Gå til innhold

Synes dere jeg burde klare å leve med hvor rotete og urenslig kjæresten min er?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sammen med min 28 år gamle kjæreste i 7,5 år. Jeg er 27. Vi har bodd sammen i nærmest alle disse årene, og vi fungerer stort sett bra sammen - med unntak av at han er ekstremt rotete av seg. Jeg er ikke manisk på rydding selv, og det kan selvsagt være bomba etter meg også hvis jeg feks har det travelt før jeg skal ut og ikke rekker å samle sammen sminken min o.l. eller om jeg bare ikke orker å rydde opp kjøkkenet etter middagen en dag. MEN, kjæresten min er hundre ganger verre. Han rydder kun når det passer for han, og han hater å bli fortalt hva han skal gjøre, så det ender opp med at alt blir liggende igjen fordi han bare MÅ game med gutta eller ta seg en blund på sofaen. Kaffemaskina kan bli full i mugg (jeg tuller ikke), fordi han ikke orker å rense den, og jeg som ikke drikker kaffe ender opp med å måtte ta rede på dette når jeg oppdager det etter en uke eller to. Klærne hans ligger slengt på gulvet ved siden av senga og samler støv, de nyvaska klærne hans som jeg har bretta pent sammen ligger på spisebordet i dagesvis før han til slutt tar de på rommet. Skrivepulten hans er helt nedstøva, det samler seg opp kopper og kar på «gamestua» som han kun tar med seg på kjøkkenet en gang i ny og ned når det passer for han. Og da havner det på KJØKKENBENKEN, ikke i oppvaskmaskina. Er dette normalt???? Herre gud jeg kjenner det brenner inni meg når jeg skriver dette, hvordan skal jeg gå fram for å få fikset dette? Han takler så dårlig at jeg tar slikt opp med han, det ender bare i dårlig stemning og «men du er ikke noe bedre selv»… 

help help help

Anonymkode: 1f99f...e6b

• Liker 4
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sorry, du får ikke gjort noe med det. Han har ikke fått oppdragelse og vil være slik til han dør. 

Anonymkode: 102a4...53c

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

:)

Klarer du å leve sånn ? 

For å si det sånn, pass på at du ikke havner i "sunk cost phallacy". Ja dere har vært sammen i 7,5 år. Men betyr det egentlig bare at du har vært hushjelpen hans i 7,5 år? det finner MANGE hyggelige, snille gode menn der ute som ikke er urenslige griser. 

Personlig, jeg ville aldri hatt det slik, men jeg elsker å ha det ryddig å fint rundt meg. 

Edit: Hvorfor renser du kaffemaskinen ? Du bruker den ikke, at han lar den muggle går jo kun utover han selv. 

Endret av navnet
edit
  • Liker 15
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Fortell han du elsker han og har lyst til å tilbringe livet ditt med han, men at du ikke orker å leve sånn. 
Si det er viktig å trives i eget hjem.

Jeg ville sakt du dessverre velger å avslutte forholdet pga dette.

Han vil da selvfølgelig si han skal skjerpe seg. Da gir du han en (ja kun en) sjanse for å se hva som skjer. 
Sånn kan man ikke leve som voksne. Ikke tenk på å få barn med han her om han ikke forandrer seg helt!

Anonymkode: 9d73f...33d

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det blir ikke noe bedre. Heller verre med årene. Er ikke dette ordnet inn i han fra barndommen er det for sent når han har blitt voksen. 

Over tid kommer du til miste mer og mer respekt for han på grunn av dette. Og til slutt vil du innse at du absolutt ikke trenger å leve med dette når du ser at det finnes utallige andre menn der ute som gjerne vil være sammen med deg og som verken gamer eller er uhygeniske. 

Kom deg litt ut så skal du se at finnes mange ordentlig voksne menn der ute.

Anonymkode: 27f60...ec5

• Nyttig 7
Skrevet

For guds skyld ikke få barn med dette barnet 😱 

Han kommer ikke til å endre seg. Du må spørre deg selv om hva du kan leve med?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Han har jo åpenbart veldig mange gode kvaliteter, jeg har tross alt vært sammen med han i mange år - og vi har det veldig fint på tross av dette. Han er handy, sosial, hyggelig og omgjengelig, moden (tro det eller ei), og en snill og god mann. Men HELVETTE så vanskelig han kan være å bo med enkelte ganger, særlig hvis jeg virkelig prøver å ha det ryddig og rent rundt meg (han liker det veldig godt selv også, å ha det ryddig og rent), men det er akkurat som at han har en sperre for å bruke tid og energi på å fikse og ordne hjemme, jeg skjønner det ikke. Han hjelper meg bare å rydde hvis vi skal få besøk, for ingen kan få vite hvordan det egentlig ser ut her enkelte ganger🥹

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ha spurt han hvorfor han er så dårlig på dette. Lærte han det ikke hjemme? Syns han faktisk det er ok at du gjør alt?

Med mindre han selv ønsker å endre seg (og det skjer ikke ved mas fra deg), så vil det ikke bli bedre. Har du lyst til å leve slik?

Jeg hadde en eks som syns det var helt ok å sette skitne joggesko på kjøkkenbenken. Som syntes det var greit at jeg gjorde alt husarbeidet. Jeg var ung, og dumsnill. Han fikk sjokk når han måtte gjøre alt selv. For meg var det en lettelse, for jeg er ikke rotete og dermed var det alltid ryddig i mitt nye hjem. Så fant jeg meg en ryddig mann. 

Hadde aldri igjen orket en som ikke tar ansvar for felles hjem. Har ikke noe å si at dere har vært sammen i 7 år eller 3 mnd faktisk, for dette er fremtiden din du ser på.

Anonymkode: 5a513...3c0

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her.

Han har jo åpenbart veldig mange gode kvaliteter, jeg har tross alt vært sammen med han i mange år - og vi har det veldig fint på tross av dette. Han er handy, sosial, hyggelig og omgjengelig, moden (tro det eller ei), og en snill og god mann. Men HELVETTE så vanskelig han kan være å bo med enkelte ganger, særlig hvis jeg virkelig prøver å ha det ryddig og rent rundt meg (han liker det veldig godt selv også, å ha det ryddig og rent), men det er akkurat som at han har en sperre for å bruke tid og energi på å fikse og ordne hjemme, jeg skjønner det ikke. Han hjelper meg bare å rydde hvis vi skal få besøk, for ingen kan få vite hvordan det egentlig ser ut her enkelte ganger🥹

Hvor er kjærligheten da? Ut fra hva du beskriver kunne det like gjerne vært en god venn du snakker om her. Jeg bare stusser litt over det.

Anonymkode: 5a513...3c0

AnonymBruker
Skrevet
navnet skrev (18 minutter siden):

:)

Klarer du å leve sånn ? 

For å si det sånn, pass på at du ikke havner i "sunk cost phallacy". Ja dere har vært sammen i 7,5 år. Men betyr det egentlig bare at du har vært hushjelpen hans i 7,5 år? det finner MANGE hyggelige, snille gode menn der ute som ikke er urenslige griser. 

Personlig, jeg ville aldri hatt det slik, men jeg elsker å ha det ryddig å fint rundt meg. 

Edit: Hvorfor renser du kaffemaskinen ? Du bruker den ikke, at han lar den muggle går jo kun utover han selv. 

Nå lo jeg så tårene rant. «Sunk cost phallacy» - praktfullt! Fant du på det selv?

Anonymkode: 70a34...fef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har vært sammen med min 28 år gamle kjæreste i 7,5 år. Jeg er 27. Vi har bodd sammen i nærmest alle disse årene, og vi fungerer stort sett bra sammen - med unntak av at han er ekstremt rotete av seg. Jeg er ikke manisk på rydding selv, og det kan selvsagt være bomba etter meg også hvis jeg feks har det travelt før jeg skal ut og ikke rekker å samle sammen sminken min o.l. eller om jeg bare ikke orker å rydde opp kjøkkenet etter middagen en dag. MEN, kjæresten min er hundre ganger verre. Han rydder kun når det passer for han, og han hater å bli fortalt hva han skal gjøre, så det ender opp med at alt blir liggende igjen fordi han bare MÅ game med gutta eller ta seg en blund på sofaen. Kaffemaskina kan bli full i mugg (jeg tuller ikke), fordi han ikke orker å rense den, og jeg som ikke drikker kaffe ender opp med å måtte ta rede på dette når jeg oppdager det etter en uke eller to. Klærne hans ligger slengt på gulvet ved siden av senga og samler støv, de nyvaska klærne hans som jeg har bretta pent sammen ligger på spisebordet i dagesvis før han til slutt tar de på rommet. Skrivepulten hans er helt nedstøva, det samler seg opp kopper og kar på «gamestua» som han kun tar med seg på kjøkkenet en gang i ny og ned når det passer for han. Og da havner det på KJØKKENBENKEN, ikke i oppvaskmaskina. Er dette normalt???? Herre gud jeg kjenner det brenner inni meg når jeg skriver dette, hvordan skal jeg gå fram for å få fikset dette? Han takler så dårlig at jeg tar slikt opp med han, det ender bare i dårlig stemning og «men du er ikke noe bedre selv»… 

help help help

Er det slik du vil ha det. Hva andre syns er jo uviktig. Bli enig om en standard og hvem som gjør hva og når, så er dere begge ansvarlig. Blir han ikke med på det så vet du jo hva framtiden bringer.

Anonymkode: a7c5a...981

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her.

Hvis du vil beholde han må du gjøre ett eller annet som gjør at du føler deg ok med å ta husarbeidet. 

Kan han gjøre noe for deg, annet arbeid som tar tid? Eller kan han betale deg ut av det? 

For som jeg sa, han vil ikke forandre seg. Det kan du slå fra deg med en gang. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå lo jeg så tårene rant. «Sunk cost phallacy» - praktfullt! Fant du på det selv?

Hva i all verden er det for noe? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan selv være rotete (ikke urenslig, bortsett fra iblant med oppvask). Kjæresten var forferdet over hvordan jeg bodde, med rette. Det var esker og papirer over alt, og ikke særlig koselig. Jeg var midt i et krevende studium samtidig med jobb (etter å ha vært ute av arbeidslivet pga sykdom), og hadde lite fokus på omgivelsene mine. Skulle alltid rydde "seinere". Kjæresten sa tidlig fra at sånn kan man ikke bo. Jeg begynte å rydde. Ryddet mer. Etterhvert flyttet jeg til en mer lettstelt leilighet, med oppvaskmaskin, uten boder, og der fikk alle ting sin plass i ulike kommoder. Jeg kastet også mye og solgte eller ga bort store møbler. Nå elsker kjæresten å være hos meg. Jeg har det selv også mye, mye bedre. Selv om kritikken kjentes hard der og da, var det til mitt beste. Jeg gamer ikke, men har en jobb som gjør at jeg har en del jobbgreier hjemme. En stund jobbet jeg nesten bare hjemmefra fra stuebordet. Det har jeg sluttet med, og fått mer forutsigbar jobbhverdag. Jeg ser at jeg trenger struktur for å være ryddig. 

Vær tydelig på hva du trenger. Spør ham hvordan dere skal få det til. 

Anonymkode: 87746...852

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

help help help

La kaffemaskinen mugne, da - hans kaffemaskin, hans problem. La klærne hans ligge, ordne kun dine egne. Ikke vask klærne hans. Bær kopper og kar tilbake på "gamestua" hvis de ikke blir plassert i oppvaskmaskinen. Resten av hans ting som han ikke tar vare på, putter du i en søppelsekk. Avhenging av hvor grei/snill du ønsker å være, kan du enten plassere den ved senga, på gamestua eller i et skap. Barnslig kanskje, men når han verken er villig til å rydde etter seg eller snakke om det, så er av og til "egen medisin" det som skal til. I verste fall får dere bli særboere, så kan han rote så mye han vil :) 

Anonymkode: 83d98...c7f

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er en egen greie faktisk ! https://thedecisionlab.com/biases/the-sunk-cost-fallacy

Eksempler på det er når man holder seg i et forhold man egentlig ikke er investert i, "fordi man har vært sammen så lenge" eller fullfører et studie man hater å absolutt ikke kommer til å jobbe innenfor fordi "jeg har bare to år igjen", eller leser ferdig en bok man ikke liker i det hele tatt fordi "jeg har trossalt lest halve". 

Man fortsetter altså i noe man egentlig ikke vil, fordi man allerede har investert tid, energi eller penger i noe. :)

• Liker 6
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

La kaffemaskinen mugne, da - hans kaffemaskin, hans problem. La klærne hans ligge, ordne kun dine egne. Ikke vask klærne hans. Bær kopper og kar tilbake på "gamestua" hvis de ikke blir plassert i oppvaskmaskinen. Resten av hans ting som han ikke tar vare på, putter du i en søppelsekk. Avhenging av hvor grei/snill du ønsker å være, kan du enten plassere den ved senga, på gamestua eller i et skap. Barnslig kanskje, men når han verken er villig til å rydde etter seg eller snakke om det, så er av og til "egen medisin" det som skal til. I verste fall får dere bli særboere, så kan han rote så mye han vil :) 

Dette har kvinner (og menn) forsøkt tusenvis av ganger. Det fører bare til mer rot og gris. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Han hjelper meg bare å rydde hvis vi skal få besøk, for ingen kan få vite hvordan det egentlig ser ut her enkelte ganger🥹

Nå har du jo fått mange gode råd, (og mange ikke så konstruktive kanskje). 

Men han vil jo tydeligvis ikke bli oppfattet som ekkel og rotete, selv om han faktisk er det. Det er ingen unnskylding å lempe jobben over på deg, selv om han "ikke liker å snakke om det". Er han så moden som du sier, så må du jo kunne ta en prat (enten på kafe eller noe) hvor dere kommuniserer sammen om hvordan dere kan løse dette. 

Akkurat nå sitter du jo i en felle hvor dere har det så fint å så flott, så lenge du er gratis hushjelp og ikke klager på det, for dersom du minner han på å være voksen så blir han muggen. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi, nå ble jeg redd for at denne tråden handlet om meg. Jeg må skjerpe meg. 

Anonymkode: 82a0b...fb5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er prøvd, tro meg🥲 Jeg får ikke noe ut av det, det ender bare med et rotete hjem og at jeg går og er stressa og enda mer misfornøyd..

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...