AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #1 Skrevet 29. juni 2022 Venninnen min fikk baby (første gang ) for ca et halvt år siden. Tror fødselen var ganske normal men hun var jo ikke forberedt på smertene og som de fleste andre førstegang - inkludert meg selv den gang - fikk hun sjokk. Hun har nå fødselsangst. Det har jeg full sympati og forståelse med. Det jeg imidlertid syns virket rart var at hun sa at i følge leger på avdelingen hun hadde vært på samtale med hadde sagt at dersom hun skulle ha flere barn kunne hun velge om det skulle bli igangsatt hvis det kunne hjelpe på fødselsangsten.. da kunne hun føle mer kontroll da hun med dette vet ca når fødsel starter. Var ikke dette rart? For det første å nærmest love dette.. for det andre; er det er riktig kriterie? Med barns beste perspektiv bør det ikke være medisinske grunner? Anonymkode: 95b8e...8aa
emilie123 Skrevet 29. juni 2022 #2 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Venninnen min fikk baby (første gang ) for ca et halvt år siden. Tror fødselen var ganske normal men hun var jo ikke forberedt på smertene og som de fleste andre førstegang - inkludert meg selv den gang - fikk hun sjokk. Hun har nå fødselsangst. Det har jeg full sympati og forståelse med. Det jeg imidlertid syns virket rart var at hun sa at i følge leger på avdelingen hun hadde vært på samtale med hadde sagt at dersom hun skulle ha flere barn kunne hun velge om det skulle bli igangsatt hvis det kunne hjelpe på fødselsangsten.. da kunne hun føle mer kontroll da hun med dette vet ca når fødsel starter. Var ikke dette rart? For det første å nærmest love dette.. for det andre; er det er riktig kriterie? Med barns beste perspektiv bør det ikke være medisinske grunner? Anonymkode: 95b8e...8aa Mors helse er også viktig for barnet. Hvis dette kan gjøre at mor slapper mer av igjennom svangerskapet, så hjelper også det barnet. 1 1
nisselue Skrevet 29. juni 2022 #3 Skrevet 29. juni 2022 Barn nummer to har en tendens til å bli født tidligere og fødsel vil kunne bli igangsatt om det drøyer litt. Sjansen er skyhøy for at de lover en igangsettelse til en gitt dato hvor barnet nesten garantert har blitt født allerede. Alt er normalt og moren har hatt hele graviditeten uten samme nervøsitet. 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #4 Skrevet 29. juni 2022 nisselue skrev (4 minutter siden): Barn nummer to har en tendens til å bli født tidligere og fødsel vil kunne bli igangsatt om det drøyer litt. Sjansen er skyhøy for at de lover en igangsettelse til en gitt dato hvor barnet nesten garantert har blitt født allerede. Alt er normalt og moren har hatt hele graviditeten uten samme nervøsitet. Men hun la det frem som at hun kunne bestemme datoen nærmest : eller egentlig Var det det hun sa.. Hm .. merkelig Anonymkode: 95b8e...8aa
nisselue Skrevet 29. juni 2022 #5 Skrevet 29. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men hun la det frem som at hun kunne bestemme datoen nærmest : eller egentlig Var det det hun sa.. Hm .. merkelig Anonymkode: 95b8e...8aa Jeg tviler på at en lege ville love å igangsette fødsel før 40 uker er over, og at barn kommer etter 38 uker er ikke unormalt for den andre. Jeg vil dra det så langt å si at dersom legen igangsetter en fødsel før 40 uker er helt over uten en annen klar medisinsk grunn vil han/hun gjøre noe ulovlig og kan bli straffeforfulgt for å sette mor og barn i livsfare. Men jeg kan ta feil om dette selvfølgelig selv om jeg her gjetter på at legen "bare" gjorde alt som var mulig for å roe ned moren.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #6 Skrevet 29. juni 2022 nisselue skrev (2 minutter siden): Jeg tviler på at en lege ville love å igangsette fødsel før 40 uker er over, og at barn kommer etter 38 uker er ikke unormalt for den andre. Jeg vil dra det så langt å si at dersom legen igangsetter en fødsel før 40 uker er helt over uten en annen klar medisinsk grunn vil han/hun gjøre noe ulovlig og kan bli straffeforfulgt for å sette mor og barn i livsfare. Men jeg kan ta feil om dette selvfølgelig selv om jeg her gjetter på at legen "bare" gjorde alt som var mulig for å roe ned moren. Dersom mor har ekstrem angst, vil det påvirke barnet svært negativ under fødsel og kan være medisinsk grunn nok til å sette i gang. Det er faktisk ganske mange fødsler som blir satt i gang rundt uke 38, av ulike medisinske årsaker. Anonymkode: ead4f...169 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #7 Skrevet 29. juni 2022 "Sjokk?" Jeg har også bare født en gang, men jeg fikk ikke sjokk, og det avskrekket meg ikke fra flere fødsler. Du kan orientere venninnen din om at igangsetting av fødsler ofte fører til bråere og hardere rier, altså mer smerter, enn om de hadde kommet naturlig. Anonymkode: 839bd...043 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #8 Skrevet 29. juni 2022 Ble igangsatt første gang og må si at jeg tror ikke det hadde hjulpet stort på min angst å få vite at jeg skulle settes i gang igjen... Anonymkode: bfcf9...22f 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #9 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): "Sjokk?" Jeg har også bare født en gang, men jeg fikk ikke sjokk, og det avskrekket meg ikke fra flere fødsler. Du kan orientere venninnen din om at igangsetting av fødsler ofte fører til bråere og hardere rier, altså mer smerter, enn om de hadde kommet naturlig. Anonymkode: 839bd...043 😆 Ok, din opplevelse er representativ for alle førstegangsfødende og det er helt umulig at andre har gjort seg andre erfaringer enn du gjorde. Anonymkode: bfcf9...22f 3 1
Nikea Skrevet 29. juni 2022 #10 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ble igangsatt første gang og må si at jeg tror ikke det hadde hjulpet stort på min angst å få vite at jeg skulle settes i gang igjen... Anonymkode: bfcf9...22f Haha nei, det hadde bare økt angsten min i hvert fall.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #11 Skrevet 29. juni 2022 Nikea skrev (1 time siden): Haha nei, det hadde bare økt angsten min i hvert fall. Så igangssatte fødsler kan bli mer smertefulle enn naturlig prosess? Anonymkode: 95b8e...8aa
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #12 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Så igangssatte fødsler kan bli mer smertefulle enn naturlig prosess? Anonymkode: 95b8e...8aa Vanligvis er ikke kroppen moden når man settes i gang, noe som i hvert fall gjorde at min kropp strittet imot. Da må man ofte få ri-stimulerende drypp, som skal øke hyppigheten til riene. Det er vondt, for det blir så intenst 😄 Det førte til 24 timer i aktiv fødsel (altså fra 4 cm åpning) og med konstant intense smerter. Det var like før keisersnitt, men babyen ble tatt med vakuum til slutt fordi han ikke ville ut. Og vakuum er helt fryktelig. Det kan altså bli en mye tøffere opplevelse enn fødsler som starter av seg selv. Selv om det absolutt finnes fine igangsatte fødsler, og skrekkelige "vanlige" fødsler også. Men igangsatte fødsler har litt dårligere rykte. Anonymkode: 25841...cda 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #13 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vanligvis er ikke kroppen moden når man settes i gang, noe som i hvert fall gjorde at min kropp strittet imot. Da må man ofte få ri-stimulerende drypp, som skal øke hyppigheten til riene. Det er vondt, for det blir så intenst 😄 Det førte til 24 timer i aktiv fødsel (altså fra 4 cm åpning) og med konstant intense smerter. Det var like før keisersnitt, men babyen ble tatt med vakuum til slutt fordi han ikke ville ut. Og vakuum er helt fryktelig. Det kan altså bli en mye tøffere opplevelse enn fødsler som starter av seg selv. Selv om det absolutt finnes fine igangsatte fødsler, og skrekkelige "vanlige" fødsler også. Men igangsatte fødsler har litt dårligere rykte. Anonymkode: 25841...cda Jeg skjønner. Jeg fikk selv drypp ( uten å være igangsatt) med førstemann og dryppriene var helt j#%#% ja. Fikk ikke drypp på andremann så har det å sammenligne med. Sa faktisk det til henne.. at jeg kunne se for meg at det kunne bli drypp og sånn på henne hvis hun ble satt i gang men hun virker ikke så mottagelig..:/ har hørt vakum kan være veldig vondt ja.og kan vel øke risiko for vondter à la KISS for barnet så man risikerer det og får en baby med vondt og mye gråt og lite søvn i barseltid ? Anonymkode: 95b8e...8aa
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #14 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): "Sjokk?" Jeg har også bare født en gang, men jeg fikk ikke sjokk, og det avskrekket meg ikke fra flere fødsler. Du kan orientere venninnen din om at igangsetting av fødsler ofte fører til bråere og hardere rier, altså mer smerter, enn om de hadde kommet naturlig. Anonymkode: 839bd...043 Jeg bare mente at jeg syns ikke det er det minste rart at hun ble overveldet / fikk et slags sjokk av hvor intens smerteopplevelsen var. Er jo få kvinner i Norge - i vår fredstid- som har kjent på lignenende nivå av smerte med mindre man har født mener jeg. Anonymkode: 95b8e...8aa 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #15 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 😆 Ok, din opplevelse er representativ for alle førstegangsfødende og det er helt umulig at andre har gjort seg andre erfaringer enn du gjorde. Anonymkode: bfcf9...22f Jeg snakker ikke bare om meg. TS skriver at "de fleste" førstegangsfødende får sjokk, og det stemmer ikke. Ingen av mine venninner som har født har endt opp i sånt sjokk som det beskrives der. Jeg tror rett og slett enkelte kvinner er litt...sartere enn andre og tåler lite. TS skriver "hun var jo ikke forberedt på smertene og som de fleste andre førstegang - inkludert meg selv den gang - fikk hun sjokk. " Anonymkode: 839bd...043 2
Zurazurafina Skrevet 29. juni 2022 #16 Skrevet 29. juni 2022 Det er jo et faktum at fødselen gjerne blir tyngre av igangsettelse… rart legen ikke fokuserer på det. Fødsel er fæle greier for noen, men man må jo bare igjennom de timene…. Bite tenna sammen🦾 1
Topsi Skrevet 29. juni 2022 #17 Skrevet 29. juni 2022 nisselue skrev (3 timer siden): Jeg tviler på at en lege ville love å igangsette fødsel før 40 uker er over, og at barn kommer etter 38 uker er ikke unormalt for den andre. Jeg vil dra det så langt å si at dersom legen igangsetter en fødsel før 40 uker er helt over uten en annen klar medisinsk grunn vil han/hun gjøre noe ulovlig og kan bli straffeforfulgt for å sette mor og barn i livsfare. Men jeg kan ta feil om dette selvfølgelig selv om jeg her gjetter på at legen "bare" gjorde alt som var mulig for å roe ned moren. Om en igangsetting er tyngre for mor enn ikke kan jeg ikke uttale meg om. Men fosteret regnes som fullbårent og ikke prematurt etter 36 uker så jeg kan ikke helt se at det skulle være noe ulovlig I dette hvis mor har en god grunn som oppveier en evt medisinsk risiko ved igangsetting vs naturlig fødsel 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #18 Skrevet 29. juni 2022 Jeg har født spontant (førstemann) og igangsatt gangen etter og aldri mere skal jeg takke ja igangsatt, de riene var veldig mye vondere enn når jeg fødte spontant. Anonymkode: 74ab4...d62 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #19 Skrevet 29. juni 2022 Jeg har født fem ganger, fire av de spontant der fødslene startet med rier og den siste ble igangsatt i uke 36 grunnet prematur vannavgang. Alle fødslene var fine og ukompliserte, men den femte var helt fantastisk. Litt over en time i aktiv fødsel, jeg jobbet med kroppen selv om det gikk fort. Jeg var ikke moden fra før heller siden det var såpass tidlig. kanskje litt urelevant, men tenkte bare å nevne det. Det er statistisk sett slik at igangsatte fødsler kan gjøre forløpet mer komplisert, men ingen regel uten unntak liksom Anonymkode: 18554...850 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #20 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg snakker ikke bare om meg. TS skriver at "de fleste" førstegangsfødende får sjokk, og det stemmer ikke. Ingen av mine venninner som har født har endt opp i sånt sjokk som det beskrives der. Jeg tror rett og slett enkelte kvinner er litt...sartere enn andre og tåler lite. TS skriver "hun var jo ikke forberedt på smertene og som de fleste andre førstegang - inkludert meg selv den gang - fikk hun sjokk. " Anonymkode: 839bd...043 Jeg vil bare korrigere litt:) JEG ble overveldet av smerten.. det har jeg hørt andre venner av meg bli også. Ikke typ; nå må jeg til krisepsykolog eller psykolog for øvrig, men heller «ja jøss, var virkelig et nytt nivå av smerte». Men så har vi født igjen alle mann og ingen har trengt hverken keisersnitt , samtaler med overleger eller spesiell tilrettelegging før neste fødsel. Men betyr IKKE at vi ikke anerkjenner at smerten var annerledes enn noe vi kunne forutse - derav mitt ord «sjokk». Kan godt være noen kvinner er sartere enn andre, man er så ulike hva angår personlighet og øvrige erfaringer. Ville nettopp derfor bare understreke at uansett hvilket utgangspunkt så kan jeg sette meg inn i disse kvinnenes situasjon. Selv om jeg har har to naturlige fødsler med mine så vil jeg ikke påstå at den var smertefri:) det var bare det Anonymkode: 95b8e...8aa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå