Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med å tenke helt klart her.  Greien er at samboer og jeg har refinansiert våre to lån til ett felles lån hvor vi for enkelthetens skyld skal dele dette 50/50.  I utgangspunktet hadde jeg 70 000 kr mer i lån enn h*n.  For å utjevne dette har jeg lagt ut for oppgradering av felles eiendom, totalt 90 000 kr.  Tanken var da at min andel av lånet skulle reduseres med 1/2 av utleggene, og h*n sin del økes med 1/2.  Vi kommer da fortsatt litt skjevt ut, da min del av lånet nå er 20 000 kr mindre enn h*n. 

Om jeg har tenkt riktig, hvordan løser vi dette enklest og best?

Jeg ser for meg 3 (4) ulike løsninger: 

1. H*n betaler meg 20 000 kr, noe som h*n kanskje ikke har muligheten til som et engangsbeløp.

2. Jeg overfører 20 000 kr fra lånet (flexilån) til min private konto (øker min andel av lånet).

3. H*n betaler litt ekstra på lånet, f eks 1 000 kr mer enn meg i 20 måneder.

4. Skal jeg bare være storsinnet og ikke bry meg med de 20 000 kronene som skiller i min favør?

Har jeg tenkt riktig, og hva blir eventuelt den beste måten å gjøre det på?

Anonymkode: c8c70...8e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå fikk jeg og hodepine. 

Føy til også skattefradrag og verdiøkning så blir det enda mer komplisert. 

Om lånet er stort (bolig) og dere har planer om å være sammen hadde jeg latt det være. 

Er lånet mindre hadde jeg regna skikkelig på det og bedt om tilbakebetaling. 

Anonymkode: 0e655...6a0

Skrevet

Alternativ 4.... jeg hadde ikke giddet å drive og finregne på bare 20 000. En annen gang senere i samlivet deres kan det være han som kan betale ekstra for noe, og du slipper, for eksempel. Ha det i bakhodet, men ikke gå og gnage over de pengene. Det er såpass lite ifht boliglån.

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg sliter med å tenke helt klart her.  Greien er at samboer og jeg har refinansiert våre to lån til ett felles lån hvor vi for enkelthetens skyld skal dele dette 50/50.  I utgangspunktet hadde jeg 70 000 kr mer i lån enn h*n.  For å utjevne dette har jeg lagt ut for oppgradering av felles eiendom, totalt 90 000 kr.  Tanken var da at min andel av lånet skulle reduseres med 1/2 av utleggene, og h*n sin del økes med 1/2.  Vi kommer da fortsatt litt skjevt ut, da min del av lånet nå er 20 000 kr mindre enn h*n. 

Om jeg har tenkt riktig, hvordan løser vi dette enklest og best?

Jeg ser for meg 3 (4) ulike løsninger: 

1. H*n betaler meg 20 000 kr, noe som h*n kanskje ikke har muligheten til som et engangsbeløp.

2. Jeg overfører 20 000 kr fra lånet (flexilån) til min private konto (øker min andel av lånet).

3. H*n betaler litt ekstra på lånet, f eks 1 000 kr mer enn meg i 20 måneder.

4. Skal jeg bare være storsinnet og ikke bry meg med de 20 000 kronene som skiller i min favør?

Har jeg tenkt riktig, og hva blir eventuelt den beste måten å gjøre det på?

Hvorfor ta seg bryet med å sensurere kjønn på en samboer? Med anonym skribent tviler jeg på at det er mulig å identifisere selv om kjønn på person avsløres. Ellers synes jeg du bør gå all in og bytte ut alle jeg, meg, de, dem, dere, han, hun, min og din med "*".  * gjør * med * og så *

Men hadde det ikke vært lettere om du først hadde betalt ned 70k slik at dere sto likt, også kunne dere spyttet inn 45k hver i oppgradering av felles eiendom?  

Skrevet
Million skrev (23 minutter siden):

Alternativ 4.... jeg hadde ikke giddet å drive og finregne på bare 20 000. En annen gang senere i samlivet deres kan det være han som kan betale ekstra for noe, og du slipper, for eksempel. Ha det i bakhodet, men ikke gå og gnage over de pengene. Det er såpass lite ifht boliglån.

Jeg heller også mot alternativ 4.  Jeg har god nok økonomi til det og tjener en del mer enn h*n. Det blir tungvint og kan sikkert skape gnisninger i forholdet om man hele tiden skal sammenligne hver krone. Men så er jeg også skilt og vet fra tidligere hvordan ulikheter i økonomi og hvem som skylder hva kan skape store konflikter ved et brudd.

Om saken hadde vært motsatt, hadde jeg nok villet gjøre opp for meg, da jeg «hater» å stå i gjeld til noen.  Tenker også at h*n hadde villet at jeg skulle gjøre opp for meg.  Ser h*n er snar med å føre over penger om h*n har handlet mat på sitt personlige kort, mens jeg ser gjennom fingrene og lar det gå om jeg har brukt feil kort.

Daglige utgifter deler vi i forhold til inntekt, men alt direkte relatert til huset dekkes i henhold til eierbrøken 50/50 (ikke strøm, kabel etc).

TS. 

Skrevet
newman01 skrev (3 minutter siden):

Men hadde det ikke vært lettere om du først hadde betalt ned 70k slik at dere sto likt, også kunne dere spyttet inn 45k hver i oppgradering av felles eiendom?  

Jo, enig i det, men nå var det slik at refinansieringen pågikk samtidig med oppgraderingen og vi var ikke helt i boks da regningene skulle betales.  Gikk også ca 20 000kr over budsjett 😅. Og så var det bare meg som hadde tilgjengelig kapital.

TS.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forsto ikke mye av det du skrev egentlig. Du hadde i utgangspunktet 70 000 mer i gjeld enn han. Så har du lagt ut 90 000. Greit da har du betalt 20 000 mer enn han. Men så sier du at ditt lå nå er 20 000 kr mindre enn hans?  Er dere ikke da likestilt? Men så snakker du om at han skal betale deg 20 000 kr. Hvorfor skal han det? 

Uansett er dette et større lån hadde jeg ikke giddet og finregne på en så liten sum. 

Anonymkode: 9f27f...5ac

AnonymBruker
Skrevet

Noe feil med matten her. Hvis du betalte 90k på huset og hn betaler deg 20k (som du foreslår). Så vil du i realiteten ha betalt 70k på huset og hn 20k. Greit nok at de 70k du betaler utjevner de 70k du har ekstra i lån, men nå har plutselig hn brukt 20k mer enn hn hadde i utgangspunktet og dermed 20k mer enn deg?

Det mest rettferdige her er enten at hn betaler 20k ned på lånet (aka i rett i din lomma, da kommer ikke du 20k i pluss) eller at hn betaler deg 10k. Da betaler du i realiteten 80k på huset og er 10k i minus i forhold til lånet. Og hn betaler de resterende 10k på huset og er dermed også 10k i minus. Aka dere er likt.

Se på det slik. Hvis du hadde betalt de første 70k på huset, så hadde det utgjevnet seg med lånet ditt og du og samboer ville nå vært likt. Da ville det vært resterende 20k på huset og dette betaler dere to selvfølgelig likt, 10k hver.

Anonymkode: 5e64d...652

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noe feil med matten her. Hvis du betalte 90k på huset og hn betaler deg 20k (som du foreslår). Så vil du i realiteten ha betalt 70k på huset og hn 20k. Greit nok at de 70k du betaler utjevner de 70k du har ekstra i lån, men nå har plutselig hn brukt 20k mer enn hn hadde i utgangspunktet og dermed 20k mer enn deg?

Det mest rettferdige her er enten at hn betaler 20k ned på lånet (aka i rett i din lomma, da kommer ikke du 20k i pluss) eller at hn betaler deg 10k. Da betaler du i realiteten 80k på huset og er 10k i minus i forhold til lånet. Og hn betaler de resterende 10k på huset og er dermed også 10k i minus. Aka dere er likt.

Se på det slik. Hvis du hadde betalt de første 70k på huset, så hadde det utgjevnet seg med lånet ditt og du og samboer ville nå vært likt. Da ville det vært resterende 20k på huset og dette betaler dere to selvfølgelig likt, 10k hver.

Aka ikke rett i din lomme, skal det stå

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, tror du har rett her😅.  Tenker det letteste er om vi «flytter» 10 000 kr fra min del av lånet over til samboer sin del. Da skulle det jevne seg ut. Eller tenker jeg feil igjen??🤣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det er nok noe som ikke stemmer. 

Noen fiktive tall:

Opprinnelig felles lån: 4 000 000kr fordelt på #1: 2 035 000 kr, #2: 1 965 000kr (70 000kr i differanse i favør #2)

Oppgradering av bolig. #1 legger ut 90 000kr av egen lomme. Avtalen er at #2 øker sitt lån med 1/2 av kostnaden (45 000kr), og #1 reduserer sin del av lånet med 1/2.

Ny lånefordeling: #1: 1 990 000kr, #2: 2 010 000kr. (20 000 kr i differanse i favør #1) 

Løsninger: 

1. #1 tar ut (øker lånet med)  20 000kr, og begge får ny saldo på 2 010 000kr

2. #2 betaler inn 20 000kr på lånet, og begge får ny saldo på 1 990 000kr.

3. Hvor mye skal evt #2 betale til #1 for å utjevne lånet???  10 000kr eller 20 000kr??

TS.

AnonymBruker
Skrevet

10 000,-

Ikke 20 000,-

Anonymkode: a86c6...7a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er nok noe som ikke stemmer. 

Noen fiktive tall:

Opprinnelig felles lån: 4 000 000kr fordelt på #1: 2 035 000 kr, #2: 1 965 000kr (70 000kr i differanse i favør #2)

Oppgradering av bolig. #1 legger ut 90 000kr av egen lomme. Avtalen er at #2 øker sitt lån med 1/2 av kostnaden (45 000kr), og #1 reduserer sin del av lånet med 1/2.

Ny lånefordeling: #1: 1 990 000kr, #2: 2 010 000kr. (20 000 kr i differanse i favør #1) 

Løsninger: 

1. #1 tar ut (øker lånet med)  20 000kr, og begge får ny saldo på 2 010 000kr

2. #2 betaler inn 20 000kr på lånet, og begge får ny saldo på 1 990 000kr.

3. Hvor mye skal evt #2 betale til #1 for å utjevne lånet???  10 000kr eller 20 000kr??

TS.

1 og 2 funker fint. Ved 3 skal #2 betale 10k til #1. da ville det vært som jeg forklarte tidligere, at dere deler på de resterende 20k på huset, aka du er 20k i minus - #2 betaler deg 10k. Nå er du bare 10k i minus og #2 er 10k i minus, og dere har 50/50 lån (siden dere har gjort opp utenfor lånet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...