AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #1 Skrevet 29. juni 2022 Finnes det positive nyheter om el-sparkesykkel? Føler jeg har kun fått negative ting om el-sparkesykkel. Anonymkode: 10ab6...dc8
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #2 Skrevet 29. juni 2022 Hvordan skal det komme gode nyheter for sparkesykkel når den er en plage for alle? Folk har fått 2 bein å gå med og å gå er mye bedre enn å rase rundt på et motorkjøretøy som gjør deg feitere og feitere. Anonymkode: 9b889...ec6 6 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #3 Skrevet 29. juni 2022 El-sparkesykkel er et fantastisk hjelpemiddel. De man kjøper altså. Man kommer seg lett til tog og buss og trenger ikke stresse med bil og parkering. Tar de lett med seg på offentlige kommunikasjonsmidler. Er spesielt kjekt om man har problemer med en fot feks og man ikke kan kjøre, men kommer seg likevel til toget. Ser intet negativt med elsparkesykkelen. Virkelig ikke. Anonymkode: a46fd...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #4 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): El-sparkesykkel er et fantastisk hjelpemiddel. De man kjøper altså. Man kommer seg lett til tog og buss og trenger ikke stresse med bil og parkering. Tar de lett med seg på offentlige kommunikasjonsmidler. Er spesielt kjekt om man har problemer med en fot feks og man ikke kan kjøre, men kommer seg likevel til toget. Ser intet negativt med elsparkesykkelen. Virkelig ikke. Anonymkode: a46fd...a6f Ikke bra for gående når folk kommer i rasende fart enten bak deg eller mot deg. Jeg bruker stokk pga dårlig balanse og balansen min gjør at jeg sjangler litt når jeg går. Jeg har enda igjen å oppleve at el-sparkesyklister tar hensyn til dette og for ikke å snakke om faren de utsetter blinde og svaksynte for. Å kjøre el-sparkesykkel er egoistisk. Anonymkode: 9b889...ec6 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #5 Skrevet 30. juni 2022 Hadde en positiv opplevelse i går. Så ei gammel dame, hun må da ha vært over 70, som kom susende oppover en bratt bakke på elsparkesykkelen. Stort smil hadde hun og. Tipper hun var glad hun slapp å gå opp den bakken. Så ja! Det finnes solskinnshistorier. Anonymkode: daf12...a24 6
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #6 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke bra for gående når folk kommer i rasende fart enten bak deg eller mot deg. Jeg bruker stokk pga dårlig balanse og balansen min gjør at jeg sjangler litt når jeg går. Jeg har enda igjen å oppleve at el-sparkesyklister tar hensyn til dette og for ikke å snakke om faren de utsetter blinde og svaksynte for. Å kjøre el-sparkesykkel er egoistisk. Anonymkode: 9b889...ec6 Å kjøre el-sparkesykkel er smart og miljøvennlig. Men man skal selvfølgelig ta hensyn! Det er noen unggutter som bryter de reglene mens voksne pleier å ta hensyn. I motsetning til racersyklistene 😊 Anonymkode: a46fd...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2022 #7 Skrevet 30. juni 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Å kjøre el-sparkesykkel er smart og miljøvennlig. Men man skal selvfølgelig ta hensyn! Det er noen unggutter som bryter de reglene mens voksne pleier å ta hensyn. I motsetning til racersyklistene 😊 Anonymkode: a46fd...a6f Å gå er enda mer miljøvennlig og så kommer en i form av det. Anonymkode: 9b889...ec6 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #8 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 14.31): Hvordan skal det komme gode nyheter for sparkesykkel når den er en plage for alle? Folk har fått 2 bein å gå med og å gå er mye bedre enn å rase rundt på et motorkjøretøy som gjør deg feitere og feitere. Anonymkode: 9b889...ec6 Antar du føler det samme om folk som kjører bil også? De fleste nordmenn er jo nærmest besatt av å kjøre bil så mye de kan, selv på distanser de enekt kunne "gått på beina"... Fra et miljøperspektiv er el-sparkesykkel åpenbart et mye bedre valg enn bilen. Dessverre er ikke nisselandet Norge tilrettelagt for annet enn bilkjøring, så det er risikosport å både gå, sykle og kjøre sparkesykkel i de fleste byer og bygder her til lands. I fremtiden kommer det trolig egne veier til sykler, sparkesykler og andre miljøvennlige transportformer. Men her til lands skjer vel ikke det før klimaendringene er så store at vi skjønner at ting snart går til helvete for menneskeheten. 😄 Anonymkode: 5b082...a02 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #9 Skrevet 12. august 2022 Bor i lite tettsted hvor det er masse åser og elsparker har ført til at unger møtes mer på tvers av nabolagene og ungene kan komme seg på trening på egenhånd i neste tettsted (3km unna) Det er gang og sykkelsti overalt så det er trygt. Ungene er mye mindre avhengige av oss. Anonymkode: 1aca6...2b0 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #10 Skrevet 12. august 2022 Problemet er ikke sykkelen, men de idiotene som bruker dem. De fleste tror jo resten av verden skal flytte seg for dem, og tar null hensyn. Anonymkode: f148f...b2b 3 1
HoppeMus Skrevet 12. august 2022 #11 Skrevet 12. august 2022 Jeg så en positiv nyhet om el-sparkesykkel. Det var at en hadde blitt kastet i vannet og blitt ødelagt. Tenker det er en mindre el-sparkesykkel med en idiot bak rattet på veien. 🙂 7
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #12 Skrevet 12. august 2022 Vi har hatt enormt stor nytte og glede av sparkesyklene. Vi kommer oss til en badeplass der det er knapt med parkering, men for langt å gå. Vi kommer oss tett på nye turløyper. Da jeg slet med benhinnebetennelse var det helt fantastisk å bare ta en slik en noen hundre meter ved behov. Har vi vært ute til middag slipper vi taxikø, med den bonusen at vi ikke forurenser med bilkjøring. På storbytur til blant annet Berlin og Stockholm var elsparkesyklene en super måte å komme seg rundt på, og få sett byene på en utmerket måte. Som elsparkesyklist kan jeg nok irritere en og annen bilist, jeg holder meg på veien, akkurat som jeg gjør når jeg sykler. Som sjåfør synes jeg de fleste elsparkesyklister oppfører seg bra, og holder seg godt til høyre i veibanen. De som bommer er oftest ungdommer uten trafikkforståelse. Som fotgjenger synes jeg elsparkesyklene tar greit hensyn, med noen få unntak. Jeg tror noen bare velger å være irritert. Før handlet jo alle disse trådene om syklister. Det må være en kjip måte å leve livet sitt på. Anonymkode: 79a16...7fa 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #13 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 14.31): Hvordan skal det komme gode nyheter for sparkesykkel når den er en plage for alle? Folk har fått 2 bein å gå med og å gå er mye bedre enn å rase rundt på et motorkjøretøy som gjør deg feitere og feitere. Anonymkode: 9b889...ec6 Elsparkesykkelen er ikke noe annet enn en transportmiddel på lik linje som (el)sykkel, bil, buss, osv. Det er ikke alle som kan eller har godt av å gå milevis på asfalt. Anonymkode: ea1ae...4eb 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #14 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Problemet er ikke sykkelen, men de idiotene som bruker dem. De fleste tror jo resten av verden skal flytte seg for dem, og tar null hensyn. Anonymkode: f148f...b2b Som med syklistene. Anonymkode: a46fd...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #15 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som med syklistene. Anonymkode: a46fd...a6f Synes syklistene skaper mer problem her, ligger gjerne i grupper og man må ligge legge etter de fordi det er for trangt/uoversiktlig til å kjøre forbi. Møter på de hver dag. Mer utrolig at det ikke blir fler forbikjøringsulykker pga syklistene (les middelaldrende menn). Anonymkode: 1aca6...2b0 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #16 Skrevet 12. august 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Antar du føler det samme om folk som kjører bil også? De fleste nordmenn er jo nærmest besatt av å kjøre bil så mye de kan, selv på distanser de enekt kunne "gått på beina"... Fra et miljøperspektiv er el-sparkesykkel åpenbart et mye bedre valg enn bilen. Dessverre er ikke nisselandet Norge tilrettelagt for annet enn bilkjøring, så det er risikosport å både gå, sykle og kjøre sparkesykkel i de fleste byer og bygder her til lands. I fremtiden kommer det trolig egne veier til sykler, sparkesykler og andre miljøvennlige transportformer. Men her til lands skjer vel ikke det før klimaendringene er så store at vi skjønner at ting snart går til helvete for menneskeheten. 😄 Anonymkode: 5b082...a02 Bah. Akkurat som om det bare er nordmenn som kjører bil her i landet. Tilrettelegging for forskjellige transportmidler varierer mye etter hvor i landet du bor, f.eks. har flere bysentra trange og snirklete gater som egner seg dårlig for biltrafikk, mens utenfor bysentra blir det mer at man må ha bil for å komme fram. I Oslo er det etterhvert bygd ut egne traseer for sykler/sparkesykler, men likevel fortsetter mange å sykle i høy fart på trange fortau, Som fotgjenger opplever jeg at bilister tar langt mer hensyn til meg enn det mange syklister og sparkesyklister gjør; noe av det mer stressende jeg vet er de jeg hverken hører eller ser der de kommer i full fart rett bak meg, og fyker forbi så nært at de nesten er borti. Jeg får sånn støkk at jeg må bruke litt tid på å komme meg, dette er ganske plagsomt og gjør at jeg har begynt å være mer redd når jeg er ute og går. Anonymkode: a1680...564 1
Gibralfaro Skrevet 12. august 2022 #17 Skrevet 12. august 2022 Positive nyheter er ikke like ønskelig i media som før, for det skaper ikke like mange klikk, og genererer derfor ikke like store reklameinntekter. Det er derfor det er så mye sensasjonsjournalistikk, og fokus på det negative. Det er jo lenge siden media begynte å generere nyhetssaker basert på svake teorier og utsagn, kun for å tiltrekke seg lesere, og for å gi oss noe å frykte/følge med på, slik at de kan selge enda mere, og tjene enda mere penger. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #18 Skrevet 12. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bah. Akkurat som om det bare er nordmenn som kjører bil her i landet. Tilrettelegging for forskjellige transportmidler varierer mye etter hvor i landet du bor, f.eks. har flere bysentra trange og snirklete gater som egner seg dårlig for biltrafikk, mens utenfor bysentra blir det mer at man må ha bil for å komme fram. I Oslo er det etterhvert bygd ut egne traseer for sykler/sparkesykler, men likevel fortsetter mange å sykle i høy fart på trange fortau, Som fotgjenger opplever jeg at bilister tar langt mer hensyn til meg enn det mange syklister og sparkesyklister gjør; noe av det mer stressende jeg vet er de jeg hverken hører eller ser der de kommer i full fart rett bak meg, og fyker forbi så nært at de nesten er borti. Jeg får sånn støkk at jeg må bruke litt tid på å komme meg, dette er ganske plagsomt og gjør at jeg har begynt å være mer redd når jeg er ute og går. Anonymkode: a1680...564 Som syklist i Oslo så sitter jeg med en annen erfaring. Det er dessverre alt for mange sjåfører som ikke viser hensyn eller ikke følger vikeplikten. Selv om det er tilrettelagt for sykkel i Oslo så er det betyr ikke det nødvendigvis at det er trygt over alt. Jeg har blant annet opplevd å bli presset inntil fortauskanten av aggressive bussjåfører som på liv og død skulle forbi meg i en sving. Dette til tross for at det er rød sykkelfelt der. Så jeg forstår hvorfor mange velger fortau selv om det er tilrettelagt. Spesielt hvis man er en uerfaren eller usikker syklist. Men mange syklister må absolutt bli flinkere til å vise hensyn til fotgjengere og tilpasse farten, så det er jeg enig i. Anonymkode: ea1ae...4eb 1 1
I Grosny Skrevet 12. august 2022 #19 Skrevet 12. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 30.6.2022 den 20.44): Å kjøre el-sparkesykkel er smart og miljøvennlig. Men man skal selvfølgelig ta hensyn! Det er noen unggutter som bryter de reglene mens voksne pleier å ta hensyn. I motsetning til racersyklistene 😊 Anonymkode: a46fd...a6f Problemet er at trafikanter med forskjellig hastighet deler på begrenset veiområde. En racersykkel kan f.eks gå i over 40 km/t og det er ikke trygt på fortauet, og ikke alltid trygt i bilveibanen heller, der farten blir så lav at stygge forbikjøringer skjer. Så kom elsparkesykkelen, et nytt og uvant transportmiddel som ofte går i 20. Den passer heller ikke inn, untatt på rene sykkelveier . Elsparkesykkelen er ny, og ikke godt nok innarbeidet i transportplaner enda. Og har de planer så er de vel mest på planleggingsstadiet. Endret 12. august 2022 av I Grosny 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2022 #20 Skrevet 12. august 2022 Jeg begynner med en vits. En bilist, en syklist og en fotgjenger kommer i i en bar. Her er 9 kjeks til dere, sier bartender. Bilist tar 8 kjeks og sier til fotgjengeren, pass på at han der ikke tar din kjeks. Såeh, hva er poenga mitt. Elsparkesykler er kjempepositivt. Det er "last mile" transport og får mange flere til å kunne komfortabelt velge kollektivt trafikk til og fra jobb, eller på fritiden, istedenfor å kjøre bil. Alle de som ikke klarer, ikke gidder, eller ikke har tid til Å GÅ samme lange strekninger. Og tro meg, det er mange. Det kan godt være det er bare sunt å bruke 30-40 min for å gå fra busstopp/tbane/tog og helt hjem, men mange vil rett og slett ikke ha tid til dette i allerede tidspresset hverdag. Og mange vil bare ikke orke og det er også greit. Vel, disse ville valgt bil om elsparkesykler ikke fantes - mest forurensede og plasskrevende alternativ. Hver gang man ser en elsparkelsyklist - burde man tenkte, at her er det en bil mindre på veien i dag. Istedenfor tenker mange "han/hun kunne gått". Og tror det er derfor de er mer negativt innstilte. Også sånne flotte regler om at man kan bare kjøre på fortau i 5 km/t? Om man hadde tid til slik, ville man gått ja. Hva om bilistene fikk samme regler? Nei, fotgjengere og skliter/sparkesyklister bør ikke måtte dele vei, rett og slett. Og jeg irriterer meg fortsatt pga promille-regel på sparkesykler. Jenter i storbyer brukte elsparkesykkel som en ny trygg transport hjem etter en fest. Tryggere enn taxi, ta buss, å gå. Du kjører rett og slett fra alle fulle innpåslitne typer, helt perfekt. Og på grunn av en eller to berusede MENN så har ikke jentene lengre denne muligheten. Nettopp menn, fordi det er nøyaktig 0 jenter som kjørte i hjel på fylla på elsparkesykler. Er det rettferdig? Anonymkode: d80c6...b09 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå