Gå til innhold

Hvorfor er prostitusjon ulovlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer litt på hvorfor skal det å kjøpe sex være ulovlig? Det finnes jo fortsatt et uregulertmarked for det så lovgivningen fungerer jo ikke.

Lurer også på hvorfor ble de ulovlig i førsteomgang?

Anonymkode: ba600...8be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er kristenfundamentalismen som fortsatt sitter i oss.

Sex er skam og må gjemmes vekk.

Anonymkode: c85b7...432

AnonymBruker
Skrevet

Fordi skadepotensialet for selger er rimelig stort.

Anonymkode: 7ba9f...48d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor?

AnonymBruker
Skrevet

Av samme grunn som det er ulovlig å kjøpe noens organer. 

En rik person kunne lett funnet seg en fattig og desperat person som lett hadde blitt presset til å selge organene sine. Kanskje til og med med døden som følge.

Press trenger ikke engang å komme fra desperasjon. Press kan komme fra alt mulig tenkelig og utenkelig. Ikke alle klarer å stå mot press. Derfor må staten inn og jevne ut det som som regel er et skjevt maktforhold mellom kjøper og selger

Anonymkode: 8eecc...e78

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer mere på hvorfor det er lovlig å selge, men ikke å kjøpe

Anonymkode: 96210...f82

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg lurer litt på hvorfor skal det å kjøpe sex være ulovlig? Det finnes jo fortsatt et uregulertmarked for det så lovgivningen fungerer jo ikke.

Lurer også på hvorfor ble de ulovlig i førsteomgang?

Hovedgrunnen er nok fordi mange kvinner og da spesielt de mest ekstreme feministene, ikke liker at menn kan kjøpe seg til en av tingene de kan bruke til å få menn til å gjøre som de ønsker. Så har du de religiøse utennom, som mener det er en synd osv.

Etterhvert endel menn som også selger seg, både til menn og mindre attraktive kvinner, ser aldri noen kvinner som klager på det ;). Ser såklart heller ikke menn som syter på denne, da vi driter i hva andre menn velger å gjøre med kroppen sin.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er fordi man har som utgangspunkt at selger er offeret. Tvunget til å selge ut fra desperasjon, tvang eller press. Og man straffer ikke offeret. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er ulovlig sv den grunn at å kjøpe andres kropp for penger er et sykt og dystert konsept. Dette handler om etikk og moral, og med all kunnskapen vi har om narkotika og menneskesmugling burde ikke dette være et spørsmål fra andre enn lite oppegående mennesker.

Anonymkode: 1b510...0dd

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Politikerne ville at selger skal kunne anmelde sexkjøpere uten selv å bli straffet. Hvis det var ulovlig å selge ville ingen prostituerte anmelde vold, overgrep og sexkjøp til politiet .

Anonymkode: 61949...788

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Skadepotensialet går ned dersom det er lovlig.

Akuratt slik som ved abort. Man vil jo helst ikke at folk aborterer, men folk gjør det. Og da må det være lovlig for å være trygt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor?

Fysiske og psykiske skader og senvirkninger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er fordi man har som utgangspunkt at selger er offeret. Tvunget til å selge ut fra desperasjon, tvang eller press. Og man straffer ikke offeret. 

Ja, jeg vet hvilken unnskyldning man selger til folket, men jeg kjøper ikke den forklaringen. Man kan fint gjøre salg ulovlig også, samtidig som man hjelper ofre for menneskesmugling, og annet. Ikke alle som selger seg er offer, selv om flertallet muligens er det. 

AnonymBruker
Skrevet

Fra 2009 har det vært forbudt å kjøpe sex i Norge. Det var flere grunner til at forbudet ble innført, blant annet fordi det med få unntak er utenlandske kvinner som kommer fra fattigdom, vold, utnyttelse og desperasjon som selger sex på det norske markedet.

Flere av kvinnene er dessuten her under tvang, dersom de ikke selger sex så kan det få alvorlige konsekvenser for dem selv eller noen de har kjær i hjemlandet. Størstedelen av det disse kvinnene tjener på prostitusjonen havner i lommene på bakmenn og -kvinner som kynisk utnytter sårbarheten deres. Å straffe kvinnene for at de selger sex blir derfor som å legge stein til en byrde som allerede er nesten umenneskelig tung.

Selv om ikke salg av sex ikke er ulovlig i seg selv i mange land, så vil denne virksomhet komme i konflikt med andre lover, for eksempel når det gjelder skatt, så lenge inntektene ikke innberettes. Andre lover som brytes kan eksempelvis være lover om arbeidsmiljø og arbeidervern.

Anonymkode: 0a4ca...644

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Akuratt slik som ved abort. Man vil jo helst ikke at folk aborterer, men folk gjør det. Og da må det være lovlig for å være trygt.

Gjør det det, tilstrekkelig? Det er fortsatt mye ofre for menneskesmugling som jobber med sexsalg også i land hvor det er legalisert. Det er ekstremt vanskelig å sørge for god nok HMS i dette her. Hvor store krav kan man stille til kjøperen? Kondomer beskytter ikke godt nok.

AnonymBruker
Skrevet
Fridiskusjon.no skrev (7 minutter siden):

Hovedgrunnen er nok fordi mange kvinner og da spesielt de mest ekstreme feministene, ikke liker at menn kan kjøpe seg til en av tingene de kan bruke til å få menn til å gjøre som de ønsker. Så har du de religiøse utennom, som mener det er en synd osv.

Etterhvert endel menn som også selger seg, både til menn og mindre attraktive kvinner, ser aldri noen kvinner som klager på det ;). Ser såklart heller ikke menn som syter på denne, da vi driter i hva andre menn velger å gjøre med kroppen sin.

Herregud. Det er ikke noe mer greit om kjønnene er reversert. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi vet at legalisering av kjøp gjør det vanskelig å straffe noen for å seksuelt utnytte noen i en vanskelig situasjon. Vi vet at legalisering av kjøp skaper en etterspørsel som dekkes av kvinner som ikke har mange andre muligheter. Legalisering av kjøp bidrar til å skape et marked som er ettertraktet også for bakmenn. 

Ved å gjøre det forbudt å kjøpe kan vi stille høyere krav til de som kjøper. Det spiller ingen rolle om de kjøper fra noen som er tvunget til det, om de utnytter noen i en håpløs livssituasjon, eller om selgeren er et barn. "Jeg skjønte ikke" fritar dem ikke, da handlingen i seg selv er ulovlig. 

Det er ingen som blir straffet for kjøp av sex fra noen som genuint ønsker å selge. Rett og slett fordi det ikke er noen som anmelder. Når det ikke foregår andre ulovligheter som gjør at politiet har en sak å etterforske, så vil ikke det ene kjøpet bli oppdaget heller. 

Vi ønsker at ingen skal utnyttes. Som kjøper må si være jævlig forsiktig og passe på hvem du kjøper fra for å ikke ende opp som straffet. Du har alle incentiver til å påse at det er frivillig. 

Anonymkode: f2b09...d18

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Overhodet ikke. Forskning viser at i land hvor prostitusjon er lovlig, går også antall trafficking ofre opp.

Et normalt, oppegående samfunn godtar ikke det. 

Anonymkode: 3d2b4...183

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, jeg vet hvilken unnskyldning man selger til folket, men jeg kjøper ikke den forklaringen. Man kan fint gjøre salg ulovlig også, samtidig som man hjelper ofre for menneskesmugling, og annet. Ikke alle som selger seg er offer, selv om flertallet muligens er det. 

Det forskjell på å ikke vite hva begrunnelsen for noe er, og det å ikke kjøpe begrunnelsen.

Jeg kjøper ikke begrunnelsen vitenskapsfolk serverer om klimakrisen. Det er ikke det samme som at vitenskapen har et forklaringsproblem. Det er mer nærliggende at det er jeg som har et problem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg kjøper ikke begrunnelsen vitenskapsfolk serverer om klimakrisen. Det er ikke det samme som at vitenskapen har et forklaringsproblem. Det er mer nærliggende at det er jeg som har et problem.

Godt gjort å sammenligne noe vitenskapelig som kan måles og bevises, med noe som består av følelser og emosjoner. Tipper du fant fasiten der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...