Gå til innhold

vi drar på hytta imorgen med svigerforeldrene, digger dem, så ikke noe galt med dem,men mannen derimot blir super lat når vi er hos dem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er der ca 8-12 dager i løpet av sommeren og det er kjempe koselig og svigers er helt topp,men problemet er at mannen blir så utrolig lat, han gidder ingenting og så gjør svigermor det i steden, de er så snille og la oss sove om morgen, jeg sover til ca 930-10 som er kjempe lenge for meg, må stort sett opp kl 5-6 i ukedagene, mens mannen ligger til 12-14 tiden, synes lite om det.

Barna er 4mnd, snart 5 og 9 år, hvis jeg ber pappan om noe ,så sier han gå til farmor eller farfar, burde ikke klage kanskje,for han er utrolig flink ellers,men føler det blir mye for svigerforeldrene mine , de er så snille at de sier sjelden noe.

hva bør jeg gjøre? bare la det gå? er jo bare de dagene vi er hos dem i året han blir sånn, vi er jo der ellers også,men de bor nær så blir ikke på samme måte

Anonymkode: 3cc27...b6d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Wow min er også sånn, svigers på besøk = han legger seg og sover på sofaen i tide og utide og overlater alt til meg. Om jeg prøver å vekke han kommer foreldrene hans og sier nei stakkaaaar han fortjener å sove... Han er arbeidsledig og ungene er i barnehagen 7 timer om dagen.... Håper du får noen gode tips TS!!

Anonymkode: 8eee7...02b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er min også. Vi reiser imorgen. I år har jeg forsøkt å forebygge ved å si det som det er, nemlig at jeg mister respekten for ham som både mann og far når han oppfører seg som en tenåring når vi er der, og at jeg blir forbanna når de eneste som løfter en finger for at det skal bli mat på bordet er meg og svigermor. Så får vi se. 

Anonymkode: 27d3f...54f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Haha! Slik er min mann å! Hva er det med de egentlig?

Anonymkode: c7320...350

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Både eks og nåværende mann er sånn. Eksen var før barn, men det ble tydelig da vi var hos dem og spiste middag og han alltid gikk rett fra bordet og leste avisen mens vi tre andre ryddet av bordet 🤣 han bare satt der til kaffen var klar og han fikk den servert. Til slutt spurte jeg han om han ikke syns det var litt unaturlig at alle ryddet av bordet, mens han ikke en gang tok sin egen tallerken. Han hadde ikke lagt merke til det en gang 🤯 

nåværende er litt bedre, men bare hakket. Verdens koseligste svigerforeldre, men jeg blir SÅ sliten av å være der, for jeg blir bare gående og rydde KONSTANT. Både han og ungene strør rundt seg med ting over alt.  En ferie da ungene var 4 mnd og 15 mnd rakk han å lese en hel jo Nesbø bok, mens jeg så vidt hadde bladd litt i se og hør 🤣 Han sier at det er jo så mange voksne der, så vi må slippe taket litt. Jeg slites mellom å ønske å slippe svigers til, så de får en god relasjon til barnebarna, og frykten for å belaste dem med våre barn. Så når han slipper taket blir det jo mye mer på meg. 

Anonymkode: f1640...474

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha ha ha ja hva er det med menn og foreldrene.  Mannen min er helt lik.  Jeg har fantastiske svigerforeldre og vi er mye sammen med dem.  Men det slår aldri feil at han setter seg ned og vartes opp. 

Hjemme bidrar han masse, men er vi rundt svigers så må jeg minne han på at de begynner å bli eldre, og at vi må bidra.  Selv på vår hytte så endrer han personlighet når svigers er på besøk.  

Anonymkode: 45222...108

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kvinne, og er slik. Kan glatt sove til 13-14 hvis jeg hadde kunnet :) Er B-menneske så det holder. Sover best fra kl 0600 og utover. Mine foreldre hadde vartet oss opp også hvis vi tillot det. Mannen min derimot står alltid tidlig opp. Min bror er som meg, og han elsker å bli vartet opp, og lar mine foreldre gjøre det - og nyter det, selvsagt :) . Ser ikke problemet, så lenge det ikke går utover barn. Jeg synes det er koselig - mødre elsker å varte opp barna sine, kanskje spesielt sønnene. 

Anonymkode: f4ca2...bd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Wow min er også sånn, svigers på besøk = han legger seg og sover på sofaen i tide og utide og overlater alt til meg. Om jeg prøver å vekke han kommer foreldrene hans og sier nei stakkaaaar han fortjener å sove... Han er arbeidsledig og ungene er i barnehagen 7 timer om dagen.... Håper du får noen gode tips TS!!

Skutt gullfuglen du 😅

Anonymkode: 322b4...8e5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg er kvinne, og er slik. Kan glatt sove til 13-14 hvis jeg hadde kunnet :) Er B-menneske så det holder. Sover best fra kl 0600 og utover. Mine foreldre hadde vartet oss opp også hvis vi tillot det. Mannen min derimot står alltid tidlig opp. Min bror er som meg, og han elsker å bli vartet opp, og lar mine foreldre gjøre det - og nyter det, selvsagt :) . Ser ikke problemet, så lenge det ikke går utover barn. Jeg synes det er koselig - mødre elsker å varte opp barna sine, kanskje spesielt sønnene. 

Tja. Det gjelder nok verken alle mødre eller alle fedre at de ønsker å overta alt ansvar for både voksne barn, svigerbarn og barnebarn i feriene sine. Har hatt mine runder som psykolog for slitne besteforeldre som lurer på hvorfor i all verden alt lesses over på dem. 

• Liker 3
Skrevet

Du kan jo bare være ærlig med svigers?

»Synes dere er supre - men mannen blir alt for sløv og jeg tenker han kan få opp rassen før kl 12-14 når vi har 3 unger». 

Og det er du tydelig på før avreise. Om han ikke kan få rævva i gir tidligere så får han ungene med seg alene neste gang. 

Er ikke sikkert svigers synes dette er SÅ gøy hver bidige feriedag. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så glad for at mannen min ikke blir som en tenåringsgutt hos sine foreldre. Der deles oppgaver og generelt alt, slik at alle tar en del og alle får da mer tid til å kose seg.

Hos min mor er det derimot helt annerledes, men der får vi ikke lov til å bidra. Mamma vil gjøre alt selv, og jeg tror det har mye å gjøre med oppveksten min da hun sjeldent hadde tid til noe. Men vi sniker inn hjelp om og når vi kan. Drar hun i butikken så støvsuger vi og vasker gulver osv.  Mannen min spør om å få låne bilen og leverer den tilbake nyvasket og med full tank. Små ting som hun sier hun setter pris på, men som hun aldri hadde forventet eller spurt om. 

Anonymkode: bd21e...04a

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du tror undulat alvor at du gjør din mor en tjeneste ved å la deg bli vartet opp?

Nå skal jeg fortelle deg noe som antakelig vil sjokkere deg: Nei, vi mødre elsker ikke å varte opp voksne barn.

Skjønner du ikke hvor respektløst det er å tenke sånn? Det er som å påstå at kvinner elsker husarbeid. Nei, vi gjør ikke det! 

Ja, det kan være hyggelig å dekke opp til en stor familiemiddag, men å være hushjelp og tjener for voksne barn i hele ferier er det INGEN som «elsker». Så godt at mine barn forstår det.

Anonymkode: 9cb52...724

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gjør det noe, egentlig?

Anonymkode: 99a7e...d66

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi det er respektløst å overlate sitt eget ansvar til andre. Også til sine egne foreldre eller svigerforeldre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mann var også sånn. Men hver gang både før og etter møte med foreldrene hans så fortalte jeg at det er flaut å oppføre seg sånn. Nå har han skjerpet seg veldig og jeg ser at svigermor og svigerfar slapper på en måte mer av nå når alle bidrar. Da kjenner jeg at jeg også koser meg og vi alle får en fin rullering på vask, barn og mat. 

Nå er det ofte sånn at jeg og svigermor styrer med maten og vasking, men mennene har blitt flinkere til vask av gulv og støvsuging, rydde av bordet etter seg og ordne til større ting for barna og for alle. 

Mannen koser seg like mye nå som når han lå på sofaen med nesen i mobilen. 

Anonymkode: f7440...700

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har voksne barn, men jeg slappet også litt ekstra av hvis vi var på hytta med mamma,eller på ferie hos henne. Kunsten er å ha noen faste oppgaver hver på alle voksne. Mine var å lage kaffe, god frokost/rydde opp etterpå pluss alt av oppvask (på hytta). Min mor satte veldig pris på å slippe det. Så tipset mitt er at mannen din må få eneansvar for enkelte ting, på daglig basis.

Anonymkode: f6ccc...4e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du lever i en helt egen verden, jeg har både sønner og døtre og det er virkelig ikke noe stas å måtte ta over å ta over foreldrenes ansvar. Jeg gjør det ikke bør foreldre er til stede enkelt og greit. 

Man skal føle at man ikke er en oppvridd fille etter å ha tilbrakt tid med sine etterkommere. Er det for slitsom å ha dem på besøk, så reduserer man tiden sammen ved senere anledning. Er det virkelig det du vil. Tror du dine foreldre er supermennesker som skal tåle alt slikt?

Anonymkode: 0cab1...846

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi jeg som mor også har ferie, da er det ikke noe koselig å være helt utslitt etter å ha tatt vare på små barn alene, på ny og spennende plass full av nips og ting som potensielt kan skade de... Det er skikkelig egoistisk. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Skutt gullfuglen du 😅

Anonymkode: 322b4...8e5

Haha huff, han har jobb fra høsten av da og er en topp mann så lenge han ikke er med svigers 😂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Hippogriff skrev (59 minutter siden):

Tja. Det gjelder nok verken alle mødre eller alle fedre at de ønsker å overta alt ansvar for både voksne barn, svigerbarn og barnebarn i feriene sine. Har hatt mine runder som psykolog for slitne besteforeldre som lurer på hvorfor i all verden alt lesses over på dem. 

Men da må de jo gi beskjed eller la være å varte opp.... Litt rakrygget må man være! Å dulle litt med en sønn, er ikke det samme som å ta ansvar for "alle".

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men da må de jo gi beskjed eller la være å varte opp.... Litt rakrygget må man være! Å dulle litt med en sønn, er ikke det samme som å ta ansvar for "alle".

Eh…nei? Det er altså IKKE slik at man må fortelle folk at de må ta ansvar for sine egne småbarn, rydde etter seg og sine og ellers bidra med felles plikter som f eks middagslaging, oppvask osv. 

Og når sønnen sover godt utpå og ellers ligger bedagelig på sofaen uten å bidra så må jo noen gjøre jobben han velger å ikke gjøre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...