AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #1 Skrevet 29. juni 2022 Jeg har en venninne gjeng, som ble til ta bli ble kjent i mental helse ungdom. Og det at alle har noe, noen mer alvorlig enn andre har gått veldig bra. Vi fokuserer ikke på sykdommen vår, utenom hun ene som og er 8 år yngre enn meg. Hun har en alvorlig grad av borderline. Og det har gått fint, i 1.5 år. Helt til de siste månedene. Hun snakker konstant om sykdom og innleggelse, at hun er sur på den og den, ingen har det verre en henne, presser meg til og komme på besøk når jeg sier rett ut at jeg er sliten, for hun ikke takler en dag alene. De rundt meg sier hun manipulerer meg til og være der for henne, griner og kjefter når jeg viser omsorg for de andre vennene og ikke til henne(det har skjedd i et par dager mens vi var på leir at ei annen i gjengen var lei seg og ikke hadde det godt) Hun driver med selvskading, som og skjedde på sommerleir. Det er strengt forbudt, å et av kravene for og bli med er og kunne ivareta seg selv. Det kan hun heller ikke. Er Mega avhengig av meg. Og når jeg prøver og bli kjent med andre, så blir hun og lei seg. Hjemme hos henne flyter det. Matrester på benk og gulv, gamle tallerkener med inntørket mat, søppel under stuebord, generelt møkkete. Og skjønner ikke at det ikke er sunt og leve sånn. Og forventer at vi skal være der når det passer henne, å driter i at vi andre ikke alltid har mulighet eller klarer pga vår egen helse. Og når vi reagerte på skading på leir, så lo hun meg rett i trynet og sa at vi overreagerer. Skading ER jo en alvorlig ting! Når vi skulle hjem, så ble jeg akutt syk. Høy feber og stygg hoste med vond hals. Ikke korona. Men det tok hun nada hensyn til, og søyt at hun var sliten på flyplassen og ville bare legge seg random ned på gulvet. Hun gjør ting som passer seg, uten hensyn av at det er folk rundt henne. Jeg har løpt rundt lenge og vært barnevakt og assistent. Og nå har jeg fått beskjed av mamma og kjæresten at nå er det nok. Jeg har mitt eget dritt og leve med, å har fått hennes dritt oppå det hele. Så nå unngår jeg henne. Kommer ikke på treffsted, eller snapper eller skriver til henne. Hun er giftig for meg, men det tok bare tid og innse og annerkjenne dette. Hun har blitt forlatt før av venner og nevner det ofte. Som om "prøv dere og forlat meg" liksom. JA hun er syk, men dette går utover min helse. Men jeg er så redd at hu skal gjøre noe drastisk når hun skjønner at jeg ikke vil ha kontakt.. Er jeg en dårlig venn?? Er helt stressa 😩 Anonymkode: df1a4...e9a 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #2 Skrevet 29. juni 2022 Nei, du er IKKE en dårlig venn, tvert imot. Du har funnet deg i mye mer enn det du kanskje egentlig burde. Her må du høre på de rundt deg, at dette er ikke sunt for deg, og du skal også ta vare på din EGEN helse. Denne personen sier det jo selv, "prøv å forlat meg", og bruker dette som emosjonell utpresning. Det er IKKE greit, uansett hva slags diagnose hun har. Om du virkelig er redd for at hun skal gjøre noe drastisk, ta kontakt med lege, kommune etc. og si du er bekymret. Hennes liv og helse er IKKE ditt ansvar. At venner har trukket seg unna før, viser jo bare at hun er klar over hva sin egen oppførsel gjør med andre, uten å forsøke å endre dette. Å bruke "trusler" overfor deg er manipulerende. For din egen skyld, pass på deg selv her. ❤️ Anonymkode: 7c786...7c3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #3 Skrevet 29. juni 2022 Du har møtt henne på et sted der du selv skal bli bedre. Hun holder ikke regler som er satt for at alle rundt henne skal lykkes. Jeg syntes du skal informere leder iht dette, også tenker jeg at her må du sette noen grenser. Det er lov å si til henne, at jeg skjønner du har det vanskelig men vi alle er her for å løse egne problemer. Du gjør ting utenfor det som er satt for oss, og som kan trigge forverring for oss andre. Jeg får ikke det jeg trenger ut av oppholdet om du skal være så på meg hele tiden. Siden jeg først og fremst er her for selv bli bedre. Og sliter med, at du blir sur når jeg prater med andre, at du kutter deg når vi er her, og at du hele tiden skal påpeke at du alltid har det værre. Vi andre er ikke her for å konkurrere i å ha det mest ille. Vi er her for å bli friske. Så du må enten respektere dette, eller så må jeg for min egen del kutte deg it6. Jeg stiller gjerne opp for deg. Men jeg kan ikke på bekostning av meg selv. Det beste er vel om hun blir kaster ut og får induviduell behandling. Siden dette felles greiene ikke virker på henne og hun drar andre med seg ned. Anonymkode: 26b79...534
Maestro Skrevet 29. juni 2022 #4 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Nei, du er IKKE en dårlig venn, tvert imot. Du har funnet deg i mye mer enn det du kanskje egentlig burde. Her må du høre på de rundt deg, at dette er ikke sunt for deg, og du skal også ta vare på din EGEN helse. Denne personen sier det jo selv, "prøv å forlat meg", og bruker dette som emosjonell utpresning. Det er IKKE greit, uansett hva slags diagnose hun har. Om du virkelig er redd for at hun skal gjøre noe drastisk, ta kontakt med lege, kommune etc. og si du er bekymret. Hennes liv og helse er IKKE ditt ansvar. At venner har trukket seg unna før, viser jo bare at hun er klar over hva sin egen oppførsel gjør med andre, uten å forsøke å endre dette. Å bruke "trusler" overfor deg er manipulerende. For din egen skyld, pass på deg selv her. ❤️ Anonymkode: 7c786...7c3 Hun mener jo at hun gjør jo ikke noe galt. Hun skjønner det bare virkelig ikke. Får slengt tilbake "er syk, å dere må bare ta hensyn og takle det om vi skal være venner" og skylder alt på sykdom sin. Veldig vanskelig og håndtere..
Maestro Skrevet 29. juni 2022 #5 Skrevet 29. juni 2022 Og jeg glemmer og huke av som anonym.. Oh well 🫣
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #6 Skrevet 29. juni 2022 Maestro skrev (13 minutter siden): Hun mener jo at hun gjør jo ikke noe galt. Hun skjønner det bare virkelig ikke. Får slengt tilbake "er syk, å dere må bare ta hensyn og takle det om vi skal være venner" og skylder alt på sykdom sin. Veldig vanskelig og håndtere.. Da får du slenge tilbake at du også er syk, så du takler ikke å være venn med henne. Anonymkode: 9c5f2...377 2
Maestro Skrevet 29. juni 2022 #7 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Da får du slenge tilbake at du også er syk, så du takler ikke å være venn med henne. Anonymkode: 9c5f2...377 Jepp.. selvom det er vanskelig for jeg sliter med og ha sympati for andre.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #8 Skrevet 29. juni 2022 be henne søke profesjonelle hjelp. klart hun ikke kan slite ut venner. Anonymkode: 16258...4eb
Maestro Skrevet 29. juni 2022 #9 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): be henne søke profesjonelle hjelp. klart hun ikke kan slite ut venner. Anonymkode: 16258...4eb Hun går på dps og kommunalt tilbud og kurs for borderline. Og tar anti depressive og adhd medisiner. Får sjelden bli innlagt for de mener at hun ikke er syk nok.. Er mye stigma rundt diagnosen at de lager ting verre enn det faktisk er. Så når hun ringer inn og sier at enten kommer jeg inn, ellers tar jeg livet av meg. Så blir hun ikke møtt eller tatt i mot for og få hjelp.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #10 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Da får du slenge tilbake at du også er syk, så du takler ikke å være venn med henne. Anonymkode: 9c5f2...377 Dette. Ts, du må ta vare på deg selv. Anonymkode: 4513b...2d8 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #11 Skrevet 29. juni 2022 Jeg har gått i den fella jeg også, via mental helse opplegg for voksne. Sett foten ned, ikke la deg selv få dårlig samvittighet. Hun skal ikke dra deg lengre ned enn du er bare fordi hun er enda lengre nede. Bare kutt kontakten, det er ikke din feil at hun ikke klarer å oppføre seg. Ja hun er syk og som syk selv har man kanskje litt ekstra tolmodighet og forståelse men det skal også være grenser du kan leve med. Anonymkode: dc304...1dd
tonebelinda Skrevet 29. juni 2022 #12 Skrevet 29. juni 2022 Du må ta vare på deg selv ❤️ Og hun er ikke bra for deg og din helse. Så skjønner godt at du unngår vedkommende. Pass på deg selv, uten og ha dårig samvittighet for det ❤️
Maestro Skrevet 29. juni 2022 #13 Skrevet 29. juni 2022 Tusen takk for gode ord og råd samt forståelse ❤️👌🏻 Og jeg er snill av natur, å jeg finner ofte slike som henne.
Maestro Skrevet 29. juni 2022 #14 Skrevet 29. juni 2022 Men jeg sliter med sympati, og beskytter folk selvom de ikke er greie med meg.. Guri altså 🥴😭
Maestro Skrevet 29. juni 2022 #15 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har gått i den fella jeg også, via mental helse opplegg for voksne. Sett foten ned, ikke la deg selv få dårlig samvittighet. Hun skal ikke dra deg lengre ned enn du er bare fordi hun er enda lengre nede. Bare kutt kontakten, det er ikke din feil at hun ikke klarer å oppføre seg. Ja hun er syk og som syk selv har man kanskje litt ekstra tolmodighet og forståelse men det skal også være grenser du kan leve med. Anonymkode: dc304...1dd Hjelper jo ikke at jeg er tålmodig med henne, når jeg i grunnen ikke får en dritt tilbake. Og pusher meg for hun vil være med meg for og ikke sitte hjemme alene. Hun er mye sliten, da burde jo hun forstå når JEG er sliten og må ha en dag av. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå