Gå til innhold

Har vaskehjelp «taushetsplikt»? Samt kostnader.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg får det meste gjort av vanlige ting, men ser at jeg gjerne skulle hatt dypvasket f.eks dusjen. Jeg er bevegelseshemmet med bruk av hjelpemidler, og jeg får ikke gjort det godt nok. 

Vurderer å få en time fra enten vaskefirma, eller noe ungdom som annonserer at de vil ha en sommerjobb. Var ihvertfall noen i fjor sommer som ønsket den typen jobb. Regner med at rengjøringsfirma er seriøse og ikke «sladrer» på en, men det er nok billigere å bruke en lokal ungdom. Jeg er ufør så greit å gjøre det rimelig, samtidig som det ikke er noe jeg trenger fast, så hva kan sånt koste? Tenker dusj, samt gulver i hele leiligheten er aktuelt. Er noe med å få gjort det «ordentlig» innimellom.. 

Ja jeg vet at kommunen har sine tjenester, men de koster de også, og det er ofte mest dagligvask. 

Fugene i dusjen er ordentlig ekle i min bok nå.. Jeg har ingen familie i nærheten, og jeg synes det er flaut å ikke få det til som tidligere.. 

Anonymkode: f1d8e...9d6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde fått et byrå til å ta nedvask og hatt en avtale om taushet ekstra

Anonymkode: 7bd52...e8c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde fått et byrå til å ta nedvask og hatt en avtale om taushet ekstra

Anonymkode: 7bd52...e8c

Takk! Da er jeg nok ikke alene om å ikke ville ha «skiten min på bygda».. TS. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Taushetsplikt har de nok ikke, men om du bruker firma så har nok de sett litt av hvert fra før så de farer nok ikke rundt med sladder. Ungdommene derimot vil nok heller sladre mer enn proffe om det er utrolig møkkete. 

Anonymkode: 2a507...f4e

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Taushetsplikt har de nok ikke, men om du bruker firma så har nok de sett litt av hvert fra før så de farer nok ikke rundt med sladder. Ungdommene derimot vil nok heller sladre mer enn proffe om det er utrolig møkkete. 

Anonymkode: 2a507...f4e

Ja jeg tenker likt der, at det er nok mer etikk hos et firma enn blant ungdommer ihvertfall når det kommer til dette. De færreste ønsker jo at det skal bli snakket om hjemmet deres i negative ordlag, og om et firma er kjent for å snakke om det de ser så vil jeg tro de mister kunder. Kun tanker, jeg har ikke personlig erfaring. 

Føler bare at å ha en bil med full reklame for et firma på utsiden vil signalisere litt det også, kontra en ungdom som stille går inn. Jeg leier også og vil ikke at utleier skal tro det er så galt hos meg. Nå var utleier inne hos meg spontant for par uker siden, og null stress med det, men de var ikke på badet heller. 

Vet flere og flere har hjelp i hjemmet, men føler det enda er noe stigmatisert, selv om en jo helst ikke bør bry seg om hva andre tenker om en. 

Har tatt litt tid å vende seg til en stadig dårligere kropp, og å ikke få til ting som før, og slippe litt opp, lukke øynene, og la det stå til, men godt med en ordentlig vask innimellom, det trengs hos alle. 

Takk, TS.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Takk! Da er jeg nok ikke alene om å ikke ville ha «skiten min på bygda».. TS. 

Hvis du finner et firma kan du be om taushetsplikt. De fleste ansatte får også et skriv om dette ved ansettelse. Jeg jobber slik, i private hjem via et firma.

Anonymkode: ca10b...7ee

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du finner et firma kan du be om taushetsplikt. De fleste ansatte får også et skriv om dette ved ansettelse. Jeg jobber slik, i private hjem via et firma.

Anonymkode: ca10b...7ee

Tusen takk! Er flere firmaer i området, så kan sjekke ut litt nettsider, og selvsagt også spørre. Takk for hjelpen! TS.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde en vaskehjelp (ung dame) hjemme hos oss ved en del anledninger. Bor i en mellomstor by. Desverre ble det liggende en vibrator på nattbordet ved en anledning når hun skulle vaske. To måneder senere ble sønnen min på 15 mobbet på skolen fordi de hadde hørt at alenemoren hans brukte vibrator. Ble så rasende og flau. Kommet aldri en vaskehjelp inn i huset mitt på nytt.

Anonymkode: 2318d...b7b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri brukt en ungdom til vasking. Skal jeg lære dem å vaske samtidig også?

Bruk firma.

Anonymkode: 9021a...724

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville holdt taushetsplikt om jeg vaska til deg. Handler om respekt for andre, integritet og å være et ordentlig menneske som hjelper noen.

Anonymkode: 2306a...602

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi hadde en vaskehjelp (ung dame) hjemme hos oss ved en del anledninger. Bor i en mellomstor by. Desverre ble det liggende en vibrator på nattbordet ved en anledning når hun skulle vaske. To måneder senere ble sønnen min på 15 mobbet på skolen fordi de hadde hørt at alenemoren hans brukte vibrator. Ble så rasende og flau. Kommet aldri en vaskehjelp inn i huset mitt på nytt.

Anonymkode: 2318d...b7b

Wow! 

Jeg kommer fra et blandet hjem, hvor mor hadde tvang på en del, og annet fløt løst. Klassisk tellekanter i alle skap, men om hun ikke kunne legge ting perfekt tilbake så lot hun det bare ligge. Ofte ganske skittent på kjøkken osv når jeg kom på besøk som student, så skittent at jeg normalt ikke laget meg mat der, og samme med badet, jeg dusjet hos andre familiemedlemmer. Så jeg gremmes over at det nå er mer skitt på mitt bad, tross jeg har en bedre grunn, med å slite med formen og fremkommeligheten, så likevel. Uansett, min mor hadde noe vaskehjelp hjemme i oppveksten, men gav opp pga det måtte så mye ryddig og fiksing før hun kom. Historien din forteller meg jo at en bør gå godt over just in case. Vet de som vasker ikke skal rydde, så det sier seg jo selv, men personlige ting som å komme over en vibrator, medisinesker, og annet bør de selvsagt bare kunne se forbi, og ihvertfall ikke sladre om til barn hjemme som kjenner dine barn. Det er jo ekstremt drøyt. 

Håper det går bedre med din sønn nå. 

TS.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ville aldri brukt en ungdom til vasking. Skal jeg lære dem å vaske samtidig også?

Bruk firma.

Anonymkode: 9021a...724

Jeg har selv hatt sommerjobb som bla inkluderte å vaske ut studenthybler. Ingen opplæring, men gikk fint det. De hadde blitt brukt til ferieleiligheter, så det var gammel mat i kjøleskapet, og mye ekkelt overalt. Mange år siden nå, men det er ungdom som er gode på å vaske, men lener mot firma om det blir at jeg gjør det. 

TS.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler ikke det er stigmatisert å ha vaskehjelp. Alle i gata vår har det. 

Anonymkode: 487f8...d38

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville hatt firma til å ta dusjen. De har gode vaksemidler og vet hvordan de skal få den skikkelig ren pluss de har etikken med seg. Ungdommen må du instruere, de bruker sannsynligvis lengre tid på å få dusjen ren og du har null kontroll over den etiske siden. 

Anonymkode: afe68...da5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville holdt taushetsplikt om jeg vaska til deg. Handler om respekt for andre, integritet og å være et ordentlig menneske som hjelper noen.

Anonymkode: 2306a...602

Takk! 

Jeg personlig føler jo det er selvsagt det du sier der. Det er heller ikke det beste ryktet å ha på seg at en tar på seg en jobb for folk og snakker om deres personlige anliggende. Likevel er det så dumt om noen skulle lage en greie på det, og det blir snakket om det en helst vil ha privat. Som hun som hadde hatt en vibrator fremme. Nå er det ikke sånne ting hos meg, men hver sin lyst og anliggende, og totalt upassende å snakke rundt om. Jeg har gjerne andre ting igjen, vi har alle vårt.

TS.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg føler ikke det er stigmatisert å ha vaskehjelp. Alle i gata vår har det. 

Anonymkode: 487f8...d38

Der jeg bodde før hadde en i gata det og folk himlet med øynene over at de hadde vaskehjelp. Mulig det hadde noe med den familien å gjøre, ikke vet jeg. Jeg blandet meg ikke inn i det. Godt mulig de ønsket den ekstra hjelpen av ulike grunner som ikke er mitt eller andres anliggende. Få vasket så mye som dem, så det var derfor litt spesielt at de på toppen hadde vaskefirma. Hver sin lyst og behov, og ikke minst lommebok. Her jeg har bodd en del år nå så set jeg ikke noen sånne biler rundt forbi, men det betyr jo ikke at det er de som har den ekstra hjelpen. 

Fint at det mulig er blitt mer vanlig å kunne betale for ekstra hjelp, det er jo sånn det burde være, uten at naboene snakker. Var mye sladder der jeg bodde før, mens lite sånt her, så mulig jeg tenker for mye. Takk for innspill. 

TS.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ville hatt firma til å ta dusjen. De har gode vaksemidler og vet hvordan de skal få den skikkelig ren pluss de har etikken med seg. Ungdommen må du instruere, de bruker sannsynligvis lengre tid på å få dusjen ren og du har null kontroll over den etiske siden. 

Anonymkode: afe68...da5

Takk! 
Tenkte også på dette med ansvar og om noe skulle skje. Bruker en firma så har de peiling og gjør ting ordentlig, og vet hva de gjør, og jeg vil tro de jobber mer effektivt også, selv om det finnes flink og rask ungdom også. 

TS.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva du er i stand til å gjøre selv, men skikkelig inngrodd skitt på badet går det an å få bort med en dampvasker. Den kan man bruke selv om man sitter på en stol.

Anonymkode: 5f095...683

AnonymBruker
Skrevet

Flytt til byen! Ingen som gidder å bry seg om naboen har vaskehjelp, er ufør eller bruker dildo. Virkelig ikke. Og man snakker om hvorfor det er flyttestrøm til Oslo??

Anonymkode: 7093d...33e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Taushetsplikt om hva da?🤔

Anonymkode: 7fb47...1b7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...