Gå til innhold

Hvis noen kommer ut av skapet hva er det beste å si for å være støttende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis en ungdom kommer ut av skapet på en eller annen måte hva er det beste man kan si for å støtte? 

Anonymkode: de5ea...238

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje at du er stolt av dem fordi de står opp for seg selv! Hvis dere har et sånt forhold. 

Jeg er usikker på hva annet jeg hadde sagt selv. Opplevde det som ungdom at en bestevenn kom ut, da var det innafor å si jeg skjønte det men at det var kult. Ikke så innafor i voksen alder kanskje, men det var godt ment og vi forble gode venner. Jeg var stolt over bestevennen min 😄 selv om jeg sa det på en klønete måte

Anonymkode: ae681...b3f

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det å si?

Gratulerer, du er ikke akkurat første som kommer ut av skapet?

Forstår ikke hvorfor man skal gjøre noe stort ut av dette i 2022. Hadde de kommet ut av skapet for 15-20 år siden så ville det kanskje vært en liten greie, men i 2022. 

Dette er ganske normalt for å si det slik. 

Om personen selv ønsker å gjøre en stor greie ut av det så værsegod, men da tenker jeg de har litt issues fra før av. 

Anonymkode: 6628f...005

• Liker 1
Skrevet

«Det er bra for din egen del at du nå står for den du er.

Bortsett fra det liker jeg deg akkurat som du er, og ser på deg på akkurat samme måte som jeg gjorde i går.»

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hva er det å si?

Forstår ikke hvorfor man skal gjøre noe stort ut av dette i 2022. Hadde de kommet ut av skapet for 15-20 år siden så ville det kanskje vært en liten greie, men i 2022. 

Om personen selv ønsker å gjøre en stor greie ut av det så værsegod, men da tenker jeg de har litt issues fra før av. 

Vel, det ER faktisk skummelt for de fleste å komme ut spesielt om de ikke vet hvordan venner og familie vil reagere. For noen opplever de å miste venner og familie. Jeg opplevde at en del folk sletta meg fra facebook faktisk. Og ja, det var fortsatt verdt det, men det er ikke nødvendigvis sagt at å komme ut kommer helt smertefritt!

Anonymkode: 7294c...a72

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Yes, X skylder meg 1000 kr.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (4 timer siden):

«Det er bra for din egen del at du nå står for den du er.

Bortsett fra det liker jeg deg akkurat som du er, og ser på deg på akkurat samme måte som jeg gjorde i går.»

Takk veldig bra. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du topp eller bunn?

Anonymkode: 2971d...501

AnonymBruker
Skrevet

Da sier man "ok" og løfter på skuldrene.

Anonymkode: 72d43...ebe

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis en ungdom kommer ut av skapet på en eller annen måte hva er det beste man kan si for å støtte? 

så flott. Gratulerer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Det var hyggelig at du betror meg dette. Jeg er selvfølgelig like glad i deg som før. Har du en kjæreste, forresten? Hadde vært koselig å møte han/henne!"

Anonymkode: 1dfd6...701

AnonymBruker
Skrevet

Det beste er hvis en er 100% ærlig når en sier at « Jeg støtter deg og vil alltid være din venn, uansett « 

Anonymkode: 518e8...9ba

Skrevet

"Håper du veit at for meg har legning ingen betydning. Men eg har ingenting problem med det, eg går trossalt med pridearmband, har prideflagg i blomsterkasser og går i parade de årene det passer fordi eg synes alle skal få være den de er" 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva er det å si?

Akkurat, ikke lage noe stort nummer ut av det. Akseptere at han har denne legningen og ikke utdype det noe videre. Selv har jeg venner som er homofile, uten at jeg en eneste gang har kommet inn på dette temaet en gang. Det er deres valg og deres seksual liv som jeg ikke har noe som helst med en gang.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vel, det ER faktisk skummelt for de fleste å komme ut spesielt om de ikke vet hvordan venner og familie vil reagere. For noen opplever de å miste venner og familie. Jeg opplevde at en del folk sletta meg fra facebook faktisk. Og ja, det var fortsatt verdt det, men det er ikke nødvendigvis sagt at å komme ut kommer helt smertefritt!

Anonymkode: 7294c...a72

Jeg er helt sikker på at du blåser dette unødvendig opp. 

Hvilke folk mener du slettet deg fra facebook? De nærmeste vennene dine, nærmeste familie, eller perifere bekjente som du kun har på vennelista uten å egentlig kjenne de?

Eller er det slik at din familie er sterkt bundet til noe religiøse greier som gjør at de er bundet av "troen" og "tradisjonene" at det ikke aksepteres? 

Hvem bryr seg egentlig hva andre synes om ens eget kjærlighetsliv og legning i 2022? 

I 2022 så er legning en "ikke-sak", i den forstand at det er en privatsak, og folk må få lov til å leve slik de selv ønsker uten at alle andre skal ha en mening om dette. 

Vi må slutte å gjøre dette til en fanesak i 2022, de som virkelig tok den krigen var Kim Friele m.flr. - dette skjedde for over 50 år siden. Den gang homofili faktisk var ulovlig. 

At dere unge i dag prøver å si at det er så vanskelig så tenker jeg at dere først og fremst at dere ønsker oppmerksomhet rundt dette temaet. Og dere blir såret av at samfunnet ikke bryr seg nevneverdig. Godt mulig det er stort for enkeltindivider, men på samfunnsnivå er det irrelevant. Total irrelevant. 

Jeg har forøvrig skeive familiemedlemmer, skeive venner, skeive kollegaer - ikke en gang har det noen gang vært et tema om hvorfor eller hvordan. Hvorfor skal man stille de spørsmål som man ikke stiller vanlige heterofile? Og det over en periode på over 25 år. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er her for deg. 
Så enkelt, og så vanskelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo opplyse at du er hetro, i tilfelle

Anonymkode: 57e65...489

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvem bryr seg egentlig hva andre synes om ens eget kjærlighetsliv og legning i 2022? 

I 2022 så er legning en "ikke-sak", i den forstand at det er en privatsak, og folk må få lov til å leve slik de selv ønsker uten at alle andre skal ha en mening om dette. 

Etter skytingen i Oslo i helgen, er dette trist å lese. 
Nei, kjærlighet og legning er ikke en IKKE-sak i 2022. Vi er i ferd med å gå bakover, vi følger nemlig etter usa. 
Det er mer homofobi, transfobi og hat. 
Det er skumlere å være skeiv igjen. 

Ja, de før oss hadde det enda vanskeligere. Men det minimerer ikke det vi gjennomgår nå.
Det er fortsatt en lang vei å gå, før aksept faktisk er en ting. 
Og om vi fortsetter å følge usa, i alt de gjør, vil ting bli MYE verre før det blir bedre. Da usa i er ferd med å fjerne retten til likekjønna ekteskap igjen. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bagatelliserer det ihvertfall. Det er skummelt å komme ut for mange. Jeg kom ikke ut før jeg var 30,og jeg endte opp med å måtte flytte fordi folk ikke ville ha noe med meg å gjøre mere og det ble for vanskelig. 

Anonymkode: a7797...1cd

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, SlemUlv said:

Nei, kjærlighet og legning er ikke en IKKE-sak i 2022. Vi er i ferd med å gå bakover, vi følger nemlig etter usa.

Ikke blant etniske nordmenn. 

Anonymkode: 57e65...489

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...