AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #1 Skrevet 28. juni 2022 Regner med flere er i samme bås. Var naiv da vi ble sammen, alt for snill. i noen år hadde jeg mest penger. Etter stort prosjekt som kun jeg har betalt på som er kommende mitt har etter hvert gjort lommeboka tom. Han har aldri betalt en krone på prosjektet. Jeg hjalp han økonomisk med flere private ting, men dette var ikke en gave bare for å ha sagt det. Han sa selv han ville betale tilbake. gjennom årene har han aldri betalt en symbolsk husleie, ikke betalt tilbake det private lånet til meg. Båten og bobilen hans står på meg fordi han har gjeld. Ønsker ikke kreditorer skal ta hans eiendeler. Nå begynner jeg å få gjeld fordi han ikke betaler alt han skal. Økonomisk er vi omvendt Stilt nå. Jeg har blitt syk, får 60% av hva jeg tjente tidligere. Det er svært lite. Han derimot håver inn nå. Han har 2 barn og husdyr. Husdyrene har han presisert mange ganger er hans fordi han har betalt for de. Han mener vi skal betale nå 50/50 mat, strøm osv til tross for min situasjon. Noe jeg ikke synes er rettferdig. Han har dyrere vaner enn meg, mere penger og oppå det 2 barn. Han mener han burde blitt kompensert eller rettferdiggjør under det som kalles «vederlagskrav». Arbeid som å ordne hagen, kjøre bort avfall, malt noen rom sammen og noe lett vedlikeholdsarbeid på huset. Til og med enkel hjelp som å handle hvis mine foreldre er syke eller hente en ting mener han at han burde blitt kompensert for! Vi snekret en liten bod sammen og i diskusjoner så kommer det alltid opp da hva og hvor mye han har gjort, gjør at han IKKE skal betale mer enn meg. Ja så legger han inn tapt arbeid. På sine egne sønners barnerom mener han er tapt arbeid og at det ikke blir mugg og råte her. Sånne ting. Han har forøvrig aldri puttet penger i faste ting i huset. Han eier ca 10% av møbler. Vi har ikke samboerkontrakt. Og utrolig nok.. ikke en gang bostedsadresse her for han er vel redd kreditorer skal komme på døren. Hvis jeg hadde belastet han for halvparten av det jeg kunne leid ut for blir det 720.000 på 5 år. Er det noen med erfaring her på dette og kjenner dere til vederlagskrav? Er det til syvende og sist namsfogd som må få han ut ved et brudd her? Kan jeg holde tilbake bobilen og båten som står i mitt navn inntil han har betalt meg tilbake? Anonymkode: e7f97...6b9
Trolltunge Skrevet 28. juni 2022 #2 Skrevet 28. juni 2022 Tja, han virker ikke å se at han graver sin egen grav ved å være gniten og urimelig her. Ja du kan kaste ham ut. Siden han ikke engang har adresse der er det egentlig bare å skifte lås når han er ute. Og ja, alt som står i ditt navn kan du beholde, eller selge for å dekke inn hans skyld. Du har all makt her, så veldig veldig dumt av ham å være en drittsekk. 19 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #3 Skrevet 29. juni 2022 Han har ingen rettigheter og du sier selvsagt nei til det såkalte «vederlagskravet» hans. Hvorfor er du egentlig sammen med denne snylteren? Anonymkode: bad39...b4f 9
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #4 Skrevet 29. juni 2022 Jeg skal prate med advokat i dag. Så vidt jeg har lest meg opp kan man ikke bare kaste ut noen og spesielt ikke når man har barn. Nå det min familie som står på kommende prosjekt. Som er huset her. Vi har muntlig avtalt og enig om at det blir mitt på papiret om noen år, så jeg har begynt å investere her. Så offentlig er det vel de som må få han ut? I vederlagskrav har han ikke krevd ennå men indirekte truer med å ha dette kortet i baklomma og sikkert rettferdiggjøre for seg selv. For meg blir det like smålig som om jeg skulle ha krevd penger for å passe hans husdyr og hans barn når de er syke. Anonymkode: e7f97...6b9 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #5 Skrevet 29. juni 2022 Helt oppriktig så skjønner jeg ikke hvor dere finner desse mennene som skrives om på KG🤷♀️Jeg har noen ekser som er gjerrigknarker, men dette er jo hinsides😄Skift lås du💚Lykke til; ta livet ditt tilbake asap!!!!! Anonymkode: 5dc3a...dee 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #6 Skrevet 29. juni 2022 Advokat er en veldig god plan. Der får du riktige råd. Du vet jo ikke hva vi som svarer her egentlig kan. Anonymkode: bad39...b4f 6
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #7 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Helt oppriktig så skjønner jeg ikke hvor dere finner desse mennene som skrives om på KG🤷♀️Jeg har noen ekser som er gjerrigknarker, men dette er jo hinsides😄Skift lås du💚Lykke til; ta livet ditt tilbake asap!!!!! Anonymkode: 5dc3a...dee Nå er ikke «disse mennene» slik i starten. Som regel kommer sånt snikende inn på deg. Jeg er rett og slett lært opp til å være snill med andre. Følte med han i en veldig vanskelig situasjon, men nå føler jeg meg totalt utnyttet. Til ferien med han og sønnene har han nå kjøpt nye dyre sykler som de hadde fra før og egentlig ikke trengte en gang. At han ikke er anstendig nok til å betale meg gjeld før det er sykt! Jeg har ikke selv råd til ferie i år. Blir hjemme. Anonymkode: e7f97...6b9 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #8 Skrevet 29. juni 2022 I følge loven er det jeg/min familie som kan straffes vi bare kaster han ut og skifter lås. Selvtekt er ulovlig. I praksis tar det gjerne mer enn 6 måneder før namsmannen kan gjennomføre fravikelsen. Anonymkode: e7f97...6b9
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #9 Skrevet 29. juni 2022 Men TS, han viser deg jo egentlig bare hvorfor han var på et elendig sted økonomisk når dere møttes nå, så han har nok ikke forandret seg - det er vel mer at nå ser du det for den han er, ikke for den du vil redde.. Slike mennesker vil alltid ha noen andre grunner for sin situasjon enn seg selv, nå fordi han vil "unne seg" siden han kan, den gang fordi ingen "hjalp han" når han trengte det.. Og desverre er du middelet han har brukt, som han sikkert har brukt andre før - så det beste du kan gjøre er å stramme inn, start med å få skriftlig i en elelr annen form at han skylder deg penger - en sms dialog er nok, så krever du husleie - også skriftlig, dette vil gjøre det enklere for en advokat å hjelpe deg, men vær klar over at slikeprivatretslige saker sjelden fører til at man får det man er skyldig fra vedkommende.. Anonymkode: 3c137...660
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #10 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Regner med flere er i samme bås. Var naiv da vi ble sammen, alt for snill. i noen år hadde jeg mest penger. Etter stort prosjekt som kun jeg har betalt på som er kommende mitt har etter hvert gjort lommeboka tom. Han har aldri betalt en krone på prosjektet. Jeg hjalp han økonomisk med flere private ting, men dette var ikke en gave bare for å ha sagt det. Han sa selv han ville betale tilbake. gjennom årene har han aldri betalt en symbolsk husleie, ikke betalt tilbake det private lånet til meg. Båten og bobilen hans står på meg fordi han har gjeld. Ønsker ikke kreditorer skal ta hans eiendeler. Nå begynner jeg å få gjeld fordi han ikke betaler alt han skal. Økonomisk er vi omvendt Stilt nå. Jeg har blitt syk, får 60% av hva jeg tjente tidligere. Det er svært lite. Han derimot håver inn nå. Han har 2 barn og husdyr. Husdyrene har han presisert mange ganger er hans fordi han har betalt for de. Han mener vi skal betale nå 50/50 mat, strøm osv til tross for min situasjon. Noe jeg ikke synes er rettferdig. Han har dyrere vaner enn meg, mere penger og oppå det 2 barn. Han mener han burde blitt kompensert eller rettferdiggjør under det som kalles «vederlagskrav». Arbeid som å ordne hagen, kjøre bort avfall, malt noen rom sammen og noe lett vedlikeholdsarbeid på huset. Til og med enkel hjelp som å handle hvis mine foreldre er syke eller hente en ting mener han at han burde blitt kompensert for! Vi snekret en liten bod sammen og i diskusjoner så kommer det alltid opp da hva og hvor mye han har gjort, gjør at han IKKE skal betale mer enn meg. Ja så legger han inn tapt arbeid. På sine egne sønners barnerom mener han er tapt arbeid og at det ikke blir mugg og råte her. Sånne ting. Han har forøvrig aldri puttet penger i faste ting i huset. Han eier ca 10% av møbler. Vi har ikke samboerkontrakt. Og utrolig nok.. ikke en gang bostedsadresse her for han er vel redd kreditorer skal komme på døren. Hvis jeg hadde belastet han for halvparten av det jeg kunne leid ut for blir det 720.000 på 5 år. Er det noen med erfaring her på dette og kjenner dere til vederlagskrav? Er det til syvende og sist namsfogd som må få han ut ved et brudd her? Kan jeg holde tilbake bobilen og båten som står i mitt navn inntil han har betalt meg tilbake? Anonymkode: e7f97...6b9 Halvparten av det du kunne leid ut for tilsvarer 720000,- på fem år, dvs 144000,- pr år eller 12000,- pr mnd. Så du mener at du kunne leid ut for 24000,- pr mnd hvis han ikke hadde bodd der? Tror ikke denne historien henger helt på greip. Anonymkode: f8fec...f8b 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #11 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Halvparten av det du kunne leid ut for tilsvarer 720000,- på fem år, dvs 144000,- pr år eller 12000,- pr mnd. Så du mener at du kunne leid ut for 24000,- pr mnd hvis han ikke hadde bodd der? Tror ikke denne historien henger helt på greip. Anonymkode: f8fec...f8b Jo jeg bor i er stort hus i den dyreste byen i Norge. Anonymkode: e7f97...6b9
Million Skrevet 29. juni 2022 #12 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): I følge loven er det jeg/min familie som kan straffes vi bare kaster han ut og skifter lås. Selvtekt er ulovlig. I praksis tar det gjerne mer enn 6 måneder før namsmannen kan gjennomføre fravikelsen. Anonymkode: e7f97...6b9 TS skriver jo at mannen IKKE har adresse på stedet de bor. Han bor altså ikke offisielt der. Så da kan jo ts bare skifte lås og sette klærne hans i bager på trappen. Han har ingenting han kan anmelde henne for eller noe, for han "bor jo ikke der". Han er registrert en annen plass. Selg båten, ts. Få penger. Dekk gjelden han har til deg, og utbetal resten til han. 6 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #13 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo jeg bor i er stort hus i den dyreste byen i Norge. Anonymkode: e7f97...6b9 Bokollektiv koster alt fra 5000-8000 Egen hybel ligger fra 13.000 og oppover. Han har tross alt 2 barn og husdyr og da må man opp i pris. For han på leiemarkedet ligger det på fra 16.000 og oppover uten strøm. Der han selv vil bo fra 20.000 og opp. Million skrev (1 minutt siden): TS skriver jo at mannen IKKE har adresse på stedet de bor. Han bor altså ikke offisielt der. Så da kan jo ts bare skifte lås og sette klærne hans i bager på trappen. Han har ingenting han kan anmelde henne for eller noe, for han "bor jo ikke der". Han er registrert en annen plass. Selg båten, ts. Få penger. Dekk gjelden han har til deg, og utbetal resten til han. det er det jeg må finne ut av nå om han likevel har loven på sin side. Vedtekt å bare ta saken i egne hender er/ kan være straffbart. Anonymkode: e7f97...6b9
Million Skrevet 29. juni 2022 #14 Skrevet 29. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): det er det jeg må finne ut av nå om han likevel har loven på sin side. Vedtekt å bare ta saken i egne hender er/ kan være straffbart. Anonymkode: e7f97...6b9 Det er ikke straffbart å låse døren sin så ikke folk som IKKE BOR DER kan gå inn... 😉 Tvert i mot, det er anbefalt å låse døren. Båten står i ditt navn, den er da etter alle solemerker din og det står deg fritt til å selge dine egne eiendeler. Han kan ikke bevise noe annet. Endret 29. juni 2022 av Million 3
Carrot Skrevet 29. juni 2022 #15 Skrevet 29. juni 2022 Si fra til han først i normal dialog at du kommer til å selge tingene hans for å få dekket inn gjelden om han ikke betaler, deretter skriver du det til han - ref samtalene om å selge tingene jeg står som eier på - jeg kommer til å gjøre dette for å innfri gjelden din til meg på xhundretusen om vi ikke finner en betalingsløsning innen utgangen av mnd... Deretter legger du de ut for salg, enkelt og greit.. Så sant ikke DU også står som eier på evt lån på disse tingene?? Da er du kanskje ennå mere låst og da vil nok ikke advokat helelr kunne hjelpe deg? 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #16 Skrevet 29. juni 2022 Huff, dette var ille ts. Føler med deg og fy faen for en drittsekk. Tøft å bli syk når det er sånn. Har ikke noe råd men sender deg en klem💜 og håper det ordner seg på et vis Anonymkode: 7f575...f19 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #17 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I følge loven er det jeg/min familie som kan straffes vi bare kaster han ut og skifter lås. Selvtekt er ulovlig. I praksis tar det gjerne mer enn 6 måneder før namsmannen kan gjennomføre fravikelsen. Anonymkode: e7f97...6b9 Har han leiekontrakt på å få bo hos deg???😳 Anonymkode: 84d76...10f
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #18 Skrevet 29. juni 2022 Vet dette er et standardsvar på KG, men dump ham!!! Han her er bare en møllerstein rundt halsen. Anonymkode: e0797...3a6 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #19 Skrevet 29. juni 2022 Jeg ville sagt rett ut at det er ekstremt uattraktiv oppførsel, så får du heller behandle han som en kompis eller kollega om det er det han prøver å være. Anonymkode: 70937...231 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2022 #20 Skrevet 29. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har han leiekontrakt på å få bo hos deg???😳 Anonymkode: 84d76...10f Nå er det flere samboere som har en type kontrakt som tilsier at den andre betaler noe. Du har tydeligvis ikke lest hele innlegget her. Det er snakk om mye mer Anonymkode: e7f97...6b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå