Gå til innhold

Når avlive gammel hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle sammen.

Vi sliter med å ta et vanskelig valg om vi skal la vår gamle Jack Russel på 15,5 år gå, eller om han fremdeles har et godt liv. Han strever med å gå i trapper, vegrer seg før han "setter utfor", og ramler litt når han går både opp og ned. Han har helt sluttet å hoppe opp i sofaen for leenge siden. Han har også helt sluttet å bjeffe, og viser ulike tegn til demens. For eksempel "sitter han fast" ulike steder i huset, og vår tidligere svært løsningsorienterte hund finner ikke veien "ut". Han vil aboslutt ikke ha kos eller bli klødd lenger, spesielt på kroppen, men vi får av og til kose og klø han på hode/hals. Han vil ikke bli med på turer lenger, bare små tisseturer før han snur og vil hjem, og han tisser og gjør fra seg inne flere ganger i uken. Løfter ikke bakbena lenger når han tisser. Hørselen ble kraftig redusert for mange år siden, og er tilnærmet borte nå. Synet er veldig svekket, spesielt siste halve året, så han krasjer stadig vekk i vindu, vegger, stoler, osv. Han sover hele dagen og har begynt å røyte noe enormt. Han blir glad av å se far i huset, men viser ingen interesse av oss andre, eller andre mennesker/dyr generelt. Han har enorm matlyst, og viser mye glede rundt måltider! Av og til viser han lignende entusiasme rett etter at han har tisset for eksempel, men det er kanskje maks en gang eller to i uka. Han har begynt å nappe mat ut av hendene våre når han kan, noe som vi kanskje lurer på er demensen som hindrer impulskontrollen. Det virker egentlig som mat er det eneste han tenker på.

Hunden er mye alene på dagtid, så vi kan ikke alltid være der for å hjelpe han i trappa, eller sørge for at han kommer seg ut ofte nokke for å gå på do. Vi ser en hund som har forandret seg veldig mye, men sliter med å vite når nok er nok. 😞 Jeg får ikke sove om natta fordi jeg tenker på dette her. Han viser jo glede av og til (spesielt med måltider), men dette er en hund som stort sett har vært en byllt med glede fra morgen til kveld hele livet. Hva tenker dere?

Anonymkode: 0605e...6ce

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes jo du beskriver en hund med store problemer i det daglige. At han ikke liker kos lenger kan jo komme av smerter. At han ikke klarer å gå trapper, ikke vil gå tur osv er gjenkjennelig for meg, sånn var min også da jeg bestemte meg. Da min ikke klarte å reise seg opp en dag bestemte jeg meg for at nå er det nok- den hunden skal slippe å leve for min skyld, den har det ikke bra. Egentlig fikk jeg dårlig samvittighet for å ha drøyd det for lenge. 

Det er fryktelig vondt å ta avgjørelsen, men det er dessverre en del av ansvaret man har som hundeeier. Jeg har ikke orket å få meg ny hund, for så vondt var det. 

Det eneste jeg angrer på (i tillegg til at jeg ventet for lenge) var at jeg ikke fikk gjort avlivingen hjemme, siden hunden hatet å dra til veterinærklinikken. 

Flere veterinærer kan komme hjem. På Romerike finnes f.eks "Hjemmeveterinæren". 

Jeg føler med deg ❤

Anonymkode: f5591...6c1

• Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig høres det ut som en hund jeg ville avlivet allerede. Veldig begrenset livskvalitet og mest sannsynlig smerter siden han unngår/kvier seg for forskjellige bevegelser. 

Anonymkode: 76e97...75f

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt ærlig høres det ut som en hund jeg ville avlivet allerede. Veldig begrenset livskvalitet og mest sannsynlig smerter siden han unngår/kvier seg for forskjellige bevegelser. 

Anonymkode: 76e97...75f

Håper dine barn sier det samme om deg når du blir gammel å kvier deg over visse bevegelser.

Anonymkode: 297c0...1b0

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar dere!❤️ Dette er det jævligste valget noen sinne, men vi har egentlig bestemt oss for at nå er tiden ute. Men samtidig er vi jo også livredd for å angre etterpå og tenke at det var for tidlig, og at hunden fint kunne hatt det bra mange måneder til. Godt å få lufte tankene litt, og takk for ærlige svar, det trenger vi. 

• Hjerte 2
Skrevet (endret)

Basert på det du skriver er mitt første spørsmål om dere har vært til veterinær og fått tilbakelemding derfra på helsen til hunden? Jeg tror kanskje de også vil råde dere til avliving... 

Endret av Carrot
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg følte det samme som deg når det gjaldt katten min. Hun var så glad i perioder i døgnet men ellers var hun veldig lei og sliten. Jeg har en flink dyrlege som jeg tok henne med til og han sa at hun hadde kreft i hele mage- og tarmregionen. Vi hadde operert henne 3 ganger før, men nå var hun 14 og han sa at det var best at hun slapp. Så da gjor jeg det, der og da. Det var grusomt og jeg gråt mye. Men jeg angrer ikke. Hun har det bedre nå. 

Anonymkode: 55b21...ea0

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Har dere snakket med veterinær?  

Ut fra hva du skriver ville jeg latt hunden slippe. 

Anonymkode: 7b59d...7a4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes faktisk at du er et dårlig menneske som ikke allerede har tatt dette valg. 
For meg så høres det ut som denne hunden har et liv i smerter og det er ikke ok. 
Det er egoistisk å tenke på seg selv i denne situasjonen når hunden tydelig lider. 
Jeg vet hva jeg snakker om for jeg hadde 6 hunder på 10 år som måtte avlives pga sykdom. 
Det er jævlig men MÅ gjøres. 
Bestill time idag!!!

Anonymkode: 7b5e1...a5d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tusen takk for svar dere!❤️ Dette er det jævligste valget noen sinne, men vi har egentlig bestemt oss for at nå er tiden ute. Men samtidig er vi jo også livredd for å angre etterpå og tenke at det var for tidlig, og at hunden fint kunne hatt det bra mange måneder til. Godt å få lufte tankene litt, og takk for ærlige svar, det trenger vi. 

Vi tenkte det samme da vi avlive katten vår, men i ettertid har vi innsett at vi ventet alt for lenge🥺 Det er ikke så lett å ta avgjørelsen, men jeg tror også tiden er inne for hunden deres. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Carrot said:

Basert på det du skriver er mitt første spørsmål om dere har vært til veterinær og fått tilbakelemding derfra på helsen til hunden? Jeg tror kanskje de også vil råde dere til avliving... 

Hei! Han var sist til veterinær for ca 5 mnd siden. Da var han i begynnende fase av dens tilstanden han er i nå, lignemde symptom, men ikke like ille/ofte. Fikk medisiner for gikt/smerter som vi skulle prøve og som han skulle/skal gå på resten av livet. Vetrinæren sa han kunne ha noen år igjen om vi var heldige, men hunden har nok dessverre blitt dårligere.. Vi bestilte akkurat time til vetrinær i morgen, og prøver å forberede oss på utfallet.

Skrevet

Som eier av en hund på 13,4 år, så er min mening at hunden deres virker å ha dårlig livskvalitet. Når det ikke er glede annet enn ved måltider og ved kos med en person, er det rimelig å tenke at det er greit å avslutte. 

Til sammenligning er vår gamle dame ekstatisk når vi går tur. Hun klarer ikke å gå lange distanser, men sitter i sekk og koser seg med å følge med. Hun er over seg glad så fort noen kommer, og man kan stille klokka etter når måltidene serveres for hun elsker mat. Hun sover mye, men er allikevel med der ting skjer. Trapper går hun greit, dog noe saktere enn før. 

Så når man sammenligner disse to seniorene er det mye som taler for at hunden deres har kommet til veis ende. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Min mening er at denne hunden allerede skulle vært avlivet. Den har det jo ikke godt. 

Anonymkode: 0ba86...882

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei! Han var sist til veterinær for ca 5 mnd siden. Da var han i begynnende fase av dens tilstanden han er i nå, lignemde symptom, men ikke like ille/ofte. Fikk medisiner for gikt/smerter som vi skulle prøve og som han skulle/skal gå på resten av livet. Vetrinæren sa han kunne ha noen år igjen om vi var heldige, men hunden har nok dessverre blitt dårligere.. Vi bestilte akkurat time til vetrinær i morgen, og prøver å forberede oss på utfallet.

Jeg tenker at som ansvarlige hundeeiere er det viktig å kunne akseptere at ens eget behov for å holde på hunden må vike for hundens behov for et smertefritt og godt liv. Det trenger ikke bety at hunden må være sprek og spretten som den var som yngre, men det skal være tydelig at hunden har det bra, at den logrer, har interaksjoner med familien sin, ønsker å være en del av dette og ikke viser tegn til ubehag. Uten dette er det på tide å ta vurderingen om å gi slipp, det er alltid vi som eiere som holder fast for lenge for vår egen del på bekostning av kjæledyret og det er ugreit tenker jeg.. 
Det største ansvaret man har når man tar på seg et kjæledyr er å vite når det skal avlives ❤️ 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Carrot said:

Jeg tenker at som ansvarlige hundeeiere er det viktig å kunne akseptere at ens eget behov for å holde på hunden må vike for hundens behov for et smertefritt og godt liv. Det trenger ikke bety at hunden må være sprek og spretten som den var som yngre, men det skal være tydelig at hunden har det bra, at den logrer, har interaksjoner med familien sin, ønsker å være en del av dette og ikke viser tegn til ubehag. Uten dette er det på tide å ta vurderingen om å gi slipp, det er alltid vi som eiere som holder fast for lenge for vår egen del på bekostning av kjæledyret og det er ugreit tenker jeg.. 
Det største ansvaret man har når man tar på seg et kjæledyr er å vite når det skal avlives ❤️ 

Tusen takk for fint og ærlig svar. ❤️ Du sier mye av det samme som vi har sagt til barna, men kjenner vi trenger veldig å høre det selv.❤️ 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tenker at det er verre å se tilbake å tenke at man gjorde det for sent, at hunden led unødvendig lenge den siste tiden. 

Anonymkode: 0ba86...882

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde fått en veterinær til å komme på besøk og avlive hunden i stedet for å dra innom en fremmed sted som lukter død. 

Hunden vil dø mye mer komfortabelt i hjemmet sitt ❤️ Samme gjelder det for andre dyr

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det flere ting som tilsier at denne hunden har store smerter og ikke er lykkelig. Den bare eksisterer og har i ingenting igjen av det som gjør et hundeliv et godt hundeliv. Hadde ikke latt hunden vært alene et sekund til og latt han slippe så fort som mulig.

Anonymkode: db5ff...d0b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

- en ting til som dere kan tenke på er hvem som skal følge hunden helt til det siste. Det er en myte at ikke hunden vet hva som skjer, det ser man på puls osv som veterinær - så forbered dere på hvem som evt skal få være med på spørytene og avskjeden. 

Anonymkode: 673b4...a0a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta han med til veterinær nå og få en uttalelse på det. Det er en mental tung prosess å bestemme seg for at nå er det nok og da hjelper det at vetrinæren har sagt at det er ok å gjøre det nå eller dra hjem og ha en uke sammen før avskjed. Jeg har nettopp avlivet min, og i forkant sa vetrinær at vi var i overgangsfasen. Dvs at vi kunne vente litt men at det krevde en del tilrettelegging. Hun sa også at vi måtte være mentalt innstilt på at tiden var inne før hun ville gjøre det. Så, det ble noen uker med bæring opp og ned trapper. Trille i vogn. Gå litt i hagen. Bruke ulike leker som stimulerte hunden. Masse kos og veldig mye gråt. Det var godt når det var gjort, vi kunne ikke ventet lengre enn vi gjorde men vi er glad for de siste ukene vi hadde. Jeg er hjemmeværende så vi hadde kapasitet til å gi god omsorg hele veien. Dog var det vår andre hund det gikk mere ut over. Nå bruker vi tiden på å hjelpe siste hunden med sorgen den har. Når det er over ser dere bedre at det var riktig. Lykke til ♥️

Anonymkode: a7258...7cc

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...