Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette var vel ikke akkurat noen bombe eller hva?

http://www.nesteklikk.no/20051115/72287.html

Og nå blir det jo enda dyrere for mat her hos oss! Lurer på hva alle turistene tenker om prisnivået her jeg?Vi tjener jo godt, men det er jammen ikke billig å leve synes jeg!Klær er jo blitt billigere, men boligpriser, strøm, mat osv er jo ikke akkurat billig!

Eller hva synes dere?

Er det dyrt å leve i Norge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skulle gjerne sett hvordan undersøkelsen var foretatt, men de hverken linket eller henviste på annen måte til organisasjonen som hadde foretatt undersøkelsen.

Skrevet

Jeg vil gjerne se direkte sammenligning med lønnsnivå, skattenivå, hva vi får for skattepengene i form av sykehus, skoler etc. Jeg tror nemlig om at man regner med alle faktorer, at Norge kommer svært godt ut som en nasjon hvor veldig store deler av befolkningen har det godt, økonomisk og mht levestandard.

Skrevet (endret)

Nå har vi blitt pumpet hodene fulle av sånne "undersøkelser" i mange år....det eneste de fører med seg et innbildt misnøye hos folk.

Som Tusenfryd skriver...så er det flere forhold som må tas i betraktning for at en sånn undersøkelse skal kunne vekke tillit.

Hva med å droppe det med prisnivå...og heller se på lønnsnivå...hvordan lyder "pipa" da?....."utrolig hvor høyt lønnsnivå et land kan tillate seg...bl.a. med tanke på virkningene for eksportindustrien...med de følger det får for arbeidsplassen i den næringen" .....eller?

Selvfølgelig er prisene høye i Norge...vi har bl..a. et høyt lønnsnivå.

Når "klagemantraet" i en befolkning dreier seg om kjøttprisen og bensinprisen...vel...da er vi sannelig priviligerte.

Endret av sixx
Skrevet
Jeg vil gjerne se direkte sammenligning med lønnsnivå, skattenivå, hva vi får for skattepengene i form av sykehus, skoler etc. Jeg tror nemlig om at man regner med alle faktorer, at Norge kommer svært godt ut som en nasjon hvor veldig store deler av befolkningen har det godt, økonomisk og mht levestandard.

Nemlig.. Å sammelikne levekostnader uten å ta hensyn til inntekt blir litt meningsløst. Ville gjerne sett undersøkelsen jeg også.

Ser forøvrig at noen på klikk.no har lest hele undersøkelsen:

Av Steinar Hansen, 15.11.2005 13:50

Du unnlot følgende avsnitt:

"Til tross for at det er dyrt å bo i Norge viser en rekke undersøkelser at nordmenn har god råd. Tall fra CIA og Det internasjonale pengefondet viser at Norge har et av verdens største bruttonasjonalproduk t i forhold til antall innbyggere. Det norske nasjonalproduktet per innbygger er faktisk over fire ganger så stort som gjennomsnittet for hele verden."

Men det ville vel tatt bort for mye av "effekten"...

Skrevet

Dette er følgene av ekkel nasjonalisme og egoisme, som medfører at vi bygger høye murer rundt oss, og nekter å la det europeiske prisnivået influere over våre priser.

Skrevet

Det koster penger å bo i et land hvor man kommer rett inn på sykehus når man blir akutt syk, og man har veier til hver avkrok, og alle barn får gratis skole, tannpleie og helsetjenester, hvor vi prøver å få til et godt tilbud til alle eldre, og man får støtte til livsopphold om man ikke jobber. I tillegg finnes det en hel rekke med andre velferdsordninger jeg ikke nevner som jeg og mine nærmeste har nytt godt av ;)

Jeg synes det er verdt det, både høye matvarepriser og høye skatter og avgifter.

Skrevet
Dette er følgene av ekkel nasjonalisme og egoisme, som medfører at vi bygger høye murer rundt oss, og nekter å la det europeiske prisnivået influere over våre priser.

..........for ikke å glemme lønningene. ;)
Skrevet
Det koster penger å bo i et land hvor man kommer rett inn på sykehus når man blir akutt syk, og man har veier til hver avkrok, og alle barn får gratis skole, tannpleie og helsetjenester, hvor vi prøver å få til et godt tilbud til alle eldre, og man får støtte til livsopphold om man ikke jobber. I tillegg finnes det en hel rekke med andre velferdsordninger jeg ikke nevner som jeg og mine nærmeste har nytt godt av  ;)

Jeg synes det er verdt det, både høye matvarepriser og høye skatter og avgifter.

Sånn tenker ikke folk vettu - de tenker på sin personlige lommebok her og nå og hva kjøttet og bensinen koster i forhold til i andre land- at det også er lønnsforskjeller og at vi finner de andre landene billige fordi vi i forhold har høye lønninger, ser de ikke.

Når det er sagt så jeg en annen undersøkelse for et par år siden, hvor de tok hensyn til lønnsnivået også, og da var vi på sjette eller sjuende plass på listen over de dyreste landene og bo i.

Skrevet
Når det er sagt så jeg en annen undersøkelse for et par år siden, hvor de tok hensyn til lønnsnivået også, og da var vi på sjette eller sjuende plass på listen over de dyreste landene og bo i.

Norge er nok et stykke opp der ja, men det skyldes finansieringen av velferdsstaten. Det koster å bo i et så trygt og godt land som Norge....jeg tror mange ikke vet hvor priviligerte vi er.
Skrevet
Norge er nok et stykke opp der ja, men det skyldes finansieringen av velferdsstaten.  Det koster å bo i et så trygt og godt land som Norge....jeg tror mange ikke vet hvor priviligerte vi er.

Enig med deg Sixx - vi er priviligerte, og jeg mener vi bør være takknemlige. Jeg betaler skatten min med glede hele tiden, fordi den er en forsikring for at jeg skal ha det bra, uansett hva som skjer i livet mitt.

Skrevet
Det koster penger å bo i et land hvor man kommer rett inn på sykehus når man blir akutt syk, og man har veier til hver avkrok, og alle barn får gratis skole, tannpleie og helsetjenester, hvor vi prøver å få til et godt tilbud til alle eldre, og man får støtte til livsopphold om man ikke jobber. I tillegg finnes det en hel rekke med andre velferdsordninger jeg ikke nevner som jeg og mine nærmeste har nytt godt av  ;)

...og dette tror du det er bare Norge av de europeiske nasjonene som har? :overrasket:

Skrevet

Selv om vi har et adekvat helsevesen, skolevesen og veivesen er det fortsatt ganske dyrt å bo i dette landet. Og mange av avgiftene kunne/burde vi nok vært foruten.

Det er fortsatt mye å hente og spare i offentlig sektor.

Men når alt dette er sagt så er våre lønninger også med på å gjøre alt dyrere. Sånt sett er det greit å ha norsk lønn i et land langt nede på listen.

Skrevet

Hvis du kjøper en frossen høne i butikken her, koster den 20 kroner. Kjøper du en frossen høne i butikken i Romania koster den rundt det samme.

I Romania er en månedslønn gjennomsnittlig på et sted mellom 1000 og 2000 kroner.

Hvilken høne er billigst? Den rumenske, eller den i vårt dyre land?

Skrevet

I denne forbindelsen tenker jeg på noe mamma har fortalt om tiden da hun var ung, og da hun og pappa var nygifte. Da kunne man snakke om ting var dyrt her i landet.

mamma hadde en kåpe - en beige ullkåpe - jeg husker godt den fordi hun hadde den i mange år. og hun måtte ha den i mange år, fordi den kostet ca halvannen månedslønn. Da den var slitt, sprettet hun den opp, vrengte stoffet og sydde den sammen på nytt. Da kantene rundt ermene, nederst, rundt knappehullene og kragen var slitt nesten inn til foret, sydde hun på brune pyntebånd, så varte kåpen i enda flere år. Tror hun hadde den kåpa i tjue år jeg...

Da snakker vi dyrt.. halvannen månedslønn for ei vanlig ullkåpe..

Da jeg var liten, og mamma og pappa kjøpte rekkehuset, ble møbler kjøpt inn litt etter litt, og tv fikk vi ikke før jeg var ti år eller noe sånt. Telefon kostet skjorta å legge inn og å bruke.

Idag har alle familier minst en bil, minst en tv, stereoanlegg, og gjerne mer enn en av hver av disse. Man kjøper nye klær i eningen, man reiser på dyre utenlandsferier, osv... selv nyetablerte har det romslig i dag, så vi kan ikke komme å påstå at det er dyrt å leve. Det vi kan påstå er at vi er pokker så kravstore!

Skrevet
I denne forbindelsen tenker jeg på noe mamma har fortalt om tiden da hun var ung, og da hun og pappa var nygifte. Da kunne man snakke om ting var dyrt her i landet.

mamma hadde en kåpe - en beige ullkåpe - jeg husker godt den fordi hun hadde den i mange år. og hun måtte ha den i mange år, fordi den kostet ca halvannen månedslønn. Da den var slitt, sprettet hun den opp, vrengte stoffet og sydde den sammen på nytt. Da kantene rundt ermene, nederst, rundt knappehullene og kragen var slitt nesten inn til foret, sydde hun på brune pyntebånd, så varte kåpen i enda flere år. Tror hun hadde den kåpa i tjue år jeg...

Da snakker vi dyrt.. halvannen månedslønn for ei vanlig ullkåpe..

Da jeg var liten, og mamma og pappa kjøpte rekkehuset, ble møbler kjøpt inn litt etter litt, og tv fikk vi ikke før jeg var ti år eller noe sånt. Telefon kostet skjorta å legge inn og å bruke.

Idag har alle familier minst en bil, minst en tv, stereoanlegg, og gjerne mer enn en av hver av disse. Man kjøper nye klær i eningen, man reiser på dyre utenlandsferier, osv... selv nyetablerte har det romslig i dag, så vi kan ikke komme å påstå at det er dyrt å leve. Det vi kan påstå er at vi er pokker så kravstore!

:klappe::klappe::klappe:

Skrevet

Undersøkelsen viser at Norge er verdens dyreste land å flytte til. Det er ikke dyrt (for de fleste) nordmenn å bo i Norge.

Der jeg bor er en gjennomsnittlig månedslønn 1/10 av en norsk gjennomsnittslønn. Kostnadene er lavere enn i Norge, men betraktlig høyere enn 1/10 av norske kostnader. Eks bensinprisen er tilsvarende 5,50. En liter melk koster 3-4 kr osv. Dette landet er langt nede på denne listen.

Jeg synes Mysan har skrevet et veldig bra innlegg Beskrivelsen passer på en 2005 arbeiderklassefamilie der jeg bor.

Gjest Bonita Mamacita
Skrevet

Milo; jeg håper ikke du har kjøpt for mye frossen høne i Romania i det siste...

Hvis ikke du har hamstret Tamiflu også, da.

Skrevet

Det er en stund siden jeg var i Romania, og ei heller kjøpte jeg frossen høne der. :ler:

Men poenget kom nå frem, så jeg.

Det som gjest skriver er det jeg mener med mitt innlegg om frosne høner.

En har liksom en tendens til å ha et elendighetsperspektiv på ting her i dette landet; det vi sutrer over er mangel på perfeksjon, og ikke nød.

Perfeksjon vil man aldri oppnå. Ta dog en tur ut i verden, og få ting inn i perspektiv. Men kom hjem litt ydmyke; og ikke som verdensmestre..........for det er vi altså ikke.

Milo

Skrevet
Ta dog en tur ut i verden, og få ting inn i perspektiv. Men kom hjem litt ydmyke; og ikke som verdensmestre..........for det er vi altså ikke.
Enig, og reis for all del lenger enn Svinesund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...