Gå til innhold

Boliglån med 25 eller 30 års nedbetalingstid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 40, aleneforsørger til to barn og har ok økonomi til å være alene med barn. Jobber som lektor på vgs, har ca 38000 utbetalt per måned, pluss barnetrygd. 
Lånet har jeg hatt i DnB og koster meg 9600 per måned, 25 årslån.

Nå har jeg lest at DnB ofte er de som har høyest utlånsrente og nøler aldri med å sette opp rentene maks.

Derfor sendte jeg søknad om å overføre boliglån til en annen bank. Sendte inn all nødvendig informasjon.

Så har jeg nå fått tilbud om boliglån der med 30 års nedbetalingstid, og til 8500 per måned.

Er dette er godt tilbud, eller dårlig med tanke på at det går over 30 og ikke 25 år?

Jeg bekymrer meg veldig over økte renter, og om jeg tar imot dette tilbudet kan jeg jo legge til side 1000 kr ekstra per måned i sparing. Men, dere som er gode på dette og kan mye om temaet, er dette lurt eller dumt? Burde jeg bytte eller fortsette å ha boliglånet mitt i DnB?

Anonymkode: d445f...221

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det som teller er renta. Hvis renta er bedre (noe den nok er om du har DNB nå) så bør du ta det nye lånet. 30 år er jo fint slik at du får romsligere økonomi og en mer fleksibel situasjon.

Om du ønsker kan du jo betale inn ekstra på lånet når du måtte ønske.

Anonymkode: f05ac...656

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må sjekke renteforskjellen. Søk gjerne i flere banker. Statens Pensjonskasse eller KLP har ofte god rente, jeg vet ikke hvilken av disse du tilhører. Danske Bank har god rente hvis man er medlem av Akademikerne. Bulder bank og flere tilsvarende små banker har også god rente. Sbanken har i alle fall tidligere hatt god rente. 

Jeg tenker at det generelt sett er god økonomi å betale ned på lån raskere. Et lån på 30 år gjør at du betaler mer totalt sett enn det på 25 år. 1000 kr i sparing pr måned er jo tross alt en god del, men hvis de står på sparekonto spises de raskt opp av inflasjonen. Men det blir en totalvurdering; det er jo spådd en real renteøkning framover og da kan det kanskje være greit som den over sier, å ha 30 år nå, betale ekstra ned på lånet innimellom hvis mulig, og så eventuelt be om kortere nedbetalingstid når/hvis renta blir lavere igjen. 

Men igjen: Det er renta du må se på. 

Anonymkode: b3b1d...3c7

• Nyttig 1
Skrevet

Velg 30 år om du er ung og har god tid. Så betaler du heller inn litt ekstra når du har råd. Da har du også litt å gå på når rentene stiger.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville valgt 30 års betalingstid uansett!

Det er jo bare å betale ned fortere om du har råd til det, men du har også rom for å betale litt mindre om du ønsker det. Jeg ser virkelig ikke noen ulempe med lengst mulig betalingstid?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jo fortere du betaler ned hovedstolen, jo mindre vil rentene utgjøre så om du tar 30 år så tar det lengre tid å få ned hovedstolen slik at rentene utgjør mindre.

Anonymkode: bc4ab...e2d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om 30 år er du 70.. har du lyst til å sitte og betale på boliglån da?

Anonymkode: 1d457...839

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvem sier hun må de selv om hun velger 30 års nedbetaling?! 

Anonymkode: 4e19a...c35

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jo fortere du betaler ned hovedstolen, jo mindre vil rentene utgjøre så om du tar 30 år så tar det lengre tid å få ned hovedstolen slik at rentene utgjør mindre.

Anonymkode: bc4ab...e2d

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man betaler jo ned så fort man selv ønsker uansett hvor lang nedbetalingstid man har i utgangspunktet.

Fordelen med lengst mulig nedbetalingstid er at man da har muligheten til å betale forholdsvis lite om økonomien tilsier at man må det. 

Om man har kort nedbetalingstid i utgangspunktet er det vanskeligere å kunne betale en lavere månedssum om man skulle behøve det.

Anonymkode: f05ac...656

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er 40, aleneforsørger til to barn og har ok økonomi til å være alene med barn. Jobber som lektor på vgs, har ca 38000 utbetalt per måned, pluss barnetrygd. 
Lånet har jeg hatt i DnB og koster meg 9600 per måned, 25 årslån.

Nå har jeg lest at DnB ofte er de som har høyest utlånsrente og nøler aldri med å sette opp rentene maks.

Derfor sendte jeg søknad om å overføre boliglån til en annen bank. Sendte inn all nødvendig informasjon.

Så har jeg nå fått tilbud om boliglån der med 30 års nedbetalingstid, og til 8500 per måned.

Er dette er godt tilbud, eller dårlig med tanke på at det går over 30 og ikke 25 år?

Jeg bekymrer meg veldig over økte renter, og om jeg tar imot dette tilbudet kan jeg jo legge til side 1000 kr ekstra per måned i sparing. Men, dere som er gode på dette og kan mye om temaet, er dette lurt eller dumt? Burde jeg bytte eller fortsette å ha boliglånet mitt i DnB?

Jeg hadde gått for 30 år hvis man kommer til å arve i fremtiden. Da kan man velge å korte ned lånetiden eller betale mindre per måned. Vi har valgt å gjøre det slik for å sitte igjen med mest mulig per måned. 

Men off topic, er en lektorlønn vanligvis så høy? Har du høy ansiennitet, tilleggsverv eller liknende? 

Hilsen ei som vurderer å studere til lektor. 

Anonymkode: 19fec...e27

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg hadde gått for 30 år hvis man kommer til å arve i fremtiden. Da kan man velge å korte ned lånetiden eller betale mindre per måned. Vi har valgt å gjøre det slik for å sitte igjen med mest mulig per måned. 

Men off topic, er en lektorlønn vanligvis så høy? Har du høy ansiennitet, tilleggsverv eller liknende? 

Hilsen ei som vurderer å studere til lektor. 

Anonymkode: 19fec...e27

Jeg heller mot å ta imot tilbudet om 30 års løpetid. Kan betale inn ekstra når jeg har spart opp mer, evt når rentene blir lavere. 
Lektorlønnen høy? Kommer an på hva du sammenlikner med. Jeg er lektor med tillegg, kontaktlærer og 12 års ansiennitet. Men en sykepleier tjener fett i forhold til lektorer. De har bare tre års utdanning mot en lektors minimum fem år, men tjener likevel betydelig mer med sine tillegg og overtid som lektorer ikke har mulighet til.

Synes ikke jeg tjener godt i forhold til lengde utdanning, men klarer meg greit. Sparer 3000 hver i mnd til de to barna mine, 8000 i generell sparing. Men blir vel mindre sparing med økte priser og renter fremover dessverre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 22 års løpetid på mitt lån, og anser det som en fordel å ha litt å gå på mtp løpetid om rentene skulle øke mye. Skulle det bli veldig trangt kan jeg øke løpetiden i nettbanken selv. 

Anonymkode: 6d85f...335

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lektorlønnen høy? Kommer an på hva du sammenlikner med. Jeg er lektor med tillegg, kontaktlærer og 12 års ansiennitet. Men en sykepleier tjener fett i forhold til lektorer. De har bare tre års utdanning mot en lektors minimum fem år, men tjener likevel betydelig mer med sine tillegg og overtid som lektorer ikke har mulighet til.

Jeg har doktorgrad, jobber på et universitet, har ca lik ansinitet og har 32000 utbetalt. Lurer på om jeg må skifte jobb

Anonymkode: 84478...329

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har doktorgrad, jobber på et universitet, har ca lik ansinitet og har 32000 utbetalt. Lurer på om jeg må skifte jobb

Dette er jo off topic, men jeg jobber i grunnskolen, adjunkt uten tillegg, men er kontaktlærer. Det er det samme jeg har utbetalt i mnd

Anonymkode: d2da6...0ed

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg heller mot å ta imot tilbudet om 30 års løpetid. Kan betale inn ekstra når jeg har spart opp mer, evt når rentene blir lavere. 

Men hva er renta? Det er jo ikke noe god deal om rentesatsen er høyere på lånet i den nye banken med den lange løpetiden enn hva du har idag... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jobber du 100% eller deltid?

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (6 timer siden):

Men hva er renta? Det er jo ikke noe god deal om rentesatsen er høyere på lånet i den nye banken med den lange løpetiden enn hva du har idag... 

den er lavere 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lav er den? Min stiger 12.august til 2.44% Sbanken

Anonymkode: 510c2...d8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...