Gå til innhold

hemokromatose

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg mistenker at jeg kan ha hemokromatose.( for mye jern i blodet)

Har nylig hatt gulsott/betennelse i levern, og legene har ikke funnet ut hvorfor jeg har fått en slik reaksjon da jeg hverken går på medisiner eller har pleiet hyppig omgang med alkohol. Jeg er utrolig trett og mangler energi, sjøl etter at leververdiene er stabilisert. På tross av at jeg har vært plaget av kraftige og langvarige blødninger et halvt år så er jernprosenten min høy. Logisk sett burde den jo vært lav pga av store blødningene så derfor var det noen som nevnte tanken på hemokreatose.

Skal ta det opp med legen til uka og har lest om det på nettet, men lurer på om det er noen her som har personlige erfaringer med den tilstanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en onkel som sliter med dette, og det jeg veit er at han drar for å tappe blod av og til. Om det er en gang i månenden +/- eller noe sånt. Han har i tillegg en veldig sjelden hjertelidelse, og hemokromatose i tillegg gjør at han må tappe blod for ikke å bli veldig dårlig. Det er vel omtrent det jeg vet dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du har hemokromatose tar det mange år før jernavleiringer begynner å gjøre seg gjeldende i organene dine, så dersom du nå skulle få det påvist, burde det ikke få noen store konsekvenser for hvordan du lever livet ditt. Dersom du har svært høye ferritinverdier vil de nok tappe deg ganske kraftig ned i begynnelsen, for deretter å trappe ned. Du vil fortsatt bli tappet jevnlig ettersom den eneste måten kroppen skiller ut jern på er ved blødning.

Er du helt frisk ellers er det mulig blodbanken kan bruke blodet ditt også, men det må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Jeg vet i hvert fall om hemokromatose-"pasienter" som gir blod - til det er de jo fantastiske. :icon_smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...