Gå til innhold

Rundt spisebord, praktisk eller bare til bry?

PhilosopherSe7en

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nytt spisebord, og synes rundt spisebord er det fineste. Virker praktisk da alle har lik tilgang til alt på bordet, alle ser den de snakker med, og ikke minst virker det glimrende til spillekvelder.

Men hvor stort bord må en ha til en familie på fem uten at en sitter trangt? Avlange bord er jo ganske enkelt å se hvor mange en får plass til, men hvordan er reglene med tanke på størrelse og runde bord?

Liker godt skovby sm33 med innfelte innleggsplater, eventuelt Linea som selges hos Fagmøbler.

Viktigste er at en får plass til 5 stk rundt bordet uten å benytte innleggsplater, så får en heller utvide når en har besøk.

Uansett, dere som har runde bord, og gjerne ett av de nevnte, er dere fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har bare en erfaring med det, det må være stort for å kompensere for at det er rundt, et rundt bord til 5 personer med romslig plass må bli jævlig stort?

Anonymkode: 68acf...fcf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noe info angående størrelse. Ser ut til at 120, eller 123 som skovby er blir hakket for lite. Så ideelt er vel da 130 cm + 2 innleggsplater. På en annen side så er det vel kun i helgene en spiser middag samtidig, eneste tidspunkt det ikke er trening osv på enkelte, så da er det jo kjapt gjort å utvide skovby bordet.

100-125 cm rundt bord beregnes til 4 personer.

130-135 cm rundt bord beregnes til 5 personer

(ved å sitte tettere kan man få plass til 6 personer).

140-150 cm rundt bord beregnes til 6 personer.

160-170 cm rundt bord beregnes til 8 personer.

180 cm rundt bord beregnes til 10 personer.

200 cm rundt bord beregnes til 12 personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har et Skovby spisebord som er rundt med diameter på 130 cm, og muligheter for ileggsplater. Ingen problem å få fem stykker rundt her i alle fall. Legger jeg i en klaff er det god plass til spillbrett, mat og snacks når vi er 6 stykker på spillkveld, veldig fornøyd med det. 

Anonymkode: 565ee...140

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har med diameter 120 og ingen problemer med 2 voksne og tre barn rundt det. Det har søylefot da, som gir bedre plass rundt bordet enn hvis det har fire ben som tar opp plass der en sitter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søylefot på de jeg vurderer også.

Lik pris. Ene komme med to innleggsplater og blir dermed avlangt. Det andre har plater i bordet som en feller opp, en får da "plekter" for på det utslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Føler det er meir sosialt, men litt upraktisk i henhold til plass. 

Anonymkode: 4d465...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde veldig lyst på rundt spisebord, falt veldig for et fra bohus, men samboer nektet meg det. Han hater runde spisebord og synes det er ufattelig upraktisk tydeligvis🙈

Anonymkode: a5aff...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gikk fra langbord til et rundt bord og er kjempefornøyd. 

Den kan forlenges med tilleggsplater de gangene vi får mange gjester, ellers er den rund og mere sosialt. Både jeg og mannen er fornøyd. Flere av vennene våre vurderer rundt bord.

Anonymkode: d556d...922

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vokste opp med avlangt spisebord. Da jeg ble voksen og fikk min første ordentlige leilighet var en av de første tingene jeg kjøpte et rundt spisebord. Hadde ønsket meg det hele livet. Synes rundt spisebord er mye mer sosialt og hyggelig enn avlange. Søsteren min har et sekskantet spisebord og det fungerer også veldig bra. Liker at alle kan få øyekontakt med alle, og at det aldri er noen som må sitte nederst og havner litt utenfor. 

Anonymkode: e64bf...11e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har rundt bord på 110 cm og en ileggsplate i (har to plater). Vi får lett plass til 6 stk og kan klare 8 også uten å legge i den siste plata. Vi hadde 90 bredt vanlig bord før, 210 langt. Var bare i veien. Er mye lettere å bevege seg rundt det bordet vi har nå og det dominerer ikke så mye i rommet heller.

Anonymkode: 34105...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det rundt bord, bare bestemme meg for om det blir Skovby sm33 med innfelt innleggsplate eller Linea. Skovby sitt var ganske stilig i matt sort

Screenshot_20220630-133959_Edge.thumb.jpg.ffc58a2d96ae37295508dda7484fbb5d.jpgScreenshot_20220630-134011_Edge.thumb.jpg.f1ab4741ed63bab30e8eff76d6d17154.jpgScreenshot_20220630-133247_Edge.thumb.jpg.0a190ba80d5d100ec687a064832548f7.jpgScreenshot_20220630-133228_Edge.thumb.jpg.1c264d9e5c6d0aed44b6e9d5b6469075.jpgScreenshot_20220630-133437.thumb.jpg.f6854b56b47d127fe2ecef2d80260bfc.jpgScreenshot_20220630-133451.thumb.jpg.23c7c40064b0e242e7bb3044b56d391f.jpg

Endret av PhilosopherSe7en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
PhilosopherSe7en skrev (På 29.6.2022 den 1.19):

Fant noe info angående størrelse. Ser ut til at 120, eller 123 som skovby er blir hakket for lite. Så ideelt er vel da 130 cm + 2 innleggsplater. På en annen side så er det vel kun i helgene en spiser middag samtidig, eneste tidspunkt det ikke er trening osv på enkelte, så da er det jo kjapt gjort å utvide skovby bordet.

100-125 cm rundt bord beregnes til 4 personer.

130-135 cm rundt bord beregnes til 5 personer

(ved å sitte tettere kan man få plass til 6 personer).

140-150 cm rundt bord beregnes til 6 personer.

160-170 cm rundt bord beregnes til 8 personer.

180 cm rundt bord beregnes til 10 personer.

200 cm rundt bord beregnes til 12 personer.

Vi har dette 150 bredt, og jeg vil bare minne om at standard duker som regel ikke er bredere enn 140, så hvis du innimellom liker duk på bordet er det noe å tenke på. Vi liker at det er så stort, da vi liker at det er plass til mange, men kunne absolutt ikke hatt det bredere, det er såppass stort at ting må sendes.

ellers elsker vi rundt og sosialt bord. 

Anonymkode: e3860...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...