Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten (nå samboer) har gått fra 80 kg til 97 på ett år og fortsetter sakte, men sikkert å gå opp. All form for trening ble kuttet ut under pandemien, han drikker nærmest øl som leskedrikk, og hiver seg over hele poser chips og mer snacks etter middagen. Jeg er så glad i ham, men det er samtidig som å se på et togkræsj og jeg er selvsagt bekymret. Ikke vil han dra til legen for en generell helseundersøkelse heller (menn som utsetter legebesøk...)

Er det noe jeg faktisk kan gjøre som ikke er masing eller kan bidra til å gi ham et dårlig selvbilde? Jeg prøver selvsagt å foreslå å gå turer i finværet, men det er han ikke interessert i 

Anonymkode: acfd2...aa1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dump han. Så tar han seg nok sammen, eller bare faller totalt inn i avgrunnen. Kan du få bedre menn? Isåfall er ikke denne noe å spare på

Anonymkode: df12b...505

Gjest Adobyen
Skrevet

Har han hatt slike perioder før og kommet over det?  Det kan være noe han sliter med, en depresjon eller noe på jobben, økonomien, familien... Det er ikke lett når han ikke vil snakke om det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjæresten (nå samboer) har gått fra 80 kg til 97 på ett år og fortsetter sakte, men sikkert å gå opp. All form for trening ble kuttet ut under pandemien, han drikker nærmest øl som leskedrikk, og hiver seg over hele poser chips og mer snacks etter middagen. Jeg er så glad i ham, men det er samtidig som å se på et togkræsj og jeg er selvsagt bekymret. Ikke vil han dra til legen for en generell helseundersøkelse heller (menn som utsetter legebesøk...)

Er det noe jeg faktisk kan gjøre som ikke er masing eller kan bidra til å gi ham et dårlig selvbilde? Jeg prøver selvsagt å foreslå å gå turer i finværet, men det er han ikke interessert i 

Det er så lett når man kommer inn i et forhold, har det bra og så bare "nyte" det :)  Har selv opplevd dette og man forfaller raskt. Selv om man er bevist på det kan kiloene komme raskt. Har lovet meg selv at dette ikke skal skje i dette forholdet! Trening og turer forsetter som før, og jeg er bevist på at jeg ikke skal legge på meg, ikke flere kalorier inn en forbrukt i løpet av en uke. Strammer beltet er det bare å skjerpe seg raskt. Her er det bare å ta praten på en fin måte, og dra han gjerne med deg ut på fysiske aktiviteter. 17 kilo er jo ekstremt mye, og han trenger at noen sier det til han.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dump han. Så tar han seg nok sammen, eller bare faller totalt inn i avgrunnen. Kan du få bedre menn? Isåfall er ikke denne noe å spare på

Anonymkode: df12b...505

Jeg vil da ikke dumpe ham

Adobyen skrev (25 minutter siden):

Har han hatt slike perioder før og kommet over det?  Det kan være noe han sliter med, en depresjon eller noe på jobben, økonomien, familien... Det er ikke lett når han ikke vil snakke om det.

Nja, ikke helt. Akkurat nå så ligger han på grensen til fedme, men han virker nokså dårlig til å regulere vekten og er glad i å kose seg. I starten av forholdet så begynte han å jogge 5-7 kilometer nesten daglig for å gå ned noen kilo han hadde lagt på seg, men han regulerte ikke matinntaket. Så kom jo høsten og vinteren og da ville han ikke løpe ute lengre og gikk dermed opp disse kiloene og enda mer. Nå tror jeg at han rett og slett bare mangler motivasjon til å løpe som før, men jeg tenker at han bør fokusere på kostholdet utenom også, ikke bare å trene bort kalorier. Ellers har han alt på stell og har det flott. 

Antiviruset skrev (19 minutter siden):

Det er så lett når man kommer inn i et forhold, har det bra og så bare "nyte" det :)  Har selv opplevd dette og man forfaller raskt. Selv om man er bevist på det kan kiloene komme raskt. Har lovet meg selv at dette ikke skal skje i dette forholdet! Trening og turer forsetter som før, og jeg er bevist på at jeg ikke skal legge på meg, ikke flere kalorier inn en forbrukt i løpet av en uke. Strammer beltet er det bare å skjerpe seg raskt. Her er det bare å ta praten på en fin måte, og dra han gjerne med deg ut på fysiske aktiviteter. 17 kilo er jo ekstremt mye, og han trenger at noen sier det til han.

Han trenger absolutt å lære seg at han ikke kan spise en chipspose hver kveld og på magisk vis ikke legge på seg eller må tvinge seg ut på lange daglige joggeturer 🤷‍♀️ Han vet jo selv at han har gått opp masse i vekt for han veier seg jo semi-regelmessig (nå har det nesten gått til det punktet at "vekten viser feil"....). Han har alt på stell, men kan være litt sensitiv av seg, så jeg vil virkelig ikke trø feil og ødelegge selvfølelsen til en ellers veldig flott og fin mann

ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil da ikke dumpe ham

Nja, ikke helt. Akkurat nå så ligger han på grensen til fedme, men han virker nokså dårlig til å regulere vekten og er glad i å kose seg. I starten av forholdet så begynte han å jogge 5-7 kilometer nesten daglig for å gå ned noen kilo han hadde lagt på seg, men han regulerte ikke matinntaket. Så kom jo høsten og vinteren og da ville han ikke løpe ute lengre og gikk dermed opp disse kiloene og enda mer. Nå tror jeg at han rett og slett bare mangler motivasjon til å løpe som før, men jeg tenker at han bør fokusere på kostholdet utenom også, ikke bare å trene bort kalorier. Ellers har han alt på stell og har det flott. 

Han trenger absolutt å lære seg at han ikke kan spise en chipspose hver kveld og på magisk vis ikke legge på seg eller må tvinge seg ut på lange daglige joggeturer 🤷‍♀️ Han vet jo selv at han har gått opp masse i vekt for han veier seg jo semi-regelmessig (nå har det nesten gått til det punktet at "vekten viser feil"....). Han har alt på stell, men kan være litt sensitiv av seg, så jeg vil virkelig ikke trø feil og ødelegge selvfølelsen til en ellers veldig flott og fin mann

ts

Kan du få han til å ta en blodprøve ifht leververdiene sine? Kan ikke de bli for høye dersom man drikker mye øl over en periode? Det ville jeg vært bekymret for i tillegg til vektøkningen.  

Men jeg har bare HØRT det og tar kanskje feil . 

Anonymkode: 7648f...7bc

AnonymBruker
Skrevet

Depresjon?

Dere kan jo bli med i DNT, masse koselige folk som gjør at det er lettere å komme seg ut :) Legge ferien til gåferier, telting og kosesex under åpen himmel ;)

Anonymkode: 83da3...7be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kan du få han til å ta en blodprøve ifht leververdiene sine? Kan ikke de bli for høye dersom man drikker mye øl over en periode? Det ville jeg vært bekymret for i tillegg til vektøkningen.  

Men jeg har bare HØRT det og tar kanskje feil . 

Anonymkode: 7648f...7bc

Han drikker veldig mye øl, spesielt nå om sommeren siden det alltid er noe sosialt som skjer. Jeg vil at han skal ta en generell helsesjekk hos legen for å forsikre seg om at vektøkningen ikke kan komme av noe underliggende (tviler, men likevel) eller om blodtrykket er hva det skal være. Vil at han skal være frisk. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Depresjon?

Dere kan jo bli med i DNT, masse koselige folk som gjør at det er lettere å komme seg ut :) Legge ferien til gåferier, telting og kosesex under åpen himmel ;)

Anonymkode: 83da3...7be

Jeg kan ikke se for meg at det er depresjon for han er blid og som før. Veldig sosial er han også, positivt innstilt, kjærlig, osv. Det virker ikke som om han har "nedeperioder". 

Ja, det kunne vært noe, men han vil jo ikke engang spasere litt rundt i finværet 😅 Skal vi handle så tar han gjerne sparesykkel

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

…men han vil jo ikke engang spasere litt rundt i finværet 😅 Skal vi handle så tar han gjerne sparesykkel

Hehe, nå måtte jeg le litt; ser for meg en 97 kilo stor kar på sparkesykkel med bæreposer fulle av øl ☺️ 

Anonymkode: 69bd6...d67

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hehe, nå måtte jeg le litt; ser for meg en 97 kilo stor kar på sparkesykkel med bæreposer fulle av øl ☺️ 

Du tar ikke feil.. :) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du tar ikke feil.. :) 

Hehe, forstår. Men fra spøk til alvor. Det høres ut som han er litt nedfor, noe deprimert. Man kan være det selv om man smiler og er sosial og kjærlig.

Er han i jobb som han trives i?

Hm..Drikker mye øl, vil ikke gå tur og sluttet helt å trene under pandemien…de fleste fikk vel et lite oppsving i den perioden med å trene mer hjemme, løpe og gå turer. Prøv å ta en god prat med han du, om hvordan han egentlig har det for tiden. Oppdater gjerne hvordan det går, han høres jo ut som en god fyr ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Han er en mann, du kan si ting direkte til ham, og ikke pynte på sannheten. Fedme er stygt og uattraktivt. Å ikke engang prøve å ta vare på seg selv er også uattraktivt. Å la seg forfalle så grådig når man er i et parforhold er i tillegg et gigantisk "fuck you!" til den en er sammen med. Det er egoistisk og patetisk. Du skal ikke måtte lede ham til fysisk aktivitet, som om han var jenta i forholdet.

Ikke pakk det inn i "helsebekymringer" og annet vissvass. Si det som det er, han har ingen livmor. Sannsynligvis vil han hadde og puffe og være såret en stund først, men direkte beskjed er til syvende og sist det eneste som går igjennom hos en mann. Ikke hinting, ikke pynting på sannheten. Han vil begynne å føle seg bedre med seg selv når han tar tak i det. Menns selvtillit kommer ikke innenfra, men fra hva vi gjør og ser resultater av.

Anonymkode: 0d189...fde

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan du være litt artig på hans bekostning? Kanskje du planter et lite frø i han viss du drar ein vits om at han no snart veg null komma eitt tonn?

Anonymkode: a4a2f...606

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hehe, forstår. Men fra spøk til alvor. Det høres ut som han er litt nedfor, noe deprimert. Man kan være det selv om man smiler og er sosial og kjærlig.

Er han i jobb som han trives i?

Hm..Drikker mye øl, vil ikke gå tur og sluttet helt å trene under pandemien…de fleste fikk vel et lite oppsving i den perioden med å trene mer hjemme, løpe og gå turer. Prøv å ta en god prat med han du, om hvordan han egentlig har det for tiden. Oppdater gjerne hvordan det går, han høres jo ut som en god fyr ❤️

Han elsker jobben sin, prater mye om den, og er av typen som ser muligheter istedenfor problemer. Utover at han kan bli litt sensitiv og ta ting skikkelig til seg om jeg gir han "kritikk" (altså f.eks. ber ham om å sette inn i oppvaskmaskinen etter å ha spist), så viser han null tegn til å være lei eller trist 🤷‍♀️

Under pandemien så var det restriksjoner om hvor mange man kunne møtes så hele kompisgjengen begynte heller å game om kveldene mens de drakk øl og koset seg. Denne vanen har vedvart selv om pandemien er over og selv om kompisgjengen nå i tillegg møtes fysisk. Han drikker ikke for seg selv (med unntak om vi griller eller han tar en øl når han er fyllesyk), det er alltid med kompiser fysisk eller over gaming.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan du være litt artig på hans bekostning? Kanskje du planter et lite frø i han viss du drar ein vits om at han no snart veg null komma eitt tonn?

Anonymkode: a4a2f...606

Han er som sagt veldig sensitiv (når det kommer til ting jeg sier til ham), så jeg tror nesten at det ville såret ham. Et par av kompisene har kommet med noe "bro du har blitt stor 😃"-kommentarer da det var noe sportsutstyr som ikke lengre passet ham. Han vet jo at han har gått opp i vekt, men det virker ikke som om han har motivasjonen til å gjøre noe med det

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han elsker jobben sin, prater mye om den, og er av typen som ser muligheter istedenfor problemer. Utover at han kan bli litt sensitiv og ta ting skikkelig til seg om jeg gir han "kritikk" (altså f.eks. ber ham om å sette inn i oppvaskmaskinen etter å ha spist), så viser han null tegn til å være lei eller trist 🤷‍♀️

Under pandemien så var det restriksjoner om hvor mange man kunne møtes så hele kompisgjengen begynte heller å game om kveldene mens de drakk øl og koset seg. Denne vanen har vedvart selv om pandemien er over og selv om kompisgjengen nå i tillegg møtes fysisk. Han drikker ikke for seg selv (med unntak om vi griller eller han tar en øl når han er fyllesyk), det er alltid med kompiser fysisk eller over gaming.

ts

Jeg ville i det minste fortalt han at gaming over internet ikke teller som sosial drikking. Da drikker han jo egentlig for seg selv der han er.. 

Anonymkode: f26ba...381

• Liker 1
Skrevet

er så kvalmt og lese slike innlegg. Gå fra han, han får det bedre uten deg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

han har blitt bedagelig og lagt seg til dårlige vaner. Virker ikke deprimert i det hele tatt, kanskje mer motsatt. Nytelsessyk. Hadde det digg under korona, og så har det blitt vanskelig å snu. 

Men når man nærmer seg 100 kilo må man snu. 

Anonymkode: 63b75...c97

• Liker 1
Skrevet

Hva med og motivere med sunn mat og minst 30 min aktivitet hver dag?:) 

Hadde og en samboer som levde slik.. drikker øl hver ledig anledning 😳 og det er faktisk krise når han drikker så mye. Hadde bekymret meg mer over ølen, enn vekta..

Skrevet (endret)

97 kilo på en mann med normal høyde er vel ikke så mye? Det tilsvarer vel størrelse L-XL?

Jeg aner jo ikke høyden til fyren - men de jeg kjenner som trener og har den vekten er 🔥🔥. Ikke er de megahøye heller.

Men ja, en chipspose hver dag og en haug øl er jo ikke bra uansett vekt. Fordi kolesterol osv. Kan du ikke bare si det?

Hyppig drikking hadde jeg reagert på uansett vekt. 

Endret av DundreMilfin
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...