Gjest Bildet Skrevet 29. juni 2022 #1 Skrevet 29. juni 2022 (endret) En brannfakkel: Noe av problemet i dagens samfunn, er at folk skammer seg for lite. Folk skammer seg ikke lenger av å være oppmerksomhetssyke, overvektige, trygdesnyltere, Pepsi-Max avhengige, alkoholikere.. Listen er uendelig. Det finnes en diagnose for alt, som fritar folk for personlig ansvar. Vi trenger en måned avsatt til skjemsel og ettertanke. Endret 29. juni 2022 av Bildet
Silva Pluvialis Skrevet 29. juni 2022 #2 Skrevet 29. juni 2022 Når har skam noensinne løst noen problemer? Misforstå meg rett, det er riktig og bra å føle skam når man har gjort noe virkelig galt, som å svikte noen eller begå kriminelle handlinger. Men skam ellers? Fryktelig lite produktivt, og bidrar i liten grad til endring. 3 2
Callisto83 Skrevet 29. juni 2022 #4 Skrevet 29. juni 2022 Bildet skrev (58 minutter siden): Vi trenger en måned avsatt til skjemsel og ettertanke. Kalles ikke det januar, når alle skal begynne å trene, skjerpe seg, spise sundt osv osv. 5 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #5 Skrevet 29. juni 2022 Noen eier ikke skam mens andre lever med alt for mye skam. Tror ikke vi trenger en hel måned for det eller en dag for den slags skyld. Men, skam i normale former har en viss effekt Mtp å oppføre seg greit mot andre. Hvis man aldri føler skam over noe man gjør vil vi få ett samfunn som er veldig nådeløst. Skam holder oss fra å gjøre vonde ting mot andre, det får oss til å innse at man tok feil og må si unnskyld til den man skadet. Eks utroskap, tyveri, hærverk. Anonymkode: 8e788...b5d 3
Entern Skrevet 29. juni 2022 #6 Skrevet 29. juni 2022 Bildet skrev (1 time siden): En brannfakkel: Noe av problemet i dagens samfunn, er at folk skammer seg for lite. Folk skammer seg ikke lenger av å være oppmerksomhetssyke, overvektige, trygdesnyltere, Pepsi-Max avhengige, alkoholikere.. Listen er uendelig. Det finnes en diagnose for alt, som fritar folk for personlig ansvar. Vi trenger en måned avsatt til skjemsel og ettertanke. nei 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #7 Skrevet 29. juni 2022 Det er liten tvil om at vår amerikaniserte kultur i stadig økende grad forherliger selvopptatthet og egoisme. Det er ikke bare tillatt, men er nærmest blitt et slags ideal. Narsissisme kalles gjerne «selvtillit» og patologiske egoister får gjerne hedersbetegnelser som «ambisiøse» eller «fremoverlente». Ja, en måned for selvkritikk og omtanke for andre hadde nok være bra - iallfall for samfunnet. Anonymkode: 69fab...875 3
Adrenalina1 Skrevet 29. juni 2022 #8 Skrevet 29. juni 2022 NEI. Folk bør ikke skamme seg mer. Hva er det for slags tull? 2
*blueberry* Skrevet 30. juni 2022 #9 Skrevet 30. juni 2022 Callisto83 skrev (På 29.6.2022 den 18.05): Kalles ikke det januar, når alle skal begynne å trene, skjerpe seg, spise sundt osv osv. Jo, og det er det beste beviset på at skam ikke fungerer 😂 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #10 Skrevet 30. juni 2022 Bildet skrev (På 29.6.2022 den 17.05): En brannfakkel: Noe av problemet i dagens samfunn, er at folk skammer seg for lite. Folk skammer seg ikke lenger av å være oppmerksomhetssyke, overvektige, trygdesnyltere, Pepsi-Max avhengige, alkoholikere.. Listen er uendelig. Det finnes en diagnose for alt, som fritar folk for personlig ansvar. Vi trenger en måned avsatt til skjemsel og ettertanke. Du glemte egenrettferdig. Det er noe man virkelig burde skamme seg over. Hakke på alle andre, og samtidig være like ille selv. Hvordan vet jeg det? Fordi jeg selv var slik. Men nei, vi trenger ikke sånn drit. Folk får heller ta ansvar for seg selv uten markering. Pride trenger vi heller ikke. Anonymkode: 56d65...502 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #11 Skrevet 30. juni 2022 Ja, en mnd der alle caller hverandre ut for hvor tåpelige de er hadde passet godt nå. Anonymkode: dc6f6...2fd 1
Gjest Ghostface Skrevet 30. juni 2022 #12 Skrevet 30. juni 2022 Orker ikke forskjellige markeringer hver bidige måned.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #13 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, en mnd der alle caller hverandre ut for hvor tåpelige de er hadde passet godt nå. Anonymkode: dc6f6...2fd Finnes faktisk noe lignende i et land. Husker ikke hvor. Der kunne naboene gi hverandre juling til nyttår helt lovlig. Tror det var nyttår. Så ganske teit ut. 🤣 Anonymkode: 56d65...502 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #14 Skrevet 30. juni 2022 Pride burde blitt flyttet til en vintermåned. Jeg er opptatt om sommeren med å være ute! Det er bedre å ta opp plassen når det er lite folk ute, så blir det mer helhetlig og balansert gjennom hele året. Og hva er bedre enn å spre kjærlighet i den aller mørkeste tiden???? Da blir det en SKIKKELIG motvekt. Mens nå, nå som det er sommer, fint vær osv, blir det jo litt for tilfeldig da, å plassere det på det tidspunktet folk generelt er mest glade??? Da blir det smør på flesk altså. Tenk på alle med vinterdepresjon som hadde foretrukket Pride om vinteren i den mørkeste mørketiden!!! Tenk hvilket gigantisk lys, og tenk på alle de ensomme menneskene som hadde blitt superrørt over all kjærligheten og hadde grått store mengder skvetter. Anonymkode: 71902...758 2
Helene1982 Skrevet 30. juni 2022 #15 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Pride burde blitt flyttet til en vintermåned. Jeg er opptatt om sommeren med å være ute! Det er bedre å ta opp plassen når det er lite folk ute, så blir det mer helhetlig og balansert gjennom hele året. Og hva er bedre enn å spre kjærlighet i den aller mørkeste tiden???? Da blir det en SKIKKELIG motvekt. Mens nå, nå som det er sommer, fint vær osv, blir det jo litt for tilfeldig da, å plassere det på det tidspunktet folk generelt er mest glade??? Da blir det smør på flesk altså. Tenk på alle med vinterdepresjon som hadde foretrukket Pride om vinteren i den mørkeste mørketiden!!! Tenk hvilket gigantisk lys, og tenk på alle de ensomme menneskene som hadde blitt superrørt over all kjærligheten og hadde grått store mengder skvetter. Anonymkode: 71902...758 jeg er lei meg for at du føler at det ikke er "plass" til deg utendørs mens det er pride, men jeg har en gladnyhet! Du kan fritt bevege deg i gatene selv om det henger ett og annet flagg her og der. Akkurat den helgen det er parade, kan du finne på andre ting. Det velger jeg å gjøre når det er sentrumsløpet, Oslo maraton, fotballkamper som fyller hele byen med supportere eller andre anledninger jeg synes det blir mye folk. Det å ha en dag for vinterdeprimerte synes jeg er en god idé. Det synes jeg absolutt du burde arrangere.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #16 Skrevet 30. juni 2022 Foreslår skam for de syv dødssyndene. Da blir samfunnet bedre. Anonymkode: 715fd...8e3 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #17 Skrevet 1. juli 2022 Helene1982 skrev (3 timer siden): jeg er lei meg for at du føler at det ikke er "plass" til deg utendørs mens det er pride, men jeg har en gladnyhet! Du kan fritt bevege deg i gatene selv om det henger ett og annet flagg her og der. Akkurat den helgen det er parade, kan du finne på andre ting. Det velger jeg å gjøre når det er sentrumsløpet, Oslo maraton, fotballkamper som fyller hele byen med supportere eller andre anledninger jeg synes det blir mye folk. Det å ha en dag for vinterdeprimerte synes jeg er en god idé. Det synes jeg absolutt du burde arrangere. Nei, bare skjønner ikke hvorfor det skal skje på sommeren når det uansett er så mye kjærlighet? Det blir jo som å gi en slank person slankeoperasjon.. Sommeren bør være for alle. Vi må gi plass til alle, ikke bare de med skyhøye nivåer av dopaminsproduksjon hvor det ender opp med glitter og eksplosjoner! Vi med normale mengder dopamin har ikke samme gutsen og energien, vi har kun denne gløden om sommeren, hvis vi er heldige. Jeg foreslår at vinteren er det riktige tidspunktet for Pridemåneden! Da gjør dere også vinterdeprimerte en tjeneste ved å være et lys i mørket, da kan dere jo hjelpe andre i samme slengen. ❤️😍 Anonymkode: 71902...758 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #18 Skrevet 1. juli 2022 Burde hatt White Shame Month så kan vi hvite skamme oss over at vi er den mest vellykkede folkegruppen i verden. Anonymkode: 3f81a...2ec 1
herzeleid Skrevet 2. juli 2022 #20 Skrevet 2. juli 2022 Jeg er til dels enig. En del hadde nok hatt godt av mer skam og vil kanskje i fremtiden ønske at de kjente mer på det tidligere i livet. Det gjelder særlig hvordan en belønner de som eksponerer og "driter seg ut" offentlig, og hvordan det å brette seg ut lettkledd offentlig har blitt så normalisert. Jeg tror også det er noe en med fordel kunne kjent og påført ved det som må kunne sies å være regelrett forderdelig (men lovlig) oppførsel. Med det sagt tror jeg ikke mengden påføring av "skam" har blitt så mye mindre i samfunnet. Med fremveksten av til dels aggressive kampanjer mot annerledestenkende tror jeg snarere det en belegger med skam har endret seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå