Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye eller hvor lite er du komfortabel med å ha på bufferkonto? Hvor mye bør jeg ha i min situasjon?

Vi eier et hus, en helt ny leilighet (tenker det er lite som kan skje med den i og med at den er helt ny) og en hytte. Vi har to biler, der den eldste snart blir solgt og vi kjøper helt ny. Vi har fire barn og helt ordinære jobber, får vell ca 1,3 mill før skatt til sammen. Vi pleier ikke reise på dyre ferier,  vi har en campingvogn og bruker stort sett den på sommeren. 
vi har ca 3,2 mill i lån til sammen på hus og utleieleiligheten.

Akkurat nå har vi nesten 500k på konto, men hvor mye bør vi ha? Skjønner det er for mye, og tenker å betale ned ekstra på huslånet, men er usikker på hvor mye vi bør ha stående igjen. Akkurat nå er vi ikke interessert i å investere sp mye i fond og akskjer da der føles tryggere å betale ned på lånet. Sparer litt i fond og askjer hver mnd.

vet det er mange flinke mennesker her, så håper på noen gode råd :)

Anonymkode: 01a6f...9e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har vært mange diskusjoner om dette, og det er delte meninger om behovet for en bufferkonto finnes i det hele tatt, men jeg er av den formening at 2-3 månedsinntekter (etter skatt) er greit.  (Jeg foretrekker 3 månedslønner)

Grunnen til at jeg foretrekker såpass mye er fordi jeg selv har opplevd at lønn og sykepenger har blitt forsinket en del uker, og det var ikke en morsom situasjon å stå i.
Da var jeg glad at jeg hadde spart opp en drøy månedslønn, men jeg innså at det ikke var nok hvis slike situasjoner skulle oppstå flere ganger.

Anonymkode: 1f6d7...1b9

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Spørs jo om dere har arbeidsgiver som forskutterer for nav om dere blir syke.

Vi har buffer på 3xmånedsbudsjettet til familien. Vi får jo mer inn hver måned enn vi bruker, vi sparer begge ca 50% av inntekten vår. Så bufferen skal holde for bolig, nødvendig transport, mat etc i tre måneder. Vi har en egen regningskonto til disse utgiftene, så det er veldig lett for oss å beregne beløpet 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man eier hus, bør man vel ha en solid buffer, da ting fort kan gå galt og da koster det mye å få rettet opp i det. Skifte av grunnmursisolering pga fuktinnsig, skifte av tak pga lekkasje osv.

Jeg personlig ville ikke følt meg komfortabel med enebolig uten minst 250 000 på "sikkerhetskonto", altså som buffer til kriser og uventede utgifter.

Anonymkode: d83b2...1ab

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når man eier hus, bør man vel ha en solid buffer, da ting fort kan gå galt og da koster det mye å få rettet opp i det. Skifte av grunnmursisolering pga fuktinnsig, skifte av tak pga lekkasje osv.

Jeg personlig ville ikke følt meg komfortabel med enebolig uten minst 250 000 på "sikkerhetskonto", altså som buffer til kriser og uventede utgifter.

En liten begrepsavklaring fra min side:

En buffer er for meg penger som skal dekke faste og variable utgifter hvis uforutsette situasjoner oppstår (som f.eks uteblitt lønn, sykdom, arbeidsledighet osv), samt dekke eventuelle uforutsette utgifter som kan oppstå (vaskemaskinen ryker, bilen må repareres helt plutselig, sofaen kneler osv).

Reparasjoner og vedlikehold av hus og eiendom holder jeg utenfor bufferen, men jeg er enig med AB ...1ab at man bør spare til slike ting også.

• Liker 5
Skrevet

Du bør nok ha minst 30000, det er ihvertfall anbefalt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dersom man har god lønn og solid sikkerhet i bolig (som det virker som at dere har) er det ikke nødvendig med så stor buffer i cash. Dere har buffere/verdier mange steder som kan realiseres på ulike måter dersom noe skulle oppstå. Boligkreditt/rammelån kan kanskje være en mulighet å sjekke ut. 

Her brukes kredittkort om vaskemaskina ryker og så betales det tilbake på neste lønning. Vi setter inn rikelig på regningskontoen slik at den fungere som buffer på det som gjelder bil f.eks. Har man eldre bolig bør man avsette til jevnlig vedlikehold. 

Risiko for sykdom/uførhet etc har jeg forsikringer som vil dekke. 

Alt kommer an på din situasjon. 

Akkurat nå hadde jeg, viss jeg var deg, satt en del i fond, samt betalt ned på boliglånet. Jeg tror at det verste fallet i aksjemarkedet er tatt og at det vil være gunstig å kjøpe seg inn nå. Kjøp litt hver uke eller måned fremover så sprer du risikoen for at det skal ytterligere ned før det stabiliserer seg. 
500.000 på konto taper seg titusenvis hvert i året så du har egentlig lite å tape på å kjøpe f.eks globale indeksfond. Selvfølgelig; risiko/tidshorisont. 

Anonymkode: 527b7...839

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Stor forskjell på gammel og ny hus der. Vi har bodd i vårt nybygde hus i 9 år, aldri betalt en krone ekstra på vedlikehold. Må male neste år, men det er planlagt utgift.

Anonymkode: 8a1c3...c77

Skrevet

Har man grei økonomi og stabil jobb/arbeidsgiver trenger man egentlig ikke særlig med kontanter på konto med elendige rentebetingelser. Det man trenger er tilgjengelig kapital. 

En relativt grei løsning er å fiske fram kredittkortet når vaskemaskinen ryker og betale fakturaen når den kommer neste måned. Om taket lekker, grunnmuren må dreneres eller lignende må man snakke med banken. Det er tullete å ha penger for å reparere 4 tv'r, et kjøleskap og to tørketromler samtidig som turbo'n på dieselbilen røyk OG stua brant ned pga pipebrann. Om noe slikt skjer snakker man med banken om et rammelån. Det er også tilgjengelig kapital. 

AnonymBruker
Skrevet

newman01 skrev (8 minutter siden):

En relativt grei løsning er å fiske fram kredittkortet når vaskemaskinen ryker og betale fakturaen når den kommer neste måned. 

For å få betalt kredittkortet før renter påløper må veldig mange av oss ty til oppsparte midler, populært kalt buffer.

Så hva er forskjellen mellom å ha pengene stående på konto for direktekjøp, eller å ha pengene stående på konto for å betale kredittkortet? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker 2-3 månedslønner er greit. Eier selv kun en leilighet, så ikke like god sammenligning, men har "bombesikker" jobbsituasjon med høy lønn og trives best med ca 1 månedslønn i buffer. Resten går til ekstra nedbetaling av lån og annen sparing.

Anonymkode: 5aacb...d99

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

En relativt grei løsning er å fiske fram kredittkortet når vaskemaskinen ryker og betale fakturaen når den kommer neste måned. 

Hvorfor skulle folk være bedre stilt og ha mer og rutte med "neste måned" hele tiden? Dersom du ikke har råd til en ny vaskemaskin i dag på den lønningen du nettopp fikk, har du det antageligvis ikke på neste om fire uker heller.

Det er altså ikke en "relativt grei løsning". 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når dere eier så mye ville jeg hatt minst 100.000. Når noe ryker så kan det fort bli dyrt, spesielt med eiendom og enebolig. 

Vi har over 100.000, litt over fordi vi vil ha nok å leve på i 6 mnd. Hvis vi må, på helt minimum. Mer enn det syns jeg ikke er noe vits.

Anonymkode: 6b283...add

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En grunn til å buffer er jo for å ikke låne penger hele tiden når noe skjer. Hver krone man må betale i renter er fremtidig tapt kjøpekraft. Poenget med buffer er at man slipper å gå til banken hver gang det skjer noe.

Alt man eier og rår over må man på et eller annet tidspunkt vedlikeholde, reparere, erstatte, eller gi opp, og tre av disse valgene koster penger. Når man beregner buffer bør man gå utfra hva man eier, og en person som eier få ting kan nok klare seg med 100.000kr, mens det høres ut som 300.000kr ville være bedre i deres tilfelle.

Mange folk er så smarte og vet at man "taper penger" med å ha penger stående på konto, men de beregner ikke tap av penger når de betaler renter for da er det smart siden inflasjonen vil gjøre det lettere i fremtiden å betjene lånet.

Anonymkode: a100a...6d0

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skulle folk være bedre stilt og ha mer og rutte med "neste måned" hele tiden? Dersom du ikke har råd til en ny vaskemaskin i dag på den lønningen du nettopp fikk, har du det antageligvis ikke på neste om fire uker heller.

Det er altså ikke en "relativt grei løsning". 

Avhenger som jeg sa av grei økonomi. I mitt tilfelle har jeg ca 45k utbetalt i måneden, og rundt 25k i utgifter all inclusive. Noe av det er fast sparing og noe er overforbruk og ren sløsing. Med kredittkort for uforutsette kostnader kan jeg fint handle for 50k en måned uten at det nevneverdig går ut over livskvaliteten min, jeg må da bare roe ned overforbruk og potensielt justere ned sparing. På den måten slipper jeg å ha kontanter stående til 1,15% rente og råtne på rot, men heller gjøre mer nytte av dem. 

Man trenger ikke å ha 3x månedslønn stående på konto for utgifter som kanskje kommer hver tredje jubelmåned i partallsuker som ender på "ars" om man har likviditet til å ta kostnadene på "alternative" måter 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
jaeols skrev (13 timer siden):

Du bør nok ha minst 30000, det er ihvertfall anbefalt. 

Mangler det en null der? Enig hvis man bodde i en liten leilighet og ikke har bil, men ikke i TS sitt tilfelle med alle eiendommene som de har

Anonymkode: 38ea8...a25

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere sitter med 500k på bok. Nå blir rentene å stige mye fremover. Jeg hadde nok prioritert å brukt en god del av denne bufferen til å jafse litt ned på lånet ja. Dere har 3,2 mill i lån. Bare den siste renteøkningen vil koste dere 16000,- mer i året, og dagens rente er forventet å doble seg i løpet av de neste 1-2 årene.

For øvrig finnes det ingen fasit på hvor mye buffer man må ha. Her på KG er man jo fattig om man ikke har minst 1 million på bok og 2 millioner i fond + en buffer på minst 600.000,-......

Anonymkode: 89037...f50

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 250000 i buffer, det svarer til tre måneders netto inntekt for oss begge. Det skal være nok til å kjøpe en god bruktbil hvis den vi har havarerer.

Anonymkode: 3d93d...31b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 14.57):

For å få betalt kredittkortet før renter påløper må veldig mange av oss ty til oppsparte midler, populært kalt buffer.

Så hva er forskjellen mellom å ha pengene stående på konto for direktekjøp, eller å ha pengene stående på konto for å betale kredittkortet? 

Hvis du betaler hele beløpet med en gang, betaler du ikke renter. Jeg syns ofte det er greit å betale høye regninger med kredittkort, selv pm jeg har pengene på sparekonto. Det er litt tryggere hvis noe skulle skje. Da får man vel pengene igjen. Når det har gått en måned er det greit å betale kredittkortet. Da vet man at kjøpet har gått greit som regel.

Anonymkode: b7c2d...b15

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Bufferkonto når man har høy gjeldsgrad er viktig og riktig, man vet aldri hva som kan skje, MEN det gir svært lite mening å betale renter når man like godt kunne betalt det inn på et rammelån og tatt ut ved uforutsett behov. Hos DNB er rammelån begrenset til de med mindre enn 60% belåning. Jeg har aldri mer enn en drøy månedslønn på konto, resten går til aksjer og lån, leiligheten min er kjøpt for 8 med 5 i EK, så om jeg hadde hatt problemer med noe hadde jeg bare økt lånet bittelitt. Om ingenting oppstår tjener jeg jo mer på å ikke ha mer enn jeg må i lån for å betale renter. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...