AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #1 Skrevet 29. juni 2022 Hei dere… Vet ikke helt hva jeg vil med dette, og kan for så vidt begynne med å nevne at jeg skal til psykolog med disse problemene mine - for det har blitt altoppslukende for meg. Jeg har en to ukers fersk baby som foreløpig er superrolig og sier kun i fra når han vil ha mat. Men jeg er helt på tuppa fordi jeg er redd for at han plutselig skal få kolikk. Jeg klarer ikke legge tanken fra meg. Og jeg føler jeg er den eneste som «lar» denne bekymringen ta så kraftig overhånd, jeg kjenner ingen andre nybakte mødre som tenker så mye på dette som meg. Det går utover alt, inkl oppfølging av storesøster og det er så sårt. Vet som sagt ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, tror jeg bare trenger å søke trøst et sted med folk som «interesserer» seg og har erfaring innenfor temaet. Dette tar helt knekken på meg 😞 Anonymkode: e5f2e...c9f
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #2 Skrevet 29. juni 2022 Kolikk er vanlig, men de fleste babyer har ikke kolikk. Alle babyer med kolikk vokser det av seg etterhvert. Hjelper det om du legger en plan for hvordan takle kolikk best mulig? Hvem kan avlaste og hvor ofte, hvordan kan du og pappa dele dere slik at dere kan veksle på å få god søvn? Kan det være aktuelt å pumpe og fryse litt melk, slik at pappaen kan ta babyen over lengre tid om hen får kolikk? Det er bra du skal til psykolog, for det er viktig å få hjelp med slike altoppslukende problemer. Anonymkode: 53fd4...69e
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #3 Skrevet 29. juni 2022 Prøv å slipp kontrollen og se hva som skjer. Dette kan du ikke kontrollere. Bare prøv å go with the flow.. med baby og småbarn i hus er det nok å henge fingra i, vil du virkelig bruke energi på tanker som antagelig ikke blir noe av. ? For selv om barnet skulle få kolikk? Ja hva er kolikk - det er en baby som gråter mer enn vanlig. Det er slitsomt men man kommer seg igjennom det. Håper du har støtte rundt deg. Tror det vil være viktig for deg å nøste opp i hvorfor du kjenner på dette kontrollbehovet. Er det fordi du har lite støtte rundt deg, og dersom kolikk ville det blitt uutholdelig? Skjønner det -‘mange ulike livssituasjoner , men selv her finnes det hjelp å få, fra helsestasjon i ytterste valg - dersom du ikke har mann, familie og venner rundt som kan avlaste. Lykke til! Prøv å tenk «her og nå». Tiden som er nå kommer aldri tilbake .-og spesielt med baby går tiden veldig fort Anonymkode: 3262a...5c5 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #4 Skrevet 29. juni 2022 Men du, det er ikke så uvanlig. Tror det er mange som er ganske stressa, mye som skjer med hormoner og mye nytt å sette seg inn i. Men kan være ulike ting vi henger oss opp i. Du er redd for plutselig kolikk, jeg var dritredd for krybbedød. Var enormt redd for at babyen plutselig skulle være kald og stiv når jeg kom for å ta henne opp. Jeg kunne også bråvåkne i panikk og tro at babyen lå under dynen min. Høres lurt ut å prate med psykolog Håper det er til hjelp for deg. Anonymkode: 19919...2f8
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #5 Skrevet 29. juni 2022 https://ammehjelpen.no/kolikk/ Kanskje det hjelper å vite at om barnet får kolikk så er det ofte mulig å gjøre noe med det. Det er ikke sånn at om legen eller hs sier babyen har kolikk så må du bare stå i det og håpe det gir seg om noen måneder. Det kan være vanskelig og krevende å finne årsaken til at baby gråter mye, men jeg tror selv jeg hadde funnet trøst i å vite at man kan prøve å fikse det. Anonymkode: dca8b...738
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #6 Skrevet 29. juni 2022 Tusen takk for svar dere! Det hjelper faktisk. Jeg liker også å tro at jeg hadde sett tegn til det nå hvis det skulle oppstå… Og om det skulle skje skal vi selvfølgelig teste ut absolutt alt. Håper bare virkelig vi slipper unna, og at disse bekymringene skal slippe taket 🥺 Synes det er så tungt. Anonymkode: e5f2e...c9f
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #7 Skrevet 29. juni 2022 Du hadde sett tendensen allerede om det var kolikk i bildet. Du har nok fått en rolig sovebaby som veldig mange andre (man hører jo bare om de med problemer) Slapp av og amme så mye baby vil så skal du se at du får en fin og rolig tid også fremover. Anonymkode: 1291c...5a5 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #8 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du hadde sett tendensen allerede om det var kolikk i bildet. Du har nok fått en rolig sovebaby som veldig mange andre (man hører jo bare om de med problemer) Slapp av og amme så mye baby vil så skal du se at du får en fin og rolig tid også fremover. Anonymkode: 1291c...5a5 Du, tusen takk for at du sier dette. Selv om dette bare er et forum så hjalp dette helt enormt. Tusen takk Anonymkode: e5f2e...c9f 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #9 Skrevet 29. juni 2022 Bare tenk på hvor bortkastet energi det er å være stresset for noe som mest sannsynlig ikke vil skje. Prøv å bestem deg for at du skal bruke energi på andre ting. Anonymkode: c0fb8...68a
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #10 Skrevet 29. juni 2022 Hvis babyen din får kolikk, kjøp er trådløst støyreduserende headset. Helst et som er god på å stenge støy ute. Og hør på lydbøker. Det hjalp meg mye. Anonymkode: 117a4...810
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #11 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Bare tenk på hvor bortkastet energi det er å være stresset for noe som mest sannsynlig ikke vil skje. Prøv å bestem deg for at du skal bruke energi på andre ting. Anonymkode: c0fb8...68a Jeg vet, det er ekstremt frustrerende. Jeg var sånn som dette med min første også, og det har føltes veldig bittert i ettertid ettersom bekymringene var helt ubegrunnet. Trodde virkelig ikke jeg skulle gå ned samme rute om igjen… Anonymkode: e5f2e...c9f
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #12 Skrevet 29. juni 2022 Jeg tenker også det er vanlig å kunne bli veldig opptatt av noe slikt når man har en liten på to uker. Hormonendringer og en stor endring i livet som det jo er å få et nytt barn, bidrar til det. Jeg var veldig fokusert på dårlig samvittighet for at vi hadde fått to barn da lillesøster var to uker. Det kjentes som det valget kom til å ødelegge dem begge to. Inni meg et sted visste jeg at det ikke var helt rasjonelt og dette kom til å gå bra, men følelsen var overveldende. Jeg tenker kanskje det er noe lignende du opplever nå, bare at det er kolikk som er ditt "tema"? Kanskje i kombinasjon med at du strever med bekymring fra før høres det ut som. Det er jo lett å si, og hjelper sikkert lite, men sannsynligheten er størst for at babyen ikke får kolikk. Og blir det kolikk, blir det en hard periode, men det går over. Jeg sender en klem i hvert fall, og gratulerer med den lille ❤️ Anonymkode: 29e6e...5fc
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #13 Skrevet 29. juni 2022 Jeg var også veldig bekymret for å få en kolikkbaby, men som en annen bruker sa, da hadde nok babyen vist noen tegn allerede. Jeg hadde også en rolig baby de første ukene, og han er fortsatt rolig og gråter omtrent ikke i det hele tatt. Du skal nok se at din baby fortsetter noenlunde som nå Anonymkode: 34d66...bf2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #14 Skrevet 29. juni 2022 Min var under 2 uker da han fikk kolikk. En annen ting er at en del babyer har kollikk helt eller delvis pga melkeproteinallergi, og da har de ofte soyaallergi samtidig, (pga veldig like proteiner) så du kan jo prøve å kutte ut disse matvarene om du ammer, eller bytte til allergivennlig MME om du gir det. Det er vel kanskje lurest å vente med dette til eventuelle kolikksymptomer melder seg, men kanskje det hjelper å ha det i bakhodet? Anonymkode: 90274...24f
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #15 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min var under 2 uker da han fikk kolikk. En annen ting er at en del babyer har kollikk helt eller delvis pga melkeproteinallergi, og da har de ofte soyaallergi samtidig, (pga veldig like proteiner) så du kan jo prøve å kutte ut disse matvarene om du ammer, eller bytte til allergivennlig MME om du gir det. Det er vel kanskje lurest å vente med dette til eventuelle kolikksymptomer melder seg, men kanskje det hjelper å ha det i bakhodet? Anonymkode: 90274...24f Kan bare legge til at jeg nevner dette fordi det hjelper meg. Jeg er gravid med nr.2 og hadde en forferdelig barselstid med nr.1 fram til 4 mnd, da det ble oppdaget melkeproteinallergi. Jeg er derfor også veldig redd for kolikk igjen, for jeg ønsker virkelig ikke en reprise på barselstid nr.1. Det tok meg 4 år å tørre å prøve igjen. Jeg hadde ikke noe kjennskap til sammenhengen mellom kolikk og allergi fra før, og helsestasjonen var veldig på å normalisere kolikk, så det å teste ut en melke- og soyafri diett ble ikke nevnt før ungen var så stor at kolikken normalt sett skulle ha gitt seg. Denne gangen skal melke- og soyafrie produkter hamstres på forhånd. Det er relativt enkelt å unngå melk og soya hvis man lager ting fra bunnen, så det blir sikkert litt hjemmelaget også. Anonymkode: 90274...24f
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #16 Skrevet 29. juni 2022 Du har OCD om dette, søk det opp og la det fare. Hadde du hatt kolikk baby så hadde du fort merka det. Tror det er beskyttelses instinktet som slår inn og da bekymrer man seg voldsomt om ting og man blir nesten deprimert. Kollegaen min hadde ekstreme tanker om at det kunne brenne i hjemmet og hun tenkte enormt på det. Jeg har en 10 mnd gammel baby og jeg er livredd trappene i huset. Det er bare tanker og tanker er ikke farlige, de kan virke skumle, men det er bare ja tanker. Anonymkode: 229ce...d3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå