AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #1 Skrevet 29. juni 2022 Når jeg kommer hjem fra jobb så er jeg sliten. Men jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor eller hvordan. - Jeg er ikke fysisk sliten. Jeg har en stillesittende kontorjobb, så har ikke brukt kroppen. Har ingen smerter, gangsperr eller lignende. - Jeg er ikke sove-trøtt. Dvs kan være det også hvis jeg har sovet lite, men er lett å kjenne igjen. - Jeg er ikke mentalt sliten, slik man blir når man har f.eks konsentrert seg lenge om en oppgave. Det er en form for slitenhet som føles som om den sitter dypt inne i margen. Jeg trives på jobben, jeg har passe mengde arbeidsoppgaver, er ikke for mye stress, kjekke kollegaer osv. Så jeg forstår ikke hvor det kommer fra. Det eneste jeg merker er at jeg blir mye mer sliten når jeg jobber på kontoret. De dagene jeg har hjemmekontor så føler jeg mye mindre på det. Noen ganger forsvinner denne følelsen hvis jeg tvinger meg til å gjøre noe kjekt, f.eks gå en tur. Andre ganger er jeg såpass sliten at jeg ikke orker annet enn å ligge på sofaen (men det er unntakene). Noen som kjenner seg igjen og vet hva dette kommer av? Anonymkode: de1ab...930
Million Skrevet 29. juni 2022 #2 Skrevet 29. juni 2022 Sitter du i kontorlandskap? Jeg leste en undersøkelse en gang, der det ble fremlagt beviser på at kontorlandskap virket så og så mye mer utmattende, stressende og slitsomt for folk enn separate kontor. Dette pga den evige støyen rundt, fra kolleger og maskiner, folk som går forbi med klaprende sko etc. Jeg har jobbet i begge typer kontormiljø. Først hadde jeg eget kontor i noen år og det var veldig behagelig. Men så ble kontorlandskap besluttet, alle kontorer revet og kun et par sjefer hadde eget kontor. Alle andre satt i landskap. Det var merkbart hvor mye mer det slet på psyken, og hvor totalt utmattet i hodet man følte seg etter en arbeidsdag. Man sitter og kjemper for å konsentrere seg hele dagen, og prøver å stenge ute kontorstøyen rundt en. Det sliter på. Nå vet jeg ikke om du har åpent kontorlandskap eller ei, men har du det, kan det være årsaken til slitenheten. Selv om du trives. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #3 Skrevet 29. juni 2022 Nei, jeg har eget kontor, noe jeg er veldig takknemlig for. Jeg har alltid vært skeptisk til begrepet "høysensitiv", men begynner nesten å lure på om jeg er noe slikt. Det kan virke som om det er selve reisingen - stå opp tidligere, forte seg å gjøre seg klar, kjøre frem og tilbake osv - som er med på å gjøre meg mer sliten. TS Anonymkode: de1ab...930
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #4 Skrevet 30. juni 2022 Noen flere som har noen innspill? TS Anonymkode: de1ab...930
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #6 Skrevet 30. juni 2022 Du er understimulert. Jeg skal anta et par ting om deg - du er egentlig en mer spenningssøkende person enn livet ditt nå skulle tilsi, men med voksent ansvar må man prioritere. Det er ikke nødvendigvis slik at du heller hadde foretrukket å dra på festeferie i Thailand med en gjeng tilfeldige backpackere, det er ikke sånn jeg mener. Spenningssøkere trenger å prøve nye ting. Det kan være mat, det kan være en TV-serie, det kan være reise. For noen er det rus, gambling og fallskjermhopping - det er et spekter. Hvis jeg gjør samme tingen to-tre dager på rad, blir jeg som deg. Det spiller ingen rolle hvor "lett" alt er, jeg føler meg sliten og tom uten å skjønne hvorfor. Jeg anbefaler at du finner en måte å avreagere på. Ellers vil du komme i ei midtlivskrise du vil synes er veldig utrivelig - midtlivskrisa er tross alt som regel bare at man endelig skjønner at man ikke kan kjede seg i hjel, og så gir det utslag i stereotypisk aktivitet som å kjøpe motorsykkel eller starte Metallica-coverband i en alder av førtifem. Hva kan du gjøre/lære/være NÅ for å stimulere hjernen din litt i hverdagen? Anonymkode: 520cb...8ba
Maleficenta Skrevet 30. juni 2022 #7 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 13.49): Når jeg kommer hjem fra jobb så er jeg sliten. Men jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor eller hvordan. - Jeg er ikke fysisk sliten. Jeg har en stillesittende kontorjobb, så har ikke brukt kroppen. Har ingen smerter, gangsperr eller lignende. - Jeg er ikke sove-trøtt. Dvs kan være det også hvis jeg har sovet lite, men er lett å kjenne igjen. - Jeg er ikke mentalt sliten, slik man blir når man har f.eks konsentrert seg lenge om en oppgave. Det er en form for slitenhet som føles som om den sitter dypt inne i margen. Jeg trives på jobben, jeg har passe mengde arbeidsoppgaver, er ikke for mye stress, kjekke kollegaer osv. Så jeg forstår ikke hvor det kommer fra. Det eneste jeg merker er at jeg blir mye mer sliten når jeg jobber på kontoret. De dagene jeg har hjemmekontor så føler jeg mye mindre på det. Noen ganger forsvinner denne følelsen hvis jeg tvinger meg til å gjøre noe kjekt, f.eks gå en tur. Andre ganger er jeg såpass sliten at jeg ikke orker annet enn å ligge på sofaen (men det er unntakene). Noen som kjenner seg igjen og vet hva dette kommer av? Anonymkode: de1ab...930 det er vel en del støy på arb plassen som man ikke tenker over mens man er på jobb. Slik som g.eks tekefoner som stadig ringer og gjerne andre ting og så blir man på en måte sliten av å sitte i ro på en kontorpult og taste på en pc. Msn blir på en måte psykisk sliten. Tenker at det er litt sånn med når msn reiser og sitter på et fly lenge. Er slitsomt selv om man sitter i ro
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #8 Skrevet 30. juni 2022 Takk for tips, det dere sier virker logisk. Fordi i en del tilfeller så forsvinner denne slitenheten av at jeg tvinger meg selv til å gjøre noe lystbetont. Hvis jeg legger meg på sofaen så blir jeg egentlig bare mer sliten. Jeg har merket at ofte går det ikke over av hvile, men av å gjøre ting jeg trives med, selv om det kan være svintungt med "dørstokkmila" når jeg føler det sånn. TS Anonymkode: de1ab...930
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå