Gå til innhold

Usikker periode 5 dager før EL?

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Jeg er på dag 9 i syklusen. Reeegner med & håper jeg har 28 dagers syklus.

Hvis jeg har EL, har jeg den ca 14 dager før mens. så siden det er 5 dager til EL nå, så er det en ganske usikker periode?

Eller vet noen om det er sjeldent at det klaffer flere dager før EL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså: eggløsningen finner sted en plass mellom 10 og 18 dager før neste mens. I gjennomsnitt 14, en plass mellom 12 og 16 er det vanligste, men altså 10-18 er normalt.

Siden de små soldatene under optimale forhold kan leve i opptil 5 døgn, mens eggt bare kan befrukten innen 24 timer er de fruktbare dagene dine, de "risikable" eller hva du enn kaller dem 5 dager før og 1 dag etter eggløsningen. Som altså er (18+5=) 23 til (10-1=) 9 dager før din neste mens.

Dersom du vet at du har 14 dager fra el til mens av erfaring (denne perioden varierer svært lite fra syklus til syklus, selv om den varierer fra kvinne til kvinne) så er det altså 19 til 13 dager før neste mens.

Du sier du håper og tror du har 28 dager lang syklus. Dersom det stemmer, og du har el 14 dager før mensen, så er tiden fra i dag og 6 dager fremover den fruktbare perioden din ja. Dersom noen av disse antakelsene er usikre, så blir også den potensielle fruktbare perioden usikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...