Gå til innhold

Bør vi flykte? Hadde du gjort det om du kunne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Skal innrømme at jeg er litt redd for ting nå. Jeg er redd det skal bli krig i Norge. Det blir bare dyrere og dyrere og egentlig ikke så greit som det var for noen måneder siden. 

Mannen min er fra et land hvor det er betydelig lavere standard om man ikke er rik, noe utrygt noen steder, men folk reiser dit hele tiden likevel. Jeg har vært der før, helt ok, kunne levd der. 

Han sier det er vanskelig å skaffe jobb der, må evt ta utdanning, men har mange bekjente. Han har også hus der, område han eier, så bolig blir ikke problem. Han har også nær familie der, som jeg også har et godt forhold til. 

Vi har barn som selvsagt kan gå på skole der. De har gode skoler. 

Bør vi flykte? 😅 Om dere hadde hatt en vag mulighet til å stikke av, hadde dere gjort det? 

Anonymkode: 7f714...8f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei..

Hvorfor skal vi flykte?

• Liker 2
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Nei, ser ingen grunn ti å flykte. 

Skrevet

Nei, hvorfor i alle dager skulle vi det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke? Norge er ikke det paradiset folk ofte skal ha det til å være.

Jeg bodde 10 år i utlandet. Da jeg flyttet tilbake til Norge gikk livskvaliteten og kjøpekraften min kraftig ned.

Anonymkode: bb19b...8d9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bodde 10 år i utlandet. Da jeg flyttet tilbake til Norge gikk livskvaliteten og kjøpekraften min kraftig ned.

Om du ikke liker deg her er det bare flytte, men jeg liker Norge.

Ja ting har blitt dyrere..men det regner jeg med at det finnes ikke noe land som er billig. Og om maten er billig i et land er ofte lønnen lav 

Og blir det krig her..da blir etterfølger for hele verden 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker Norge er ett av de siste landene det blir krig i, men at det er dyrt, det er det jo, Men får du jobb i utlandet da? I såfall får du mindre betalt også. 

Anonymkode: 7fb68...102

Skrevet

For barnas skyld så hadde jeg ikke gjort det. Norge er et trygt land for barnefamilier og barn generelt. 

Godkjent utdanning som ser attraktivt ut, staten som hjelper til om det skulle oppstå økonomiske utfordringer, osv.

Du fjerner tryggheten ved å flykte. De har venner og det sosiale her.   

AnonymBruker
Skrevet

"Alle" har vel valgmulighet til å stikke av, spesielt om det er uten tanke på mulighet for jobb.

Kunne gjerne tenkt meg å bo utenlands et år eller noe selv.

Men ikke fordi jeg flykter fra krig eller strømpriser, bare for opplevelsen.

Det blir ikke krig i Norge, skjønner ikke hvor du har det fra.. 

Hvilket land skal du flykte til?

Anonymkode: 8709d...97c

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Sofakona said:

Om du ikke liker deg her er det bare flytte, men jeg liker Norge.

Ja ting har blitt dyrere..men det regner jeg med at det finnes ikke noe land som er billig. Og om maten er billig i et land er ofte lønnen lav 

Og blir det krig her..da blir etterfølger for hele verden 

Ikke nødvendigvis. Jeg jobbet for et norsk selskap fra hjemmekontor da jeg bodde i utlandet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ikke nødvendigvis. Jeg jobbet for et norsk selskap fra hjemmekontor da jeg bodde i utlandet.

Siterer meg selv for å legge til at jeg i tillegg betalte mye mindre skatt enn i Norge. Så faktisk tjente jeg mer, samtidig som cost-of-living var lavere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor kommer denne frykten fra? Det er jo ikke noe større sjanse for krig i Norge enn noe annet land? Skal du flytte til månen da eller?

Anonymkode: 84ae7...631

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men da hadde du kanskje inntekt eller stønad fra Norge? Kjøpekraften din er neppe noe bedre om du skal tjene pengene dine i det landet du skal bo i. 

Anonymkode: a502a...e81

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eh ja, nettopp. Der hadde du visst allerede svart på spørsmålet jeg stilte i forrige innlegg. Man kan ikke klage på Norge når du tjener pengene dine her, men bruker de i et lavkostland. Helt tullete sammenligning. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nordmenn betaler relativt lite av lønnen på både mat og kraft i forhold til andre land. Har du norsk lønn er det en annen sak. Det er ellers få land som er så trygge og demokratiske som Norge. Russland er ei heller så dumme at de legger seg ut med NATO annet enn retorisk. Veldig fatalistisk og rar tankegang.

Endret av Jippijei
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hei. Skal innrømme at jeg er litt redd for ting nå. Jeg er redd det skal bli krig i Norge. Det blir bare dyrere og dyrere og egentlig ikke så greit som det var for noen måneder siden. 

Mannen min er fra et land hvor det er betydelig lavere standard om man ikke er rik, noe utrygt noen steder, men folk reiser dit hele tiden likevel. Jeg har vært der før, helt ok, kunne levd der. 

Han sier det er vanskelig å skaffe jobb der, må evt ta utdanning, men har mange bekjente. Han har også hus der, område han eier, så bolig blir ikke problem. Han har også nær familie der, som jeg også har et godt forhold til. 

Vi har barn som selvsagt kan gå på skole der. De har gode skoler. 

Bør vi flykte? 😅 Om dere hadde hatt en vag mulighet til å stikke av, hadde dere gjort det? 

Flykte fra landet med de beste levevilkårene i verden? Tror du at det blir dyrere og dyrere har noe med at vi er i Norge å gjøre? Verdensøkonomien sliter om dagen, det er ikke noe du slipper unna og økonomien er syklisk, det er derfor det ofte omtales som en "boom/bust økonomi" 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Men da hadde du kanskje inntekt eller stønad fra Norge? Kjøpekraften din er neppe noe bedre om du skal tjene pengene dine i det landet du skal bo i. 

Inntekt fra Norge, ja. Jobber fra hjemmekontor.

Men det er jo noe de fleste burde klare å ordne seg om de vil.

AnonymBruker
Skrevet

Gøy og og interessant å lese hva andre mener om det 😊

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ser ingen grunn til å flykte fra Norge. Det er nok få land i vesten, om noen, som er tryggere. 

Det er kanskje lavere risiko for krig om du flytter til et lite land på et annet kontinent, men da snakker vi om en helt annen levestandard også. Uinteressant. 

Anonymkode: 8e785...22b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ser ingen grunn til å flykte fra Norge. Det er nok få land i vesten, om noen, som er tryggere. 

Det er kanskje lavere risiko for krig om du flytter til et lite land på et annet kontinent, men da snakker vi om en helt annen levestandard også. Uinteressant. 

Anonymkode: 8e785...22b

Pluss andre land har gjerne høyere dødelighet pga for eksempel mer trafikkulykker, mer fattigdom og kriminialitet, dårligere helsetilbud, dårligere mat/hygiene, dårligere sikring av bygg og veier, mer naturkatastrofer, mer forurensing osv. 

Flykter fra Norge pga en irrasjonell frykt for krig, og så blir ungene dine meid ned på vei til skolen av en tuktuk i Thailand liksom.

Det er vesentlig større sjanse for å treffe fyllekjører uten lappen i nærmest hvilket som helst land i Afrika, Asia eller Amerika enn at Norge havner i krig, så du må tenke på det også. Det er mye trygghet du flykter fra her. 

Med mindre du skal til Island eller noe da, det er vel toppen av trygghet. 

Anonymkode: 8709d...97c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...