søkte og når jeg planla å levere min master (krav om master i stillingen). 

Anonymkode: 57585...a68

Skrevet

Jeg synes du først skal spørre kontaktpersonen som er oppgitt eventuelt den som skal motta søknaden. Da jeg rekrutterte husker jeg det som irriterende med en "søknad" sendt som en tolinjers mail, mens noen her skriver at den må være kortfattet. Altså er det ulike tilnærminger i bedrifter og da er det lurt å finne ut på forhånd hva akkurat din bedrift foretrekker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søk som om det er en hvilken som helst stilling.

Anonymkode: 95e63...e1b

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! Skal skrive søknad i helgen, må bare få det gjort. Har fått signaler på at jeg har en god sjanse, men det kan jo dukke opp andre søkere.

AnonymBruker
Skrevet

Huff, jeg vet faktisk ikke hva jeg skal skrive :( Er det ok å skrive typ "jeg trives veldig godt på Bedrift, har lært mye og vil gjerne fortsette med det". Herregud, føler plutselig at jeg ikke kan skrive i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...