Gjest lurven Skrevet 15. november 2005 #1 Skrevet 15. november 2005 nok en gang legger politikerne på lønningenene sine kraftig. stortingspolitikerne får en lønnsøkning på 3,9 prosent statsråder får 4,4 prosent mens statsministeren kan vente seg en lønnsøkning på 4,8 prosent den generelle lønnsveksten er ventet å bli på 3-3,5 prosent fortjener politikerne høyere lønnsøkning enn folk flest?
Gjest Melk Skrevet 15. november 2005 #2 Skrevet 15. november 2005 Nei, men jeg synes mange av dem fortjener høy lønn, da en del er på jobb nærmest døgnet rundt. Før var ikke lønnen så høy som arbeidsmengden skulle tilsi, så dermed er det naturlig med økt lønnsvekst en del år. Stortingspolitikere tjener nok.
vilde Skrevet 15. november 2005 #3 Skrevet 15. november 2005 Syns det er helt greit jeg! De tjener ikke så mye til å ha så ansvarsfulle jobber, og til å måtte være tilgjengelig til en hver tid:)
Gjest gjest1 Skrevet 15. november 2005 #4 Skrevet 15. november 2005 hadde de sittet i styre og stell i private bedrifter ville lønningene deres vært tredoblede, så med hensyn til ansvar og type arbeid og arbeidstid, så er det egentlig ikke så veldig urimelig... men det gir selvfølgelig litt gale signaler når lønnsøkningene deres går hånd i hånd med budsjettkutt i saker som er viktige for folk flest.
Milo Minderbinder Skrevet 18. november 2005 #5 Skrevet 18. november 2005 De gjør en god jobb, jobber 24 timer i døgnet og blir utskjelt for alt de gjør. Betal klekkelig, sier jeg. Milo
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #7 Skrevet 18. november 2005 Nei, men jeg synes mange av dem fortjener høy lønn, da en del er på jobb nærmest døgnet rundt. Før var ikke lønnen så høy som arbeidsmengden skulle tilsi, så dermed er det naturlig med økt lønnsvekst en del år. Stortingspolitikere tjener nok. ← Sier du det ja..................jeg jobber fast 12 timers dag. Noen ganger kan det bli mere. jeg jobber 6 uker,hvor jeg i tillegg bor på jobben. har under 300.000 i året.
Lillesøster Skrevet 18. november 2005 #8 Skrevet 18. november 2005 Jeg hadde forstått det om det ble laget en tråd om grådige lederlønninger i det private næringslivet. Lønnen til politikere og deres ansvarsområder kan ikke sammenlignes med disse pampene som sitter i styre og hver rundt omkring i landet.
Gjest Gjesta Skrevet 18. november 2005 #9 Skrevet 18. november 2005 Dersom ikke politikerne skulle ha høye lønninger ville de flinkeste ofte blitt kapret til bedre betalte jobber i det private næringsliv, der de får mye bedre betalt og ofte mye bedre vilkår.
Gjest Mito24 Skrevet 18. november 2005 #10 Skrevet 18. november 2005 Dersom ikke politikerne skulle ha høye lønninger ville de flinkeste ofte blitt kapret til bedre betalte jobber i det private næringsliv, der de får mye bedre betalt og ofte mye bedre vilkår. ← Hahahahahahahahahahahahahahahaha
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #11 Skrevet 18. november 2005 Sier du det ja..................jeg jobber fast 12 timers dag. Noen ganger kan det bli mere. jeg jobber 6 uker,hvor jeg i tillegg bor på jobben. har under 300.000 i året. ← Mhm. Da er du vel til sjøs eller på plattform eller liknende, og da skal vel lange vakter veies opp av lange, sammenhengende friperioder. Det blir litt vanskelig å sammenlikne slike yrker med det å være stortingsrepresentant eller regjeringsmedlem. Jeg har ikke sjekket hvor mye en politiker tjener, men dersom de hadde hatt minstelønn e.l hadde det vært vanskelig å få representanter fra distriktene, folk som var avhengig av en viss inntekt osv - ulempene med å være heltidspolitiker ville blitt større enn fordelene for ganske mange. Du ville med andre ord fått en skjevhet i hvem som representerte oss (ikke at det føles 100% rettferdig NÅ, men det ville blitt verre...). Synes ellers det hadde vært morsomt om alle fikk så lite penger "folk flest" synes de fortjener - statsministeren skulle kjørt rundt (uten sjåfør) i en gammal volvo iført slitt arbeidstøy, kongefamilien skulle bodd i en uoppusset leilighet i en østlig drabantby, de skulle bare spist kjøttkaker fra boks på representasjonsmiddager osv. Greit nok at det KUNNE fungert det også, men. Utover det er det selvsagt på sin plass at man passer på hvor mye slike grupper tjener, for de fleste som KAN karre til seg mer gjør det om de har sjansen.
Gjest Gjesta Skrevet 18. november 2005 #12 Skrevet 18. november 2005 Hahahahahahahahahahahahahahahaha ← Hva med å begrunne latteren din?
Bree Skrevet 18. november 2005 #13 Skrevet 18. november 2005 Dersom ikke politikerne skulle ha høye lønninger ville de flinkeste ofte blitt kapret til bedre betalte jobber i det private næringsliv, der de får mye bedre betalt og ofte mye bedre vilkår. ← Ja, også hadde det kanskje blitt litt bredere rekruttering til politikken. De fleste kommer jo fra statlige stillinger! Og Stortinget skal jo liksom representere et tverrsnitt av befolkningen... Flere av mine bekjente hadde aldri klart å betjene egen økonomi med stortingsrepresentant-lønninger. Selv om jeg tror de kunne gjort en fordømt god jobb.
Gjest Hilde Skrevet 19. november 2005 #15 Skrevet 19. november 2005 Nei, de bør selvsagt ikke bevilge seg selv så mye mer lønnsøkning enn folk flest.
Transe Skrevet 19. november 2005 #16 Skrevet 19. november 2005 Viss en politiker er transe så bør hin få lønnspålegg, for det er dyrt å ha 2 garderober.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 19. november 2005 #17 Skrevet 19. november 2005 Viss en politiker er transe så bør hin få lønnspålegg, for det er dyrt å ha 2 garderober. ← Nå snakker du egentlig bare generelt for damer .
Gjest Gjesta Skrevet 19. november 2005 #18 Skrevet 19. november 2005 Viss en politiker er transe så bør hin få lønnspålegg, for det er dyrt å ha 2 garderober. ← Nå snakker du egentlig bare generelt for damer . ← Dette heter da klesgodtgjørelse og er selvsagt i tillegg til lønn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå