Gå til innhold

Tørke sengetøy uten tørketrommel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er uten tørketrommel og synes det er vanskelig å få sengetøyet skikkelig tørt. Hvordan gjør dere det? Hvor lang tid tar det før det er tørt?

Anonymkode: 80587...4a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Henger det opp på et tørkestativ. Om du har dårlig ventilering der du bor så må du sørge for å lufte godt så fuktigheten ikke blir stengt inne hos deg. 

Anonymkode: ba21c...7bf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Henger det opp på et tørkestativ. Om du har dårlig ventilering der du bor så må du sørge for å lufte godt så fuktigheten ikke blir stengt inne hos deg. 

Anonymkode: ba21c...7bf

Da må du vel brette det flere ganger? Tar det ikke veldig lang tid? Og laken?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har mulighet til det, så tørker det mye raskere om du henger det ut.

Ellers er det naturligvis tørkestativ. Viktig ikke å vaske/tørke mye på en gang, men heller dele det opp i flere puljer. Da får det god plass på tørkestativet, og tøyet er vel normalt tørt etter en dag eller to.

Er glad jeg har tørketrommel, men husker tiden da alt måtte tørkes over flere dager.

Anonymkode: 4acc5...2dc

AnonymBruker
Skrevet

Bretter dobbelt og henger på stativ eller henger over skapdør uten å brette. Tørker på ca 12 timer. Vesentlig kortere om det er fint vær og jeg kan sette stativet ut i sola. 

Anonymkode: ff0e4...1ce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her henger vi alle klær ut, det tørker raskt og det lukter friskt og godt 

Anonymkode: 63797...e98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har riktignok tørketrommel, men siden vanlig stativ-tørking både er mer miljøvennlig og skånsomt mot klær, bruker vi den stort sett kun vinterstid.

Når det kommer til tørking av sengetøy, så bretter jeg laken og dynetrekk i to. Henger de så på stativet, men bruker da de tre første "stengene" til lakenet/trekket, og de tre siste til trekket/lakenet. Da kommer det luft til mellom og under, og sengetøyet tørker fort og uten sur lukt. Putevar henger jeg på "vingene" av stativet - også der med luft i mellom. 

Gjør forøvrig det samme med klær, såfremt det er plass. 

Anonymkode: ffe07...80b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hatt tørketrommel, aldri lagt meg i vått sengetøy 😄 

Tar noen dager før det blir tørt, synes jeans tørker mye saktere enn sengetøy. 

Anonymkode: 82b3f...7a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke noen i min familie har hatt tørketrommel noen gang. Vi tørker det ute på stativ (sånn stort). Evt inne på stativ. 

Anonymkode: c56e6...cba

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Må gjerne dele bilder😁 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et tørkestativ med åtte "snorer", og vasker to vanlige sengesett og et stort laken sammen.

Henger putetrekkene over hver sin av de to miderste snorene. Så bretter jeg sengetøyet i to to ganger, og henger hvert over tre snorer. Legger lakenet litt sånn rotete over, og flytter litt på det en gang eller to om jeg er i nærhet.

Da tørker det på godt under et døgn.

Anonymkode: bfae9...fe1

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da må du vel brette det flere ganger? Tar det ikke veldig lang tid? Og laken?

Nei. Du må ikke fylle stativet for fullt, da tørker det jo aldri innimellom lagene. Jeg vasker to sengesett (to dynetrekk + to putevar) for seg selv, og tørker det først. Laknene tar jeg senere og tørker separat på stativet, ikke sammen med de første. 

Et dynetrekk brettes EN gang, og henges så over to-tre strenger på tørkestativet, sånn at det kommer luft til i midten. Dynetrekk nr to det samme. Så på siste streng henger jeg de to putevarene. Da er det luft i mellom alt. Jeg bruker tørkestativ på lukket rom, og har en luftavfukter fra DeLonghi som jeg er helt avhengig av (ligner på denne). Den tørker tøy og vask HELT tørt på få timer, avhengig av mengden som skal tørkes. Det er viktig at døren og vinduet til rommet er lukket, da luftavfukteren best jobber med en begrenset mengde kubikk luft. Jeg bruker soverommet mitt til å tørke klesvask, og setter opp stativet der.

Luften i rommet er helt tørr og fin, all fuktigheten havner i vanntanken på luftavfukteren. Men det blir varmere i rommet fordi luftavfukteren står og blåser litt oppvarmet luft hele tiden. Så jeg må lufte rommet før jeg legger meg, få inn litt kjølig luft, etter at luftavfukteren har gjort jobben ferdig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Henger det ut. Jeg har to tørkestativ av typen som selges på Clas Ohlson.  Rister sengetøyet godt, bretter dobbelt og henger på stativet. Nå, med 24 grader ut og lett vind, er det tørt på 2 - 3 timer. Om vinteren henger det ute slik at det fryser og deretter "slipper frosten". Da er det tørt.

Må jo selvsagt ha flere sengetøy. Om man kun har ett, blir det problematisk.

Anonymkode: 85506...fdd

Gjest Athena Catalina
Skrevet (endret)

Heng det på et tørkestativ funker fint det.

Endret av Athena Catalina
AnonymBruker
Skrevet

Henger på tørkestativ ute på balkongen. Tar maks en halv dag. Er det frostfare setter jeg stativet inn, tar ikke mye mer tid.

Anonymkode: cb710...4ab

Skrevet

Vasker av dører og henger de der(husk vaske oppå) . 😛

Skrevet

Jeg pleide å bruke tørkestativ og luftavfukter.

AnonymBruker
Skrevet

Når du tørker sengetøy på stativet må det brettes så lite som mulig, men du må selvsagt brette det (minst) en gang. Trikset er å snu sengetøyet etter noen timer. Da tørker det på den andre siden også. 

Anonymkode: 417bf...478

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Henger det ut. Jeg har to tørkestativ av typen som selges på Clas Ohlson.  Rister sengetøyet godt, bretter dobbelt og henger på stativet. Nå, med 24 grader ut og lett vind, er det tørt på 2 - 3 timer. Om vinteren henger det ute slik at det fryser og deretter "slipper frosten". Da er det tørt.

Må jo selvsagt ha flere sengetøy. Om man kun har ett, blir det problematisk.

Anonymkode: 85506...fdd

Det er jo ikke mye som slår duften av sengetøy som har tørket i sol og vind, det er jeg enig i.

Men her jeg bor, veldig nær en motorvei, er det så mye støv av eksos og pollen (fra trærne og skogen) i lufta, at ting som tørker ute blir helt nedstøvet av det. Rister jeg f.eks et sengesett som har hengt ute til tørk, så står det en støvsky av det. Mest pollen, i sær på forsommeren.

Mange er allergiske mot pollen og kan ikke tørke tøy og sengetøy ute.

Anonymkode: ef145...8e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er uten tørketrommel og synes det er vanskelig å få sengetøyet skikkelig tørt. Hvordan gjør dere det? Hvor lang tid tar det før det er tørt?

Jeg bretter sengetrekket på langs, og en gang til slik at det blir "mye mindre" - henges så ytterst på tørkestativet. Er tørt innen 48 timer. 

Laken må henges over dører 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...