AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #1 Skrevet 29. juni 2022 Kanskje litt vag tittel, men det er rettet mot de der ute som har opplevd å møte veggen og ikke makte mer. Om det var pga. arbeidsforhold eller personlige forhold har ingenting å si. Hvordan sa dere fra til legen? Jeg har vært sykemeldt i 2 uker nå og har en time i morgen. Jeg gruer meg like mye til den som å dra på jobb. Jeg klarte ikke å fortelle legen alt sist, og han spurte egentlig ikke så mye heller. Da bare jeg skulle komme tilbake om jeg trengte å forlenge sykemeldinga, men jeg har hatt det kjempedårlig hjemme siden sist og føler meg ganske ensom i det her. Jeg sitter og gråter mens jeg skriver det her, men foran legen følte jeg meg helt tom. Anonymkode: a4408...cd4 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #2 Skrevet 29. juni 2022 Du nevner at du ikke klarer å fortelle alt til legen. Hva med å skrive notater med stikkord om hvordan du har det? Da er du sikker på at du husker å få med alt og kanskje det vil føles enklere å fortelle det ☺️ Legen kan jo ikke vite hvordan helsen din er, samt sørge for riktig hjelp med mindre du beskriver hvordan du har det. Lykke til! Anonymkode: acd50...f40 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #3 Skrevet 29. juni 2022 Begynn med at du synes det er vanskelig å snakke om det, da kan det hende han blir mer tålmodig og gir deg tid til å få det frem. Og så tar du med deg stikkord så du husker hva du vil si, som AB over sier. Det er kjempevanskelig, jeg vet det. Men det kommer til å gå bra! Det er så viktig at legen får vite hvordan du har det, ellers kan han ikke hjelpe deg ❤️ Anonymkode: 8b61f...a17 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #4 Skrevet 29. juni 2022 Lukk øynene, hold for nesa og hopp uti med begge beina når du kommer til legen. Vær helt ærlig og bare tøm utav deg alt du har. Det finnes ikke noen grunn til å holde tilbake. Det fungerte veldig bra for min del, jeg fikk hjelp. Anonymkode: 72b19...4e5 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #5 Skrevet 29. juni 2022 Takk til alle som svarer ♥️ Jeg har skrevet alt jeg vil si ned i tilfelle jeg ikke får det til. Jeg blir helt blank og bruker for lang tid til å finne ordene, så jeg tenkte det var greit å lage et "brev". Anonymkode: a4408...cd4 2
emilie123 Skrevet 29. juni 2022 #6 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk til alle som svarer ♥️ Jeg har skrevet alt jeg vil si ned i tilfelle jeg ikke får det til. Jeg blir helt blank og bruker for lang tid til å finne ordene, så jeg tenkte det var greit å lage et "brev". Anonymkode: a4408...cd4 Det er helt greit. Bedre å skrive det ned enn og ikke få ut ordene. En tidligere lege jeg hadde, satt pris på at jeg skrev ned ting før timen. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #7 Skrevet 29. juni 2022 Lurt! Jeg er generelt en person som sliter veldig (!) med å få sagt ting..og akkurat når jeg sitter hos legen så blir det litt sånn «Hm..jeg er ikke såååå dårlig akkurat nå? Teit å klage over noe jeg ikke kjenner på i dette øyeblikket», samt at jeg tror jeg distanserer meg litt..er veldig nervøs, og skamfull, og ja.. Løsningen for meg har blitt å skrive. Gjort det flere ganger, av og til på eget initiativ og stadig oftere på hans. Etter jevnlige timer over veldig lang tid, så vet han at det han kan se ikke alltid stemmer. Du kan skrive brev, og gi til han der og da. Bare si at dette synes jeg er veldig vanskelig å snakke om, så jeg har prøvd å skrive for å få ting bedre frem. Så kan han lese før dere snakker? Tar ofte mye kortere for han å lese et a4 ark, enn for deg å få ut alt set muntlig - så effektivt kan det være! Anonymkode: 358de...0c3 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #8 Skrevet 29. juni 2022 Slipp følelsene løs. Du gråter, det kan du gjøre hos legen også. Det er mange som sitter og gråter hos legen når nok er nok. Jeg hadde en skikkelig vond periode i fjor sommer. Kom til legen og det var vikar og han var dårlig i norsk. Jeg bare gråt, klarte ikke snakke. Jeg skrev på mobilen diagnosen jeg har (engstelig unnvikende pf) hikstet frem noen ord så han skjønte at det skjedde mye privat. Han sa han ikke forsto alt men at han forsto at det var såpass alvorlig at jeg måtte ha hjelp så jeg fikk en resept på piller jeg ellers ikke vil bruke. Anonymkode: 04661...ccd 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #9 Skrevet 29. juni 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Lurt! Jeg er generelt en person som sliter veldig (!) med å få sagt ting..og akkurat når jeg sitter hos legen så blir det litt sånn «Hm..jeg er ikke såååå dårlig akkurat nå? Teit å klage over noe jeg ikke kjenner på i dette øyeblikket», samt at jeg tror jeg distanserer meg litt..er veldig nervøs, og skamfull, og ja.. Løsningen for meg har blitt å skrive. Gjort det flere ganger, av og til på eget initiativ og stadig oftere på hans. Etter jevnlige timer over veldig lang tid, så vet han at det han kan se ikke alltid stemmer. Du kan skrive brev, og gi til han der og da. Bare si at dette synes jeg er veldig vanskelig å snakke om, så jeg har prøvd å skrive for å få ting bedre frem. Så kan han lese før dere snakker? Tar ofte mye kortere for han å lese et a4 ark, enn for deg å få ut alt set muntlig - så effektivt kan det være! Anonymkode: 358de...0c3 Jeg har akkurat det samme Jeg skal absolutt ta med brevet og gi det til ham i morgen. Håper jeg kan bli bedre på å prate om vanskelige ting etterhvert, men jeg kjenner ikke legen min så veldig godt og har høy terskel for å si fra og søke hjelp. Takk for fine ord ♥️ Anonymkode: a4408...cd4 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #10 Skrevet 29. juni 2022 Jeg må ofte ha notater også, fordi det er så kort tid, også snakker legen og man blir distrahert og jeg har ADHD 😬 Anonymkode: effee...3ba 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #11 Skrevet 29. juni 2022 Nå har jeg et veldig tett og godt forhold til fastlegen min, men det har tatt tid å bygge opp. Er mye jeg ikke sier av meg selv. Jeg har skrevet brev og levert på legesenteret på forhånd, jeg har også skrevet og fått han til å lese der og da. Det hjelper også som andre har sagt å si at det er vanskelig å snakke om, så legen forstår det er mer bak det du sier. Veldig varierende hvor god leger er på å lese folk, forstå det psykiske, samt hvor god tid de har, men du kommer ikke så langt med å ikke si noe heller. Min kom nå med en kommentar litt før sommeren om at han trodde det gikk bedre. At jeg var litt lettere. Det stemte ikke, jeg bare prøvde å holde meg sammen, bla fordi han skulle på ferie, og jeg lener meg mye på ham. Nå kjenner jeg ham godt nok til å si at det ikke stemmer, og kunne si grunnen, men det hadde vært vanskelig før. To dager etter knakk jeg sammen så det sang, så da fikk han det bekreftet, men målet er jo ikke å knekke, målet er å komme seg, og om du trenger mer sykemelding for å komme deg, må du si hvordan du har det. Noen får det også bedre av å jobbe litt, ha noe å gå til. Kommer an på hva du jobber med, om det er mulig og selvsagt formen, så godt mulig du vil få spørsmål om det, og da er det greit å ha tenkt igjennom det på forhånd. Håper det er greit jeg sender deg en flyende klem. Det er tøft i blant, men legen er der for å hjelpe. Masse lykke til. Anonymkode: 6a156...2a5 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #12 Skrevet 30. juni 2022 15 hours ago, AnonymBruker said: Nå har jeg et veldig tett og godt forhold til fastlegen min, men det har tatt tid å bygge opp. Er mye jeg ikke sier av meg selv. Jeg har skrevet brev og levert på legesenteret på forhånd, jeg har også skrevet og fått han til å lese der og da. Det hjelper også som andre har sagt å si at det er vanskelig å snakke om, så legen forstår det er mer bak det du sier. Veldig varierende hvor god leger er på å lese folk, forstå det psykiske, samt hvor god tid de har, men du kommer ikke så langt med å ikke si noe heller. Min kom nå med en kommentar litt før sommeren om at han trodde det gikk bedre. At jeg var litt lettere. Det stemte ikke, jeg bare prøvde å holde meg sammen, bla fordi han skulle på ferie, og jeg lener meg mye på ham. Nå kjenner jeg ham godt nok til å si at det ikke stemmer, og kunne si grunnen, men det hadde vært vanskelig før. To dager etter knakk jeg sammen så det sang, så da fikk han det bekreftet, men målet er jo ikke å knekke, målet er å komme seg, og om du trenger mer sykemelding for å komme deg, må du si hvordan du har det. Noen får det også bedre av å jobbe litt, ha noe å gå til. Kommer an på hva du jobber med, om det er mulig og selvsagt formen, så godt mulig du vil få spørsmål om det, og da er det greit å ha tenkt igjennom det på forhånd. Håper det er greit jeg sender deg en flyende klem. Det er tøft i blant, men legen er der for å hjelpe. Masse lykke til. Anonymkode: 6a156...2a5 Tusen takk ♥️ du får en flytende klem tilbake. Det er godt å høre at du kan si fra, det må jeg også bli bedre på. Det er også fint å lese at flere er i samme båt. Gruet meg masse til timen idag, men jeg har med brevet og satser på at det går bra. Anonymkode: a4408...cd4 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #13 Skrevet 30. juni 2022 Lykke til i dag! 🌸 Det går fint! Dersom legen ikke kjenner deg så godt, så kan det være lurt om du klarer (i brevet eller å si) å fortelle at du har lett for å bagatellisere eller å gi inntrykk av at det ikke er så galt. Om det stemmer da. For det er ganske greit om legen vet, og det tar tid å finne ut. Jeg jobber stadig med å bli bedre til å være ærlig, både med meg selv og han. Men det går altså best skriftlig..og det er en sær blanding av skremmende og betryggende når han kommer med kommentarer som viser at han nå kjenner meg litt for godt 😬 «Jeg vet ikke helt om jeg tror på det, og er usikker på om du tror det selv?» Om jeg faller for fristelsen til den enkle «det går greit», så vet han at det ikke nødvendigvis er sant. At jeg fort kan svare det jeg ønsker skal stemme..og gjerne ikke klarer helt å være ærlig med meg selv heller. Utfordrer meg ganske direkte på det etter hvert.. Men det tok tid å komme dit da, så gjerne del den informasjonen. (Om noen leser og tenker at dette er teit og bortkasta tid for legen når en ikke klarer å bare si hvordan ting er, så må jeg bare få si at for noen av oss stikker dette problemet ganske dypt. Så det er ikke bare å ta seg sammen og gjøre det.. Og det vet min lege heldigvis, er så gull verdt, og hjelper meg på to plan) En av AB’ene over. TS: fortell gjerne hvordan det gikk etter timen! Om du vil. Jeg aner ikke hvem du er, men tenker på deg! 💪 Anonymkode: 358de...0c3 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #14 Skrevet 30. juni 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Lykke til i dag! 🌸 Det går fint! Dersom legen ikke kjenner deg så godt, så kan det være lurt om du klarer (i brevet eller å si) å fortelle at du har lett for å bagatellisere eller å gi inntrykk av at det ikke er så galt. Om det stemmer da. For det er ganske greit om legen vet, og det tar tid å finne ut. Jeg jobber stadig med å bli bedre til å være ærlig, både med meg selv og han. Men det går altså best skriftlig..og det er en sær blanding av skremmende og betryggende når han kommer med kommentarer som viser at han nå kjenner meg litt for godt 😬 «Jeg vet ikke helt om jeg tror på det, og er usikker på om du tror det selv?» Om jeg faller for fristelsen til den enkle «det går greit», så vet han at det ikke nødvendigvis er sant. At jeg fort kan svare det jeg ønsker skal stemme..og gjerne ikke klarer helt å være ærlig med meg selv heller. Utfordrer meg ganske direkte på det etter hvert.. Men det tok tid å komme dit da, så gjerne del den informasjonen. (Om noen leser og tenker at dette er teit og bortkasta tid for legen når en ikke klarer å bare si hvordan ting er, så må jeg bare få si at for noen av oss stikker dette problemet ganske dypt. Så det er ikke bare å ta seg sammen og gjøre det.. Og det vet min lege heldigvis, er så gull verdt, og hjelper meg på to plan) En av AB’ene over. TS: fortell gjerne hvordan det gikk etter timen! Om du vil. Jeg aner ikke hvem du er, men tenker på deg! 💪 Anonymkode: 358de...0c3 Jeg sa det rett og slett som det var, at jeg ikke klarer å tenke helt klart så jeg skrev alt ned. Det syns han var fint. Ble ikke mange spørsmål fra hans side, men han har alltid vært sånn. Det er fint å ha det ute av verden, nå har jeg sagt det jeg måtte si for å få hjelp. Setter stor pris på omtanken og varme ord 🥲♥️ Anonymkode: a4408...cd4 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #15 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg sa det rett og slett som det var, at jeg ikke klarer å tenke helt klart så jeg skrev alt ned. Det syns han var fint. Ble ikke mange spørsmål fra hans side, men han har alltid vært sånn. Det er fint å ha det ute av verden, nå har jeg sagt det jeg måtte si for å få hjelp. Setter stor pris på omtanken og varme ord 🥲♥️ Anonymkode: a4408...cd4 Fint 🌸 Klem❤️ Anonymkode: 72c21...44d
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #16 Skrevet 30. juni 2022 Jeg har sagt ting som dette »snart rabler det for meg!» »nå holder jeg ikke ut!» »jeg trenger hjelp» »nå går det dårlig igjen!» Jeg har verdens mest tålmodige lege 😛 Anonymkode: 68170...332
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #17 Skrevet 30. juni 2022 Noen ganger skriver jeg et brev også, som jeg får han til å lese når jeg er der. For skal jeg si det med ord der og da, blir det enten så mye hulking at jeg ikke får frem ord, eller så er jeg totalt kald og nummen og får ikke frem alvoret Legen sitter tålmodig og leser alt 😅 Anonymkode: 68170...332
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #18 Skrevet 1. juli 2022 Har verdens beste lege! Han leser meg som oftest helt riktig! Han forstår når jeg er en fare for meg selv før jeg vet det selv. Han har reddet livet mitt mange ganger, selvom jeg har vært sint på han de gangene han vil legge meg inn på tvang. Anonymkode: e98ea...dbc
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2022 #19 Skrevet 1. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 9.42): Kanskje litt vag tittel, men det er rettet mot de der ute som har opplevd å møte veggen og ikke makte mer. Om det var pga. arbeidsforhold eller personlige forhold har ingenting å si. Hvordan sa dere fra til legen? Jeg har vært sykemeldt i 2 uker nå og har en time i morgen. Jeg gruer meg like mye til den som å dra på jobb. Jeg klarte ikke å fortelle legen alt sist, og han spurte egentlig ikke så mye heller. Da bare jeg skulle komme tilbake om jeg trengte å forlenge sykemeldinga, men jeg har hatt det kjempedårlig hjemme siden sist og føler meg ganske ensom i det her. Jeg sitter og gråter mens jeg skriver det her, men foran legen følte jeg meg helt tom. Anonymkode: a4408...cd4 Jeg sier: "Det går skikkelig dårlig for tiden, jeg har det ikke bra". Også utbroderer jeg og forklarer hva jeg mener med det. Enkelt og greit. Anonymkode: 5333f...af5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå