Gå til innhold

Hvorfor er prostitusjon ulovlig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid lurt på hvordan sexsalg kan være lovlig, for disse pengene skal i teorien skattes for. Men da blir jo staten i grunn halliken din og det er ganske så ulovlig også 🧐

Anonymkode: 93cdd...900

Videoannonse
Annonse
Gjest Husflue
Skrevet

Det er ytterst få som prostituerer seg hvis de ikke har mannen men ljåen etter seg og da mener jeg dop, ekstrem gjeld eller andre årsaker som gjør at dette er ENESTE utvei. 

Noen begynner kanskje fordi de liker sex eller synes det er spennende helt i starten, men hvis du tar deg et dypdykk og leser eller til og med oppsøker steder der de søker tilflukt og hjelp, så vil du få en real sjekk hvor grusomt mange av disse er behandlet! Det er misbruk på høyt plan for dette er jenter og kvinner på lav rangstige og mange av disse forstår ikke bedre, elsker ikke seg selv nok og mange andre årsaker til at de vil holde på. Disse trenger hjelp! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Fra 2009 har det vært forbudt å kjøpe sex i Norge. Det var flere grunner til at forbudet ble innført, blant annet fordi det med få unntak er utenlandske kvinner som kommer fra fattigdom, vold, utnyttelse og desperasjon som selger sex på det norske markedet.

Flere av kvinnene er dessuten her under tvang, dersom de ikke selger sex så kan det få alvorlige konsekvenser for dem selv eller noen de har kjær i hjemlandet. Størstedelen av det disse kvinnene tjener på prostitusjonen havner i lommene på bakmenn og -kvinner som kynisk utnytter sårbarheten deres. Å straffe kvinnene for at de selger sex blir derfor som å legge stein til en byrde som allerede er nesten umenneskelig tung.

Selv om ikke salg av sex ikke er ulovlig i seg selv i mange land, så vil denne virksomhet komme i konflikt med andre lover, for eksempel når det gjelder skatt, så lenge inntektene ikke innberettes. Andre lover som brytes kan eksempelvis være lover om arbeidsmiljø og arbeidervern.

Anonymkode: 0a4ca...644

Å vise til kilder, er ok, hvis man benytter klipp og lim https://www.dt.no/det-er-mange-gode-grunner-for-hvorfor-det-er-ulovlig-a-kjope-sex/o/5-57-1305923

Anonymkode: 9cb7b...8a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Godt gjort å sammenligne noe vitenskapelig som kan måles og bevises, med noe som består av følelser og emosjoner. Tipper du fant fasiten der.

Anonymkode: 96210...f82

Blir håpløst å diskutere med noen som åpenbart så vidt bestod vgs. 

Anonymkode: 61949...788

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er ulovlig sv den grunn at å kjøpe andres kropp for penger er et sykt og dystert konsept. Dette handler om etikk og moral, og med all kunnskapen vi har om narkotika og menneskesmugling burde ikke dette være et spørsmål fra andre enn lite oppegående mennesker.

Anonymkode: 1b510...0dd

Jeg er renholder og kroppen min "kjøpes" hver dag av arbeidsgiver. Hvorfor er dette annerledes? 

Og hvorfor tror du narkotika og menneskesmugling blir et mindre problem med kriminalisering?

Anonymkode: 2963e...528

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har alltid lurt på hvordan sexsalg kan være lovlig, for disse pengene skal i teorien skattes for. Men da blir jo staten i grunn halliken din og det er ganske så ulovlig også 🧐

Anonymkode: 93cdd...900

Det er sant! 

Ettersom "oppdragstaker" ikke kan fylle ut skjema for "hvitt arbeid", siden arbeidet som utføres ikke er lov å kjøpe, så blir staten oppdragsgiver. Staten sier at det er ok å selge seg for å tjene penger, inntekten skal skattes for, ergo - staten driver denne virksomheten.

Anonymkode: 9cb7b...8a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er renholder og kroppen min "kjøpes" hver dag av arbeidsgiver. Hvorfor er dette annerledes? 

Og hvorfor tror du narkotika og menneskesmugling blir et mindre problem med kriminalisering?

Two wrongs don't make a right... Arbeid skal helst være helsefremmende eller i det minste ikke direkte skadelig. At du har dårlig arbeidsmiljø betyr ikke at dermed er det greit at også andre har det, du burde jo ikke ha det!

Anonymkode: 7ba9f...48d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1. Tror du forstår det selv hvis du ser for deg passende straff for noen som får et annet menneske til å vaske mot sin vilje, og noen som får et annet menneske til å ha sex mot sin vilje. Erfaring viser at det ene gir betydelig værre traumer enn det andre. 

2. Du finner statistikk på trafficking opp mot hvordan sexkjøp og -salg straffes/er legalisert. 

Anonymkode: f2b09...d18

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Two wrongs don't make a right... Arbeid skal helst være helsefremmende eller i det minste ikke direkte skadelig. At du har dårlig arbeidsmiljø betyr ikke at dermed er det greit at også andre har det, du burde jo ikke ha det!

Anonymkode: 7ba9f...48d

Jeg har ikke dårlig arbeidsmiljø, hvor har du det fra?

AnonymBruker
Skrevet

1. Tror du forstår det selv hvis du ser for deg passende straff for noen som får et annet menneske til å vaske mot sin vilje, og noen som får et annet menneske til å ha sex mot sin vilje. Erfaring viser at det ene gir betydelig værre traumer enn det andre. 

2. Du finner statistikk på trafficking opp mot hvordan sexkjøp og -salg straffes/er legalisert. 

1. Så med din logikk har dykkere en av Norges verste jobber?

2. At trafficking er mer utbredt der prostitusjonen er overvåket og regulert av myndighetene er en såpass utrolig påstand at bevisbyrden ligger hos deg. 

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Fridiskusjon.no said:

Hovedgrunnen er nok fordi mange kvinner og da spesielt de mest ekstreme feministene, ikke liker at menn kan kjøpe seg til en av tingene de kan bruke til å få menn til å gjøre som de ønsker.

I Danmark får t.o.m funksjonshemmede tilrettelagt sex med en prostituert via en pleier på lovlig vis.

Hadde man bare vært like liberale her i Norge..

Anonymkode: 0b277...b75

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

1. Så med din logikk har dykkere en av Norges verste jobber?

2. At trafficking er mer utbredt der prostitusjonen er overvåket og regulert av myndighetene er en såpass utrolig påstand at bevisbyrden ligger hos deg. 

1. Jeg vet ingenting om dykkere annet enn at de må igjennom mange ulike sertifiseringer som gjør at det er få som er godkjent for de farligste oppdragene. Lykke til med å utvikle kurs, tester og sertifisering for sexsalg for å bidra til at de som får selge er de som håndterer risikoen best. 

2.

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1986065

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, Fridiskusjon.no said:

Hovedgrunnen er nok fordi mange kvinner og da spesielt de mest ekstreme feministene, ikke liker at menn kan kjøpe seg til en av tingene de kan bruke til å få menn til å gjøre som de ønsker. Så har du de religiøse utennom, som mener det er en synd osv.

Etterhvert endel menn som også selger seg, både til menn og mindre attraktive kvinner, ser aldri noen kvinner som klager på det ;). Ser såklart heller ikke menn som syter på denne, da vi driter i hva andre menn velger å gjøre med kroppen sin.

👏👏😂 det er det dummeste jeg har hørt på lenge. høres ut som du har blitt blueballed litt for mange ganger. 

Anonymkode: e0078...190

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg lurer mere på hvorfor det er lovlig å selge, men ikke å kjøpe

Anonymkode: 96210...f82

Det er omvendt. Det er ikke lov å kjøpe men å selge. Det er for at kvinnee ikke skal bli straffet pga kyniske menn som før, og ansvarliggjøre menns handlinger og rolle iht å utnytte sårbare kvinner som er fanget bla i trafikking. 

Anonymkode: 89ad5...220

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Den er egentlig ikke utrolig hvis du tar innover deg at legalisering øker etterspørsel og at noen skal dekke denne økte etterspørselen. Resultatet er økt etterspørsel etter ufrivillige.. 

Jeg har forsøkt å lete etter kilder som sier at legalisering reduserer trafficking. Kunne ikke finne én. Derimot er sammenhengen ovenfor et gjentagende funn. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Den er egentlig ikke utrolig hvis du tar innover deg at legalisering øker etterspørsel og at noen skal dekke denne økte etterspørselen. Resultatet er økt etterspørsel etter ufrivillige.. 

Jeg har forsøkt å lete etter kilder som sier at legalisering reduserer trafficking. Kunne ikke finne én. Derimot er sammenhengen ovenfor et gjentagende funn. 

ok, ser den. Da lærte jeg noe nytt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

1. Jeg vet ingenting om dykkere annet enn at de må igjennom mange ulike sertifiseringer som gjør at det er få som er godkjent for de farligste oppdragene. Lykke til med å utvikle kurs, tester og sertifisering for sexsalg for å bidra til at de som får selge er de som håndterer risikoen best. 

2.

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1986065

1. Nei. Logikken din sa at jobben var jævlig om det føltes jævlig å bli tvunget til å gjøre det uten betaling. Å bli tvunget til sex er jo jævlig. Men å bli tvunget til å dykke er jo kanskje enda verre? Jeg liker ihvertfall ikke å bli holdt under vann. 

Tror du forstår det selv hvis du ser for deg passende straff for noen som får et annet menneske til å vaske mot sin vilje, og noen som får et annet menneske til å ha sex mot sin vilje. Erfaring viser at det ene gir betydelig værre traumer enn det andre. 

2. Du har rett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Fra 2009 har det vært forbudt å kjøpe sex i Norge. Det var flere grunner til at forbudet ble innført, blant annet fordi det med få unntak er utenlandske kvinner som kommer fra fattigdom, vold, utnyttelse og desperasjon som selger sex på det norske markedet.

Flere av kvinnene er dessuten her under tvang, dersom de ikke selger sex så kan det få alvorlige konsekvenser for dem selv eller noen de har kjær i hjemlandet. Størstedelen av det disse kvinnene tjener på prostitusjonen havner i lommene på bakmenn og -kvinner som kynisk utnytter sårbarheten deres. Å straffe kvinnene for at de selger sex blir derfor som å legge stein til en byrde som allerede er nesten umenneskelig tung.

Selv om ikke salg av sex ikke er ulovlig i seg selv i mange land, så vil denne virksomhet komme i konflikt med andre lover, for eksempel når det gjelder skatt, så lenge inntektene ikke innberettes. Andre lover som brytes kan eksempelvis være lover om arbeidsmiljø og arbeidervern.

Anonymkode: 0a4ca...644

Begynte som en opprydningsaksjon i Oslo sentrum. Nigerianske prostituerte på Carl Johan lørdag formiddag var dråpen

Når man tilføyde at det var forbudt for norske borgere å kjøpe sex i land hvor dette var lovlig så kan man ane en annen agenda som ikke er uttalt direkte. Norske kvinner skal ha monopol på å dekke norske menns behov for sex, med den makten det gir. Høres kanskje litt konspiratorisk ut, men når man ser på konsekvensene/stigma det har for norske menn å hente seg kone fra land med lavt BNP. Så har kanskje noen feminister tenkt at her kan vi lukke noen muligheter??

Hvilke andre land legger bånd på egne borgere i utlandet på den måten? Saudi Arabia og lignende stater som innskrenker egne borgere uansett hvor de er. Skal norsk politi informere Saudi myndigheter når deres kvinner tar lappen i Norge slik at de kan straffes ved hjemkomst??

Anonymkode: 289ae...885

AnonymBruker
Skrevet

1. Nei. Logikken din sa at jobben var jævlig om det føltes jævlig å bli tvunget til å gjøre det uten betaling. Å bli tvunget til sex er jo jævlig. Men å bli tvunget til å dykke er jo kanskje enda verre? Jeg liker ihvertfall ikke å bli holdt under vann. 

Tror du forstår det selv hvis du ser for deg passende straff for noen som får et annet menneske til å vaske mot sin vilje, og noen som får et annet menneske til å ha sex mot sin vilje. Erfaring viser at det ene gir betydelig værre traumer enn det andre. 

2. Du har rett. 

Skjønner. Jeg forklarte meg tydeligvis ikke bra nok. 

Alt er jævlig om du blir tvunget til noe du ikke er kompetent til. Her skiller sex seg ut ved at folk flest kan ha sex frivillig. Så du tvinges til noe du i utgangspunktet kunne gjort frivillig. Den objektive handlingen kan være den samme, men frivilligheten varierer stort. 

Jeg vil påstå at differansen mellom et frivillig dykk og et ufrivillig dykk er mindre mentalt belastende en differansen mellom frivillig sex og ufrivillig sex. At folk blir tvunget til å gjennomføre en jobb de ikke ønsker å gjøre, ser vi i mange yrker. Men jeg kan ikke se at noen av de tilfellene straffes hardere enn når det faller en dom for at noen har tvunget noen til å gjennomføre et ufrivillig sameleie. Men igjen, her er utgangspunktet at det er snakk om noe du også kunne gjennomført frivillig. 

Det finnes sikkert unntak. Men jeg tenker mer generelt /som en hovedregel. 

Å tvinge noen til noe de ikke har kompetanse til, og noe de ikke ville/kunne gjort frivillig. Som å tvinge noen til å være under vann, når vedkommende har vannskrekk. Det var ikke innenfor hva jeg mente. 

Jeg vil si det beste unntaket er krig. Her vet vi at mange sliter mye. Også nordmenn som deltar i utlandet. Vi anser likevel militær aktivitet som nødvendig, og kost-nytte-analyser gjør at vi anser det som 'verdt det' på tross av at mange mennesker får livet ødelagt av det både mentalt og fysisk. Vi finner også andre eksempler der konsekvensen av å la være å gjøre en jobb anses som større enn konsekvensen ved å gamble med livet til personene som skal gjennomføre den. 

Noen vil sikkert argumentere for at prostitusjon er så viktig at det er 'verdt det' på tross av hva vi vet om de statistiske konsekvensene. Jeg er ikke av de som mener det. Mest fordi vi har så mange hjelpemidler som kan hjelpe oss, og at det finnes andre, mindre risikobelastende tjenester, som kan bidra til å dekke behov for menneskelig kontakt. 

Hadde vi kunne luket ut de som er 'skrudd sammen' slik at de ikke pådrar seg særlig risiko ved sexsalg, så tenker jeg at det skulle vært innafor for de å selge. På samme måte som vi i andre tilfeller screener folk for å sikre at de som ender opp med å gjennomfører jobben er bedre rustet for det. Men igjen. Slike krav er som regel begrenset til særlig farlige/belastende arbeidsoppgaver som er ansett som nødvendig.

Vi har andre yrker i Norge som vi vet det er mye menneskehandel involvert i. Det er yrker vi anser som nødvendig. Vi har forsøkt å løse problematikken med å lage strengere regler for disse yrkene. Vi har også regelverk som gjør kunder ansvarlig for å undersøke hvorvidt tjenesten de kjøper er innafor regelverket. Noe tilsvarende vil være vanskelig innenfor sexsalg, da vi blant annet vet at mange som selger ønsker å være anonyme ovenfor sine kunder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 15.38):

Hvorfor?

Anonymkode: ba600...8be

Fordi folk er jævla usexy. 

Anonymkode: f7bc9...a73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...