Gå til innhold

Jeg ble kvitt depresjonen min ved å snu døgnet 20 timer frem!?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså, dette kan være rene tilfeldigheter. Men det hadde vært gøy om noen andre har opplevd det samme. Jeg husker det var en studie som sa at hjernen har en tendens til å midlertidig glemme depresjonen når man står opp veldig tidlig og har sovet lite. Har selv merket dette mange ganger: Skal jeg til tannlegen, legen etc tidlig på dagen, og må rive meg opp av sengen lenge før jeg egentlig vil. Da føler jeg meg ofte mye mer oppstemt/energisk resten av dagen selv om jeg er litt sliten av trøtthet.

Til historien:

Det begynte med at jeg hadde vært deprimert/trist og manglet livsglede/motivasjon i en lang periode. Det endte opp med at jeg ikke var i jobb eller studier en stund. Så jeg hadde ikke noe jeg måtte stå opp til. Dermed begynte jeg å legge meg senere og senere nærmest automatisk. Jeg stabiliserte meg på leggetid rundt kl 03. Men så ble jeg en dag nysgjerrig på hvordan det ville føles ut å bare snu døgnet helt rundt. Altså legge meg senere  hver dag helt til jeg hadde normal og sunn døgnrytme.

Leste at man ikke kan snu døgnet med mer enn 1 time av gangen, så da la jeg meg ca 30 min senere hver dag for å være safe.

Eksponerte meg for litt lys på kvelden også for å hjelpe til med snuingen av døgnrytmen.

Det første jeg merket var at jeg ikke hadde noen problemer med å sovne siden jeg alltid var stuptrøtt da jeg la meg.

Og det beste: Grublingen rett før jeg skulle sove forsvant, fordi den ble igjen tidligere på kvelden. 

Passet på å følge alle de typiske søvnrådene (mørkt rom, passe temperatur, ikke spise for sent osv) som jeg alltid har gjort.

Det var litt deprimerende å være våken når hele byen var mørk og sov. Føltes ut som å gå rundt i en apokalypseby!

Så kom jeg helt rundt! Begynte å legge meg rundt kl 23 og våkne kl 07. Så skjedde  det utrolige: Jeg følte meg ikke deprimert lenger! Livsgleden var til å ta og kjenne på. Det var som om hjernen min var nullstilt eller noe! Så energisk jeg ble. Plutselig så jeg muligheter og jeg ble mye mer positiv til fremtiden. Jeg gledet meg også til å legge meg på kvelden, siden jeg ikke grublet lenger eller hadde problemer med å sovne. Og det er nå noen år siden og jeg føler meg fremdeles veldig bra.

Hadde vært gøy om noen andre hadde prøvd dette bare for å se om det var noe i det! Men skjønner det godt om man ikke har tid til dette om man har fulltidsjobb/barn etc.

TLDR: Snudde døgnrytmen frem et helt døgn (30 min per dag) og har blitt et nytt menneske etterpå.

Anonymkode: 2e169...f2b

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også opplevd dette!! Jobbet en periode mye kveldsvakter. Var veldig b-menneske og kunne sitte oppe til 4 tiden om nettene. Sov hele dagen. Ble deprimert og sykemeldt fra jobb etter hvert. Og da fortsatte jeg å sove hele dagen og sitte oppe hele natten. Det var ensomt og jeg følte meg helt alene i verden, siden alle andre sov når jeg var våken. Og alle var på jobb og sosiale når jeg sov.

Merket det samme som deg ved feks legetimer at jeg MÅTTE jo møte opp og måtte stå opp tidlig. Og når jeg klarte å snu det helt om og våknet sånn 6 tiden på morgenen følte jeg meg mer «normal» selv om jeg var ensom. Tok en dag bare grep og sa opp jobben, og fikk ny jobb nesten på dagen et sted jeg hadde jobbet tidligere. (Er sykepleier så var ikke vanskelig å få vakter). Tok for det meste dagvakter. 1 juli har jeg vært i jobb 100% i 1 år.

kan fortsatt kjenne på vonde følelser når jeg har mange kveldsvakter på rad. Blir liksom litt «nede» av det. Men dagvakter er herlig. Kjenner meg som en del av samfunnet igjen. Håper dette varer. 

For meg var det nok en kombinasjon av å snu døgnet og det å komme tilbake til en kjent jobb med kjente kollegaer. Men nå ser jeg absolutt hvor viktig døgnrytme er! 🌺

Anonymkode: d0456...d4f

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er noko av det mest interessante eg har lese på KG! 

Anonymkode: 6414c...efd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har også opplevd dette!! Jobbet en periode mye kveldsvakter. Var veldig b-menneske og kunne sitte oppe til 4 tiden om nettene. Sov hele dagen. Ble deprimert og sykemeldt fra jobb etter hvert. Og da fortsatte jeg å sove hele dagen og sitte oppe hele natten. Det var ensomt og jeg følte meg helt alene i verden, siden alle andre sov når jeg var våken. Og alle var på jobb og sosiale når jeg sov.

Merket det samme som deg ved feks legetimer at jeg MÅTTE jo møte opp og måtte stå opp tidlig. Og når jeg klarte å snu det helt om og våknet sånn 6 tiden på morgenen følte jeg meg mer «normal» selv om jeg var ensom. Tok en dag bare grep og sa opp jobben, og fikk ny jobb nesten på dagen et sted jeg hadde jobbet tidligere. (Er sykepleier så var ikke vanskelig å få vakter). Tok for det meste dagvakter. 1 juli har jeg vært i jobb 100% i 1 år.

kan fortsatt kjenne på vonde følelser når jeg har mange kveldsvakter på rad. Blir liksom litt «nede» av det. Men dagvakter er herlig. Kjenner meg som en del av samfunnet igjen. Håper dette varer. 

For meg var det nok en kombinasjon av å snu døgnet og det å komme tilbake til en kjent jobb med kjente kollegaer. Men nå ser jeg absolutt hvor viktig døgnrytme er! 🌺

Anonymkode: d0456...d4f

Men du misset poenget litt tror jeg. Du bare døgnet en dag og snudde om på den måten. Det ts mente var at h*n snudde om døgnet over en lang periode ved å legge seg 30 min senere for hver dag. 

Anonymkode: a7c48...e70

Skrevet

Å stå opp tidlig er et vanlig råd mot depresjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvor lenge sov du da? Alltid 8 timer eller til du våknet av deg selv igjen?

Hadde vert interessant å lese den studien,husker du hvor du fant den?

Anonymkode: 97c73...5b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uten grunn at leger og psykologer anbefaler å opprettholde normal døgnrytme under sykemeldingsperioden. 

Anonymkode: e46f3...93c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er velkjent at man kan få bedring av depresjon ved å sove litt mindre og stå opp og legge seg til faste tider. Kult at du fikk kjenne det på kroppen. Fint at du fant en måte å legge om til en bedre søvnrytme på som fungerte for deg. Noe som også kan hjelpe litt mot depresjon er å prøve noe nytt og annerledes, og dette prosjektet med å snu døgnrytmen kan også ha bidratt i seg selv.

Anonymkode: b966c...b1c

AnonymBruker
Skrevet

Dette var veldig interessant :) har jobbet over 10 år på stemningspost på psykiatrisk sykehus, og de siste årene har det blitt forsket mer og mer på det med søvn og alternative metoder å etablere gode søvnmønstre. Blant annet ble det brukt oransje briller for å blokke ut blått lys og fremme søvn hos manikere. Hos de med depresjon var søvnmønteret vesentlig, men vi gikk aldri så grundig til verks som deg.

Har selv merket at overgangen fra turnus til dagjobb har tvunget meg inn i en god døgnrytme og ført til mye mindre tankekjør. Migrenen min er også mye mer stabil :) man skal ikke undervurdere faste, gode rutiner, selv om det kan være skikkelig kjedelig innimellom.

Takk for et interessant innlegg :)

Anonymkode: 68997...c90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...