Gå til innhold

"Bestemmelse om veg"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg eier en eiendom som deler oppkjørsel med to andre. Normalt parkerer vi ikke her, men på en kommunal plass nede i veien, men nå har naboen i midten (jeg bor innerst) kjøpt seg en elbil, som han setter i oppkjørselen. Dette er en ganske trang vei, så det er knotete å komme forbi med sykkel, nesten umulig med rullestol og fullstendig håpløst med bil.

I dokumentene som hører med til min eiendom er det tingslyst to rettigheter: "Bestemmelse om veg" knyttet til de to eiendommene nedenfor min. Forklarte dette for naboen med den blokkerende bilen, og han kunne fortelle meg at veien var jo fortsatt der selv om bilen sto der, og det det gikk jo fint an å gå forbi om man gikk litt på tærne. Dessverre fant jeg ingen brukbar info om hva den rettigheten i rent praktiske forhold går ut på, og jeg finner heller ingen definisjon på nett.

Er det noen som har noen forslag til hvordan jeg kan gå frem her? Mulig det er noe rettspresedens ang. blokkering av vei andre har rettigheter på?

Anonymkode: 92e90...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

"Bestemmelse om vei"? Er det alt som står? Det finnes vel en avtale/servitutt som sier noe om veiretten din? 

Anonymkode: 16250...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta kontakt med kommunen og be om å få se alle tinglysye dokumenter knytter til eiendommen din. Det er stedet jeg ville startet. 

Anonymkode: 3883d...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Cunninlyngusts skrev (5 minutter siden):

Begynn å parker der du også, veien er der jo fortsatt.🤣

Anonymkode: 5209f...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ta kontakt med kommunen og be om å få se alle tinglysye dokumenter knytter til eiendommen din. Det er stedet jeg ville startet. 

Anonymkode: 3883d...e04

Er vel Kartverket som har tinglyste dokumenter, ikke kommunen. Hvem som helst kan logge inn og sjekke der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
12 minutter siden, Cunninlyngusts said:

Begynn å parker der du også, veien er der jo fortsatt.

Jeg har ikke bil, men jeg har et familiemedlem med rullestol som nå ikke kan komme seg forbi denne bilen og bort til mitt hus.

10 minutter siden, AnonymBruker said:

"Bestemmelse om vei"? Er det alt som står? Det finnes vel en avtale/servitutt som sier noe om veiretten din? 

Det er alt som står. "Bestemmelse om veg" og "Rettighetshaver: [meg]" i naboenes grunnbokutskrift. Ingen detaljer eller definisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke bil, men jeg har et familiemedlem med rullestol som nå ikke kan komme seg forbi denne bilen og bort til mitt hus.

Det er alt som står. "Bestemmelse om veg" og "Rettighetshaver: [meg]" i naboenes grunnbokutskrift. Ingen detaljer eller definisjon.

Hva med din grunnbok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det betyr jo bare at de har lov til å bruke vegen. 
Men om han blokkerer veien så vil jo ikke brannbil eller ambulanse komme forbi om det skulle skje noe og de må forbi.
Han får finne seg en annen parkering. 

Anonymkode: c3069...abb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Bestemmelse om veg» er standardformulering i grunnboken når det tinglyses vegrett. For å se hva denne retten konkret innebærer, må du bestille det tinglyste dokumentet.

https://www.kartverket.no/eiendom/skjema/kopi-av-tinglyst-dokument---fast-eiendom

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Javachip skrev (3 minutter siden):

«Bestemmelse om veg» er standardformulering i grunnboken når det tinglyses vegrett. For å se hva denne retten konkret innebærer, må du bestille det tinglyste dokumentet.

https://www.kartverket.no/eiendom/skjema/kopi-av-tinglyst-dokument---fast-eiendom

Ja, jeg mistenker også at det må foreligge en eller annen avtale som sier litt mer om hva retten innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Hva med din grunnbok?

Der står det ingenting. Såvidt jeg forstår nevnes ikke rettigheter i egen grunnbokutskrift.

2 minutter siden, Javachip said:

Skjønner. Komplisert dette her, trodde i min naivitet dette enten var en definert størrelse, eller fantes i et dokument jeg kunne finne hos kommunen eller digitalt hos kartverket. Får vel bestille da.

Prøvde å finne noen eksempler på hva et slikt dokument kunne inneholde (som f.eks. "ferdselsrett med bil" eller en definert bredde eller noe slikt), men fant ingenting. Er det sannsynlig at det står noe brukbart der? Dette er en tinglyst avtale fra 1975. Frykten er at innholdet i dette dokumentet er like vagt som det i grunnbokutskriften, og at vi står på stedet hvil med mindre jeg involverer advokat. Har neppe råd til det, og uansett kan jo det dra saken ut i månedsvis, mens veien til huset mitt er blokkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sperrer elbileieren for nødetater? I den forstand at utrykningsbiler som brann og ambulanse ikke når fram til ditt hus? Hvis det er tilfelle, ville jeg konferert med politiet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som andre sier må du sjekke hva som står i tinglysningen. Dersom boligen din er skilt ut fra en opprinnelig større eiendom, evt en av de eiendommene du deler innkjørsel med, vil du som regel bare har rett til å ferdes over eiendommen. Altså ikke rett til bilkjøring, bredde til rullstol ect, men gangrett. Det er heller ikke slik  at naboen ikke kan parkere der mtp utrykningskjøretøy, det er mange boliger i dette landet der utrykningskjøretøy ikke kan kjøre helt frem til døren. Og så spørs det jo hva som står i naboens papirer, er de lik dine eller er det ulike rettigheter?

Anonymkode: c3720...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Som andre sier må du sjekke hva som står i tinglysningen. Dersom boligen din er skilt ut fra en opprinnelig større eiendom, evt en av de eiendommene du deler innkjørsel med, vil du som regel bare har rett til å ferdes over eiendommen. Altså ikke rett til bilkjøring, bredde til rullstol ect, men gangrett. Det er heller ikke slik  at naboen ikke kan parkere der mtp utrykningskjøretøy, det er mange boliger i dette landet der utrykningskjøretøy ikke kan kjøre helt frem til døren. Og så spørs det jo hva som står i naboens papirer, er de lik dine eller er det ulike rettigheter?

Anonymkode: c3720...65d

Det er snakk om tre hus bygd samtidig, på en knaus, med felles oppkjørsel, i 1975. Rettighetene nevnes som sagt ikke i min grunnbokutskrift, men i naboenes (samt utledede dokumenter, som prospektet). Med hus 1 gis rettigheten "bestemmelse om veg" til hus 2 og 3, og med hus 2 gis denne rettigheten til hus 3.

Siden det er umulig å komme seg til eiendommen uten å bevege seg over naboenes tomter (med mindre man klatrer opp en fjellside), har jeg antatt at disse bestemmelsene handler om ferdselsrett. Spørsmålet er egentlig hva det betyr helt konkret. Det er en bilvei, ikke en sti, så igjen har jeg antatt bil, men kan jo ta feil.

Jeg har nå bestilt de tinglyste dokumentene fra kartverket, i håp om at det er noe tydeligere der hva "bestemmelse om veg" faktisk betyr i virkeligheten. 

vegbestemmelse.PNG

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vegretten angir din eiendoms adgang til å bruke veg på annen eiers grunn. Det kan både være en etablert veg som andre en eier får bruksadgang til, eller retten til å etablere ny veg på annen manns grunn.

Jeg tenker at det er relevant hvordan oppkjørsel er utformet. Har det tidligere vært kjøreadgang til husene, så vil parkering som hindrer slik bruk kunne være stridig med vegretten. Har det vært gangadgang, så vil også parkering som hindrer slik bruk kunne være stridig med etablert vegrett (men muligens vanskeligere å bevise).

Anonymkode: 0a32b...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker veldig rart om en nabo ytterst i et nabolag lovlig kan parkere bilen slik at den sperrer for normal adkomst til andres hus, uavhengig av om det står i en grunnbok eller ikke. Det er et normalt vilkår for rammetillatelse og igangsettingsøknad at det er ervervet grunn for adkomst til hus, eller at rett til dette er tinglyst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (44 minutter siden):

Virker veldig rart om en nabo ytterst i et nabolag lovlig kan parkere bilen slik at den sperrer for normal adkomst til andres hus, uavhengig av om det står i en grunnbok eller ikke. Det er et normalt vilkår for rammetillatelse og igangsettingsøknad at det er ervervet grunn for adkomst til hus, eller at rett til dette er tinglyst. 

Jepp, til og med i plan- og bygningsloven av 1965 var avkjørsel til bolig lovfestet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...