AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #1 Skrevet 28. juni 2022 Sitat Oslo-elever på barnetrinnet hadde hjemmeskole og rødt nivå i skolen i minst fem måneder til sammen. For ungdomstrinnet var dette minst syv måneder, og på videregående minst ni måneder. https://www.aftenposten.no/norge/i/66ER28/ny-rapport-oslo-elever-hadde-helt-eller-delvis-hjemmeskole-i-mellom-fem-og-ni-maaneder-under-pandemien Hvilke konsekvenser kan dette ha for disse barnas utvikling? Faglig? Sosialt? Psykisk? Konsekvenser langt frem i tid? Vil dette påvirke uføretall og arbeidsmarkedet? Det er jo virkelig helt vanvittig at så mange barn har måttet gjennomgå dette. Tenker med gru på alle de barna som ikke hadde et trygt og stabilt hjem disse månedene. Og nå er det så stort press på psykisk helse at mange av disse ikke får noe oppfølging. Hvordan kommer det til å gå med disse barna, hvordan har de det om 20-30 år? Vil dette påvirke hva slags foreldre de blir, og dermed påvirke neste generasjon? Anonymkode: 1bf2c...cbe 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #2 Skrevet 28. juni 2022 Tror det vil gå bra. Mange som opplever verre ting i verden enn hjemmeskolen, som også klarer seg bra Anonymkode: 9156b...fbb 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #3 Skrevet 28. juni 2022 Alle i flere årskull har jo opplevd hjemmeskole like lenge, så tror det vil ha mindre å si for utviklingen generelt enn når enkelte barn alene faller ut av det sosiale på skolen på grunn av for eksempel sykdom i lang tid. Anonymkode: 2f794...839
Helene1982 Skrevet 28. juni 2022 #4 Skrevet 28. juni 2022 jeg trodde ikke jeg var så gammel at jeg skulle begynne å si: Det ble folk av oss også! Men jeg husker veldig godt at foreldrene mine var opptatt av at det var bra å kjede seg, og lære å trives i eget selskap. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #5 Skrevet 29. juni 2022 Det er helt tragisk hva barn har blitt utsatt for gjennom pandemien, det mener jeg helhjerta, samtidig som jeg støtta og støtter langt de fleste tiltakene som ble gjort. Det er himmelvid forskjell på mine barn som slapp unna med et par måneder hjemmeskole våren 2020, og deretter stort sett fysisk skole i sine kohorter resten av tida (foruten en og annen karantene), og barn i andre bydeler enn vår i Oslo som hadde mye mer hjemmeskole, eller som også var eldre og dermed måtte ha lengre periode med hjemmeskole den første våren. De hardest rammede bydelene hvor familier bor trangt og det er null steder å få sitte konsentrert hjemme med skolearbeid. Stakkars barn og ungdom 😥 Det har åpenbart hatt konsekvenser for læring, i alle fall. Jeg håper inderlig det blir bevilget ressurser for å forsøke og rette opp i dette best mulig for disse barna. Anonymkode: 8ae36...367 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #6 Skrevet 29. juni 2022 Jeg tenker at det absolutt har hatt en betydning. Men på hva, det er vanskelig å si. Noen barn lærte mer på hjemmeskole, de fleste barn lærte langt mindre. Det er ikke nødvendigvis ren faktakunnskap som er gått tapt, men øvelse i å være sammen, øvelse i å fungere i et samfunn med andre, øvelse i å fungere uten digitale duppedingser. Når skolen samtidig fikk ny læreplan uten nok penger til å kjøpe fysiske bøker, flere barn har falt ut av fritidsaktiviteter og en stadig større del av barnas liv dreier rundt sosiale medier, så er jeg redd påvirkningen er enorm! Skolebudsjettene justeres stadig nedover og strammes inn og en stadig større andel av undervisningen i skolen utføres av ufaglærte. Jeg er svært bekymret ja, og er redd kombinasjonen av alt dette påvirker barna negativt på samfunnsnivå. Veldig mange barn har klart seg helt fint med hjemmeskole, og har allerede tatt igjen det tapte. Men på samfunnsnivå er det viktig at det gjøres grep: lovfestet rett til en utdannet lærer, langt større lærertetthet i klasserommene/mindre klasser (som under rødt nivå i koronaskolen), større bevissthet rundt digitalisering av barndom både i skolen og hjemme (sosiale medier bør få nasjonale aldersgrenser, gjerne 18 år) og flere yrkesgrupper inn i skolen til alle barn: barne- og ungdomsarbeidere, vernepleiere, psykologer, helsesykepleiere, sosionomer osv. Vi ser at det finnes penger når regjeringene mener det er viktig nok, og å satse på barna i barnehage og skole vil være viktig på samfunnsnivå. Anonymkode: 6e84d...105 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå